Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd og innspill om størrelse på tursekk


Ellen K

Anbefalte innlegg

Hei,

Da har tiden endelig kommet for at denne frøkna kan kose seg på lengre turer med overnatting både ute og på hytte. Jeg tørket akkurat støv av den gamle tursekken, en 65L sekk som sikkert har fin størrelse når jeg har med utstyr for å skulle sove ute? Eller blir den kanskje for liten? Godt jeg har dere å spørre om hjelp! 😀

Jeg har planlagt å starte med 1-2 overnattinger på hytte. Det blir gode turer hver dag til/fra eller mellom hyttene. Hvilken størrelse på sekken trenger jeg da? Første turen som står for tur er én overnatting på hytte, er den sekken på 65L da alt for stor? 

En viktig ting for meg ha plass til nok klær, dvs. ekstra klær/skifte, god mulighet til å endre bekledning etter været, gjerne ullpledd i tillegg mv. 

Jeg blir veldig takknemlig for råd og tilbakemelding :) 

 

 

Endret av Ellen K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Ellen K skrev:

Hei,

Da har tiden endelig kommet for at denne frøkna kan kose seg på lengre turer med overnatting både ute og på hytte. Jeg tørket akkurat støv av den gamle tursekken, en 65L sekk som sikkert har fin størrelse når jeg har med utstyr for å skulle sove ute? Eller blir den kanskje for liten? Godt jeg har dere å spørre om hjelp! 😀

Jeg har planlagt å starte med 1-2 overnattinger på hytte. Det blir gode turer hver dag til/fra eller mellom hyttene. Hvilken størrelse på sekken trenger jeg da? Første turen som står for tur er én overnatting på hytte, er den sekken på 65L da alt for stor? 

En viktig ting for meg ha plass til nok klær, dvs. ekstra klær/skifte, god mulighet til å endre bekledning etter været, gjerne ullpledd i tillegg mv. 

Jeg blir veldig takknemlig for råd og tilbakemelding :) 

 

 

Vi har hatt en del tråder om hvor stor sekk. Det er selvfølgelig mange meninger, men det jeg lærte av en tråd vi hadde for en tid siden var at begynn i riktig ende. Start med hva du skal ha med, hva har du av utstyr fra før og hva må du kjøpe nytt. Dette gir deg størrelsen på sekken. Har du en større pappeske i heimen så kan du legge utstyret der og så regne ut volum (LXBXH). En ting som gir stort utslag på volum er hvordan skal du sove. Skal du ha med deg sovepose eller lakenpose. En dun pose for hytte til hytte bruk vil veie i underkant av en kg. Pakkevolumet er lite for dun poser.  DNT foreslår 40-60 liter på hytte til hytte sekker. Jeg bruker selv 65 liter, men jeg ligger ikke på hyttene, jeg bruker telt og sovepose og ellers alt jeg trenger for 3-4 dagers vandring. 

Endret av Per Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du alt har en sekk på 65 liter så har du jo et sted å starte. Pakk den med det du trenger for en hytte-tur og se. Det som tar plass i en sekk er særlig telt og sovepose samt liggunderlag. Hvor stort og omfangsrikt utstyr du har/kjøper bestemmer gjerne volumet på sekken. 

Noen forslag: 

Bergans helium 55 l - lett sekk som duger til hyttevandring, men også med plass til sovepose, skift og mat.

Tre-sesongs sovepose gjerne dun-pose med vekt under et kilo.

Exped liggunderlag for tre sesonger. 

Telt tar ofte stor plass og krever større sekk. Fra 65 liter og oppover om du ikke går for mindre lettvektstelt. For hytte til hytte-vandring kan også en 40 liters sekk være stor nok. 

En Dnt-butikk er ofte et bra sted å starte om du trenger konkrete råd. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, RoyN skrev:

 

En Dnt-butikk er ofte et bra sted å starte om du trenger konkrete råd. 

 .. ikke enig. Jeg kom ut med en sekk som var altfor stor. En tilbudssekk som de ville bli kvitt.. 

 

Viktigste er at sekken passer til deg og er god på. Jeg har en stor sekk som jeg bruker til nesten alt. Jeg bare strammer inn alt av remmer og stropper dersom jeg har lite med meg. Busjett er og viktig. Har du råd kan du ha en liten og lett sekk til hytteturer (ex helium 55), og en stor sekk til turer med telt. Jeg synes 65 høres ut som mye på en hytte tur og lite på en telttur....

 

Men som noen sa, når du allerede har en sekk så er det bare å prøve den. Pakk alt du trenger og ta deg en lang tur i marka så får du se hvordan den fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.