Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda sommer 2019


Kjetil E.

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...
På 9.7.2019 den 9.44, K-nitraM skrev:

Hvordan var fisket? 😊

Eventyrlig fiske nordvest for Litlos rundt helga som var, har ikkje opplevd lignende på vidda tidlegare. Fisken tok på både sluk og tørrflue

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ta toget opp fra Hønefoss,  gå av på Finse eller Haugastøl....og gå en runde, med telt og fiskestang. 5-6 dager ca..Antall km er ikke så viktig, opplevelse og fine fiskevann er viktigere.  Synes det er vanskelig å finne en passe runde/rute, uten å måtte gå ca samme vei tilbake til toget...går det feks buss østover igjen på rv7, og til Haugastøl? 

Så start/mål som er praktisk ift tog/buss. 

 

Endret av SiriTyb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til hvordan fisket er i Heimsta Olavsbuvatnet? Veldig lett tilgjengelig vann, men er det fisk å få? Alternativt kan jeg kjøre til Halne, båt til Sleipa og labbe bort til Klovsteinslone ved Hein. Det var bossen for den lokale Intersport-butikken som anbefalt Hein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøver å psyke meg opp til å dra opp til Hardangervidda til uka, ser ut til at det kanskje kan bli greit vær, hvis Yr ikke ombestemmer seg helt. Ikke helt sommer lenger, men bedre temperaturer å ferdes rundt på nå enn tidligere i sommer.

Usikker på hvor jeg skal, men går nok ut fra Haukeliseter. Blir vel noen timer i helgen på å kikke på kartet på 1881.no før man bestemmer seg for område og hvilket fiskekort.
Istedenfor å gå mot Hellevassbu slik jeg tenkte, kom jeg over dette området, som ser ganske fint ut, med masse bekker, elver og vann:
https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595/fiske-av-fjellorret-pa-hardangervidda

Og siden jeg aldri har gått der før er jeg igrunn mest spent på er stigningen fra Haukeliseter og opp til Mannevatn.. Har ikke akkurat vært så aktiv i vår/sommer og sekken blir vel tung, som vanlig... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Prøver å psyke meg opp til å dra opp til Hardangervidda til uka, ser ut til at det kanskje kan bli greit vær, hvis Yr ikke ombestemmer seg helt. Ikke helt sommer lenger, men bedre temperaturer å ferdes rundt på nå enn tidligere i sommer.

Usikker på hvor jeg skal, men går nok ut fra Haukeliseter. Blir vel noen timer i helgen på å kikke på kartet på 1881.no før man bestemmer seg for område og hvilket fiskekort.
Istedenfor å gå mot Hellevassbu slik jeg tenkte, kom jeg over dette området, som ser ganske fint ut, med masse bekker, elver og vann:
https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595/fiske-av-fjellorret-pa-hardangervidda

Og siden jeg aldri har gått der før er jeg igrunn mest spent på er stigningen fra Haukeliseter og opp til Mannevatn.. Har ikke akkurat vært så aktiv i vår/sommer og sekken blir vel tung, som vanlig... :roll:

Vi har en som kaller seg friluftsamatørene, han legger ut mange og veldig flotte videoer på YouTube. Han har en video om turen opp fra Haukeliseter og opp til Mannevatn. Jeg prøvede turen etter at jeg så videoen. De første 2,4 km har en stigning på 350 høyde meter står det i videoen. Han var ganske gåen da han kom opp, mens jeg var helt gåen. Bakken opp var et hel**te., men det var flått da jeg kom opp.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Prøver å psyke meg opp til å dra opp til Hardangervidda til uka, ser ut til at det kanskje kan bli greit vær, hvis Yr ikke ombestemmer seg helt. Ikke helt sommer lenger, men bedre temperaturer å ferdes rundt på nå enn tidligere i sommer.

Usikker på hvor jeg skal, men går nok ut fra Haukeliseter. Blir vel noen timer i helgen på å kikke på kartet på 1881.no før man bestemmer seg for område og hvilket fiskekort.
Istedenfor å gå mot Hellevassbu slik jeg tenkte, kom jeg over dette området, som ser ganske fint ut, med masse bekker, elver og vann:
https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595/fiske-av-fjellorret-pa-hardangervidda

Og siden jeg aldri har gått der før er jeg igrunn mest spent på er stigningen fra Haukeliseter og opp til Mannevatn.. Har ikke akkurat vært så aktiv i vår/sommer og sekken blir vel tung, som vanlig... :roll:

Du kan gjerne lese bloggen min og ta avgang fra Ulevå vest for Haukeliseter;)

Kun hvis du vil da: https://bjarnesturblogg.blogspot.com/p/hardangervidda.html

;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Prøver å psyke meg opp til å dra opp til Hardangervidda til uka, ser ut til at det kanskje kan bli greit vær, hvis Yr ikke ombestemmer seg helt. Ikke helt sommer lenger, men bedre temperaturer å ferdes rundt på nå enn tidligere i sommer.

Usikker på hvor jeg skal, men går nok ut fra Haukeliseter. Blir vel noen timer i helgen på å kikke på kartet på 1881.no før man bestemmer seg for område og hvilket fiskekort.
Istedenfor å gå mot Hellevassbu slik jeg tenkte, kom jeg over dette området, som ser ganske fint ut, med masse bekker, elver og vann:
https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595/fiske-av-fjellorret-pa-hardangervidda

Og siden jeg aldri har gått der før er jeg igrunn mest spent på er stigningen fra Haukeliseter og opp til Mannevatn.. Har ikke akkurat vært så aktiv i vår/sommer og sekken blir vel tung, som vanlig... :roll:

Hvorfor kikker du på kartet fra 1881 og ikke på Norgeskart fra Kartverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Vi har en som kaller seg friluftsamatørene, han legger ut mange og veldig flotte videoer på YouTube. Han har en video om turen opp fra Haukeliseter og opp til Mannevatn. Jeg prøvede turen etter at jeg så videoen. De første 2,4 km har en stigning på 350 høyde meter står det i videoen. Han var ganske gåen da han kom opp, mens jeg var helt gåen. Bakken opp var et hel**te., men det var flått da jeg kom opp.

Følger han selv og har sett alle filmene, inkl den opp til Mannevatn. Tenkte å se den igjen :)
Kommer til å være temmelig gåen selv når man er på toppen, men har heldigvis ikke dårlig tid, så får prøve å legge inn et rolig tempo og ikke et superrykk fra start slik jeg pleier, for å gå helt i kjelleren etter kort tid. Både ulemper og fordeler når man går alene det der.. :P 
 

39 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Du kan gjerne lese bloggen min og ta avgang fra Ulevå vest for Haukeliseter;)
Kun hvis du vil da: https://bjarnesturblogg.blogspot.com/p/hardangervidda.html

Hvorfor kikker du på kartet fra 1881 og ikke på Norgeskart fra Kartverket?

;)

Flott, skal ta en kikk. Vet jo at blogg-innleggene dine alltid er gode, uansett hvor de er fra, og kan man få det like fint som et par av de jeg alt har sett på kan jeg jo bare glede meg! :D 
Stien opp fra Ulevå er nå med i vurderingen!

Er for det meste satelittbildene jeg driver å studerer, og der har 1881.no og kartverket de samme bildene ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Og siden jeg aldri har gått der før er jeg igrunn mest spent på er stigningen fra Haukeliseter og opp til Mannevatn.. Har ikke akkurat vært så aktiv i vår/sommer og sekken blir vel tung, som vanlig... :roll:

Jeg kommer definitivt til å sette bilen på Ulevå hvis jeg skal gjennomføre en tur til Mannevatn og Holmasjøen. Mindre folk også en "motorveien" fra Haukeliseter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Yr bare har meldt drittvær i det siste så har det ikke blitt noe avreise enda, så noe "sommertur" er det jo ikke akkurat. Men planleggingen har hvertfall kommet godt i gang...
Har nå kommet fram til en forløpig løype, med alternative ruter og ingen planlagte teltplasser. Teltplassene blir tatt på sparket, alt etter hvor langt man orker å gå, eller der det evt skulle være fint å slå opp teltet.

Billig fiskekort i området er det og. Så da blir det kanskje to fiskekort, et som dekker fra Mannevatn og mot nord-øst, og så nabokortet mot øst. Sistnevnte koster bare 75,- for 3dagers-kort og 150,- for sesong.. BILLIG!
https://www.inatur.no/fiske/5b597a56b7448b000348324a
https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595

Noen som har noe erfaringer fra disse områdene øst for stien til Hellevassbu, både tur- og fiskemessig?

Rutene som vurderes:
1069815373_RuteHardangervidda.thumb.jpg.da3a87117baf5dcea7183db1af08e304.jpg

Så er det bare å satse på litt ok vær og at den harde dørstokkmila ikke skal bli et hinder...

Rute Hardangervidda.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i flere vann i Storhellerområdet. Fisk i alle vann, men er etter min erfaring langt mellom fisk over kiloet. Flere artige elvestubber å fiske i. Småkupert og flott terreng. Ikke merkede løyper her. Stedvis tungt å gå. 

Har overnattet i Storhellerhytta til Nikolai Selvik flere ganger. Fantastisk sted som kan leies rimelig. Han er grunneier og har en veldig positiv og fornuftig holdning til bruk av området. 

Du skal likevel være obs på at reinsdyrjakta er i gang nå - og akkurat  i dette området jaktes det hardt og skytes en god del dyr. Det kan være flere jegere enn fiskere på denne tiden. 

…. ellers støtter jeg forslaget om å gå fra Ulevå. Herifra er ikke stigningen oppover mot Mannevann så mannevond...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! :) 

Fisk over kiloen er ikke så viktig for min del, bare å få fisk på 3-4-500gr til mat er nok for meg.

Hadde ikke tenkt så mye ang jakt der, men er jo bra jeg ut styr med litt farger på, rødt telt, blå sekk og orange jakke. Så er man hvertfall litt synlig.

Blir nok å parkere ved Ulevå, med kun en liten pit-stop innom Haukeliseter for å sjekke om de har kart som er brukenes for området.

(Om admin/mod ser innlegget kan gjerne siste kartbildet i forrige post fjernes, ble et lite dobbeltvedlegg der..)

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger litt oval helg nå til helgen med base ikke alt for langt fra parkeringsplassen ved Tinnhølen. Noen plasser som er bedre enn andre å få en liten middagsørret? Har kjøpt lavvo som må testes nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fotogubbe skrev:

Det er turen Ulevå til bandet mellom Holmasjøen og Nedre Poddevatnet som er mitt turønske. Mulig jeg prøver å komme meg dit, i verste fall over to etapper. 

Ulevå - Holmasjøen.jpg

Samme ruta jeg gikk første dagen forrige lørdag, men gikk ca 1,5km lenger. Brukte 5t 47min, medregnet dårlig form, litt pauser og knipsing av en del bilder. Gikk ned til høyre ved brua der Holmasjøen renner ned mot Sandflofossen. Der var det en fin flat teltplass. Og man har enkel tilgang til både Holmasjøen på oversiden, og Poddevanna på nedsiden om man vil prøve å fiske. Men vil man slippe støy fra foss og vannstryket, så er det ikke helt plassen å overnatte..
Jeg valgte denne plassen fremfor å ligge på utstilling ved Holmasjøen. Folkesky som jeg er så blir man ikke sett fra stien nede på teltplassen jeg fant. Dog er det jo ironisk at jeg har rødt telt ser jeg.. -_- :P 

Ferdig bålplass og utsikt mot Sandflofossen:
teltplass1.jpg.65ecabfd86b8f71ad91ee33e2dbdc933.jpg

teltplass2.thumb.jpg.b22711ce9d36823033d64441072fa7fb.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvorfor stenge tråden? Tipsene er vel like reelle neste år?😉 Norway bussekspress kjører forresten Haukeliekspressen nr 180 fra Oslo og korresponderer med Telemarkekspressen nr 182 fra Tønsberg for de som kommer den veien, bussen stopper nå også på Ulevå ifølge rutetabellen. Ekspressbussene møtes i Seljord og man går over til Haukeliekspressen der til opplysning. Hilsen ex express bussjåfør😊

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei! 

En till svensk här på forumet, jag får börja med att tacka för ett väldigt morsomt forum och be om ursäkt för att jag inte håller mig till rätt år...

Jag sitter och planlägger en längre rundtur för nästa sommar och är i behov av era erfaringer. Jag bor helt i södra Sverige, där det är PLATT, och har haft en del problem när jag gått på tur i fjällen, framförallt med ett knä. Jag har som mest gått tre dagar, då på Lifjell, som är varierat och kuperat. Så, jag tänkte mig att ta en längre tur, men då i lite lättare terräng. 

Turerna jag kikat på på ut.no är dels Mogen - Lågaros - Rauhellere - Sandhaug - Mogen, ca 95-100 km. Det är långt, men jag är i god form och har gått 25-30 km/dag då jag varit på Lifjell. Den andra är helt runt Hardangerjökulen med Finse som startpunkt, enligt kart på ut.no ca 65-70 km. 

Jag har en vecka på mig, går samman med två hundar med klövje och tänker mig att kunna fiska längs vägen. 

Är det någon som kan berätta om dessa områden? Jag bor som sagt var i södra Sverige och är inte helt van med att ta mig över vann, det ser f ex ut att vara mycket vått runt Leirbotn på den andra turen. 

Tusen takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.