Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og soveposer fra Norrøna


Bjørn J

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er spesielt hemmelig at Norrøna holder på å utvikle telt og soveposer av høy kvalitet. Det er spennende, flere valgmuligheter er bra for brukerne. Norrøna kan lage telt, det beviste de med de legendariske modellene fra 70-tallet som Tomas Carlstrøm designet. Men jeg tror ikke de har laget soveposer tidligere, det blir interessant å se hva de kommer med etter hvert.
Positivt at de har bedt brukere komme med innspill og idéer til hva de ønsker av telt og sovepose.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir spennende ja. De skal inn i ett marked med sykt gode produkter, ikke bare fra den store verden, men også fra Norge. Og... Tviler på at Norrøna har store planer om å lage produkter som legger seg i de rimeligere prisklassene. Så produktene de kommer med, burde virkelig sparke fra seg!!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ViktorS skrev:

Blir spennende ja. De skal inn i ett marked med sykt gode produkter, ikke bare fra den store verden, men også fra Norge. Og... Tviler på at Norrøna har store planer om å lage produkter som legger seg i de rimeligere prisklassene. Så produktene de kommer med, burde virkelig sparke fra seg!!! 

Dette blir veldig spennende, men har de musklene til å utvikle virkelige gode telt og soveposer eller blir det innkjøp av «halvfabrikata»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, whistler said:

Dette blir veldig spennende, men har de musklene til å utvikle virkelige gode telt og soveposer eller blir det innkjøp av «halvfabrikata»?

De har nok både muskler og ressurser til å utvikle skikkelig gode telt - det har de gjort før. Men soveposer er nytt for Norrøna, så det blir spennende. Tviler på at de gjør noe halvveis når de først kommer med helt nye produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Marius Engelsen said:

Norrøna er ofte bra, men i det siste har jeg (og dyktige ansatte i sportsforretninger) lurt på om de noen ganger sitter med hode under armen og lager produkter...

Så vi får se.

De siste årene har Norrøna markedsført seg målrettet mot sporty, atletiske ungdommer som driver frikjøring fra fjelltopper. Kanskje derfor har de økt salget utenlands voldsomt. Norrøna i tidligere tider rettet seg mer mot det tradisjonelle, norske friluftslivet - men nå er det sannsynligvis ikke et stort nok marked for å overleve i den vanvittige konkurransen i sportsbransjen. I omstillingen har Norrøna i stor grad glemt de som ga Norrøna det svært gode ryktet de nå skal passe seg for ikke å miste.
Forhåpentligvis vet de at markedet for robuste, enkle og funksjonelle klær og produkter for friluftsliv er voksende - kanskje det er derfor de nå vurderer å lage telt og soveposer.
Fjällräven er blant de få som fortsatt tviholder på det gode og enkle friluftslivet, men hvordan den økonomiske ståa er der vet jeg ikke.
Helsport har alltid vært kjent som en telt- og soveposeprodusent, de prøvde seg med klær for noen år siden, men tror de har sluttet helt med det. At Swix kjøpte opp Helsport kan tyde på at økonomien ikke var like bra som produktene deres, men det er spekulasjoner fra min side. Det er uansett en steintøff bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Har ikke store forventninger til Norrønas telt, produsert i østen. Forrige gang de prøvde seg sluttet de med telt kort tid etter. Kan bli bra denne gangen - uansett er jeg spent på å se hva de kommer med.

Når produksjonen var i Norge var det meget gode telt. Falketind 4 ble bl.a. brukt av Ousland, Kagge og Randby på sin ferd til nordpolen. De hadde også 3-4 soveposer på denne tiden, hvor jeg mener å huske at den ene het Gråfjell (tror navn var inspirert fra Norefjells-området)

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste produserer telt, klær o.l enten i østen eller Balkan så landet det produseres i skremmer meg ikke.
Norrøna kommer sikkert til å ha streng kvalitetskontroll og bruke topp materialer.
Men tror de må komme med noe ganske revlusjonerende om de skal sparke Hilleberg og Helsport ned fra tronen
her til lands :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra @Fotogubbe, i tillegg hadde de et telt som het Skarstind.

  • 1972 - Norrøna Ravneskar, det første tunellteltet med dør i begge ender.
  • 1974 - Norrøna Ringstind, tunelltelt
  • 1976 - Norrøna Skarstind, tunelltelt.
  • 19?? - Norrøna Falketind, 4 pers. Usikker på når dette ble lansert.
  • 19?? - Norrøna Soleietind, bilder i tildigere post.

En annen digresjon er den tette relasjonen Norrøna og Skandinavisk Høyfjellsutstyr har hatt, som antagelig påvirket produktene noe. 

På 3.3.2019 den 14.51, Bjørn J skrev:

De siste årene har Norrøna markedsført seg målrettet mot sporty, atletiske ungdommer som driver frikjøring fra fjelltopper. Kanskje derfor har de økt salget utenlands voldsomt. Norrøna i tidligere tider rettet seg mer mot det tradisjonelle, norske friluftslivet - men nå er det sannsynligvis ikke et stort nok marked for å overleve i den vanvittige konkurransen i sportsbransjen.

Bra oppsumert ift Norrøna's historie. 👍🙂

 

Nok avsporing herfra.. :D 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Terka said:

Litt mer avsporing med gamle telt fra Norrøna. 

Solleietind:

20190811_122552.thumb.jpg.bdeea8997c6d8ce0cab5da151ad32654.jpg

Bilder lånt fra denne annonsen om noen er fristet til å kjøpe 😄.

Artig, det er første gang jeg ser bilder av Solleietind. Bomullstelt, tipper det ikke er lettpakkernes favoritt... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Terka said:

Stemmer bra @Fotogubbe, i tillegg hadde de et telt som het Skarstind.

  • 1972 - Norrøna Ravneskar, det første tunellteltet med dør i begge ender.
  • 1974 - Norrøna Ringstind, tunelltelt
  • 1976 - Norrøna Skarstind, tunelltelt.
  • 19?? - Norrøna Falketind, 4 pers. Usikker på når dette ble lansert.
  • 19?? - Norrøna Soleietind, bilder i tildigere post.

Ravneskar ble endret med årene, jeg vet om i hvert fall tre forskjellige varianter, men de beholdt navnet og grunntanken bak teltet. Det er fortsatt et bedre telt enn de fleste nye, moderne fjelltelt.
Riingstind (skrives med 2 i-er, ja) er litt mindre enn Ravneskar, men har også to fortelt og innganger. Men her ligger man på tvers. Ravneskar er en klassisk tunnellkonstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Larix said:

Jeg husker at jeg siklet fælt på Ravneskar i sin tid. Må vel ha vært tidlig på 90-tallet?

Jeg vet ikke hvor lenge Ravneskar var i produksjon, men det kan godt hende at det fortsatt var i salg på den tiden. Den siste varianten hadde litt annerledes fortelt, og trengte 4 plugger for å stå, mens de første utgavene sto fint i godvær med 2 plugger. Ravneskar var selve referansen på et skikkelig fjelltelt da det ble introdusert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kalte det Revneskar, men det var nok fordi de var misunnelige. Knallbra telt som var ypperlig i størrelse for to på vintertur, bl.a. med skinnlapper som glidelåsstoppere/klaffer på ytterteltet og stormmatter. Hilleberg sitt Kaitum 2/3 (ikke GT) ligner veldig i utseende med en høyere midtbue og hvor man ligger i teltets lengderetning. Praktisk med kuldegrop og sekkoppbevaring i le-forteltet og kjøkken på vindsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Er spent på dette. Jeg føler Norrøna har gitt opp friluftsfolk som tilbringer tid i villmarka. Nå virker det som om de kun fokuserer på folk som skal gå topptur med 20L sekker i teknisk tøy. Tidligere så hadde de andre sekker i segmentet 80L og 100L(Nansen f.eks) i annet design enn "forsvarssekkene".  Disse virket mer ergonomiske og funksjonelle med avtagbart topplokk til hoftesekk og smålommer på utsiden.

Para Ranger og Synkroflexen har ikke blitt endret på årevis. Noen kan kanskje si at det er fordi de er så bra, men jeg føler de har mangler. De har ingen gode flaskelommer eller hoftelommer. De holder seg til en gamle "stapp alt i hovedposen"-designet sitt. Eneste eksterne lomma er i topplokket. I tillegg har de nå sluttet å lage regntrekk til sekkene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.