Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på tvers med tungt lastet sykkel. Trenger tips.


rayun

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg sommer og jeg trenger tips fra dere som er kjent i Nordmarka (Oslo).

Jeg skal altså krysse Nordmarka fra øst til vest med en fullastet Touringsykkel med smale dekk.

Jeg ser for meg å entre marka fra rv.4 et eller annet sted mellom Gjelleråsen og Stryken / Harestua. Jeg skal gjennom Hønefoss og videre oppover 7´ern så et eller annet greit sted mellom Åsa og Klekken hadde vært fint å komme ut av marka.

Jeg kan sykle rundt både nord og sør for Nordmarka, men det hadde passet fint å ta første teltnatta et eller annet sted i marka.

Jeg kjenner overhodet ikke til Nordmarka så det jeg håper på er at noen av dere kan komme opp med ei grei rute gjennom marka. Siden sykkelen er tung og dekkene er smale er det vei jeg ser etter, men kan takle kortere trillesti vist jeg kan spare kilometer eller bratte bakker.

Alle tips er velkomne.😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kort vei gjennom er fra Stryken opp til Gjerdingen. Så er det er sti og klopper et par hundre meter over til vein fra Svarrbekkn. Går fint å sykle strekket med vanlig terrengsykkel men vet ikke hvordan den biten går med tungt lastet sykkel. Så videre langs Gjerdingen til Tverrsjøen. Derfra veien ned til Jevnaker.

Andre alternativ er samme start men ta grusveien mot Manntjern og Sandungen. Så lamgs nordsiden av Sandungene og så videre mot Storfåtan, så til Damtjern og så bilveien ned til Norderhov.

På alt 2 kan du også starte ved Hakadal og sykle forbi Langvann/Elvann og Trehjørningen. Så videre forbi Måsjøene og rundt nord3nden av Hakloa. Så dra opp til nordenden av Sandungen og så videre som alt 2. 

Du kan så klart også starte i Maridalen og sykle til Bjørnsjøen og så videre opp langs Hakloa til Sandungen.

Vær obs på at det stiger mye uansett startpunkt med dertil mye utfor ned igjen på vestsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borgern skrev:

En kort vei gjennom er fra Stryken opp til Gjerdingen. Så er det er sti og klopper et par hundre meter over til vein fra Svarrbekkn. Går fint å sykle strekket med vanlig terrengsykkel men vet ikke hvordan den biten går med tungt lastet sykkel. Så videre langs Gjerdingen til Tverrsjøen. Derfra veien ned til Jevnaker.

Andre alternativ er samme start men ta grusveien mot Manntjern og Sandungen. Så lamgs nordsiden av Sandungene og så videre mot Storfåtan, så til Damtjern og så bilveien ned til Norderhov.

På alt 2 kan du også starte ved Hakadal og sykle forbi Langvann/Elvann og Trehjørningen. Så videre forbi Måsjøene og rundt nord3nden av Hakloa. Så dra opp til nordenden av Sandungen og så videre som alt 2. 

Du kan så klart også starte i Maridalen og sykle til Bjørnsjøen og så videre opp langs Hakloa til Sandungen.

Vær obs på at det stiger mye uansett startpunkt med dertil mye utfor ned igjen på vestsiden.

Gode tips her. Stryken over Gjerdingen er iflg Skiforeningens turplanlegger den korteste og har færrest høydemeter, men det er lengre å sykle i "feil retning" både før og etter kryssing av marka. Hakadal og over til Klekken blir litt mer "rett på", men strekningen gjennom marka er både lenger og med det dobbelt av høydemeter.

2 timer siden, Memento mori skrev:

Skiforeningens markadatabase har en turplanlegger som er veldig fin. Da får du opp ruta og høydemeter. Er veldig fin å leke seg med for å finne den beste ruta. C2263F46-03CD-4BE3-8999-13ADD59235AC.thumb.jpeg.a1da7e3e1a69bb7be67007b59b2cca2e.jpeg

Men det blir en del opp og ned, mye mer enn en skulle tro.  

Og jeg som trodde den kun hadde ski og føremeldinger. Dette var godt verktøy og sitter nå og tester ut litt forskjellig og ser at det går på en del høydemeter ja.

1 time siden, ost skrev:

Trillestien ved Gerdingsdammen er delvis klopplagt, fin å trille også med smale dekk. 

Når utgangspunktet er rv. 4. Vil det si at du kommer med tog på Gjøvikbanen, eller syklende lenger østfra?

Takk for info om trillestien. Tror kanskje jeg går for dette alternativet over Gjerdingen. Som jeg nevner over er det jo lenger "i feil retning, men tror jeg tar igjen det ved at det er raskere og sykle på asfalt og Hakadal - Stryken er jo ganske flat. 

Den eneste grunnen til at jeg velger å krysse marka (med grusveier) for å nå rv.7 er for de det er en passende dagsetappe hjemmefra. Så etter en natt i Nordmarka er jeg klar for å ta fatt på 7´ern mot Hallingdal.

Er fortsatt mottakelig for synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.