Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport fjellheimen pro 3 camp?


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ute etter et nytt telt. Primærformålet er til vinterbruk, men også av og til resten av året. Jeg ønsker et telt som tåler svært mye vind og generelt dårlig vær. Jeg har lenge sett meg ut Helsport Fjellheimen xtrem 3 camp, men lurer på om det blir litt for tungt å ha i sekken og om evt fjellheimen pro camp 3 er et generelt bedre valg? 

Hvilke erfaringer har folk med Fjellheimen pro camp? Er det i stand til å takle storm på hardangervidda om vinteren, eller burde jeg være "safe" og gå for xtrem-utgaven? Kjedelig å dra på nesten 5 kilo med telt dersom det ikke er nødvending. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres i mine øre ut som det rette valget er xtrem. Ved svært mye vind er det digg å vite at man har det mest solide teltet.

Dersom du av og til skal bære det i sekk på sommeren så går nok det greit. Jeg har bært mitt fjellheimen xtrem telt i sekk noen få ganger og det gikk helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, KS10 skrev:

Jeg ønsker et telt som tåler svært mye vind og generelt dårlig vær.

Det høres ut som du også bør investere i et dobbelt stangsett, og der er det bare plass til i extreme serien. 

43 minutter siden, KS10 skrev:

men også av og til resten av året. 

Det er den tyngste bruken som teller. Et bra vintertelt funker hele året, men vekta er en av grunnene til at mange har 2 telt. Du kan ikke få begge deler, både lett og sterk når vinterteltingi hardt vær er med.

Har selv Helsport patagonia med dobbelt stangsett, og det tåler mye vær, men er tungt å bære ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig å komme med noe fasit, men jeg tenker nøyaktig slik som deg @KS10. Verken Hilleberg eller Fjellreven har stormmatter på teltene sine, så det trenger man ikke hvis man ikke selv ønsker å ha det. Antall barduner på Fjellheimen PRO er helt likt som på ekstremteltene til Hilleberg og Fjellreven (Black Label og Keb).

Fjellheimen PRO og Xtrem har samme duk, altså like sterk. Stengene i PRO serien har vist seg å tåle masse vind, men du kan kjøpe ett Xtrem stangsett å bruke i PRO teltet i mer eksponerte områder vinterstid.

Noen mener at til vanlig norsk vintervær på høyfjellet holder PRO i massevis. Andre vil gå for Xtrem og doble stenger med en gang (mens de ville også godkjent Black Label med enkelt stangsett?). Jeg synes at ett PRO telt med Xtrem stenger på papiret ser ut som å være sidestilt med Black Label serien fra Hilleberg.

 

Men nei, jeg har lite erfaringer med Fjellheimen teltene i praksis, så jeg vet ikke :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Oslo skrev:

Er det ikke plass til dobbelt stangsett i pro serien?

Der var der før ihvertfall, men man måtte bytte endekoppen og det koster ikke mye med Helsport sin kundeservice.

Det stemmer som du sier. Det er plass i stangkanalene, men du må bytte ut stangkoppene i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Oslo skrev:

Er det ikke plass til dobbelt stangsett i pro serien?

Der var der før ihvertfall, men man måtte bytte endekoppen og det koster ikke mye med Helsport sin kundeservice.

Hvis det er så enkelt, så skl ikke det koste mange kronene.og minuttene nei.

Litt rart at de ikke bare kjører doble stangkopper på alle teltene.

Man skal vel ut i ganske ufyselige forhold før doble stangsett blir aktuelt. Men kjøper man ett xtrem stangsett, i tillegg til Pro som følger med, har man jo allerede to stangsett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg skal være forsiktig å komme med noe fasit, men jeg tenker nøyaktig slik som deg @KS10. Verken Hilleberg eller Fjellreven har stormmatter på teltene sine, så det trenger man ikke hvis man ikke selv ønsker å ha det. Antall barduner på Fjellheimen PRO er helt likt som på ekstremteltene til Hilleberg og Fjellreven (Black Label og Keb).

Fjellheimen PRO og Xtrem har samme duk, altså like sterk. Stengene i PRO serien har vist seg å tåle masse vind, men du kan kjøpe ett Xtrem stangsett å bruke i PRO teltet i mer eksponerte områder vinterstid.

Noen mener at til vanlig norsk vintervær på høyfjellet holder PRO i massevis. Andre vil gå for Xtrem og doble stenger med en gang (mens de ville også godkjent Black Label med enkelt stangsett?). Jeg synes at ett PRO telt med Xtrem stenger på papiret ser ut som å være sidestilt med Black Label serien fra Hilleberg.

 

Men nei, jeg har lite erfaringer med Fjellheimen teltene i praksis, så jeg vet ikke :) t

Tenkjer som deg om dette, i grove trekk. Hadde samme samtale med kompis for et par dagar sidan, med akkurat samme tema. Han landa ned på Pro. 

Eg vil også gå for Pro, dersom eg ikkje skal ha nytt Keron når mitt noverande utgår. (glad i Keron men synes dei har blitt veldig dyre). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.