Gå til innhold
eer

Trangia Stormkjøkken, spritfyrt - hele året!

Anbefalte innlegg

Til opplysning så kan man gjøre kjempekjøp hos G-sport nå.

kjøpte f.eks.   27-3 HA settet til 500,-

Yes Skjult lenke - logg inn for å se den jeg har også erfaring med at peisbrensel ikke soter så mye som rødsprit.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte bare en tur ut å lufte Trangian i dag da.

Har lært meg to kjekke ting som jeg ønsker å dele med dere:

1. Ved å fylle litt ekstra rødsprit i vintersatsen så tenner brenneren seg selv.

2. Bruker den oransje Trangia posen som underlag til settet. Fungerer fint.

bilde2a.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant tråd dette.  Her kommer mitt første innlegg på dette flotte forumet. 

Jeg lurer på om noen har sammenlignet Biltemas Peisbrensel og Kemetyl Fin Fyr?  Mengde nødvendig brensel og koketid for å koke en liter vann og forskjell på soting er parametere som jeg er interessert i mellom de to.  Slik jeg har forstått det så inneholder peisbrenselet endel vann og det høres jo unødvendig å drasse på i et brensel, da vil det jo også måtte brukes energi på å fordampe dette vannet og effekten på brenselet går ned antar jeg.  Og med lavere effekt må man ta med mer mengde brensel, og det er jo ikke fristende.

Lurer også på om noen vet hvor man kan kjøpe Kemetyl Fin Fyr i Trøndelag?   Så kan jeg teste selv om ikke andre har gjort det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ørjan B skrev (12 timer siden):

Interessant tråd dette.  Her kommer mitt første innlegg på dette flotte forumet. 

Jeg lurer på om noen har sammenlignet Biltemas Peisbrensel og Kemetyl Fin Fyr?  Mengde nødvendig brensel og koketid for å koke en liter vann og forskjell på soting er parametere som jeg er interessert i mellom de to.  Slik jeg har forstått det så inneholder peisbrenselet endel vann og det høres jo unødvendig å drasse på i et brensel, da vil det jo også måtte brukes energi på å fordampe dette vannet og effekten på brenselet går ned antar jeg.  Og med lavere effekt må man ta med mer mengde brensel, og det er jo ikke fristende.

Lurer også på om noen vet hvor man kan kjøpe Kemetyl Fin Fyr i Trøndelag?   Så kan jeg teste selv om ikke andre har gjort det.

Peisbrenselet har noe lavere effekt og Fin Fyr soter noe mer. Ingen av dem soter like j*vlig som rødsprit, men begge legger igjen belegg på kjelen. Om du har mulighet til å dra over grensa til Sverige så selger de brennstoff med metanol der. Dette soter ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Humbug skrev (19 minutter siden):

Peisbrenselet har noe lavere effekt og Fin Fyr soter noe mer. Ingen av dem soter like j*vlig som rødsprit, men begge legger igjen belegg på kjelen. Om du har mulighet til å dra over grensa til Sverige så selger de brennstoff med metanol der. Dette soter ikke.

Det var interessant.  Hva heter dette?  Og hvilke butikker i Sverige selger dette?  Kan ta turen til Storlien/Åre/Østersund når grensene blir åpnet igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ørjan B skrev (1 time siden):

Det var interessant.  Hva heter dette?  Og hvilke butikker i Sverige selger dette?  Kan ta turen til Storlien/Åre/Østersund når grensene blir åpnet igjen.

En variant heter "Tenol", om jeg husker rett Jeg tror de fleste, om ikke alle, typer "spisbränsle" man får kjøpt har metanol. Se på flaska :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
eer skrev (På 28.2.2019 den 16.36):

Etterfylling av varm sprit-brenner forbudt! Kan du ikke holde brenneren med fingrene dine, så må den kjøles ned ytterlige. (Sannhet med modifikasjoner; det kan gjøres trygt og kontrollert, men krever noen rekvisitter og litt erfaring, så vi sier no-go!)

Jeg har ikke Trangia (ennå), men har pleid å bruke et annet rødspritfyrt stormkjøkken (veldig gammeldags, enkel og åpen variant uten vindskjerm). Har ofte etterfylt varm brenner, uten rekvisitter og erfaring. Har ennå ikke opplevd problemer med dette. Nøyaktig hvordan kan det gå galt? Er Trangia farligere enn mer primitive spritbrennere? (Spør av genuin nysgjerrighet.) For ordens skyld må jeg påpeke at jeg ikke har brukt brenneren inni telt e.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
uendelig skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke Trangia (ennå), men har pleid å bruke et annet rødspritfyrt stormkjøkken (veldig gammeldags, enkel og åpen variant uten vindskjerm). Har ofte etterfylt varm brenner, uten rekvisitter og erfaring. Har ennå ikke opplevd problemer med dette. Nøyaktig hvordan kan det gå galt? Er Trangia farligere enn mer primitive spritbrennere? (Spør av genuin nysgjerrighet.) For ordens skyld må jeg påpeke at jeg ikke har brukt brenneren inni telt e.l.

Rødspritflammen kan være usynlig, etterfyller du da har du ett bål i hånden.

Jeg vet ikke ved hvilke temperatur dette selvantenner, men kanskje det er en risiko for det også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
uendelig skrev (6 timer siden):

Nøyaktig hvordan kan det gå galt?

Som Skjult lenke - logg inn for å se den sier er det ikke sikkert at du ser at det fremdeles brenner i brenneren. Hvis jeg skal etterfylle en varm brenner (hvilket jeg ugjerne gjør) vil jeg, selv om jeg tror den har sluknet, legge lokket på i minst 15 sekunder, helst lengre, deretter holde hånda over og også stikke en finger nedi brenneren for å forsikre meg om at det ikke lenger brenner. (etter dette har den gjerne blitt avkjølt en god del også). Når man så fyller rødsprit i en varm brenner (så varm at det er problemer å holde den i hånda) vil spriten fordampe mye fortere enn om brenneren er kald. Når du skal tenne brenneren er det derfor viktig å være klar over at området over og rundt brenneren kan være full av eksplosiv damp (med mindre det blåser da), så jeg ville overhodet ikke prøve dette inni et telt. Skulle det være så mye rødspritdamp i lufta at flammen når helt bort til rødspritflaska du glemte å sette korken på er katastrofen et faktum. Jeg har forresten prøvet å sette en fyrstikk borti åpningen på ei tom rødspritflaske (nettopp tømt, ristet ut de siste dråpene). Ikke å anbefale. Bruk i hvert fall ei fyrstikk på halvannen meters lengde, minst 😄

Her kan du lese om hvor galt det kan gå:
Forvarming av primus: Skjult lenke - logg inn for å se den

Flaska tok fyr selv om han hadde gjort dette i mange år uten problemer: Skjult lenke - logg inn for å se den

Norsk forening for brannskadde: Skjult lenke - logg inn for å se den

;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Flott tråd!
Jeg har selv både gassbrenner oppå boks, Omnifuel (bråkebøtte) og liten og stor firebox.
På siste tur i skogen brukte jeg Omnifuelen og må si jeg er lei bråket fra den, den bruker jeg bare på vinterstid fremover tror jeg.

Firebox syntes jeg er artig og jeg brenner i den om forholdene ligger til rette for det selv i sommersesongen. Da ved siden av et vann, ikke for tørt etc etc.

Kombinasjon Trangia alko-brenner og firebox fremstår som attraktiv. 
Da kan jeg bruke spritbrenner i trangiakjeler, trangiakjeler på firebox med kvist eller alkostove i firebox.

Hvilket kjelesett er det som tåler mest bålbruk fra Trangia?
Vil gjerne ha noen som fungerer både på sprit, firebox, rett på bålet, multifuel og gass.
bruker i dag Litech fra Primus. Fornøyd med kjelene men ikke med steikepanna som er bøyd i alle mulige retninger slik at pannekakersteking blir en svenneprøve hver gang.

Edit:
Ser at Trangia skriver på nettsidene sine at alle pannene kan brukes over bål, så da er det vel bare å velge etterlommeboken.

Endret av tursurre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av ahh777
      Hei! Har brukt og vært veldig fornøyd med gassbrenner i Trangia 27 Stormkjøkkenet mitt i ca 10 år. MEN nå brenner den dårlig, spesielt vinterstid, selv om jeg bruker vintergass. Kanskje jeg bør rense den? Kan jeg bruke White spirit eller rødsprit (som jeg har) på Q-tips eller bør jeg bruke annet rensemiddel? Så en video om rensing, så tror det går greit å følge "oppskrifta" der. Takknemlig for tips/innspill, har aldri rensa/vedlikeholdt gassbrenneren før, og tenkte det er verdt et forsøk istedenfor å bare kjøpe en ny gassbrenner.

• Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Memento mori
      Leste i lokalavisa om uhell med stormkjøkken på fjorda i Skjult lenke - logg inn for å se den, samme artikkel står i Skjult lenke - logg inn for å se den 
      siterer det viktigste:
      "De hadde padlet utover på Fjorda og slått leir like ved vannkanten. De brukte stormkjøkken til å lage mat, og det hadde gått tomt for rødsprit i koppen. De skulle bare etterfylle..."
      De lagde mat, og brenneren gikk tom. De skulle etterfylle når uhellet skjedde. 
      Syns personlig at rødspritbrennere er mye mere skummelt enn bensin. Virker som det skjer mere uhell med rødsprit, selv om jeg ikke kan dokumentere det. 
      Det ser ut til at det ikke ble store varige skader, takket være at di hoppet i vannet. 
      20-20 regelen
    • Av HannKatta
      Fant dette stormkjøkkenet her i en hylle godt bortgjemt.
      He he, alt jeg har kjøpt og ikke husker noe av... 😝
      Enten på Biltema eller Eurppris tenker jeg.
      Og med en liter rødsprit i heimen så måtte det til pers og testes.
      Se bilder...
      I esken...

I fin grøn veske...

Da pakkes det ut...

Er det slik det skal være, mon tro?

Bare å fylle ned i med rødsprit?
      Ingen form for bruksanvisning følger med selvsagt.

Da brenner det...

Etter en stund....

• Av Jonas1986
      Hei!

Lurer på hva som er den beste stekepannen å bruke på Omnilite med silenser? 
      Brenner er montert i trangia stormkjøkken, men pannen som fulgte med har nok sett sine beste dager, jeg kan velge om jeg vil ha smøret i midten eller ytterst i kantene da bunnen er bulket..
      Er ikke SÅ opptatt av vekt, mer av funksjonalitet..  Må være panne med teflonbelegg..
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.