Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia Stormkjøkken, spritfyrt - hele året!


eer

Anbefalte innlegg

@Beron

Jeg vet at Trangia har statistikken mot seg. Det var derfor de ble forbudt i skolen.  Jeg har en teori om hvorfor brennere som må forvarmes har en lavere ulykkesstatistikk. Det er fordi alle disse brennerne er litt kompliserte apparaturer der man faktisk må sette seg litt inn i virkemåten til dem, for å få til å bruke dem. Hvis man ikke tilegner seg ett minimum av kompetanse på disse, får man ikke kokt seg kaffe. De som ikke er villig til å tilegne seg ett minimum, velger gass. Der trenger man bare å vri på en ventil og stikke en fyrstikk borti, og ved Trangiaen trenger man bare å tømme en skvett sprit i skåla stikke en fyrstikk borti. Det er når man ikke vet mer enn akkurat dette, at disse brennerne er livsfarlige. 

USA ja, på akkurat den turen leide kona og jeg en tomanns kayak for en liten padletur på Lake Tahoe. Du verden så mange skjemaer og papirer jeg måtte signere før de slapp oss utpå. Men da vi kom til land, og skulle levere fra oss kayaken, kunne jeg ikke dy meg. Det hadde rent litt vann inn langs årene som samlet seg i bunnen og jeg var blitt våt i baken. Så jeg sa " I got a wet bottom. Who can I sue ?"  Karen som tok i mot Kayaen var veldig alvorlig. "I dont think you have much legal standing complaining about wet trousers in a kayak... Sir. " Han tok det ikke som en spøk. Fikk beskjed av kona og søskenbarnet hennes som vi besøkte der, at å lime "sue" inn i hvilken som helst setning for spøk, ikke var noe man burde gjøre for ofte der borte.

Endret av Robinson
  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Robinson skrev (1 minutt siden):

@Beron

Jeg vet at Trangia har statistikken mot seg. Det var derfor de ble forbudt i skolen.  Jeg har en teori om hvorfor brennere som må forvarmes har en lavere ulykkesstatistikk. Det er fordi alle disse brennerne er litt kompliserte apparaturer der man faktisk må sette seg litt inn i virkemåten til dem, for å få til å bruke dem. Hvis man ikke tilegner seg ett minimum av kompetanse på disse, får man ikke kokt seg kaffe. De som ikke er villig til å tilegne seg ett minimum, velger gass. Der trenger man bare å vri på en ventil og stikke en fyrstikk borti, og ved Trangiaen trenger man bare å tømme en skvett sprit i skåla stikke en fyrstikk borti. Det er når man ikke kan mer enn akkurat dette, at disse brennerne er livsfarlige. 

USA ja, på akkurat den turen leide kona og jeg en tomanns kayak for en liten padletur på Lake Tahoe. Du verden så mange skjemaer og papirer jeg måtte signere før de slapp oss utpå. Men da vi kom til land, og skulle levere fra oss kayaken, kunne jeg ikke dy meg. Det hadde rent litt vann inn langs årene som samlet seg i bunnen og jeg var blitt våt i baken. Så jeg sa " I got a wet bottom. Who can I sue ?"  Karen som tok i mot Kayaen var veldig alvorlig. "I dont think you have much legal standing complaining about wet trousers in a kayak... Sir. " Han tok det ikke som en spøk. Fikk beskjed av kona og søskenbarnet hennes som vi besøkte der, at å lime "sue" inn i hvilken som helst setning for spøk, ikke var noe man burde gjøre for ofte der borte.

Teorien din om forvarmete brennere og ulykkesstatistikk er jeg sikker på at er riktig. Har et godt knippe primuser selv pga personlig interesse og gode barndomsminner :-) Det er akkurat som du sier, at man faktisk må sette seg inn i virkemåten før man får brukt de,  i motsetning til Trangiaen som ikke er mer komplisert enn å tenne på et stearinlys for å være i gang.

Som en liten digresjon vedrørende ulykkesrisiko så har jeg i mange år hatt en moderne trykkoker til bruk på kjøkkenet. Fantastisk kjøkkendupedatt, og jeg var en stund overrasket over at det var så lite vanlig her i Norge. Etter en googling så skjønte jeg det. Gammeldagse trykkokere hadde bare en ventil. Helt trygge de så fremt man sjekket at ventilen ikke var tett og ikke hadde gryta så full at innholdet tetta ventilen. En haug av dem gikk i lufta på grunn av at folk ikke klarte de enkle sikkerhetsforanstaltningene, flere med dødelig resultat. Den jeg har har 4(!) forskjellige sikkerhetsmekanismer.

Ja, helt utrolig hva folk faktisk klarer å finne på å saksøke for over dammen! Bra kajakkhistorie :-) :-) 
Og enda mer utrolig hva slags saker de faktisk vinner frem med!


Også utrolig hvordan firma/fabrikanter må gardere seg for å unngå å bli kjørt konkurs av søksmål. Et godt eksempel er jo det skisentereksempelet ditt.
Jeg kjøpte en gang en amerikanskprodusert hammer som hadde klistremerke på skaftet. Der stod det blant annet "Kun til bruk for spiker. Maks lengde 6". Hørselsvern og vernebriller skal alltid brukes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (24 minutter siden):

Jeg har en teori om hvorfor brennere som må forvarmes har en lavere ulykkesstatistikk. Det er fordi alle disse brennerne er litt kompliserte apparaturer der man faktisk må sette seg litt inn i virkemåten til dem, for å få til å bruke dem

Det tror jeg du har rett i.  Jeg tror også at dersom normalt oppgående mennesker blir fortalt hva som er risikabelt med en spritbrenner, så vil de behandle den med større varsomhet. Men det er noe i tiden som gjør at folk forventer at det skal være enkelt og idiotsikkert, alt skal bare ha en på/av knapp (og at vi derfor heller ikke behøver å bry oss med å lese bruksanvisninger, for der regner de nok med at det bare står at man skal trykke på og av, og det trenger man jo ikke å lese noe om. Når det er sagt, så tror jeg kvinner er bedre til å lese bruksanvisninger enn menn, vi menn tror som regel at vi vet hvordan ting skal brukes - uansett).

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

Og her i ligger problemet vårt i dag. Man forutsetter mangel på kunnskap. Man belønner inkompetanse med å prøve lage ting idiotsikkert. Problemet er at det er ikke mye som er idiotsikkert. Livet er i alle fall ikke idiotsikkert.  I skolen fant de ut at gass passer bedre til inkompetente lærere. Mantraet ble at gass er idiotsikkert. Helt til noen som trodde det, tok med en gasslykt inn i badstuen med tragiske konsekvenser. "Jeg trodde at ikke noe kunne gå galt hvis man brukte gass". Å dyrke fram inkompetanse gjør ikke noe bra med samfunnet rundt oss. 

 

 

Litt enig med deg her. Men poenget mitt var vel at det er tryggere om det kreves mindre kunnskap. Men kanskje det er bedre å lage ting så man trenger mye mer kunnskap for å kunne bruke dem uten at det skjer en ulykke slik at folk passer på å lære seg hvordan man bruker ting riktig.

Ting kan gå galt med gass også. Veldig galt. Det er en grunn til at man anbefaler å oppbevare gass utendørs (garasje, uteboder...) og i hvert fall ikke i kjelleren. Det var en tråd her inne for noen år siden om en ulykke med gass i telt. Jeg tror gassen hadde lekket ned i ei kuldegrop:

Selv har jeg også hatt en veldig merkelig opplevelse med en Optimus Loke 85. Den sto og holdt noe vann varmt mens vi gjorde oss klare for med å pakke kajakker på biltak for å padle elv. Det var kaldt, så jeg og flere ville ha med thermoser med varmt vann og litt varm drikke før vi dro, så derfor sto den bare og småputret i lang tid for å holde vannet på kokegrensen. Plutselig smalt det og hele apparatet med kjelen og det hele spratt ned på bakken. På undersida bulet nå tanken utover. Det var helt umulig å bruke paratet, for det rullet bare på den runde bunnen og ramlet om jeg prøvde å stille det på rett kjøl. Tanken er av stål og veldig solid. Jeg måtte bruke ei lita slegge for å få den til å bule riktige veien igjen (den skal bule innover, omtrent som på en gassboks), og det holdt ikke å bare slå en gang. Jeg er 100% sikker på at det var parafingass som eksploderte inne i tanken. Og jo mer jeg tenker på det, jo sikrere er jeg på at det ikke var noen tilfeldighet, men tvert i mot en konstruksjonsfeil. For hva skjer når nivået i tanken synker? Jo trykket faller og man må pumpe inn luft for å få opp trykket. Til å begynne med vil parafingassen være alt for feit til å kunne antenne (for lite luft), men etter hvert som tanken blir mer og mer tom må man pumpe inn luft for å holde trykket oppe og da vil blandingen bli mer og mer mager. Hvis det blir nok luft til at blandingsforholdet kommer ned til rundt 5% (5% parafin og 95% luft) vil blandingen være eksplosjonsfarlig. Selvantenningstemperaturen er 220 grader, og med den designen der brenneren er montert direkte oppå tanken i forholdsvis kort avstand, og med vindskjerm rundt det hele og kjelen over som et lokk, så tror jeg at det har blitt så varmt ett eller annet sted der parafingassen har kommet til. Hvis først blandingen er mager nok vil det jo i hvert fall skje i det tanken blir så tom at det er gass og ikke parafin som strømmer opp i røret. Kanskje det var akkurat det som skjedde, jeg vet ikke.

Jeg leste ett eller annet sted på Internett om i hvert fall en annen som hadde hatt en lignende opplevelse, og mener å huske at det ble nevnt at det hadde skjedd andre også. Dette er jo nå 25 år siden eller så, men jeg husker godt at dette lignet på akkurat det jeg hadde opplevd i hvert fall (jeg søkte jo informasjon). Jeg husker også at noen hadde fått svar fra Optimus om at dette ikke var noe problem og måtte skyldes andre feil. Det pussige er at Optimus Loke 85 ble borte fra markedet ikke lenge etter. Med dette apparatet vil i hvert fall jeg sterkt fraråde å brenne tanken fra full til tom, selv om tanken ser ut til å tåle en sånn trøkk da. Mulig dette er noe man bør tenke på med andre parafinbrennere også (og bensinbrennere). Det skal do mye luft til for å lage mager nok blanding til at den blir eksplosjonsfarlig. Og så ma denne gassen komme bort til et sted der det er minst 220 grader.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (8 minutter siden):

Kom over denn studien. Jeg syntes den var interessant og relevant for oss her inne.

 

Bachelor2010_bruk%20av%20brenner%20i%20t

Linken fungerer dessverre ikke
Er denne antar jeg ?
https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/149739/Bachelor2010_bruk av brenner i telt.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Endret av Beron
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 minutter siden):

Litt enig med deg her. Men poenget mitt var vel at det er tryggere om det kreves mindre kunnskap. Men kanskje det er bedre å lage ting så man trenger mye mer kunnskap for å kunne bruke dem uten at det skjer en ulykke slik at folk passer på å lære seg hvordan man bruker ting riktig.

Ting kan gå galt med gass også. Veldig galt. Det er en grunn til at man anbefaler å oppbevare gass utendørs (garasje, uteboder...) og i hvert fall ikke i kjelleren. Det var en tråd her inne for noen år siden om en ulykke med gass i telt. Jeg tror gassen hadde lekket ned i ei kuldegrop:

Selv har jeg også hatt en veldig merkelig opplevelse med en Optimus Loke 85. Den sto og holdt noe vann varmt mens vi gjorde oss klare for med å pakke kajakker på biltak for å padle elv. Det var kaldt, så jeg og flere ville ha med thermoser med varmt vann og litt varm drikke før vi dro, så derfor sto den bare og småputret i lang tid for å holde vannet på kokegrensen. Plutselig smalt det og hele apparatet med kjelen og det hele spratt ned på bakken. På undersida bulet nå tanken utover. Det var helt umulig å bruke paratet, for det rullet bare på den runde bunnen og ramlet om jeg prøvde å stille det på rett kjøl. Tanken er av stål og veldig solid. Jeg måtte bruke ei lita slegge for å få den til å bule riktige veien igjen (den skal bule innover, omtrent som på en gassboks), og det holdt ikke å bare slå en gang. Jeg er 100% sikker på at det var parafingass som eksploderte inne i tanken. Og jo mer jeg tenker på det, jo sikrere er jeg på at det ikke var noen tilfeldighet, men tvert i mot en konstruksjonsfeil. For hva skjer når nivået i tanken synker? Jo trykket faller og man må pumpe inn luft for å få opp trykket. Til å begynne med vil parafingassen være alt for feit til å kunne antenne (for lite luft), men etter hvert som tanken blir mer og mer tom må man pumpe inn luft for å holde trykket oppe og da vil blandingen bli mer og mer mager. Hvis det blir nok luft til at blandingsforholdet kommer ned til rundt 5% (5% parafin og 95% luft) vil blandingen være eksplosjonsfarlig. Selvantenningstemperaturen er 220 grader, og med den designen der brenneren er montert direkte oppå tanken i forholdsvis kort avstand, og med vindskjerm rundt det hele og kjelen over som et lokk, så tror jeg at det har blitt så varmt ett eller annet sted der parafingassen har kommet til. Hvis først blandingen er mager nok vil det jo i hvert fall skje i det tanken blir så tom at det er gass og ikke parafin som strømmer opp i røret. Kanskje det var akkurat det som skjedde, jeg vet ikke.

Jeg leste ett eller annet sted på Internett om i hvert fall en annen som hadde hatt en lignende opplevelse, og mener å huske at det ble nevnt at det hadde skjedd andre også. Dette er jo nå 25 år siden eller så, men jeg husker godt at dette lignet på akkurat det jeg hadde opplevd i hvert fall (jeg søkte jo informasjon). Jeg husker også at noen hadde fått svar fra Optimus om at dette ikke var noe problem og måtte skyldes andre feil. Det pussige er at Optimus Loke 85 ble borte fra markedet ikke lenge etter. Med dette apparatet vil i hvert fall jeg sterkt fraråde å brenne tanken fra full til tom, selv om tanken ser ut til å tåle en sånn trøkk da. Mulig dette er noe man bør tenke på med andre parafinbrennere også (og bensinbrennere). Det skal do mye luft til for å lage mager nok blanding til at den blir eksplosjonsfarlig. Og så ma denne gassen komme bort til et sted der det er minst 220 grader.

Fæl den gasshistorien. Husker den....
 

Vedrørende Optimus Loke så høres teorien din veldig riktig ut. Skummel konstruksjon da. Tanken må jo naturlig nok bli veldig varm over tid med den konstruksjonen der. Til og med gamle Optimus 111 har vel varmeskjold av en grunn selv om tanken der står luftig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (1 time siden):


Trangia rødspritkjøkken er 100% trygt det så lenge betingelsene er oppfylt.

Jeg har flere ganger opplevd at spriten blir så varm at den koker, før en liter vann har fått kokt ferdig. Da blir det st hans bål, og spritdampen brenner opp skålen og øyebrynene raskt, mens vannet aldri fikk tid til å koke opp…. Samme med rødsprit, rødsprit+vann og bioethanol. Så 100% trygt er det ikke selv om alt blir gjort riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (57 minutter siden):

Jeg har flere ganger opplevd at spriten blir så varm at den koker, før en liter vann har fått kokt ferdig. Da blir det st hans bål, og spritdampen brenner opp skålen og øyebrynene raskt, mens vannet aldri fikk tid til å koke opp…. Samme med rødsprit, rødsprit+vann og bioethanol. Så 100% trygt er det ikke selv om alt blir gjort riktig.

Oi! Det opplevde jeg aldri, så da var jeg nok litt for kategorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

Kom over denn studien. Jeg syntes den var interessant og relevant for oss her inne.

Artig studie. Jeg kan levende forestille meg hvor ille det må ha vært å brenne opp to fine telt og soveposer.

Hvis jeg skal fyre i teltet kommer det definitivt til å bli med 111'ern. Og jeg kommer ikke til å ligge i soveposen. Den kommer til å være stuet bort.

De refererer også til forsvarets UD 2-1, så jeg måtte jo sjekke hva som sto der om dette. Der fant jeg noe jeg stusset litt over, og det var at lokket til tanken på 111'ren skulle være av når man fylte sprit i forvarmingsskåla. Etter litt fundering har jeg kommet fram til at det må være for å være sikker på at, som det også står: "all varme skal være slukket". For hvis lokket er åpent er det intet trykk, og da er brenneren garantert slukket. Det blir litt som med at jeg vil legge lokket på trangiaen og la det ligge der minst et halvt minutt før jeg etterfyller rødsprit. Da er jeg garantert at det ikke brenner lenger.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer aldri i teltet mitt med innerteltet oppe. Jeg knepper av de fremste festepunktene og trør innerteltet helt ned i fotenden. Da er det høyere under taket og bare lyng/torv under brenneren. Det blir ganske rommelig da selv i ett tomannstelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har flere ganger opplevd at spriten blir så varm at den koker, før en liter vann har fått kokt ferdig. Da blir det st hans bål, og spritdampen brenner opp skålen og øyebrynene raskt, mens vannet aldri fikk tid til å koke opp…. Samme med rødsprit, rødsprit+vann og bioethanol. Så 100% trygt er det ikke selv om alt blir gjort riktig.

Var det med trangia-brenner? Det pleier å koke i breneren, men jeg har aldri opplevd bål. Men jeg har vel heller aldri kokt en hel kjel full av vann, bare mindre mengder.

Nå for tiden bruker jeg mest trangiaen uten trangia vindskjermer/kokesett, bare i en kvistbrenner, triangel eller et helt enkelt kryss oppå brenneren.

IMG_20210126_154206.thumb.jpg.2ba9a7168469d6ff4f96bc9ba9c81718.jpg

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (25 minutter siden):

Var det med trangia-brenner? Det pleier å koke i breneren, men jeg har aldri opplevd bål. Men jeg har vel heller aldri kokt en hel kjel full av vann, bare mindre mengder.

Nå for tiden bruker jeg mest trangiaen uten trangia vindskjermer/kokesett, bare i en kvistbrenner, triangel eller et helt enkelt kryss oppå brenneren.

IMG_20210126_154206.thumb.jpg.2ba9a7168469d6ff4f96bc9ba9c81718.jpg

Ja, som skrevet tidligere i tråden. Original Trangia, i Trangia Triangle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Ja, som skrevet tidligere i tråden. Original Trangia, i Trangia Triangle.

Ja, rødsprit er ikke optimalt. Det er vel at det er enkelt, vedlikeholdsfritt, relativt billig og at man fikk alt i ett praktisk sett som har gjort det så populært tenker jeg. Den selvsagte julegave/bursdagsgave til tenåringen som begynte i speideren eller med friluftsliv.

Jeg ville nok valgt gass om jeg skulle innvie noen barn eller uerfarne i matlaging på tur. Det er litt enklere og mer intuitivt å forstå hva man skal og ikke skal gjøre. Og man lukter gassen om den lekker ut. Og de fleste vil nok intuitivt kvie seg for å tenne ei fyrstikk når de kjenner den lukta. Jeg vet ikke, men det er akkurat som om mange automatisk er mer forsiktig når det er gass. Helt av seg selv. (ikke noe galt i å være forsiktig da, bare så det er sagt)

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (30 minutter siden):

Ja, som skrevet tidligere i tråden. Original Trangia, i Trangia Triangle.

Hmm. Merkelige greier. og det kan ikke være at brenneren har vært for full, og rødspriten koker over kanten?
Heter seg vel at man aldri skal fylle den mer enn 2/3 dels full.
Brukte min mye i flere år før jeg fikk skrekken etter teltvelten med tilsvarende nedbrenning. Brukte riktignok bare med rødsprit, men opplevde aldri noen form for oppflamming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (16 minutter siden):

Hmm. Merkelige greier. og det kan ikke være at brenneren har vært for full, og rødspriten koker over kanten?
Heter seg vel at man aldri skal fylle den mer enn 2/3 dels full.
Brukte min mye i flere år før jeg fikk skrekken etter teltvelten med tilsvarende nedbrenning. Brukte riktignok bare med rødsprit, men opplevde aldri noen form for oppflamming.

Ikke for full.

Når den koker, så damper den opp og lager stor flamme, og brenner ut hele brenneren før vannet er kokt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Ikke for full.

Når den koker, så damper den opp og lager stor flamme, og brenner ut hele brenneren før vannet er kokt opp.

Vi snakker antakelig litt forbi hverandre (som du nevnte i en helt annen tråd). Jeg så for meg et bål som kunne bli farlig, men du mener antakelig at det brenner kraftigere og kraftigere etter hvert og at brenneren derfor går tom før vannet når kokepunktet. Jeg pleier som sagt kun å koke mindre mengder på tangiaen, men jeg også opplever at den brenner kraftigere og kraftigere etter hvert, ikke med en konstant flamme. Det fortsetter å øke også etter at brenneren blir varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (17 minutter siden):

Vi snakker antakelig litt forbi hverandre (som du nevnte i en helt annen tråd). Jeg så for meg et bål som kunne bli farlig, men du mener antakelig at det brenner kraftigere og kraftigere etter hvert og at brenneren derfor går tom før vannet når kokepunktet. Jeg pleier som sagt kun å koke mindre mengder på tangiaen, men jeg også opplever at den brenner kraftigere og kraftigere etter hvert, ikke med en konstant flamme. Det fortsetter å øke også etter at brenneren blir varm.

Flammen blir på størrelse med en bosuball. Altså en flammekule med diameter litt mindre enn en meter. Ekstremt farlig, og ekstremt varmt! Alt og alle i nærheten kan ta fyr.

Og da eksalerer det voldsomt, og en liter vann fikk ikke engang kokt opp før resten av spriten brenner opp på null komma niks.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (59 minutter siden):

Vi snakker antakelig litt forbi hverandre (som du nevnte i en helt annen tråd). Jeg så for meg et bål som kunne bli farlig, men du mener antakelig at det brenner kraftigere og kraftigere etter hvert og at brenneren derfor går tom før vannet når kokepunktet.

Leste dette likt som deg. Altså leste det først som noe ala "stort bål av brennede veske som spruter ut". Men så, nå (før det under)  leste jeg det som at det "bare" var snakk om at spriten forgasset seg og brant opp før vannet nådde kokepunktet (altså at brenneren ikke var effektiv).
 

Marius Engelsen skrev (42 minutter siden):

Flammen blir på størrelse med en bosuball. Altså en flammekule med diameter litt mindre enn en meter. Ekstremt farlig, og ekstremt varmt! Alt og alle i nærheten kan ta fyr.

Og da eksalerer det voldsomt, og en liter vann fikk ikke engang kokt opp før resten av spriten brenner opp på null komma niks.

Har brukt spritbrenner i mange år, men aldri opplevd noe slikt. Sier ikke at du ikke har erfart dette, bare at jeg ikke har erfart det. Vil tro at det må ha vært under litt spesielle forhold der gass blir oppsamlet en stund (ikke ventilert bort og ikke umiddelbart brent) før den antennes. Var dette inni et telt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (50 minutter siden):

Flammen blir på størrelse med en bosuball. Altså en flammekule med diameter litt mindre enn en meter. Ekstremt farlig, og ekstremt varmt! Alt og alle i nærheten kan ta fyr.

Jizzez. Har aldri opplevd noe sånt med mine, ikke i nærheten en gang (har to trangia og en annen svensk greie som er større og som fulgte med et antikvarisk kokesett). 😵 Jeg hadde pælma den brenneren rett på dynga. Slått den flat først med slegge så ingen plukker den opp 👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (11 minutter siden):

Leste dette likt som deg. Altså leste det først som noe ala "stort bål av brennede veske som spruter ut". Men så, nå (før det under)  leste jeg det som at det "bare" var snakk om at spriten forgasset seg og brant opp før vannet nådde kokepunktet (altså at brenneren ikke var effektiv).
 

Har brukt spritbrenner i mange år, men aldri opplevd noe slikt. Sier ikke at du ikke har erfart dette, bare at jeg ikke har erfart det. Vil tro at det må ha vært under litt spesielle forhold der gass blir oppsamlet en stund (ikke ventilert bort og ikke umiddelbart brent) før den antennes. Var dette inni et telt kanskje?

 

Skogens Stønn skrev (6 minutter siden):

Jizzez. Har aldri opplevd noe sånt med mine, ikke i nærheten en gang (har to trangia og en annen svensk greie som er større og som fulgte med et antikvarisk kokesett). 😵 Jeg hadde pælma den brenneren rett på dynga. Slått den flat først med slegge så ingen plukker den opp 👀

Skjedde veldig ofte. Det var utendørs i mild vind, og særlig i vinden skjedde det.

I det spriten koker virker det som det som at man får samme effekt som hvis man tar vann oppi en gryte med brennende fett. Den brennbare væsken damper/løftes opp i luften i dråpeform og det blir digre flammer.

Hadde to stk dette skjedde med. Den jeg har igjen er av merket Aloc, en billigere variant som ser nesten helt lik ut til Trangia, men den har ganske lav effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (22 minutter siden):

og en annen svensk greie som er større og som fulgte med et antikvarisk kokesett

Sikkert av Trangia,  det som blir vist i videoen her: www.youtube.com/watch?v=Qn0_i_0LQf0
Kokekar/sett (tilsvarende de norske M53 og M75) og brenner som de laget for Svensk forsvaret.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

 

Skjedde veldig ofte. Det var utendørs i mild vind, og særlig i vinden skjedde det.

I det spriten koker virker det som det som at man får samme effekt som hvis man tar vann oppi en gryte med brennende fett. Den brennbare væsken damper/løftes opp i luften i dråpeform og det blir digre flammer.

Hadde to stk dette skjedde med. Den jeg har igjen er av merket Aloc, en billigere variant som ser nesten helt lik ut til Trangia, men den har ganske lav effekt.


Kan det ha vært vann eller annen veske iblannet spriten?  Aloc brenneren kom tidligere uten intern veke mener jeg, derfor ikke like effektiv. Nyere varianter kommer med tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 minutter siden):


Kan det ha vært vann eller annen veske iblannet spriten?  Aloc brenneren kom tidligere uten intern veke mener jeg, derfor ikke like effektiv. Nyere varianter kommer med tror jeg.

Jeg prøvde med rødsprit, rødsprit+vann (en vanlig blanding for å minske sot), og med bioetanol.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.