Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskning på stisykling i nasjonalparker


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

Som ivrig stisyklist og friluftsmann (alt er relativt #småbarnsfar) ønsker jeg all forskning på dette velkommen. Jeg klarer ikke helt ta et standpunkt til saken så jeg trenger litt seriøs informasjon, men inntil videre håper jeg ihvertfall elsyklene forblir i byen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennede å høre hva de finner ut. Jeg tror at sykling gir mer slitasje, men antall syklister er nok færre enn antall fotturister. Så totalt har det kanskje ikke så mye å si?

Møtte noen dansker som sykla  telegrafruta over Saltfjellet i sommer, de lurte på hvor nærmeste vei var. Det hørtes ikke ut som de hadde det veldig moro, til tross for at denne ruta er relativt flat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anders_G skrev:

Stien opp mot Trolltunga:

1501506611199.jpg.169da7baac591beef603ede591b5b59a.jpg

Tja, er det en sti?

Hvor går skillet mellom sti og motorvei? Spurte han filosofisk.

Dog, som du selv sier, sykling på lange og flate partier vil være noe for sære folk og spesielt interesserte. Det er også viktig å huske på at slitasjen fra Ultrabirken er et løp, og ikke normal sykling. Slitasjen etter løpeløp eller triatlon er minst like forferdelig, særlig i våtmark.

I Trollheimen naturreservat (tror det er klassifisert som det), er det ulovlig å sykle utenfor etablerte veier. Da jeg ringte vernemyndighetene hadde vi en fin samtale og hun sa da at de hadde konkludert med at T-6 mellom Trollheimshytta og Jøldalshytta var lovlig å sykle på. Men i de våte partiene på myra så var det ulovlig, så der måtte vi trille for å skåne landskapet. Hun ønsket oss en strålende fin tur.

Slike begrensninger er helt ok for meg. Som terrengsyklist så er jeg fremdeles først og fremst fremdeles en turgåer, DNT-dugnadsfyr, naturverner, og delevillig med mine naturgleder. Det er fint at andre kan komme etter og oppleve det samme. Men det er svært få av oss som driver med terrengsykling såpass langt bort fra huset. Det er særinger som gjør slikt.

Når man sykler skånsomt så ruller faktisk dekket bare over terrenget. Jeg pleier å trille sykkelen oppover, hvor jeg antar dere tenker at vi spinner hull i stien, og jeg går heller ved siden av den. Det krever sin kondis å peise på i første gir opp stier 🤣

Den typen terrengsykling jeg ønsker fra nasjonalparkene f.eks., er mer tydelig i denne filmen her. Lettpakkertelt, tynn quilt, fiskesene i lomma. Høres ut som Fjellforum mat 😎

 

 

Endret av Fjellfilmeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke for å åpne en ny sykle-i-naturen-debatt. De har vi nok av her på Forumet, og kan tas opp igjen om ønskelig. Nå synes jeg bare vi skal glede oss over at det kommer tiltrengt kunnskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kunne ikke la være, siden jeg kjenner ditt standpunkt fra tidligere diskusjoner 😀

Jeg synes brukeren Ynot på Terrengsykkel-forumet hadde noen gode innlegg. Det er mye kunnskap hos stibyggerne i NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling). Kanskje enda mer enn hos dugnadsfolket som bygger DNT stier enkelte steder.

Sitat

NINA-forskeren lyver når hun sier at vi ikke vet, eller hun er biolog og ikke spesielt bevandret i geofysikk.
I og med at fysikkens lover er like alle steder til enhver tid, både på mikro- og makro nivå
(1 av naturvitenskapens 3 store paradigmer (Euclids geometri, lovmessighet, og konstant lyshastighet)) 
vil denne studien vise det samme som studiene fra utlandet, nemlig at det er hvordan stien går i terrenget, (altså hvordan stien håndterer vann) som avgjør hvor mye bruk den tåler, siden det er vann og vind som hovedsaklig står for erosjon. Syklisme medfører tverrkrefter ved hard oppbremsing og svingning, og fotgjengere graver dypt i underlaget på løs grunn(høgere marktrykk), spesielt i motbakke, ellers er den fysiske på påvirkningen fra fotgjengere og syklister på underlaget nogenlunde lik.

Stier som ikke tåler sykling på grunn av underlagets beskaffenhet og/eller dårlig drenasje vil heller ikke tåle mer enn sporadisk fotgjengerbruk.

Sitat

Det store trollet i esken er jo at mange av stiene i nasjonalparkene IKKE er bærekraftige og ikke vil tåle økt bruk, og bør rutes om og gjøres mer bærekraftige.
Eneste grunnen til at erosjonen er tolererbar mange steder er at bruksfrekvensen er lav og sesongen kort. Med våtere klima, lengre sesong, og større interesse og/eller markedsføring av områder/stier må man enten legge begrensninger i allemannsretten, eller legge om en god del stier.

Og der kommer IMBAs/NOTS konsepter for «sustainable trail design» inn. Skal det gå tusenvis av folk gjennom nikkersheimen må stiene forvaltes bedre enn rødmaling straka vegen mellom hyttene, og da må folk forstå stierosjon før stiene merkes opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja, vi trenger mer polarisering her i verden. Noen ganger misunner jeg de som alltid klarer og ha et svart/hvitt forhold til alt mulig.

Selv prøver jeg å se en sak fra så mange sider som mulig og ofte sliter jeg med hva jeg skal mene veldig tydelig ene eller andre veien ;)

Det må da være plass til oss alle i detta gudsforlatte landet, vi har mye natur? Så lenge det finnes litt alternativer for eneboeren og Instagram bloggeren så er det vel ikke så ille?

Føler noen ganger vi velter oss rundt i problemer som er veldig typisk tredje verden problemer. 

Mulig jeg setter ting på spissen men pokker heller, må være mulig å dele på godene?

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en sak om forstyrrelse av roen og freden når regjeringen lanserte at vi skulle få sykle i nasjonalparkene.

Sitat

Se for deg en endeløs vidde.

Du slår leir på en myk gressmatte ved et speilblankt vann. Her vil du finne roen. Den roen mennesket bare kan finne i naturen. Mens du sitter der og filosoferer over dette, blir stillheten brutt. Plutselig – ut av skodda – hører du rop. Så farer fire offroad-syklister nedover stien rett ved deg og vrenger rundt den store steinen ved bålplassen. Du skvetter. Søla skvetter. Dette blir det mer av i framtida om regjeringen får det som den vil.

Dette var inspirerende for meg. Så etter litt tankevirksomhet har jeg kommet frem til følgende som fremover vil irritere meg:

- Fiskere som brøler og ræler over fangst. Hold kjeft da folkens! Andre prøver faktisk å nyte stillheten her.

- Jegere som plaffer i tide og utide. Kjøp lyddempere, eller hold dere hjemme. Andre telter i området, takk.

- Fotturister med røde telt. Det er forstyrrende på naturopplevelsen min. Helsport-grønn er eneste tillatte teltfarge.

- Kiter som flakser og bråker i vinden. Dette er noe herk. Dragene kan også ligne på vindmøller der de suser bortover horisonten. Likerikke!

- Fotturister som fremdeles går med pakkrammesekk. Lettpakkeren inni meg får vondt i sjela og jeg blir plaget med fæle tanker ved synet av disse 130 liters sekkene.

- Kvinnfolk på tur. Snakk om kakling. Prøv å hold praten til et minimum, eller bli hjemme. I naturen skal vi nyte lyden av stillhet, og kun den.

- Babyvræl. Jeg skal be Norrøna kutte ut bæremeis fra sitt sortiment. Disse hører ikke hjemme hverken på fly eller i kano.

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Håper alle er klar over at nye mil med stier til sykkel i uberørt natur bygges med gravemaskin. De fleste stier bygges i veibredde og kantene dekkes med jord og torv. Rundt i de nærmeste kommunene bygges det ikke ny bilvei lenger, men mil på mil med nye sykkelstier i vegbredde i urørt natur.  Alle partier støtter dette ser det ut til. Offentlig støtte sitter løst. Der sykkelstiene slutter har mange syklet videre i sårbar natur og all mose er nedslitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke svart/hvitt? 
At det blir mindre bilkjøring og mer tilrettelegging for sykling og andre aktiviteter er jo generelt en bra ting.

Så må det selvfølgelig gjøres vurdering på slik tilrettelegging ut fra natur hensyn i de enkelte tilfeller. 

Jeg mener generelt en del mennesker må utvise litt mer toleranse og forståelse. Naturen skal være et gode for forskjellige mennesker med forskjellige forutsetninger. Vi har mye natur her i landet! Da får de som ønsker å være i fullstendig isolasjon i naturen velge områder utenfor de mest tilrettelagte områdene. Det er fortsatt mye å velge i på akkurat øde natur her :)

Husk at ikke alle er 30 år og i strøken form, noen er eldre, noen har handikap osv - generelt må man ikke derfor alltid lage seg meninger ut fra bare egen situasjon men ha evnen til og sette seg inn i andres situasjoner og ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (15 timer siden):

Håper alle er klar over at nye mil med stier til sykkel i uberørt natur bygges med gravemaskin. De fleste stier bygges i veibredde og kantene dekkes med jord og torv. Rundt i de nærmeste kommunene bygges det ikke ny bilvei lenger, men mil på mil med nye sykkelstier i vegbredde i urørt natur.  Alle partier støtter dette ser det ut til. Offentlig støtte sitter løst. Der sykkelstiene slutter har mange syklet videre i sårbar natur og all mose er nedslitt. 

Det er vel en sannehet med modifikasjoner? I tilknytning til en del  skianlegg med sykling så bygges det stier med maskiner, men på generell basis så sykles det på "vanlige stier" i fjellet. Noen få andre steder som f.eks. i Nesbyen (link) bygges det opp stier for shuttlebasert nedoversykling++ 

Vis gjerne til andre steder hvor det bygges nye mil med stier i veibredde for sykling i uberørt natur som ikke  ligger i tilknytning til skianlegg eller andre treningsanlegg for ulike idretter/definerte sykkeldestinasjoner ☺️ 

Om jeg selv skulle dratt sykkelen opp i fjell og utmark så er det ikke for å sykle på maskinpreparerte veier. Derimot så hadde jeg  gjerne prøvd ut slike om jeg f.eks. hadde dratt sykkelen med til Trysil, Drammen eller Nesbyen.  

Bilde som eksempel:

image.png.642b88d5d88c4cd35cb617fdd9801250.png

Bildet er lånt herfra: https://www.terrengsykkel.no/sykkelritt/bratt-stisykling-i-fjoeraa

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at Terka hadde rett og jeg tok feil, men desverre ligger veiene der og mange flere er planlagt. Jeg kan nevne Lya Opheimsstølane bygd med 3000 m3 fyllmasse. Gravemaskinene gjør at veiene bygges i full bredde og at det pyntes på med torv på kantene for at sykkelveien ser ut som den bare er 1-2 m bred. Ypperlig for firhjuling.....

Høgevarde har intensjon om å bli størst på sykkel og har flere planer om lange sykkelstier i pukk. 

En sykkelvei i et fjellområde har fått kritikk da den stopper vanntilførsel til myr.

Det er bygd bred sykkelsti i pukk mellom Bøseter og Leppegjuv. Denne skal fortsette helt til Tempelseter i følge Krødsherad kommune, jmf ut.no. 

Disse veiene kalles flerbrukssti da de også skal brukes av gående. Krav til bæreevne er mindre til flerbrukssti derfor kalles sykkelstien flerbrukssti. De bygges i urørt natur med singel. Begrunnelsen er fremme av friluftsliv. 

Det er blitt en konkurranse mellom kommunene om å tilby tilrettelagde sykkelstier i fjellet. Urørt natur bygges ned i friluftslivets navn. 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon @Karita! Det hadde jeg ikke fått med meg. Sånn tilrettelegging og nedbygging av natur er jeg i helt i mot. 😢

Klarer jeg ikke å sykle på eksisterende sti så triller jeg forbi de partier jeg ikke kan sykle, eller finner andre steder å sykle, og klarer jeg ikke å klatre opp en fjellside pga for høy vanskelighetsgrad på ruten så lar jeg være å klatre den ruten.

Tilpasse min aktivitet til naturen og ikke tilpasse naturen til brukerene, enkelt og greit.

Bilde fra område nær Høgevarde, hentet herfra

image.png.14224d80889751757c650448c66a232e.png

Og fra Hallingdal:

image.thumb.png.24933aaa89b6f5473d170bfb19147b87.png

Ingen av delene har noe med stisykling å gjøre for min del, dette er "motorveier" og nedbygging av natur.

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg bak Terka som terrengsyklist. De veiene der ser ikke spennende ut for min del. Fordommene mine får tankene til gå til byggefeltene av "fritidshus" i de områdene. Der er det jo litt andre brukergrupper enn ellers i friluftsammenheng. Alt skal være tilrettelagt luksus, får en inntrykk av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er det kommet en rapport om stisykling og slitasje. Står sikkert om den flere steder, men i hvert fall her, som det også ligger link til selve rapporten så det ut for:

https://www.reiselivskunnskap.no/sykling-gir-mer-slitasje-enn-ferdsel-til-fots/?mc_cid=baece12833&mc_eid=8aade5305c&fbclid=IwAR0-zDx01t-3YMWNtIUSoRrFUvb9alkCZmNTtC7oA8JFBTmhlBEmLiS12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.