Gå til innhold
  • Bli medlem

Bitihorn SL tarp


turboms

Anbefalte innlegg

Søkte litt rundt, men fant ikke noen ordentlige erfaringer med denne tarpen. 

Har et fonnfjell SL telt, og tenker å jage noen gram på tarpen nå. Bruker en standard tarp fra Magasinet nå, som forsåvidt gjør nytten. 

Vurderer bitihorn SL fra Helsport: https://www.helsport.no/bitihorn-tarp-superlight

Noen som har erfaringer med denne? Eller vet om noen tester? fant ingenting på google. 

Evt andre alternativer. Vil helst holde meg under 500g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, Anders Holt skrev:

Noen som har erfaringer med denne?

Jeg har denne, funker bra, men har modifisert den litt med noen flere fester. Det er SL duk og ved vind blir det mye belasting på duken. Så greit å kunne reve den litt. Hadde et senterfeste som røk da det var en produksjonsfeil. Helsport fikset dette raskt. Modifiseringen ble også bra, med de ekstra stengene til fonnfjell har du en liten gapahuk med disse modifiseringen

Hvordan har du tenkt å bruke den? Spiller pris noen rolle?

Skal du spare gram, er Zpacks i Cuben mye lettere, men dyrere. 

Legger ved noen bilder.

30C13188-3196-4B00-A70D-A4B830CB8113.jpeg

548853FB-EBB7-4F9F-8987-B4614786E59D.jpeg

Satt opp som stor Gapahuk med gåstaver.

5BB25DA0-65D1-42B1-A604-CC074E67EA7D.jpeg

Her blåste det ganske mye. 

F004361C-142D-4270-9290-BB7A577D8325.jpeg

1B1ACABB-ABE6-4EB8-AA88-0B90D6287EAA.jpeg

Sammen med Helsport Trolltind 2 SL

Endret av Memento mori
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt innspill. 

Skal sjekke ut alternativet og. Pris er ikke den viktigste faktoren nei. 
Tarpen kommer til å bli mye brukt. både på lokale turer, finnmarksvidda, Canada etc... Så den skal få noen kilometer bak seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe slikt du tenker på da? http://www.zpacks.com/shelter/tarps.shtml

Har du erfaring med denne modellen? 

Edit: Leste litt tester rundt Zpacks sin. Den får ok skussmål. Letthet er jo naturligvis vært en prioritet på denne, som gjør at materialet vil ikke være like sterkt. I en test, som gav Zpacken sin tarp gode skussmål, så anbefalte de å gå en prisklasse opp, til denne: https://www.hyperlitemountaingear.com/products/flat-tarp 

 

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anders Holt skrev:

Har du erfaring med denne modellen? 

Har den på 2.1x2.7 meter. 

Utrolig lett, og var heldig å finne den på finn til 1000kr inkl plugger og Carbonstenger. Er veldig fornøyd, men gir litte granne mere lyd en bitihorn. Men det er den som stort sett havner i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så denne kan du gå god for altså? 

Klarte ikke å se ift festepunkter på denne. Er den helt plain, eller har den festepunkter rundt om? 
Sitter på jobb så kan ikke sette på youtubevideoer, men ligger sikkert en hel haug med tester der ute og vil jeg anta. :)

Skal en tur over dammen i oktober på tur i Colorado, så kan få bestilt meg opp den tarpen det ender opp med å bli der, så har god tid på å ta en avgjørelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Holt skrev:

Ok, så denne kan du gå god for altså? 

Ja, jeg kan hå god for den til sitt bruk. Men den er ekstrem tynn og må brukes deretter. Men jeg har ikke hatt noen problem, men tar den ned hvis det blir for mye vind. Den er veldig ofte med i sekken, selv på små turer. Den og den minste gassbrenneren ,0.5l kjele og tarpen er det som er mest med på tur etter z- Seat sitteunderlaget.

1 time siden, Anders Holt skrev:

Klarte ikke å se ift festepunkter på denne. Er den helt plain, eller har den festepunkter rundt om? 

Den har fester på kanten. Samt noen små limte fester på innsiden. Det er veldig begrenset hva du kan belaste en slik tarp innpå duken. 

Kjenner ikke HMG sine produkt, så kan ikke uttale meg om de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Thomas og Anders! Skal sjekke ut alle alternativer :)

Går ikke til innkjøp før i høst uansett da jeg skal over dammen, med mindre det hadde blitt helsport, men ser ut som jeg vurderer en av de andre her. Foreløpig ser Hyperlite Mountaingear sin ut som den mest aktuelle. 276g, god slitestyrke og har enda ikke funnet en eneste negativ tilbakemelding på den, hverken av brukere eller testere. Men skal sjekke ut litt videre :)

Kan ikke stå halvveis over Ungavahalvøya i Canada med en ødelagt tarp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anders Holt skrev:

Kan ikke stå halvveis over Ungavahalvøya i Canada med en ødelagt tarp. 

DCF-tarp er svært enkelt å reparere. Bare å ta med seg DCF repair tape hvis noe skulle skje(gaffa holder også veldig godt, men DCF repair tape er mer en permanent løsning). Det er ikke belagt med silikon som silpoly og silnylon, så alt av tape og slikt fester seg og holder seg. Selve tarpen er faktisk tapet sammen på midten for å få den bredden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
jaknudsen skrev (17 timer siden):

Noen flere erfaringer med Helsport Bitihorn SL?

Jeg har ikke brukt den mer enn to ganger foreløpig, så kan ikke si noe om slitestyrke over tid. Men så langt er jeg veldig fornøyd. Godt (nok) med festepunkter, gode maljer. 
Pakkposen er ubrukelig, så den er bytta ut med en mer brukervennlig sak jeg hadde i en skuff.

5C8C4CA0-BCC4-4F13-B43E-44937A7AAB55.jpeg

9FFBD412-C95C-4909-A3AD-31D022421516.jpeg

FDA35260-3488-4B0F-915F-D8FA102AD0F2.jpeg

Endret av KjartanE
Flere bilder.
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Fant den til en enda bedre pris på DNT-butikken i Oslo, og den fikk prøvd seg på Hardangervidda i helgen. Fornøyd, men enig i at pakkposen er dårlig. Kan kanskje sende duken til Helsport for at de kan sy inn en lomme slik som Hilleberg-tarpene har.

 

IMG_3176.thumb.jpeg.e8c302cb8a22ac61297332ea0c853956.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.