Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av 8 år gammel Arcteryx Beta AR og 3 år gammel Norrøna skalljakke


valle

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har en 8 år gammel Arcteryx skalljakke og en 3 år gammel Norrøna skalljakke. Begge to har blitt mye brukt og fungerer ikke særlig godt i regnvær.

Hvilken metode fungerer best for å impregnere såpass slitte goretex-jakker? Jeg vil gjerne slippe å kjøpe nye jakker.. og tenker å ta de med meg på langtur i sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er den vannavstøtende effekten på ytterstoffet du er ute etter så er det først vask og så impregnering.

Jeg har god erfaring med norrøna sin spray on impregnering, jeg tror de har kjøpt opp villmark-impregneringen.

Lekker vann er det bare å sende inn Norrøna jakken. De har 5 års garanti, og gaoretx har 5 års garanti på membranet. De har knallservice.

Arctertyx jakken ville jeg også sendt inn til sevice om den tar inn vann. De har jeg også hørt ha bra service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

1) Vask jakken med mildt vaskemiddel (feks milo) , grundig skylling og lite/ingen sentrifugering. 2) bruk spray-on impregnering for tex-material (feks fra nikwax). 3) Kjør jakken i tørketrommelen. 

Da skal jakken være så god som ny. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, KS10 skrev:

1) Vask jakken med mildt vaskemiddel (feks milo) , grundig skylling og lite/ingen sentrifugering. 2) bruk spray-on impregnering for tex-material (feks fra nikwax). 3) Kjør jakken i tørketrommelen. 

Da skal jakken være så god som ny. 

Jeg har fått skriftlig fra Norrøna at Gore Tex jakker IKKE skal vaskes med milo, det kan ødelegge membranet.

De utdypet ikke hva de mente med ødelegge, men jeg antar at porene blir tettet igjen.

Vaskes med vanlig vaskemiddel, eller techwash beregnet for skallklær (sliter mindre på impregneringen, sjeldnere behov for reipregnering i teorien).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Marius Engelsen said:

Jeg har fått skriftlig fra Norrøna at Gore Tex jakker IKKE skal vaskes med milo, det kan ødelegge membranet.

De utdypet ikke hva de mente med ødelegge, men jeg antar at porene blir tettet igjen.

Vaskes med vanlig vaskemiddel, eller techwash beregnet for skallklær (sliter mindre på impregneringen, sjeldnere behov for reipregnering i teorien).

Høres snodig ut iom at milo er det mildeste du får av vaskemiddel. "Tåler det vann, tåler det milo" er det noe som heter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, KS10 skrev:

Høres snodig ut iom at milo er det mildeste du får av vaskemiddel. "Tåler det vann, tåler det milo" er det noe som heter. 

Milo inneholder lanolin, ett naturlig fettstoff som finnes i ull. Mulig dette tetter porene?

Tøymykner er jo også destruktivt for membran, og såvidt jeg vet tetter det også porene med fettstoffer.

Jeg brukte selv milo i noen år før jeg fikk beskjed fra Norrøna at jeg IKKE måtte gjøre det. De sa i sportsbutikken at milo var like bra som techwash....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

Milo inneholder lanolin, ett naturlig fettstoff som finnes i ull. Mulig dette tetter porene?

Tøymykner er jo også destruktivt for membran, og såvidt jeg vet tetter det også porene med fettstoffer.

Jeg brukte selv milo i noen år før jeg fikk beskjed fra Norrøna at jeg IKKE måtte gjøre det. De sa i sportsbutikken at milo var like bra som techwash....

Ikke bruk Milo på membranklær! Lilleborg kaller lanolin naturens egen mykgjører, og det er som du sier et fettstoff. Jeg stoler mer på Norrønas kompetanse enn på sportsbutikkens.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke vet jeg, men dette fikk jeg som svar når jeg igår spurte Norrøna selv om bruk av milo til goretex-klær: 

"Takk for henvendelsen. Du kan gjøre det, men er jakken møkkete med f.eks flekker så vil ikke jakken bli ren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KS10 skrev:

ikke vet jeg, men dette fikk jeg som svar når jeg igår spurte Norrøna selv om bruk av milo til goretex-klær: 

"Takk for henvendelsen. Du kan gjøre det, men er jakken møkkete med f.eks flekker så vil ikke jakken bli ren".

Sykt!

Se vedlegg. I mitt tilfelle var de 100% sikker:

 

36AA2041-CD42-4376-9F9C-BED53AF2880B.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis delte meninger om milo og andre vanlige vaskemidler er skadelig for membraner. Og mange merner at pulver må man i hvert fall ikke bruke!
Men egentlig skjønner jeg ikke problemet. Det finnes et godt utvalg av vaskemidler som er spesielt utviklet for vask av membranklær. Hvorfor ikke bruke det? Da er man sikker på at man ikke gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Bjørn J said:

Det er tydeligvis delte meninger om milo og andre vanlige vaskemidler er skadelig for membraner. Og mange merner at pulver må man i hvert fall ikke bruke!
Men egentlig skjønner jeg ikke problemet. Det finnes et godt utvalg av vaskemidler som er spesielt utviklet for vask av membranklær. Hvorfor ikke bruke det? Da er man sikker på at man ikke gjør noe galt.

Godt poeng det, foruten at vaskemidler spesielt laget til slik bruk ofte er nokså kostbare. Kan man da bruke et alternativt vaskemiddel med tilsvarende effekt vil det for mange fremstå som en bedre løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, KS10 skrev:

Godt poeng det, foruten at vaskemidler spesielt laget til slik bruk ofte er nokså kostbare. Kan man da bruke et alternativt vaskemiddel med tilsvarende effekt vil det for mange fremstå som en bedre løsning. 

Ja.

Jeg kjøpte 5 liters dunk texh wash, og bruker den litt sparsommelig. Da blir det litt billigere i lengden, men fortsatt durt for noe som er helt vanlig såpe (ikke vaskemiddel, men såpe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KS10 said:

Godt poeng det, foruten at vaskemidler spesielt laget til slik bruk ofte er nokså kostbare. Kan man da bruke et alternativt vaskemiddel med tilsvarende effekt vil det for mange fremstå som en bedre løsning. 

Tja. Mange har membranklær for mangfoldige tusen kroner. En bukse og en jakke er fort over titusen. Hvis en vask med spesialmiddel koster 10-12 kroner er det utenfor min forstand at noen synes det er for dyrt. Særlig hvis man ikke er sikker på om plagget tar skade av det eller ikke. Ikke glem strømkostnaden for vaskemaskin og tørketrommel - det er mye å spare på å montere sveiv på vaskemaskinen ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Marius Engelsen said:

Milo inneholder lanolin, ett naturlig fettstoff som finnes i ull. Mulig dette tetter porene?

Tøymykner er jo også destruktivt for membran, og såvidt jeg vet tetter det også porene med fettstoffer.

Jeg brukte selv milo i noen år før jeg fikk beskjed fra Norrøna at jeg IKKE måtte gjøre det. De sa i sportsbutikken at milo var like bra som techwash....

Milo Tøymykner har lanolin i seg, men finner ingen info om at tøyvasken har det. Synes det virker veldig rart at Norrøna er så klare på det, uten at det finnes noen åpenbar grunn. Gore har oppdatert sidene sine og skriver nå bare at man bør bruke flytene vaskemiddel (og ikke så mye). Milo er nå definitivt en sånn, ikke? Her er innholdsoversikten i Milo. Kanskje er det en annen av dem som har skylda? https://corporate.prod.onewp.net/app/uploads/sites/3/2018/01/DATABLAD-FOR-BESTANDDELER_Milo-Tøyvask-versjon-5.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke peiling - jeg bare gjør som jeg får beskjed om.

Men en ting jeg merker, er at vanlig vaskemiddel sliter mye mer på DWR enn milo. Ihvertfall på det gamle norrønasettet mitt, der var det vel DWR-behandling med fluorcarboner. Nå bruker de fluorcarbonfri impregnering. Jeg tror norrøna har kjøpt gamle villmark impregnering, og den er bra for å være fluorcarbonfri, bedre enn Nikwax synes jeg hittil.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 20.22, KS10 skrev:

"Tåler det vann, tåler det milo" er det noe som heter. 

Kom på at x-en min vasket hunden sin i Milo en gang, pga. det slagordet der. Hun var bare 16 år den gangen.

Hunder tåler IKKE milo - det er ihvertfall helt sikkert! 😂😂😂

Stakkars bikkjen klødde voldsomt etterpå, men luktet veldig godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.