Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan man slipe skjær til isbor med Tormek?


Jonas1986

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det er noen som har erfaring med å slipe skjær til isbor selv? tenkte kansje det er mulig å slipe di opp igjen, hvis man har riktig jigg.. Begynner å bli noen skjær så det hadde vært supert å slippe å kjøpe nye hver gang man har borret i land :)  Eventuelt om det er noen plass man kan sende de for å få de slipt opp ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Jonas1986 skrev:

Hei!

Lurer på om det er noen som har erfaring med å slipe skjær til isbor selv? tenkte kansje det er mulig å slipe di opp igjen, hvis man har riktig jigg.. Begynner å bli noen skjær så det hadde vært supert å slippe å kjøpe nye hver gang man har borret i land :)  Eventuelt om det er noen plass man kan sende de for å få de slipt opp ?

Bare prøv med fil/bryne før du kjøper nye? Stor sannsynlighet for at det blir helt greit, hvis du følger samme profil som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Bare prøv med fil/bryne før du kjøper nye? Stor sannsynlighet for at det blir helt greit, hvis du følger samme profil som før...

Her er da min erfaring helt motsatt. Isbor er håpløse å slipe selv. Er mekaniker med tilgang på alt av slip og poleringsmaskiner men skjærene mine blir levert til fagfolk med riktig slipemaskin.

Her nok problemet profilen, er man i stein så er det blitt bittelitt feil i selve vinkel og stigningen på boret, da biter det ikke selv om selve skjæret er skarpt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med fil, men fant ut at det hjalp på ingen måte.. Har løse skjær.. er det noen plass man kan sende de inn å få de like skarpe som når de er nye? Tenkt kansje det fantes en jigg til tormek som gikk å bruke, men det skal val godt gjøres siden det skjærene ikke er kvesser med samme vinkel over hele skjæret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har slipt både mora løse skjær og heinola hel krone selv. 

Det er jo i bunn og grunn ikke noe annet enn å slipe annet eggverktøy. Bruk god tid, vær nøye og hold samme vinkel hele tiden. Jeg brukte et fint bryne og passet på å slipe likt på begge sider.  Eggvinkelen bestemmer hvor aggresivt borret tar og anbefalles ikke å endre denne uten å vite hva man driver med :) Sliper du undersiden er det stor sannsynlighet at du får et borr som bare slurer på overflaten av isen. Selv dro jeg bare av råeggen på undersiden. 

Mitt heinola hadde fått et par hakk i eggen, så det slura stort sett en halv omdreining. Halvtimes tid med fint bryne skjærer det igjen isen som smør. 

Om du har løse skjær som har rett egg (mora nova og heinola har buet) vil jeg tro SVD-110 kanskje vil fungere :) Tror mange av de som sliper disse proft bruker type vinkelsliper eller tilsvarende verktøy. Men da bør du ha slipt noen borr før du begir deg utpå det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.