Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpsråd 75mm skisko - Alpina eller Andrew


gjisen

Anbefalte innlegg

Temaet er vel diskutert opp og ned i mente flere steder allerede, men jeg prøver meg: 

Som de innvidde allerede vet så er 75mm-oppsett det eneste som gjelder på ski. Her kan vi dele tanker og erfaringer om eget oppsett, nyheter på markedet eller bare mimre tilbake til Tua-ski med Asolo Extreme. 

Asolo_Extreme_Plus.PNG.3dc19b3cc98b35df0a3f47f4404ac2d4.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trenger kjøpsråd, og lurer på om det er noen som har meninger om jeg bør velge Alpina eller Andrew.

Andrew_st.moritz_75.PNG.e83cc12871ba2f6109ec5ab6ecca6054.PNG

Andrew har vært på ønskelista en stund, og den ser veldig bra ut. Jeg har ikke fått anledning til å prøve den på, da det eneste utsalgsstedet i Norge befinner seg på et sted som ikke er verdens navle når man til vanlig befinner seg på vestlandet. St. Moritz virker som en fantastisk fjellskistøvel, og har det meste av det jeg leter etter. 

Alpina_Alaska_75.PNG.a54bb9ef9548f5ad18045fc31e1f419d.PNG

Alpina sin Alaska-støvel ser også flott ut, og jeg fikk gleden av å teste den på foten i helga. På min slanke lest satt den som støpt, og jeg blei frista til å slå til der og da. Først har jeg imidlertid lyst til å teste ut Andrew også. Alaska virka vridningsstiv, men det er vanskelig å si det sikkert før man har prøvd den ute i terrenget med ski på beina. 

Er det noen som har prøvd en av disse, eller til og med begge, og som kan begi seg ut på en aldri så liten forbrukerrapport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Andrew med innersko som kan tas ut i tre sesonger. Var egentlig en "nødløsning" fordi Lundhags var utsolgt og det var sterkt behov for skisko der og da siden Lundhagsskiskoa hadde begynt å skille seg fra sålen, og fruen og jeg skulle til Svalbard. Var det eneste alternativet jeg fant med innersko. I forhold til støtte gruser de Lundhags, er som en ny verden i ft. støtte, men de er også tunge og krever i mitt tilfelle at jeg er nøye med snøringen. Er kjøremessig det beste jeg har hatt, men da er sammenlikningen Lundhags Husky, Crispi Super, et par lave Garmont og et enda lavere par jeg ikke husker merket på. Har stort sett trekkvillig hund i band så jeg går nok på en litt annen måte enn de som kun går for egen kraft og sånn sett vil jeg tippe at man vil mene at de er litt stive og tunge.

Men: Bestilte de og fikk de i posten, førsteinntrykket var bra, men sålen var noe grovtilpasset i front og gnisset mye i Voile (dog, jeg bruker str 48, så tilpasning i binding er et kjent problem) etter noe bruk oppdaget jeg at sålen hadde begynt å løsne. Tok kontakt med butikken da jeg tilfeldigvis var på Gjøvik i et møte, og fikk nye på stedet, de har holdt gjennom to sesonger så langt og viser egentlig ikke tegn til slitasje - samt at de passet mye bedre i fotjernet. (Tror sånn sett de jeg fikk først var lagd av en sliten skomaker en mandagsmorgen etter en rangel.)Tar tid å gå inn.

Mitt favorittoppsett var 75 mm rottefella med kandahar, den synes ikke Rottefella at det er noe vits i å produsere (det kunne da for svarte ikke være så vanskelig å selge 75 med de ørene istedetfor den uten - de er jo ikke i veien for de som ikke har sett lyset) , så da det siste parret knakk måtte jeg over på Voile. Det gjør nytten, og gir jo noen andre muligheter. 

Dagens oppsett på hovedskia er voile 3 - pin cable på ei plate på en cm fra Rottefella (plata hentet fra ei ski i kategorien i neste avsnitt), står på Åsnes Kongsvold. Brukes med Andrew eller Lundhags når de har vært til skomakeren. 

Som aktiv skrotsamler har jeg plukket med meg mange ski med 75 mm bindinger, og har nå tenkt å prøve ut Riva 1 på et par treski, samt har treski med standard Kandahar, det funker greit nok det. Har også et sett Riva 3 som skal testes ut, hovedsakelig som ren gå binding med Lundhagsskoa.  Fant også Rottefella Chilli på et par brede toppturski jeg plukket med meg fra gjenbrukscontaineren som skal prøves ut når snøen kommer tilbake.

Fruen prøvde voile 3 pin, men endte opp med å få satt på Riva 3 igjen da Voile ble for stivt med fjæra på - Lundhags sko. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gjisen skrev:

Jeg trenger kjøpsråd, og lurer på om det er noen som har meninger om jeg bør velge Alpina eller Andrew.

Andrew_st.moritz_75.PNG.e83cc12871ba2f6109ec5ab6ecca6054.PNG

Andrew har vært på ønskelista en stund, og den ser veldig bra ut. Jeg har ikke fått anledning til å prøve den på, da det eneste utsalgsstedet i Norge befinner seg på et sted som ikke er verdens navle når man til vanlig befinner seg på vestlandet. St. Moritz virker som en fantastisk fjellskistøvel, og har det meste av det jeg leter etter. 

Alpina_Alaska_75.PNG.a54bb9ef9548f5ad18045fc31e1f419d.PNG

Alpina sin Alaska-støvel ser også flott ut, og jeg fikk gleden av å teste den på foten i helga. På min slanke lest satt den som støpt, og jeg blei frista til å slå til der og da. Først har jeg imidlertid lyst til å teste ut Andrew også. Alaska virka vridningsstiv, men det er vanskelig å si det sikkert før man har prøvd den ute i terrenget med ski på beina. 

Er det noen som har prøvd en av disse, eller til og med begge, og som kan begi seg ut på en aldri så liten forbrukerrapport?

Følgjer denne.

Skal sette 75 mm på eine paret mitt med fjellski, men når Crispi og Alfa sine modellar ikkje høver vert det vanskeleg med prøving av sko, også for meg her på Nordvestlandet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina Alaska har etter hvert blitt min favoritt. Har dog BC - binding men skoen er bra den. Kan bekrefte at den er vridningsstiv. Har prøvd 3 BC - støvler og både ang stivhet og slitestyrke rangeres de slik etter mitt syn: 

1) Alpina Alaska                 2) Fischer BCX 6            3) Alfa Synnfjell 

Alfa - støvelen fulgte med i en rimelig pakke men merka virkelig forskjellen da jeg på en 4-dagers tur i ulendt terreng med ryggsekk måtte bruke den istedenfor Alaska, da sistnevnte var på reklamasjon (gummikanten rundt hadde løsna litt). Liker også at den er såpass høy siden jeg ofte slurver med bruk av gamasjer. 

Alpina Alaska er og ganske varm. Har brukt den i -35 med tynn liner + middels tykke ullsokker, men da i kontinuerlig aktivitet, så jeg hadde muligens holdt meg varm i det meste av skistøvler. 

Siden støvelen er såpass høy stiv vil jeg tro den gir god stabilitet på et par ski med 75mm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Alpina Alaska for to år siden og gikk for Andrew Artico. Alpina støvelen var kjempemyk i forhold til Andrew sine! Skaftet på Alpina'ene var bra, men sålen vrenger seg kjapt når du vrei sålen.

Eneste jeg har å utsette på Andrew støvlene er at gummikanten over sålen har stertet å løsne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Kjøpsråd 75mm skisko - Alpina eller Andrew
  • 2 uker senere...

HEI

I sin tid var det sikkert Andrew som produserte Varg skistøvler for Vertikal. Og det var/er bra stive støvler. Jeg bruker selv Varg Skavl? så sent som idag. En observant "fjellforummer" påpekte, at de beksømsydde støvler (fx. Andrew) var mer vridningsstabile enn de med påvulkanisert såle (fx. Alpina) se fotos ovenfor. Derfor kan det være stor forskjel her på Alpna BC og 75 mm.

Husk pasformen er viktig

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for gode tilbakemeldinger. Nå har også utemagasinet oppdatert sin fjellskiskotest, der blant annet Alaska og Moritz er med. Moritz kommer best ut, men med noe trekk for snøremuligheter. Alaska får svært gode tilbakemeldinger på passform og snøremuligheter, spesielt i øvre del, men dessverre en del trekk for lite vridningsstiv såle. En kombo av egenskapene til disse støvlene virker som det perfekte. Kan de lære av hverandre og lage to perfekte støvler i neste produksjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tråden er halvveis gammel, men tenker at spørsmålet passet best inn her. I vinter gikk e med Lundhags Guide Expedition 75 på Svalbard, dem var sinnsykt stive, ja dem skal være stive, men nå snakker e om frosne. Gikk over til Alfa Grønland 75 da dem passer mitt bruk bedre. Er det noen som har erfaring med både Lundhags, Alfa, Alpina og Crispi i sterk kulde? Har selv kun erfaring med Lundhags sin i sterk kulde. De kartankene inni var ikke særlig til hjelp da dem frosset fast i skoen og e fikk dem ikke ut uten å bruke alle krefter og 20 - 30 min opptining av dem.

Er det vanlig at skiskoa blir som mursteiner? De andre som var med på Svalbard brukte BC, da noen fra Crispi, dem også ble frosne men ikke i nærheten like frosne.

Noen som vet om en god 75mm støvel med kartank inni? Litt mjuk støvel for å gå? Har sett på Alfa sin Polar APS for 75, men stemmer det at dem har så godt som null støtte? Må ha en som kan brukes til både gåing og utfor, trenger ikke å være super på èn av dem, bare Ok på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AmundJS skrev:

 De kartankene inni var ikke særlig til hjelp da dem frosset fast i skoen og e fikk dem ikke ut uten å bruke alle krefter og 20 - 30 min opptining av dem.

Du bruker dampsperresokk ikke sant? Hvis ikke har du en aha opplevelse foran deg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg du har svaret på hvorfor skiskoene dine blir mursteiner og kartankene fryser fast.

Det er damp fra føttene dine som fryser i skoene der det går over til å bli minusgrader et sted inni foret.  Kjøp det et par dampsperresokker, opplev en hverdag med tørre sko, varme føtter og litt stank fra innersokkene men mye billigere enn nye sko. Det varierer sikkert fra person til person hvor mye du svetter og hvor klamt det bli, men jeg tar alltid litt klam sokk over kalde tær.

Endret av Barskekarsten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Barskekarsten skrev:

Da tror jeg du har svaret på hvorfor skiskoene dine blir mursteiner og kartankene fryser fast.

Det er damp fra føttene dine som fryser i skoene der det går over til å bli minusgrader et sted inni foret.  Kjøp det et par dampsperresokker, opplev en hverdag med tørre sko, varme føtter og litt stank fra innersokkene men mye billigere enn nye sko. Det varierer sikkert fra person til person hvor mye du svetter og hvor klamt det bli, men jeg tar alltid litt klam sokk over kalde tær.

Da blir e å teste ut detta! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.