Gå til innhold
  • Bli medlem

Våren en mnd tidligere enn i fjor på Østlandet


Memento mori

Anbefalte innlegg

Var inne og sjekket statistikk på yr, på målestasjon nærmest meg. Interessant lesning. 

60E680DF-8DC2-469D-B5AF-B5948DEE6EB9.jpeg.1c082e0f2de7af2ca90fedf73a19796a.jpeg

I fjor bikket det over til null i uke 12. 

020D612B-3541-4BE4-8BD0-903559A1A67C.png.8aca268bd057eab2d2a68d996df4d64f.png

Nå har det alt bikket over i uke 8. 

91703DE1-122C-4662-8D8C-A7BE7005E027.jpeg.a3c30e32ac4651a9eacc54a0ded797fa.jpeg

Data er fra Hverven utenfor Hønefoss. 

Ser at XXL og andre nettbutikker har startet ryddesalg og våren har alt kommet til finn. 

Hadde håpet å få meg en lengere tur på ski i år, bare etterdønningene etter influensaen og hostinga gir seg. Det står ferdig pakket og har gjort det i 4 uker. Spørs om våren kom for raskt i år for å rekke en lang nærtur. 

Ifølge Nrk kommer påska en mnd for sent i år og skulle vært 24 mars i følge månefasene. 

F33C738F-BB8F-40F3-AE25-6AA4D51F0FE9.thumb.jpeg.94919937234cf945bbf91c307a1133d6.jpeg

Lokalt har skjæra begynt å bygge reir, så de pleier jo å ha en god peiling. Noen som vet om orrrfugl er i full spilling nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her på Sørlandet så er det i hvertfall veldig forskjell på fjoråret og i år. Nå er det så og si snøfritt og jeg tipper isen begynner å gå på vannene nå i løpet av kommende uke. For et år siden vår det ingen vår i sikte i løpet av hele mars, så vi ligger godt over en mnd foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik langs hele kysten fra Vestlandet via Sørlandet mot Østlandet. I Nord-Rogaland og Sunnhordland kom "våren" for snart to uker siden. For halvannen uke siden tok jeg første ørret på stang i ferskvann i Sveio, i Sunnhordland. Jeg er på Sørlandet nå, Lindesnes, og ser at våren er en uke og to seinere her i alle fall, men akkurat nå er det 9 grader i skyggen her. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i området finse, halne, hein, tuva, ustaoset denne uka, og nå er det helt greit med snø for å komme seg frem på ski, me over rygger og tilsv og så skal det ikke mye til før det forsvinner. Tror man skal håpe på litt påfyll av snø før påska.

Endret av Sig Man
  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Martin HJ said:

Kommer vel en runde til med vinter før vi kan si at våren er her for å bli, aldri stol på mars :) Men setter stor pris på denne vårlige flørten som har vært nå midt i Februar, ❤️ 

Kommer alltid en runde med snø i mars, det er sant, men med den jevnt varmere temperaturen som er nå så bli ikke den snøen liggende mange dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i innlandet øst og i den øvre delen av det som kalles Haldenvassdraget. I dag tidlig ble jeg vekket av Svaner på vei nordover. De holder et svare leven når de holder kontakt med hverandre under flukten. Blåmeisen har sjekket ut fuglekassa bak huset og begynt å forsvare den. På dagens sykkeltur som gikk med piggdekk på bar asfalt hadde jeg gleden av å bli underholdt av Kjøttmeisens vårsang og det er jaggu tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2019 den 22.49, Marius Engelsen skrev:

Fra dagens skitur. Her burde vert en meter snø på denne tiden, og null fare for smelting med det første. Nå gir jeg det 1-2 dager til før det er slutt i denne delen av løypenettet.

Sjusete, Nordheimsund.

 

EB34122D-7D76-4EE5-BCF4-19665F43C90F.jpeg

Nordheimsund ja.. Da vet du kanskje noe om forholdene i fjellområdet mellom Kvam og Bergsdalen(altså Høgabu, Gullhorgabu, Vending). Håper på en tidlig barmarksesong i området! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Klodrik skrev:

Nordheimsund ja.. Da vet du kanskje noe om forholdene i fjellområdet mellom Kvam og Bergsdalen(altså Høgabu, Gullhorgabu, Vending). Håper på en tidlig barmarksesong i området! 

Søyasete i går kveld. Tror nok du får ønsket ditt oppfylt (dessverre).

IMG_5396.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TR skrev:

Søyasete i går kveld. Tror nok du får ønsket ditt oppfylt (dessverre).

IMG_5396.jpg

Frost i natten som var, og litt nysnø i høyden. Frost akkurat nå også.

Der er i det minste en forlengelse av sesongen på noen dager - om ikke annet.

Men mars har jo vert den mest snørike måneden her veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Frost i natten som var, og litt nysnø i høyden. Frost akkurat nå også.

Der er i det minste en forlengelse av sesongen på noen dager - om ikke annet.

Men mars har jo vert den mest snørike måneden her veldig ofte.

Jess, var fint i høyden i dag. Håper på masse snø i mars! 

IMG_5430.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, TR skrev:

Jess, var fint i høyden i dag. Håper på masse snø i mars! 

IMG_5430.jpg

Byrkjefjell?

Vi gikk til Mødalen. Jeg gikk med vogntog: meg-sekk-pulk med lillesøster-akebrett-tau bak til storesøster 😅

Desverre endte turen med at lillesøster på 4 kjørte skistaven i øyet sitt. Heldigvis slipper hun unna med øyelapp en stund...

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Byrkjefjell?

Vi gikk til Mødalen. Jeg gikk med vogntog: meg-sekk-pulk med lillesøster-akebrett-tau bak til storesøster 😅

Desverre endte turen med at lillesøster på 4 kjørte skistaven i øyet sitt. Heldigvis slipper hun unna med øyelapp en stund...

Huff, bra det ikke gikk verre. Vi var i Bergsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.