Gå til innhold
  • Bli medlem

Cecilie Skog eller Nansen (skivalg altså)


SiriTyb

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe fjellski. Har ikke gått med fjellski før,  men bruken blir typisk, lange rolige gåturer primært,  ikke noe særlig bratt nedover med svinger og fart. Kan være jrg vil ha sekk på ryggen i blant. Dagsturer og hytte til hytte.

Står mellom Cecilie skog og Nansen... jeg er 175 høy og 75 kg, så forsåvidt tung. Så kan det være CS blir for myke, med tanke på spennet og min vekt? 

Jeg skjønner meg ikke helt på d med spenn. Her på forumet snakkes d om spenn, han på butikken så det var ikke spenn i fjellski på samme måte som langrennski.

Han jeg snakka med på butikken sa også Cs og N var samme ski, men for hhv dame og herre. Han anbefalte CS til meg av alle Åsnesskiene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Siri Bytingsvik skrev:

 

Han jeg snakka med på butikken sa også Cs og N var samme ski, men for hhv dame og herre. Han anbefalte CS til meg av alle Åsnesskiene. 

 

Det er spenn i fjellski, men ikke på samme måte som i en langrennski.

Jeg veier 70 kilo. Og alle fjellski jeg har prøvd (Nansen, Cesilie Skog, Amundsen/Rago og Vikafjell) ligger paddeflatt på parketten, bare glem arktesten for å finne smøresone. Men de gir forskjellig motstand når man presser de flate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Tessatroll skrev:

Av Cecilie og Nansen, uten tvil Nansen. Har gått på begge, og Cecilie vert for mjuk for dei fleste til bortover bruk og småkupert. 

Av alle Åsnesmodellar? Mja, kjem an på kva du skal bruke dei til.

Ja, altså til det jeg ser for meg å bruke mine til da :)

Ja, av alle modeller de hadde inne der da, Nansen, Ingstad, Arnesen, skog, etc. 

Ja, med mjuk, så mener du om spennet da?  :)

 

Endret av Siri Bytingsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trur eg har vore diskutert ein del tidlegare. Cecilie er mjukare, uten tvil for dei som har prøvd begge par. Det har også vore omtalt i en relativt grei fjellskitest i Ute-magasinet for nokre år sidan. 

Med mjukare meinar eg spennet ja. Eg kjøpte Nansen nett av den grunn. 

Eg har også Amundsen og Finnmark. Gode ski det og. Så kjem vel an på kva du skal, sluke km, ha ei god allroundski, god styring osv. Er du habil eller mindre habil på ski osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tessatroll skrev:

Dette trur eg har vore diskutert ein del tidlegare. Cecilie er mjukare, uten tvil for dei som har prøvd begge par. Det har også vore omtalt i en relativt grei fjellskitest i Ute-magasinet for nokre år sidan. 

Med mjukare meinar eg spennet ja. Eg kjøpte Nansen nett av den grunn. 

Eg har også Amundsen og Finnmark. Gode ski det og. Så kjem vel an på kva du skal, sluke km, ha ei god allroundski, god styring osv. Er du habil eller mindre habil på ski osv

OT: Finnmark. Er du fornøyd med den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, uteturen skrev:

OT: Finnmark. Er du fornøyd med den? 

Veldig. Har nett brukt den på vekestur på vidda med alle variantar av føre. 

Sitt overraskande godt til tross for mangel stålkant, enkle å få på kant, truleg fordi den er relativt rank i forhold til monge andre fjellski. 

Flyt greit, den lille rockeren gjer at den søker godt opp også i djup snø, eller rotten snø, som eg kjørte i går. 

Svart sole (jippi, enn om Åsnes kunne slutte med dei tulette lyse solane på Nansen), så ofte enklare å få påført festevoks, også av den hardare sorten. 

Generelt godt overraska, og vart nok litt nysgjerrig på Gamme, i og med at det mykje godt er samme skia men med stålkant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.