Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen Bukse


Leif88

Anbefalte innlegg

Hei hei! Sitter og ser på fjellsport at de har Lars monsen klæra og med rabatten vår så blir jo ikke prisen så alt for ille. Men er det noen som har testa de? Er de for varme til sommerbruk er det tettsittende, Evt andre kommentarer? 

Når lurer jeg på denne buksa og klæra. Så trenger ikke informasjon om klatremusen og norrana bukser takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare testet noe av undertøyet.

Longs liker jeg godt. Dobbelt stoff på knær, i skritt og rumpa. Fin passform hvertfall til meg.

Ulltrøye med zip. God trøye. Synes hals er litt kort og stoff der ikke så mykt. Liker der Devold Expedition litt bedre, litt høyere og mykere hals. Dog har den litt tykkere stoff og veier litt mer.

Høye ullsokker. De synes jeg er veldig gode. Men de er tykke, for tykke til fjellstøvler jeg bruker på sommeren men fine i vinterstøvler og fjellskiskoene. 

Jakke og bukse har jeg ikke kjøpt. Ser det er endret noe på,farger nå så bukse er så og si helsvart. Før hadde den rødt og blått over halve buksa noe jeg ikke likte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,  Jeg er på 2 paret klovnebukser, de  gamle med mye farger. 

aclima anarjohka woolshell pants – ‘’en nære vadmels opplevelse’’ i positiv forstand!

Følelsen av å være varm og tørr i de fleste settinger.

Kjøpte første paret senhøsten 2015 og har brukt dem mye og hardt siden januar 2016 – og bruker dem fremdeles.

Kjøpte et par til i 2017 for å sikre meg i tilfelle de skulle gå ut av produksjon.


De er forholdsvis tettsittende, men stoffet har mye stretch og de gir god bevegelighet. Som ulltøy flest, utvider de seg litt ved bruk, men er nullstilt igjen etter vask.


Jeg er 173cm og veier 63kg +/- 2kg og bruker størrelse Small i det meste, også disse buksene. Noen ganger tenker jeg at XS i denne buksa kunne passet, men har ikke prøvd. Vil si at de er normale i størrelsen.


Stort sett for varme midtsommers, men bruker dem hele året ellers. 


Jobber med barn og unge i friluftsliv, ca. 6 uker vinter, ca. 6 uker vår og ca. 6 uker høst. Bruker den da også til og fra jobb på sykkel, så noe slitasje synes i baken etter sykkelsetet. Klatrer, kryper og krabber på knærne. Har slitt hull på knærne i den første buksa, nå forsterket med skinnlapper. 


Brukes i tillegg til privat friluftsliv i uke og helgedager. Ved overnattinger sen høst, vinter og tidlig vår tar jeg ikke av meg buksa før jeg kommer hjem igjen. Sover med den på, så sant den ikke er kliss våt.


Blir selvsagt våt, men tørker raskt og føles relativt tørr selv om fuktig.


Wool-shell stoffet har glatt utvendig overflate og det fester seg lite snø i stoffet og er lett å børste tørr.


Brukes også som primærebukse på lengre skiturer i fjellet – telt og snøhule. I kombinasjon med Lightwool shorts, long og forsterket med Aclima Woolshell Summit Pants under når det blåser og er kaldere. I mye vind og nedbør bruker jeg en tynn skall-knickers utenpå – Klättermusen Fjorgyn.


Negativt: Stoffet har ca. 54% ull i seg, resten ‘’plast’’. Tåler derfor bål-gnister og glør like dårlig som Fjellräven sitt G-1000 stoff. Og bør ikke vaskes for ofte pga mikroplastproblematikken!


Kunne skrevet mer, men skal på tur med disse buksene nå, så det får bli senere om du ønsker mer informasjon :)

Fortsatt god helg!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan fungerer disse festepunktene for kniv på buksene? Det blir nevnt i alle salgsannonsene men kan ikke si jeg har sett det demonstrert noen steder. Er det de metallringene?

Har selv hatt litt problemer med å bære kniv siden den ofte kommer i konflikt med hoftebeltet på sekken. Derfor har jeg ofte tatt kniven av buksebeltet og lagt den i sekken under transportetappene, men det er jo ikke helt optimalt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kniven på det nederste bildet henger ikke i løkka som vises på det øverste bildet.

Trolig henger den på en "dangler", som er ei lærløkke som er tredd innpå beltet, med en krok nederst. Slike er å få kjøpt løst fra flere leverandører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ULøringen skrev (3 timer siden):

Har selv hatt litt problemer med å bære kniv siden den ofte kommer i konflikt med hoftebeltet på sekken. Derfor har jeg ofte tatt kniven av buksebeltet og lagt den i sekken under transportetappene, men det er jo ikke helt optimalt det heller.

Jeg har alltid kniven hengende i en karabiner. Det er flere fordeler med det, og jeg kommer ikke på noen ulemper:

-Den kommer nedenfor hoftebeltet.
-Den er lett å ta av for å låne den til noen andre. De kan henge den på seg selv og har fremfor alt slire på kniven.
-Den er enkel å henge opp tilgjengelig i teltet/gapahuken/hytta/...
-Man slipper å bruke belte. Jeg synes ofte bukseseler er behageligere når jeg går med ryggsekk med hoftebelte.
-Man kan enkelt ta av kniven hvis man må en kjapp tur innom ei hytte/en bensinstasjon eller lignende.
-Man kan også gjøre den usynlig ved å stikke den i lomma mens den fremdeles henger på (på steder der man kanskje hadde vurdert å bare la den bli hengende).
-Ofte stikker jeg den i lomma hvis jeg går på en sti med mye folk. Noen liker ikke at folk går med kniver hengende. Kniven må da ikke være av det svære slaget, eller du må ha dype lommer.
-Tar jeg på meg ei skallbukse eller regnbukse flyttes kniven lett til utsiden av denne i stedet for å bli hengende inni.
-Har man ikke belte eller noe å henge kniven i kan man ofte henge kniven i hoftebeltet. Man kan eventuelt knyte ei snor rundt hoftebeltet for å,ha denne muligheten om ikke hoftebeltet har noe å feste karabineren i. Eller man kan henge kniven utenpå sekken ett sted.
 

(Kniven kan også henges rett på beltet bare så det er sagt, enten i hempa (med karabineren fremdeles på plass, eller fjernet), eller i karabineren.)

 

Sånn:

IMG_20200413_184111_DxO.jpg.fcd7d50928e6b2c06db412de5156a6e5.jpg

I lomma:

IMG_20200413_184121.thumb.jpg.f9e7d492c2c48e19ec0fb70b1a26f878.jpg

Eller lenger bak, slik jeg foretrekker å bære kniv:

IMG_20200413_184005_DxO.jpg.cdb7b2a1a4642c7df1a605036abf0062.jpg

Og i lomma igjen:

IMG_20200413_183954_DxO.jpg.3a7747a435745b5655b763591897ee66.jpg

Endret av Skogens Stønn
presisering
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (På 13.4.2020 den 18.42):

Kniven på det nederste bildet henger ikke i løkka som vises på det øverste bildet.

Trolig henger den på en "dangler", som er ei lærløkke som er tredd innpå beltet, med en krok nederst. Slike er å få kjøpt løst fra flere leverandører.

blir jo på samme prinsipp, henger du den på løkka så henger den på tilsvarende høyde som på det bildet.

 

ULøringen skrev (På 13.4.2020 den 17.17):

Hmm, ser jo litt ut som disse festepunktene er spesielt tilpasset for Lars Monsen Anárjohka kniven, og kanskje ikke er så nyttig for de som bruker andre kniver.

jeg har mine kniver i karabinkrok på beltet sånn som  ST beskriver over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif88 skrev (1 time siden):

blir jo på samme prinsipp, henger du den på løkka så henger den på tilsvarende høyde som på det bildet.

Ja. Poenget mitt var bare at det ikke er noen spesiell tilpasning til Monsen-knivene på buksa. Eller, i hvert fall, at det ikke var det vi så på bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (På 13.4.2020 den 18.42):

Kniven på det nederste bildet henger ikke i løkka som vises på det øverste bildet.

Trolig henger den på en "dangler", som er ei lærløkke som er tredd innpå beltet, med en krok nederst. Slike er å få kjøpt løst fra flere leverandører.

Ja, det ser ut som den henger i en slags dangler. Men det var egentlig ikke den løkka jeg trodde var den "lure løsninga" til Lars Monsen her, hvis du ser helt nede på slira så er det ett hull som tilsynelatende brukes for å feste kniven med den metallring-dingsen så den ikke henger og slenger:spacer.png

 

Uansett, både karabinkrok og dangler er gode forslag! Skal teste med karabin når jeg stikker til fjells i helga, for det har jeg uansett med meg en ekstra på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dum den der, hvertfall på store kniver. Men er det egentlig behov for metallringen?
Å tre den sorte plastikkdingsen gjennom slira vil jo holde det og?
Og uten metallringen får man en mindre ting som kan hekte seg fast i kvist og kvast når man går uten slira..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.