Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokesystem til langtur


valle

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg er på utkikk etter et komplett kokesystem til en person, på langtur i sommermånedene.

Jeg vil helst at det skal veie minst mulig, være enkelt i bruk, lett å oppbevare/pakke sammen, solid.

27-3 UL stormkjøkken er det nærmeste jeg har kommet. Noen andre anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, rayun skrev:

Kommer vel litt an på hva du skal tilberede av mat. Stort sett varme vann til Real, eller litt mer avansert?

 

Litt mer avansert. Alt fra å steke fisk til å varme vann. Stort sett "enkle" retter. Blir også endel matlaging over bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med rayun, det Biltemasettet gjør jobben utmerket i sommermånedene. Ei lett lita steikepanne til steiking av fisk i tillegg, så har du alt du trenger. Å dra på et helt Trangiasett er unødvendig. Toppmonterte gassbrennere er pålitelige, men de er følsomme for sterk vind. Da koker du i forteltet eller finner le bak en stein el.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forøvrig anbefale deg å kjøpe en dedikert stekepanne med et eller annet slipstoff for å forhindre at ørreten sitter fast i stekepanna.

Den lille stekepanna i dette settet, eller den noe større i det større kokesettet er ikke veldig godt egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har også et sett med 2 kjeler og panner i den størrelsen slik mitt Eagle sett. Lille panna er vel liten, lille kjelen er grei til dagstur etc. Der passer ikke 230gr gassboks, kun 100g og en liten brenner.

Ellers har biltema og en egen versjon av jetboil https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftskjokken/stormkjokken-14-kw-2000035864

Den stekepanne jeg bruker mest er Trangia gourmet. Ikke den letteste men fin størrelse. Har høy kant og lokk. Selv om den veier litt så sparer en gass ved å bruke lokk. Den tåler også forsiktig bruk på bål. Hatt min siden 2003 eller 2004 og nonstick belegget er helt og fungerer fint enda.

 

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, valle skrev:

langtur i sommermånedene.

Hva er langtur i dette tilfelle? Har du noe mulighet for å etterfylle mat og drivstoff? Tenker du gass eller bensin/parafin?

3 timer siden, valle skrev:

Blir også endel matlaging over bål.

Hvor mye blir det bål i forhold til Primus? 

3 timer siden, valle skrev:

veie minst mulig, være enkelt i bruk, lett å oppbevare/pakke sammen, solid

Du har mange krav, spiller pris noen rolle i dette tilfellet? 

3 timer siden, valle skrev:

Alt fra å steke fisk til å varme vann. Stort sett "enkle" retter. 

Skal du lage gryteretter og/eller pannekaker på settet?  Disse setter mer krav til gryter og panne for at det ikke skal brenne seg. 

Trenger du en eller to gryter? Skal du ha egen kaffekjele? I så fall bør den passe inn i settet for minst mulig pakkevolum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut jetboil minimo. Vanvittig rask og drivstoffgjerrig. En 230 grams gassboks holder godt over en uke til 2 personer med tre oppkok om dagen. Du får kjøpt stekepanneadapter og kan bruke den panna du vil. Jeg var negativt innstilt til jetboil i starten og forsøkte flere varianter med egne sammensatte sett med brenner, Kjeler og panne. Da jeg endelig gikk over til jetboil var det en annen verden og jeg har aldri sett meg tilbake. I tillegg virker det som jetboil er skikkelig kvalitet, har brukt min veldig mye og regner med at den holder i mange år til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, valle skrev:

Hei!
Jeg er på utkikk etter et komplett kokesystem til en person, på langtur i sommermånedene.

Jeg vil helst at det skal veie minst mulig, være enkelt i bruk, lett å oppbevare/pakke sammen, solid.

27-3 UL stormkjøkken er det nærmeste jeg har kommet. Noen andre anbefalinger?

Spørs litt hvem du er. Er du en som liker å komponere egne løsninger, sette samme ulike produkter, jakte på det optimale både med hensyn til funksjonalitet og vekt osv? Eller er du en som bare vil ha noen funker rimelig greit til det meste og ikke får angst av å bære på litt mer vekt enn det letteste av det lette har å tilby?  Er selv litt begge deler. Men er det noe jeg stadig faller tilbake på så er det Trangia kjøkkenet (særlig om vinteren).  Lett å bruke og solid. Fortrekker da enten sett av typen HA- eller UL/D.  Vår/sommer går en slik gassbrenner i: www.magasinet.no/gassbrenner-til-trangia-stormkjokken. Vinterstid går det i Optimus Nova brenneren, som  monteres i Trangia kjøkkenet ved hjelp av en adapter. Optimus Polaris kan også monteres (kombinert gass/multifuel brenner) med litt "mekking" av vindskjermen (se egen tråd her om det : 44311-optimus-polaris-trangia/) .

trangia.se/stormkok-trangiakok/stormkok-serie-27/
trangia.se/stormkok-trangiakok/duossal-2-0/
www.optimusstoves.com/en/de/8-8019229-optimus-polaris-optifuel
www.optimusstoves.com/en/de/8-8019229-optimus-polaris-optifuel
www.optimusstoves.com/us/us/111-8016303-optimus-trangia-adapter

Når jeg lar Trangia grytene bli hjemme er det dette grytesettet som oftest blir med  www.msrgear.com/titan-2-pot-set.  (dvs har også en eldre variant av dette, litt mindre gryter, som er mest brukt) . Dyrt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bruke en 20cm stekepanne jeg kjøpte hos Clas Ohlson til 80 kr. Håndtaket og festet til det er fjernet og jeg bruker en kjeleklype i plastikk kjøpt i en brukthandel istedet. Hvis man ikke vil fjerne dette festet, kan man helt sikkert lage et mer lettvektig håndtak i f.eks tre og skru det på med en vingemutter eller noe. Diameteren og tykkelsen på panna gjør at den passer godt til turbrennere av ymse slag (ganske jevn varme i forhold til tynnere panner), etter min mening, og den er dessuten laget i Italia.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har du et forslag sett fra et gramjegerperspektiv. :)

BSR-3000T (25g)

https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=BRS-3000T

Toaks Titanium 750ml (98g)

https://www.toaksoutdoor.com/products/pot-750

Toaks Titanuim Folding Spoon (18g)

https://www.toaksoutdoor.com/products/slv-07

Alt går oppi kjelen sammen med en 100-grams gassboks og en foldakopp.

Jeg steker som regel ikke fisk, så jeg har ikke noe forslag til stekepanne.

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Per Fredrik skrev:

Kanskje dette settet kunne vært noe? Velger du brenneren for toppmontering går den opp i kjelen. Kjelen passer opp i stekepanna og det hele får plass i trekket som fulgte med stekepanna. Kaffekjelen er på 0,7 liter. 

1279491893_sett1.thumb.JPG.de0c79010beb98281166e56945c9b0b4.JPG

Bruker lignende oppsett, bare med bensinbrenner.

Stekepannen er stor nok til gryteretter og koking av grøt, jeg tar med litt alufolie i tilfelle jeg skulle ønske lokk.

Kaffekjelen jeg bruker er stor nok til å koke vann til en Real/havregrøt e.l. og to kopper kaffe. (Ca 7 dl).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ketilring skrev:

Toaks Titanium 750ml (98g)
https://www.toaksoutdoor.com/products/pot-750

Toaks Titanuim Folding Spoon (18g)
https://www.toaksoutdoor.com/products/slv-07

Unngår man merket Toaks, så får man helt like eller tilsvarende sett + en ekstra 450ml kopp til en billigere penge:

Eksempel 1
(Har dette settet selv, men foretrekker å bruke en  Sea to summit Alphalight lang skje, som faktisk veier mindre enn sporken i "titan", og er lettere å spise REAL og lign. turmat med. Kommer som spork også.)

Eksempel 2

Eksempel 3 (uten 450ml kopp)

(Er man gramjeger, så er jo aluminium veien å gå siden det er lettere enn titan, men spiser man hardt så kan jo kanskje titan være tingen..)

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Unngår man merket Toaks, så får man helt like eller tilsvarende sett + en ekstra 450ml kopp til en billigere penge:

Takk for nyttig info, sikker mye å spare her. Jeg kjøpte mitt utstyr på eBay på «salg» omtrent til samme pris som tilsvarende fra Tomshoo. :)

3 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Er man gramjeger, så er jo aluminium veien å gå siden det er lettere enn titan, men spiser man hardt så kan jo kanskje titan være tingen..

Men kjeler av titan kan vel lages «tynnere» enn tilsvarende av aluminium? Dessuten kan jeg kjenne en metallisk bismak når jeg lager mat i aluminiumskjeler, men det er sikkert bare innbilning 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 19.01, tshansen skrev:

Må si jeg heller veldig mot denne varianten, siden den virker stabil og at det er mindre sjans for at den velter..? I tillegg virker den svært drivstoffeffektiv. Men kanskje litt tyngre enn endel av de andre forslagene her inne, og at den tar litt mer plass?

Tåler den kjelen fra primus/primustech i hardanodisert aluminium bålfyring? Og hvorden vil den fungere til å steke fisk med?

Endret av valle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, ketilring skrev:

Takk for nyttig info, sikker mye å spare her. Jeg kjøpte mitt utstyr på eBay på «salg» omtrent til samme pris som tilsvarende fra Tomshoo. :)

Men kjeler av titan kan vel lages «tynnere» enn tilsvarende av aluminium? Dessuten kan jeg kjenne en metallisk bismak når jeg lager mat i aluminiumskjeler, men det er sikkert bare innbilning 😄

Holdt på å kjøpe Toaks-kjele selv, da jeg falt for størrelsen og at man fikk de små gassboksene og liten brenner oppi, men fikk opp Tomshoo-kjelene som et alternativ på eBay og sjekket litt rundt og fant ut at den eneste synlige forskjellen jeg så var logoen. Så da var valget enkelt med tanke på prisen hvertfall :) 

Du har nok rett i det ja, at titan kan lages tynnere, men så er jo spm om det kan lages så tynt at det blir et bra produkt av det.
Fant denne setingen på en side der de tar for seg dette; Titan: "60% heavier than aluminum". Selv om titan er sterkere er det nok en grense på  hvor tynt kan man lage det før det blir for tynt og kanskje ubrukelig til visse produkter, hvertfall innen kjøkkenutstyr/bestikk.

Har ikke merket noe bismak enda fra mitt Trangia-sett(27-4UL uten belegg), men var skeptisk i starten. Kanskje blitt imun etter 10 år i alu.industrien. Tenkte det samme med Sea to summit-bestikket mitt, men har ikke merket noe der heller, men det har jo belegg på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, valle skrev:

Må si jeg heller veldig mot denne varianten, siden den virker stabil og at det er mindre sjans for at den velter..?

Primus Primetech som du viser til er sikkert som Trangia sine kjøkken rimelig stabilt, men alt kan veltes om man er litt uvøren.  Generelt sett - om du fortrekker noe som ikke velter så lett, så se bort fra gassbrennere som monteres rett på gassboksen (toppmonterte) - i hvertfall i kombinasjon med forholdsvis smale og høye gryter/kjeler. Gå heller for selvstående brenner (aka slangebrenner) og videre/lavere gryter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.