Gå til innhold
  • Bli medlem

Slitasje på Exped Orion 3 UL


puuse

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg brukte dette teltet på en ukestur sist sommer, men valgte å heve kjøpet da jeg fant ut at nettbutikken hadde sendt meg 2017-modell med kort liggelengde. (Jeg spurte om dette på forhånd og ble forsikret om at teltet var 2018-modell. De hadde i ettertid ikke inne 2018-modell og kunne ikke sende nytt).

Bare på disse dagene fikk jeg flere slitasjer (små revner) i veggene på innerteltet, spesielt på dørsidene i overgang mellom glidelås og netting, men også generelt på veggene.  Dette gjør meg skeptisk til å kjøpe det igjen, og lurer på om jeg heller skal gå for extreme-varianten. Det har jo både sterkere yttertet, innertelt og bunnduk.

Jeg har fra før et Fjellheimen Superlight, så jeg er godt vant med telt av UL-typen og behandlingen av disse. Ønsker heller ikke å gå over til Reinsfjell Superlight pga mindre fortelt og lavere takhøyde.

Er det noen andre Exped UL-eiere som har opplevd slitasje på teltet sitt på en eller annen måte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, puuse skrev:

Er det noen andre Exped UL-eiere som har opplevd slitasje på teltet sitt på en eller annen måte?

Hvis man faktisk bruker en innretning laget av tekstil utendørs, så blir det uvergelig slitasje i en eller annen grad/form. Klær, markiser, hengekøyer, tarper, kalesjer, telt er nok ikke forbruksvare på linje med toalettpapir og mat - men brukes de, så forbrukes de. Og UL-utstyr forbrukes fortere - Exped gir 2 års garanti på sine UL-produkter, mens de gir 5 år på de vanlige.

Nuvel :) Jeg tok en tur på loftet for å se litt på innerteltet på mitt Orion III UL 2017-modell - ingen full undersøkelse, jeg gadd ikke slå det opp. Jeg fant to områder med noen bitte små rifter, en på hver dør. Begge befant seg i nedre del, og nært svingen i kanten på "dørbladet". Jeg tror de skyldes at når jeg har lukket ved å dra i den nedre drageren mens den øvre står i fullåpen posisjon, så havner det løse dørtekstilet fort i glidelåsdrageren og kiler seg fast. Kan nok huske at det har skjedd, ja :)  Løsningen på det er å alltid lukke den øverste drageren først, eller være ekstra forsiktig når man drar i den nedre. Kan også tenkes at jeg har tråkket på dørtekstilet etter at jeg har åpnet, men før jeg har rullet og hengt den på plass.

2012310489_OrionRift(P2191538).JPG.fc1b1e5e99710016d49c6af50b73ba85.JPG1128729755_OrionRift(P2191541).JPG.1dd0147e4cba6619197be6238eade29a.JPG

Tror jeg har 10-12 netter i dette teltet. Tipper det tåler 10 ganger så mye før jeg må til med noen ordentlige reparasjoner - kjenner jo mer til styrker og svakheter enn i begynnelsen :) Og jeg må ta hensyn til at innerteltet trenger litt omtanke - både som nevnt over, og når man pakker ned/opp på rufsete bakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfylldende og grundig svar a-aa. Slitasjen på bildene ligner mye på det som skjedde hos meg. At tekstiler og spesielt ting av UL utsettes for slitasje ved bruk er helt ok. Men jeg reagerer litt på at det skulle skje så fort etter bare kort tids bruk. Har ikke opplevd det samme på Helsport UL etter så kort tid. 

Hvis man ser bort fra en litt for stor glippe på det ene forteltet, så er teltet virkelig et bra telt for 2, og jeg kommer til å kjøpe det igjen. Men er virkelig i tenkeboksen om det blir UL eller Extreme versjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Isak Knutsen og @Sovjetunionen har nok laaangt mer brukserfaring enn meg med Orion UL - håper de kan dele noen kjappe tanker om hvordan innerteltet greier seg over tid?

(Selv er jeg ikke bekymret så langt :))

Tillegg: Fra Isaks blogg sakser jeg følgende fra Norge-på-langs-FAQ-en hans ( https://isakfriluft.com/2018/09/15/norge-pa-langs-ofte-stilte-sporsmal/ )

Sitat

Vi brukte et Exped Orion 2 UL, og er veldig fornøyde med dette teltet. Det har veldig god vannsøyle og det har to innganger noe som er veldig praktisk for oss da jeg kan bruke en inngang, mens Simon kan bruke sin egen. Dessverre ble teltet angrepet av to kattunger på en camping i Aurdal noe som førte til at det ikke lenger holder knott like godt ute;)

Da ble det nok noe rifter i innerteltet fra katteklørne, gitt ;) 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.