Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvarming av brennere med flytende fuel


Terka

Anbefalte innlegg

Annonse

Selv bruker jeg konsekvent bensin på mine brennere med flytende fuel. En liten flip på ventilen, og det er fuktig i skåla under brenneren (ikke vått/dam). Tenn på og la det omtrent brenne ut, vri forsiktig på ventilen og hør etter om det begynner å brenne riktig (riktig lyd=brenneren er klar. Motsatt=la brenneren forvarme litt til). Hvorfor? Enkelt. Ingen ekstra ting som må tas med en brenner, fuelflaska og fyrstikker.

Endret av Terka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Ingen ekstra ting som må tas med en brenner

Jeg er nok lat, så jeg bruker alltid å forvarme med rødsprit/bioetanol, mindre vedlikehold, mindre sot. Mye bedre kontroll, spesielt når jeg fyrer opp inni teltet. 100% kontroll og aldri bål. 

Bruker bare parafin til testing, i felt alltid bensin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Selv bruker jeg konsekvent bensin på mine brennere med flytende fuel. En liten flip på ventilen, og det er fuktig i skåla under brenneren (ikke vått/dam). Tenn på og la det omtrent brenne ut, vri forsiktig på ventilen og hør etter om det begynner å brenne riktig (riktig lyd=brenneren er klar. Motsatt=la brenneren forvarme litt til). Hvorfor? Enkelt. Ingen ekstra ting som må tas med en brenner, fuelflaska og fyrstikker.

Akkurat slik som deg. Pumper litt trykk, skrur opp og teller rolig til 3, fyrer og forvarmer til nesten slukner, vrir forsiktig på ventilen og sjekker at den er varm nok. Har alltid kjelen klar til å legge over brenner om flammen skulle bli for høy  

Ulempen er om den ikke er varm nok. Da bør den kjøles litt før neste forvarming for ikke å risikere bensindamp. 

Har brukt metoden i 10-11 år på samme Omnifuel uten behov for mer enn rens av dysa noen få ganger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Memento mori skrev:

...., mindre sot. Mye bedre kontroll, spesielt når jeg fyrer opp inni teltet. 100% kontroll og aldri bål. 

Aldri opplevd å ikke ha kontroll så lenge jeg også har kontroll på mengden bensin som slippes ut før forvarming. Fyrer både inne i og utenfor telt, synes ikke det soter noe særlig. Inne i teltet har jeg som andre nevnte en kasserolle klar i tilfelle jeg skulle klare rote meg bort ift mengden bensin til forvarming.

 

Interessant å høre hvordan andre gjør det. 😃

"Kjenn din brenner, og følg alltid dine rutiner for den gitte brenner" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 111: rødsprit eller helst bioethanol. Sistnevnte gir NULL sot. Det er parafin på tanken, og det soter ned brenneren skikkelig om jeg bruker det til forvarming.

MSR SimmerLite: Slipper ut bensin i brenneren. Her ligger forvarmingsvæsken i stillebrennerhodet, det er ingenting som kan sote på den under forvarming, og bensin lar seg antenne i streng kulde med tennstål.

MSR XGK II: Her bruker jeg rødsprit. Det er en forvarmingsskål under brennerhodet («klokken»), bruker jeg benisnen på tanken blir dette skittent og sotete. Det er veke i skålen, tennes lett med en batterilighter eller fyrstikk.

 

Jeg gjør slik for å unngå sotete brennere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er praktisk m MSR-brennere er jo at de har veke, sånn at en kan bruke parafin ol til  forvarming. Men etter jeg forsøkte miljøbensin har jeg aldri sett meg tilbake. Det starter med et litt brutalt wosh men går veldig raskt over til gassform. Har fått noen ordentlige kuler med parafin, men aldri med bensin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å forvarme med rødsprit mtp lav flamme og lite sot i forhold til bensin, men skal få tak i bioetanol siden dere anbefaler det.

Når man sier at man har bedre kontroll med rødsprit enn med bensin betyr ikke at man ikke har kontroll med bensin, bare at kontrollen er enda bedre med rødsprit. ;-)  En liten låsoljeflaske med rødsprit i posen med MSR Whisperlite/Dragonfly/XGK tar liten plass, veier lite og er nok til svært mange forvarminger.

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører samme oppskrift som trådstarter på min nyinnkjøpte Optimus Nova m. bensin. Har testet et par ganger nå, og det fungerer helt fint i mine øyne.

(Så vidt jeg registrerte, sto det ikke nevnt med et ord i manualen at man bør benytte noe annet til forvarming enn det aparatet allerede går på. Lot meg også imponere av innholdet og språket i manualen generelt, kanskje den beste "bruksanvisningen" jeg har lest noen gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Coleman 442 forvarmes vel på sett og vis med bensin, men noen vil vel si at det knapt er å regne som forvarming? :huh:

Den har jeg brukt langt ned på minus tjuetallet, og aldri trengt å forvarme. Brenner blå flamme veldig fort. Det er vel hovedgrunnen til at den andre bensinbrenneren ikke har vært i bruk på lange tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både primus omnilite og omnifuel som brenner bensin. Forvarmer kun med bensin. På omniliten har jeg silencer og dersom denne ikke forvarmes godt nok vil den ikke brenne rent i starten, dette gir i sin tur sot og deretter mulighet for tett dyse. 

Forvarmer med bensin fordi jeg ikke ser noe poeng i å bruke noe annet. Rødsprit er enda en ting å huske på, og jeg ser rett og slett ikke noen fordeler med å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

Rødsprit eller FinFyr når Svea 123R skal forvarmes. Coleman 442 forvarmes vel på sett og vis med bensin, men noen vil vel si at det knapt er å regne som forvarming? :huh:

Har samme oppsett som deg, bruker fibertau som jeg dypper i bensin og knyter rundt Sveaen. Funker bedre enn tennpasta, og annet.

https://www.pipehatt.com/products/pakningssett-med-lim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, SnorreL skrev:

Når man sier at man har bedre kontroll med rødsprit enn med bensin betyr ikke at man ikke har kontroll med bensin, bare at kontrollen er enda bedre med rødsprit. ;-)  

Fordelen med å bruke samme brennstoff til forvarmingen er at du da alt har brennstoff i slange og forvarmingsrør. Du hører når bensin i røret begynner å anta gassform, og når du skrur opp kommer det mer gradvis, ikke som ketchup. Dvs at risikoen for flammeball går ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Under selve forvarmingen brenner rødsprit med mye lavere flamme enn bensin, dette er relevant inne i fortelt og det jeg mener med kontroll. Utendørs er det ett fett, men i et telt er det kjekt. Dersom jeg forvarmer tilstrekkelig, hvilket jeg pleier gjøre, er det ikke noe flammeball når jeg skrur på bensintilførselen. Når jeg skrur på bensintilførselen hører jeg uansett at den antar gassform og det er ingen flammeball. Dette er slik jeg har erfart det, andre kan ha andre erfaringer. 

Vil legge til at jeg har forvarmet langt flere ganger med bensin enn med rødsprit og uten problemer. Rødsprit begynte jeg med først sist høst etter tips her og likte det svært godt. Skal likevel kjøre uten rødsprit igjen noen turer nå for gøy. Det enkleste er ofte det beste, dessuten liker jeg å variere. 

Noen synes vi som gidder dra med rødsprit til forvarming drar med unødig fjas når man kan bruke bensin. Jeg synes de som drar med dyr og muligens upålitelig gasslighter ala Primus/Soto drar med unødig fjas når man har fyrstikker og tennstål. Fint vi er forskjellige. :-)

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SnorreL skrev:

 

Under selve forvarmingen brenner rødsprit med mye lavere flamme enn bensin, dette er relevant inne i fortelt og det jeg mener med kontroll. Utendørs er det ett fett, men i et telt er det kjekt. Dersom jeg forvarmer tilstrekkelig, hvilket jeg pleier gjøre, er det ikke noe flammeball når jeg skrur på bensintilførselen. Når jeg skrur på bensintilførselen hører jeg uansett at den antar gassform og det er ingen flammeball. Dette er slik jeg har erfart det, andre kan ha andre erfaringer. 

Vil legge til at jeg har forvarmet langt flere ganger med bensin enn med rødsprit og uten problemer. Rødsprit begynte jeg med først sist høst etter tips her og likte det svært godt. Skal likevel kjøre uten rødsprit igjen noen turer nå for gøy. Det enkleste er ofte det beste, dessuten liker jeg å variere. 

Noen synes vi som gidder dra med rødsprit til forvarming drar med unødig fjas når man kan bruke bensin. Jeg synes de som drar med dyr og muligens upålitelig gasslighter ala Primus/Soto drar med unødig fjas når man har fyrstikker og tennstål. Fint vi er forskjellige. :-)

Tja, for vi som er litt nostalgiske og kjører dermed på Svea så er jo nesten SOTO et must :)

( Sammen med peisbrensel og en liten karbonfilt/ovntåd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ArveS skrev:

Fordelen med å bruke samme brennstoff til forvarmingen er at du da alt har brennstoff i slange og forvarmingsrør. Du hører når bensin i røret begynner å anta gassform, og når du skrur opp kommer det mer gradvis, ikke som ketchup. Dvs at risikoen for flammeball går ned. 

Enig når det gjelder enkelte brennere. Simmerlite er en slik brenner, der oppstår lett flammeball.

Men på enkelte andre brennere er jeg ikke enig, XGK II har en utrolig effektiv forvarming, selv i 30 minus. Jeg har aldri fått annet enn umiddelbar blå flamme, jeg lurer egentlig på hvor lite forvarming jeg kan komme unna med, og om det har noe med det enormt tykke generatorrøret å gjøre.

Er det skikkelig kaldt og jeg bruker 111C, da må jeg fylle hele skålen med rødsprit, ellers blir det en flammekaster (bensin og parafin svartmaler hele brennerhodet). Den er også designet slik at hvis den ikke er forvarmet nok, så hjelper det ikke å la den brenne aldri så lenge på lav effekt heller. Den har ikke genratorrør eller fordampingsrør i brenneehodet, så det er nok forvarming svært viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Blaser skrev:

Tja, for vi som er litt nostalgiske og kjører dermed på Svea så er jo nesten SOTO et must :)

( Sammen med peisbrensel og en liten karbonfilt/ovntåd)

Bare jeg får solgt 442`n skal jeg få tak i en Svea. Aldri prøvd den. :-)

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Dvs at risikoen for flammeball går ned. 

Hvilke brennere er det du bruker eller har opplevd at du får flammeball med forvarming med rødsprit?

Vet du hvor mange ml rødsprit du brukte når dette skjedde?

Hva det vind?

Hvor kaldt var det? 

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg normal bare har 10 cm høye forvarmingsflammer på di primusene jeg har, ved forvarming med rødsprit. Alltid artig å prøve og gjenskape ting som har skjedd, men som jeg ikke har opplevd. En kan alltid lære noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Memento mori skrev:

Hvilke brennere er det du bruker eller har opplevd at du får flammeball med forvarming med rødsprit?

Vet du hvor mange ml rødsprit du brukte når dette skjedde?

Hva det vind?

Hvor kaldt var det? 

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg normal bare har 10 cm høye forvarmingsflammer på di primusene jeg har, ved forvarming med rødsprit. Alltid artig å prøve og gjenskape ting som har skjedd, men som jeg ikke har opplevd. En kan alltid lære noe. 

Slettet

 

Endret av Helge G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.