Gå til innhold
MikaelNJ

Videokamera til lengre turer!

Anbefalte innlegg

Til dette formålet, finnes det et bedre alternativ enn Sony rx100 mark iii ? Med tanke på bildekvalitet og film muligheter i liten innpakning og pris? eneste minuset er at det er moderat eller liten vannmotstand i huset. 

Rimelig kvalitet? Hva mener du med det? For noen er Gopro mer enn godt nok, mens andre vil ha 4k og mest mulig kvalitet. Skal du laste opp til youtube? Skal du bruke materialet til visning på tv hjemme? 

Grunnen til at jeg spør er om det er nødvendig med noe som filmer i høyere kvalitet i 1080p. Noe som er helt unødvendig for bruk på youtube. Det er ikke sikkert tv'en din hjemme heller støtter 4k. 

Har du planer om håndholdt filming? Er det behov for gimbal? eventuelt steady shot i kamera eller objektiv? 

Er hovedfokuset Film og litt bilder eller motsatt? Hva er godt nok? Redigere du RAW bilder eller tar du jpeg rett ut av kamera? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Marius Engelsen skrev:

GoPro filmer også i 4K ;) Jeg har ikke PC til å takle å redigere det, jeg ser for meg at det tar lang tid og evig mye harddiskplass med 4K. Jeg bruker 1080p - Veldig fornøyd. 

Det kommer jo veldig an på hvilken codec kamera bruker. Det er stort forskjell på 4K :-) Eneste fordelen jeg ser med 4K (enda) er at man kan filme noe og zoome ganske langt inn i filmen (når du redigerer) uten å miste kvalitet. Men filene er stor, du skal ha et råskinn av en maskin for å bruke filene fornuftig og stort sett filmes det for å legges ut på Youtube, vimeo eller facebook. Da er det bare tull å bruke noe høyere kvalitet enn 1080p :-) 

Så kan man virkelig begynne å knaske i materien å snakke om FPS :-P Der er jo mange missforståelser og myter ute å går. Men ja, Gopro står på innkjøpslisten min også. Skal filme en del motorsykkelturer, å da er man helt avhengig av den type kamare i tillegg :-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, ketilring skrev:

Bytt til PAL og film i 25fps/50fps, og glem alt det tullet de driver med på andre siden av atlanteren. :)

Vel, dette er jo en veldig begrenset forklaring på hva PAL og NTSC er. I Amerika kjører de med 60 hertz, her i Europa på 50 hertz... man vil ofte se dette på film om man filmer tv eller lys, da de flimrer litt. Det er jo de gamle Analoge instillingene. Noe som er mindre relevant i dag enn det var før. 

Så å "bare gå for PAL" mener jeg blir feil. 

De fleste kamera som står oppført med 24 fps, men som i realiteten er 23.97 eller noe slikt. Så når du da eksporterer til 24 fps vil du få hakk i filmen. Samme med 30fps som er 29.ett eller annet. 

Finn ut hva filen som kamera produserer er på, å still inn prosjektet ditt deretter og eksporter i samme format. Da vil du unngå denne hakkingen som Marius beskriver lengre oppe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.