Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell 3, SL. Fra himmel til helvete på 7 minutter


Panzer

Anbefalte innlegg

Etter mye tålmodighet fikk jeg i går tak i et Helsport Reinsfjell 3 SL Grønt på Finn.no til en fin pris. Jeg har Reinsfjell 3 Pro fra før som jeg er superfornøyd med, men da det som regel kun blir meg + barna og vår,sommer,høst tenkte jeg det var enklere med en SL versjon som veier relativt mye mindre. Var ekstra happy med at jeg fikk tak i en grønn versjon også.

MEN, her har det feilet kraftig på researchen. Jeg har ikke fått med meg at SL modellen er kortere,lavere, mindre bagasjerom og hele pakka. Jeg har kun sett på vekten jeg. Slo det opp i stuen og stusset med en gang over at det virket endel trangere enn pro versjonen. 15 cm mindre på hver side + 15 cm mindre bredde + tilsvarende på høyde er jo endel.

Så da står jeg her. Like langt, muligens noe kortere og lurer på hva jeg skal finne på. Beholde, selge, bytte i et Reinsfjell 2 SL som blir til soloturer. 

Eller noen her som har noen gode innspill foruten at jeg må gjøre bedre research neste gang :)

Legger uansett ved bilder, når det likevel står her og blomstrer i stua

 

 

IMG_5605.jpg

Endret av Pettit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke opp bildene du linket til så jeg legger til litt info 😉 

20190217_094421.thumb.jpg.69ba1a63f0e80788d19457c34396df28.jpg

https://www.helsport.no/reinsfjell-pro

https://www.helsport.no/reinsfjell-superlight

Noen innspill ut fra min erfaring/bruk:

Må du ha kuppeltelt? Selv hadde jeg Fjellheimen 4 Camp SL  som fungerte finfint til 1-2 voksne + 2 barn. Fint med stort fortelt til utstyr og matlaging når det regna ute. Solgte etterhvert dette da bruken endret seg til to mindre telt nå når barna er litt større (9/10 år) og Salewa Sierra Leone III Pro når det er prioritert å gå med kun ett telt. (Til vinterturer eller "basecamp" bruk har vi andre telt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Terka skrev:

Fikk ikke opp bildene du linket til så jeg legger til litt info 😉 

20190217_094421.thumb.jpg.69ba1a63f0e80788d19457c34396df28.jpg

https://www.helsport.no/reinsfjell-pro

https://www.helsport.no/reinsfjell-superlight

Noen innspill ut fra min erfaring/bruk:

Må du ha kuppeltelt? Selv hadde jeg Fjellheimen 4 Camp SL  som fungerte finfint til 1-2 voksne + 2 barn. Fint med stort fortelt til utstyr og matlaging når det regna ute. Solgte etterhvert dette da bruken endret seg til to mindre telt nå når barna er litt større (9/10 år) og Salewa Sierra Leone III Pro når det er prioritert å gå med kun ett telt. (Til vinterturer eller "basecamp" bruk har vi andre telt.)

@Terka , takk for tilbakemelding.

Jeg må i utgangspunktet ikke ha kuppeltelt men syns Reinsfjell var så praktisk og virkelig happy m Pro versjonen da det var såpass høyt samt at de har bratte endevegger. Hadde et Lofoten Pro Camp 3 før Reinsfjell og syns det ble vel mye kontakt mellom Ytter og innerduk i fotenden pluss at det er noe dårlig takhøyde. Men ser jo nå at Fjellheimen 4 Camp SL løser alle de problemene med tanke på høyde osv. Men, det er 1 meter lenger enn Reinsfjell. Opplever du problemer med å finne egnede steder å slå det opp? Krever jo relativt mye mer plass. Men vektmessig og pakkestørrelse er det jo helt perfekt

Får følge med på Finn.no og se om jeg kan finne en god deal på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Exped Orion 3 UL?

Samme design, men litt andre mål. Fremdeles (bare?) 160 cm bredt, men hele 130cm høyt. Bruker samme telt selv (dog i extreme). Fantastisk romfølelse i dette teltet, og jeg for greit plass til meg og to barn. Store fortelt.

 

UL klokker inn til 2.8 kg (de andre variantene drøye 800g mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pettit skrev:

@Terka , takk for tilbakemelding.

... Men ser jo nå at Fjellheimen 4 Camp SL løser alle de problemene med tanke på høyde osv. Men, det er 1 meter lenger enn Reinsfjell. Opplever du problemer med å finne egnede steder å slå det opp? Krever jo relativt mye mer plass. Men vektmessig og pakkestørrelse er det jo helt perfekt

Får følge med på Finn.no og se om jeg kan finne en god deal på det. 

 

Som du skriver, 1 m lengre og 30 cm "smalere" enn Reinsfjell  3 Pro. Har stort sett ikke opplevd problemer mtp å finne plass å slå det opp, men det kommer jo an på type terreng og dine krav. Jeg har stort sett brukt det under tregensa og med hovedmål å finne flatt underlag til inneteltet med "flatt nok" underlag til forteltet.

20190217_135705.thumb.jpg.1d49c6477f5ad029d5abdbd3990e05fa.jpg

Kjempeplass inne i teltet ihvertfall. 

FB_IMG_1545997940992.jpg.c67ea268e5a9a0f9c95edb4e3fa40afe.jpg

Har selv også Exped Orion II Extreme og er såpass fornøyd med det at jeg har vurdert Orion III UL, men gikk denne gang for å teste ut Salewa Sierra Leone III Pro pga et supert tilbud og 180 × 210 cm grunnflate på innertelt.

IMG_20180411_121501_023.jpg.cb880625e86a18063c15a26ef728130b.jpg

FB_IMG_1544949234349.jpg.ffbb3d28fd630911812a8f9eacad5d2a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 9.22, Pettit skrev:

MEN, her har det feilet kraftig på researchen. Jeg har ikke fått med meg at SL modellen er kortere,lavere, mindre bagasjerom og hele pakka. Jeg har kun sett på vekten jeg. 

Det er ikke bare målene som krymper, alt som veier mer blir borte i praksis. Dobbel duk i dører, myggnetting/tett duk i ventiler, justerbare pluggfester, svakere stenger, tynnere barduner, svaker plugger, mindre antall barduner, div bånd og justeringer. Tynnere duk, mindre slitesterkt. 

Men di fleste ser bare på vekta, slik du gjorde, og vet ikke hva de faktisk velger bort. Men lav vekt selger, og er meget bra til sitt bruk. 

Trøsta er at nå er du en klokere mann med livs-erfaring! Fint at du deler! 

Endret av Memento mori
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Pettit skrev (På 17.2.2019 den 9.22):

Etter mye tålmodighet fikk jeg i går tak i et Helsport Reinsfjell 3 SL Grønt på Finn.no til en fin pris. Jeg har Reinsfjell 3 Pro fra før som jeg er superfornøyd med, men da det som regel kun blir meg + barna og vår,sommer,høst tenkte jeg det var enklere med en SL versjon som veier relativt mye mindre. Var ekstra happy med at jeg fikk tak i en grønn versjon også.

MEN, her har det feilet kraftig på researchen. Jeg har ikke fått med meg at SL modellen er kortere,lavere, mindre bagasjerom og hele pakka. Jeg har kun sett på vekten jeg. Slo det opp i stuen og stusset med en gang over at det virket endel trangere enn pro versjonen. 15 cm mindre på hver side + 15 cm mindre bredde + tilsvarende på høyde er jo endel.

Så da står jeg her. Like langt, muligens noe kortere og lurer på hva jeg skal finne på. Beholde, selge, bytte i et Reinsfjell 2 SL som blir til soloturer. 

Eller noen her som har noen gode innspill foruten at jeg må gjøre bedre research neste gang :)

Legger uansett ved bilder, når det likevel står her og blomstrer i stua

 

 

IMG_5605.jpg

Hei. Kan jeg spørre hva du betalte? Tenkte å kjøpe samne telt I grønt. Om du evt skal selge igjen,  er jeg intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jaggu ikke jeg heller klar over, bra at dette ble opplyst om. Det er vesentlig stor forskjell ja.. Har Reinsfjell SL 3 selv og hadde jeg visst at det var så mye forskjell hadde jeg vurdert ting før jeg handlet faktisk. Når det er sagt så er jeg fornøyd med SL3 versjonen, fin til sitt bruk og ok plass til et par barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (20 timer siden):

Dette var jaggu ikke jeg heller klar over, bra at dette ble opplyst om. Det er vesentlig stor forskjell ja.. Har Reinsfjell SL 3 selv og hadde jeg visst at det var så mye forskjell hadde jeg vurdert ting før jeg handlet faktisk. Når det er sagt så er jeg fornøyd med SL3 versjonen, fin til sitt bruk og ok plass til et par barn.

Hei Martin, nett kjøpt både Reinsfjell SL 2 og 3. Nr 2 fra butikk, så dette går trolig i retur, da min datter ikke er fornøyd med den plassen vi har inne i teltet. Så det blir nok den 3er da som jeg fikk brukt kjøpt for litt over 3 tusen. Et annet spm: bruker du footprint på din? evt legge under en presenning eller noe i den dur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ellefjell said:

Hei Martin, nett kjøpt både Reinsfjell SL 2 og 3. Nr 2 fra butikk, så dette går trolig i retur, da min datter ikke er fornøyd med den plassen vi har inne i teltet. Så det blir nok den 3er da som jeg fikk brukt kjøpt for litt over 3 tusen. Et annet spm: bruker du footprint på din? evt legge under en presenning eller noe i den dur?

Nei, footprint til telt er helt meningsløst etter min mening. Blir som å kjøpe parasoll til markisen :)

Endret av Martin HJ
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (7 timer siden):

Nei, footprint til telt er helt meningsløst etter min mening. Blir som å kjøpe parasoll til markisen :)

Ja , syns du ikke du skåne bunnduken noe? Har et gammelt telt og aldri brukt footprint og ser jo hvor slitt det ble.  Nå MÅ jeg bruke noe under.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesa termofolie er vel det letteste man kan bruke som footprint? Den er temmelig sterk for å være så hysterisk tynn og lett:

https://www.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/p/34-3040

Jeg lagde en gang en liten tarp av dette. Utrolig nok tålte den en del, men det var vanskelig å lage gode fester (jeg brukte pakketeip og tauløkker).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (22 timer siden):

Tesa termofolie er vel det letteste man kan bruke som footprint? Den er temmelig sterk for å være så hysterisk tynn og lett:

https://www.clasohlson.com/no/Tesa-isolerende-vindusfilm/p/34-3040

Jeg lagde en gang en liten tarp av dette. Utrolig nok tålte den en del, men det var vanskelig å lage gode fester (jeg brukte pakketeip og tauløkker).

Slike svar liker jeg/vi...tusen takk!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2023 at 10:29 PM, Ellefjell said:

Ja , syns du ikke du skåne bunnduken noe? Har et gammelt telt og aldri brukt footprint og ser jo hvor slitt det ble.  Nå MÅ jeg bruke noe under.

Har ikke hatt problemer med at bunnduken blir slitt på teltene mine, men har hendt at en barnål har stukket igjennom bunnduken på UL/SL teltene jeg har. Men passer godt på å se over grunnen jeg slår opp teltet på og rydder unna evt ting som kan gjøre skade som kongler, stein, røtter, kvister osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (På 12.6.2023 den 14.12):

Har ikke hatt problemer med at bunnduken blir slitt på teltene mine, men har hendt at en barnål har stukket igjennom bunnduken på UL/SL teltene jeg har. Men passer godt på å se over grunnen jeg slår opp teltet på og rydder unna evt ting som kan gjøre skade som kongler, stein, røtter, kvister osv.

Apropos bunnduk så bruker vi alltid bunnduk på Helsport Svea, unntatt på vinterturer. Vi hekter av innerteltet hver gang vi telter også, og kan rigge teltet med stoler og bord og sitte og spise som normalt i teltet - gjorde dette mye på bilturer før, og på en tidagers tur på Island. Opplever også at det blir mindre dugg og fukt inni teltet når vi har på footprint, så til vårt bruk har footprint vært helt genialt. Men dette var vel en avsporing :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 9.6.2023 den 22.29):

Ja , syns du ikke du skåne bunnduken noe? Har et gammelt telt og aldri brukt footprint og ser jo hvor slitt det ble.  Nå MÅ jeg bruke noe under.

Teltet en måned på kanskje noe av "verdens groveste underlag" på Island, uten ekstra bunnduk. Ikke en eneste skramme i innerteltets bunnduk. Det tåler mer enn man tror...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.