Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat for en uke på ski i tafjordfjellet


KanadiskNordmann

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt meg på tur til tafjordfjellet neste uke alene. Tenkte hovedsaklig å sove i telt, men ha dnt hyttene som nødløsning dersom det skjærer seg. Jeg har aldri vert så lenge på tur før(verken alene eller sammen med andre) og lurer derfor på dette med mat for en uke i vinterfjellet på ski. Til frokost tenkte jeg granola blanding som jeg har varmt vann og honning i, evt rester fra middagen kvelden før. 

Middag prøver jeg å variere litt fra dag til dag. Er møkk lei real turmat, får dårlig mage av det så prøver å styre unna. 

Tenkte noe slikt: 

Dag 1: bacon (har med 500g bit) m knekkebrød m smør og en halv pose potetmos

dag 2: Betasuppe med ferdigsteikt grytekjøt av hjort som eg har med vakumpakka.(blir dette tungvint? Er jo kjølig i sekken no vinterstid så tenker kjøtet held seg bra. Nokon som har erfaringar med dette el.?)

dag 3: hurtigrisgraut med honning, rosiner smør og kanel. (Tenkte ta med en flaske honning istadenfor sukker. Honning er jo like godt! Tenker ha det på frukostblandinga også. Og kan maule det som evt.nødmat. Erfaringar/tips?)

dag4: bacon og potetmos. Evt betasuppe i tillegg. 

Dag 5:betasuppe m bacon oppi. 

Dag 6: hurtigrisgraut. 

Dag 7: berre et det som er igjen! 

Legger ved et bilde av det eg har handla inn til no. Til lunsj blir det vel mest nøtter frå first price(masse fett og 512kcal/100g), mårsnabbar(salt kjøt), eldorado kornbar(100kcal per bar), 1 stor sjokolade til dessert etter middag i teltet, bixit kjeks. 

Tenker kjøpe tørrmelk i tillegg for å ha i frokostblanding og grøtris, men er det nødvendig? Smaker grauten høveleg greit utan tørrmelk? Kva synest de meir erfarne fjellfolk om matmengda? Har ikkje tenkt å gå så langt og hardt eg klarer, men ha fokus på å kose meg og prøve å bli meir vandt til å vere lenge på tur åleine. Er godt turvandt frå før, men føler meg klar for å prøve meg åleine ei vekes tid. Takkar for alle tips og innspel :) 

 

 

B6A3D041-0B41-40A1-9431-896BDD7D4D04.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spedd på med noen karbonader og noen kjøttpølser f.eks. Enkelt å varme, smaker godt og metter godt. 

Ellers der det vel greit ut. Personlig ville jeg droppet suppeposene da det ikke gir noe særlig annet enn varm væske, men det er smak og behag 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvor mye kalorier det blir pr dag. Er kanskje et godt utgangspunkt. Du trenger vel 2-3000 kalorier om dagen

Og som Whistler sier, pølser kan jo være utmerket til for eksempel suppe. Men til forskjell fra Whistler syns jeg supper og andre måltider som gir mye væske (Mr lee) er gull på tur fordi man får som regel ikke i seg nok væske på tur.

Andre middager som er relativt enkelt: Amerikansk gryterett eller lignende fra toro hvor du tar med kjøttdeig. 

 

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordland type mat i plastposer er ok til de første dagene. 

Hadde også byttet til kokekaffe, da blir turen mye bedre. Er noe eget og lage sikkelig kaffe på tur. 

Ellers syns jeg spekemat er fint å knaske. Litt smågodt gjør også susen. 

3 betasuppe syns jeg blir litt mye, hadde variert litt mere på hvilke supper. 

God tur og nyt ei uke alene på tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Synes det er sporty og supert at du drister deg ut på tur i ei uke! Dette blir en knall erfaring, uansett om maten strekker til eller ikke. Min erfaring er at pølsesnabber / morrpølse er ganske "drøyt", du spiser ikke all verden før metthetsfølelsen melder seg. Så du trenger nok ikke mer enn et par store så har du både pålegg og snacks. Kjenner igjen typen; Strandamør, verdens beste! 

Har du litt brødmat i tillegg? I så fall synes jeg mengden ser rikelig ut for snille dagsetapper. Om du vil teste ut å tørke en kjøttdeigpakke og spe oppi suppa eller potetmosen, er det veldig enkelt å få til. 

En stor fordel med hyttene i Tafjordfjella er at de (fleste?) er selvbetjente. Du kan dermed handle både hermetikk, brødmat og snacks der. Og så kan det jo være greit å stikke innom for å brenne opp litt søppel. Jeg pleier å fjerne mest mulig unødvendig emballasje før jeg drar. Sparer både vekt, volum og mengden søppel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens jeg er litt heldig, siden jeg synes frysetørket middag er godt :) Og så lite oppvask. Bruker rikelig med vann for å få mer væske.

Nescafè gull er også en skikkelig god kaffe, synes jeg. Da med Coffe Mate som melkepulver 👍

Jeg pleier å åpne risgrøtposene og dele i to og ta 1-2 ss tørrmelk oppi. (NAN 1 eller 2, proteinpulver eller coffe mate fungerer kanskje også). Er du usikker på om det fungerer uten melkepulver, så bør du prøve til kvelds i dag 👍

En halv sånn grøtpose holder nemlig til middag for meg, sammen med noe godt til kaffen etterpå. Fyrstekake som selges i porsjonsstykker er godt på vinteren, kan spises frossen.

Eller så pakker jeg ferdigsmurte polarbrød 2 og 2 i brødposer/plastfolie. Legger de i innerlommen under marsj, så tiner de til jeg skal spise de. Går også greit å spise halvfrossen om du må det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttpølser var ikkje dumt! Men eg tenkte å berre steike noken baconbitar og hive oppi suppa! Tenkte å steike grytekjøt av hjort som eg vakumpakkar og varmar i suppa eine dagen. Å ete suppe synes eg er heilt prima, sant det friluftsnoob seier at væske er noko som er vanskelig å få i seg nok av på tur! Er uansett ingenting som varmar kroppen meir enn suppe etter ein dag på tur synes eg vertfall :) (utanom akevitt kanskje, men orkar ikkje sitte å drikke åleine i fjellheimen) Har ikkje orka å regne ut kalorier per dag, men prøver å sjå for meg sann ca kvart måltid og veit eg blir mett slik eg no har sett det for meg. 

Memento mori: kokekaffi er heilt klart best ja! Men eg synes nescafe gull er ganske bra også, er ikkje så fin på det hehe.. ja kanskje du har rett og at eg blir møkklei betasuppe, men det får vise seg! 😅

 

Lofoten Møring: Jo takk for det! Må jo berre hive seg rundt og prøve no mens eg er ung og har tida tenker eg... Ja strandamår er heilt fantastisk! God snacks. Tenkte ta med ein pakke knekkebrød heimafrå. Har jo smør og honning eg kan ete på det. Brenne søppel på hyttene var lurt! Det hadde eg ikkje tenkt på, takk for tipset! Har ikkje heilt planlagt ruta egentlig, men tenkte gå frå billingen og opp torddalen til veltdalhytta og fieldfare. Fieldfarehytta har eg hatt lyst å besøke i fleire år, mest på grunn av historia til hytta.

Takk for alle tips :)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje et skikkelig dumt spørsmål, men har du standardnøkkelen til DNT? Så en gang en youtube - video av noen unge damer som måtte bryte seg inn på ei DNT - hytte på vinteren ved å knuse et vindu, siden været ble dårligere enn de hadde trodd. Mulig der finnes hyttevakt nå, men tror det er mest om sommeren i Tafjordfjella. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lofoten-Møring skrev:

Dette er kanskje et skikkelig dumt spørsmål, men har du standardnøkkelen til DNT? Så en gang en youtube - video av noen unge damer som måtte bryte seg inn på ei DNT - hytte på vinteren ved å knuse et vindu, siden været ble dårligere enn de hadde trodd. Mulig der finnes hyttevakt nå, men tror det er mest om sommeren i Tafjordfjella. 

Jess har nøkkel. Ruteknusing skal eg prøve å unngå. Har dessuten med meg telt og står det på vert det improvisert snøhole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 14.29, KanadiskNordmann skrev:

Dag 7: berre et det som er igjen!

B6A3D041-0B41-40A1-9431-896BDD7D4D04.jpeg

I utgangspunktet ville jeg hatt med mat for en dag eller to ekstra, i tilfelle forsinkelser eller annet utforutsett.   Men du har jo muligheten til å proviantere på Torsbu eller Veltdalshyttta,.

Det er er fint område du skal til, jeg var der senest i fjor sommer.   Legg gjerne ut turrapport etter turen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ordne frokostpakker, havregrøt med vikingmelk. Kan også tørke kjøttdeig eller hjorte/reinskav i steikovn. Har gjort dette endel, vekten reduseres fort 1/3 del og holdbarheten uant mye. Har laget finnbiff på tur. Tørket reinskav, viltsaus, vikingmelk med potetmos eller ris. Super turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.