Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose - Mountain Equipment Dreamcatcher 500


espeid

Anbefalte innlegg

Hei. Skal investere i ny sovepose, og jeg skriver investere helt bevisst her, vil nemlig ha noe som varer lenge, og som kan bli en god følgesvenn. Har kommet frem til at dun da er best, eneste svakheten er jo dette med fuktighet, men regner med det går greit dersom jeg benytter yttertrekk i fuktige situasjoner.

Har funnet en sovepose på denne siden, den modellen som heter Dreamcatcher 500 (evt dreamcatcher 300)

Aldri hørt om merket før, men virker jo som om det er høy kvalitet over denne posen. Virker også ganske genialt med "stretch" i posen rundt knærne, har slitt med for dårlig plass rundt knærne før i sovepose.

Kan si litt om hva jeg kikker etter i en sovepose også. Bryr meg ikke så mye om pris, ser som sagt på det som en investering. Skal hovedsaklig bruke posen vår/sommer/høst, og de få gangene den blir brukt om vinteren tenker jeg at det bør gå greit om jeg benytter et yttertrekk. Gjør ikke så mye om det blir litt for varmt, da glider jeg bare opp.

Så det jeg da lurer på er, bør jeg gå for denne soveposen? Noen som har erfaringer, meninger og evt anbefalinger om andre poser?

Hva bør jeg gjøre?

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestilte meg Marmot Helium EQ dunpose fra USA i vår og har fått testet den en del i sommer. Den er bare helt fantastisk. Skal være den råeste tresessongersposen på markedet. I tillegg har den vanntett og vindtett ytterskall. I Norge koster denne opp til kr 6000, men ved å bestille den fra USA fikk jeg den for 2200 kr. Med det den norske staten skulle ha, endte den på kr 3000. Posen skal ha den beste temperatur/vektforhold på markedet. Den nedre tempraturgerensen er -9, og da tror jeg du skal ha det ganske konfortabelt. Jeg fikk selv prøve den i minusgrader tidlig i sommer. Jeg lå omtrent naken i posen mens gutta i synt posene hadde det rimelig kaldt den natta. Dunposer skal ikke komprimeres, men den tar alikevel liten plass i sekken. Har ikke angret et sekund.

Til vinterbruk ville jeg uansett skaffet meg en skikkelig vinter sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vinterbruk kan nok temperaturområdet til denne posen bli i snaueste laget, med mindre du er godt kledd... Andelen fjær (10%) i forhold til dun ser ut til å være noe større enn i andre dunposer av god kvalitet. Ikke godt å si hvor motstandsdyktig ytterstoffet er mot fuktighet, siden det ikke opplyses noe om det annet enn at det er lettvekts duntett ripstop nylon. Ser for meg at disse stretch-områdene kan fange fuktighet...

Bortsett fra det ser det ut til å være en grei pose...

Alek: Titter forresten på Marmot Helium selv - har du noe som helst å utsette på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ingenting og utsette på denne posen. Både jeg og min samboer har fått testet disse posene rikelig. Den blåser seg opp og omslutter seg rundt kroppen. Hetta er meget konfortabel. Jeg har blitt svært glad i denne posen og synes det er det beste kjøpet jeg har gjort. Kombiner med liggeunderlag fra Therm - A - Rest og ingen vil tro at du har utstyr for overnatting i sekken. Ypperlig å ha med seg på toppturer. Har sovet under åpen himmel og våknet med masse kondens utenpå posen uten at noe av dette har trengt inn. De andre på turen som ikke hadde vanntett skall på sine poser fikk en klam morgen. Er såpass fornøyd med Marmot at jeg tenker å kjøpe vinterpose fra samme merke.

Husk å kjøp Helium EQ og ikke kun Helium da den ikke har vanntett ytterskall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet den på http://www.backcountry.com/store/MAR0575/c3/s18/Marmot-Helium-EQ-Sleeping-Bag-15-Degree-Down.html. Men den gang var det salg. Let rundt på nettet så finner du den nok til en lavere pris. Kanskje du finner det ved å søke på Amazon.com. Innerstoffet er veldig behagelig.

Mer tekniske data om posen kan dere finne på:

http://marmot.com/products/product.php?cat=bags&subcat=61&style_id=I2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.rockcreek.com selger de Marmot Helium EQ til $378.95, pluss frakt med USPS Global Express Mail - $44.95

Sovepose med frakt blir omkring 2650 norske kroner, pluss moms og fortollingsgebyr, som gjør at man havner et sted rundt 3400 kroner totalt, sammenlignet med 4999 kroner hos Oslo Sportslager.

http://www.oslosportslager.no/product/2654/7876/371976/Marmot_Helium_EQ_-9_-_198_cm.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! La oss få vite hvordan det går.

Driver selv og leter etter skikkelige vinterposer til meg selv og samboeren - og nå har øynene landet på Marmot CWM EQ.. med Membrain ytterskall bør denne være noe av det bedre på markedet hva angår forholdet vekt/varme. Vi kikker også på TNF Inferno, som stiller i samme "temperaturklasse".

Alek: Er det CWM EQ du kikker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes CWM EQ virker svært interessant. Marmot har svært lette poser i forhold til mange av de andre merkene, uten at dette går utover isolasjonsevnen. Jeg tviler ikke på at det er en meget god pose. Men hadde vært greit å hørt noen erfaringer, eller lest noen tester av denne posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.