Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei forum (mitt første innlegg).

Etter mange timer med godt lesestoff av mange kunnskapsrike mennesker må jeg legge ut mitt første spørsmål selv:)
Jeg har aldri eid en dun sovepose før. Har allerede to (ja, kanskje overkill) syntetiske vinterposer av typene:

Mammut - TYIN MTI Winter Bison , -18°C (står kun det, antar det er Tlim) , 36x33 cm pakkvolum , 2520 gram , "vanntett" fotende og hodet.
og
Mountain Hardwear - Lamina Z, Blaze (reg) , T-lim: -26°C , 34x29 cm pakkvolum , 2380 gram

 

For en 3-sesongs pose er det kanskje greit å gå ned på volum i sekken fremfor en "støtsikker" fiberpose? (Ellers hadde jeg vurdert bl.a. Mountain Hardwear Hyperlamina Flame)
Da har jeg kommet frem til 3 stk:

Mountain Equipment Helium 400,

Mammut Sphere Down 3-season,

Rab Neutrino 400
(evt Rab Neutrino Endurance 400?)

Jeg er selv rundt 70 kg , 178 høy og atletisk slank.
Det gjør ingenting om noen tenker at disse posene kan bli litt kalde på netter der gradestokken går mot blå. Jeg har også en lakenpose av typen Sea To Summit Extreme +15°C på 390 gram dersom jeg ser behovet.

Legger ved det test.no skriver om posene..
Gi gjerne tips, råd eller del erfaring på dunposer vs fiberposer. Er spesielt intrs i å høre erfaringer på det som blir skrevet om Mammut Sphere Down 3 sesongs posen. Er den dårlig på å holde fukt og vann ute?
Liker veldig godt Rab Neutrino posen da den har hydrofob gåsedun. Også, er Endurance versjonen av Rab posen verdt de ekstra pengene?

1943268975_helium400.PNG.e4c9549d5f96bb31bed0dcbe3e33cf17.PNG81006748_spheredown.PNG.2684c9ce421bd41ee421ae0008e1ed38.PNG1199822806_neutrino400.PNG.3d1faabd2c52eee2d88b0f31b7cef5a5.PNG1975078615_neutrinoendurance400.PNG.ee807b3094715513a62dd26054669ec0.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
58 minutter siden, Rogavel skrev:

erfaring på dunposer vs fiberposer.

Hei, og velkommen med ditt første innlegg.

Er det dunkollaps du er redd for? Føler det er sterkt overdrevet, og skal du få vekta ned er dun veien å gå. WM og en del andre lager poser med GWS ytterstoff som er vannavvisende. Det hjelper mye. 

Om det blir fuktig og du kan tørke på dagen, er det ikke noe problem. 

IMG_3596.thumb.JPG.89dfee090eaa246124c1f462d075db2d.JPG

Her lå jeg åpen platting i et tjern på Holleia. Superlett EE qulit med tynt stoff.IMG_3607.thumb.JPG.57d21c0e037fbbc36536f4ffc8bab3f1.JPG

Relativt mye kondens.IMG_3608.thumb.JPG.01a562e696db6c1291f4d81b0547ffab.JPG

Det kollapset ikke her, men var nok helt på grensa, hadde posen i tillegg hatt en teltvegg å blitt presset mot hadde det blitt vått i posen. 

Søk på dunkollaps her på forumet, så kan du finne mye info.

Etter min mening er behandlet dun verdt å betale ekstra for, det samme med høy dunkvalitet. Men høy dunkvalitet blir pakkevolum utrolig mye mindre. 

Dessverre blir behandlet og høy Fillpower dun - veldig dyrt, men et produkt i dun holder i mange år/ti år om du behandler det pent/riktig. 

Så antall døgn på tur uten å kunne lufte betyr noe, også hvor i landet du normalt går på tur.

Ellers så er det lett å grave seg ned i detaljer og tall, i mange tilfeller vil alle de du har listet opp funger bra nok. 

Men jo mere info du gir om bruk, budsjett etc jo bedre svar får du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rogavel skrev:

For en 3-sesongs pose er det kanskje greit å gå ned på volum i sekken fremfor en "støtsikker" fiberpose?

Min erfaring er at dersom man velger basert på vekt først så kommer volumet i tillegg. Jeg har ikke tenkt noe på volum på mitt 3-sesongsutstyr, men det går lett ned i 40-50 liters sekken med mat og alt. Ellers enig i at de andre soveposene dine er litt overkill til 3-sesongsbruk.

9 timer siden, Rogavel skrev:

Liker veldig godt Rab Neutrino posen da den har hydrofob gåsedun. Også, er Endurance versjonen av Rab posen verdt de ekstra pengene?

Hydrofob dun er ikke utelukkende positivt. Det er indikasjoner på at spensten blir forringet, noen mener det går ut over varigheten på dunet. Jeg har valgt å gå for hydrofobisk dun selv, men greit å nevne at alt kommer med en kostnad :)

9 timer siden, Rogavel skrev:

Jeg har også en lakenpose av typen Sea To Summit Extreme +15°C på 390 gram dersom jeg ser behovet.

Kan godt være du liker lakenposer, men for min del er lakenposene en del av alt for mange bomkjøp opp gjennom :P 

De veier mye for hva man får igjen, de er kronglete å sove i (ingen glidelåser) og min erfaring er at de gir mye mindre ekstra varme enn de påstår. Jeg tar mye heller med litt varmere klær, skift eller noe lignende som jeg kan sove i. Klærne kan også brukes i camp når man kommer fram.

 

Ellers så posene relativt like ut spør du meg. Det er marginer og detaljer som skiller de. Jeg liker alltid å be folk vurdere quilt (som @Memento mori skriver om) til 3-sesongsbruk. Det har gitt meg bedre sovekomfort enn hva jeg klarer med sovepose og har store fordeler med enkel temperaturregulering og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Så antall døgn på tur uten å kunne lufte betyr noe, også hvor i landet du normalt går på tur.

Jeg bor i Sandnes (Stavanger) i Rogaland, så det blir mye turer rundt her fremover. (Lifjell, Frafjord feks) Får om to uker en liten Norsk Lundehund valp, så da blir det enda kjekkere å dra på helgeturer. Kjører derimot rundt i en liten Renault Twizy med veldig lav rekkevidde, så jeg kommer meg ikke særlig lenger en 5-7 mil til sammen uten lading. Dersom noen har noen gode turtips i distriktet så bare hyl ut^^.

11 timer siden, Memento mori skrev:

Men jo mere info du gir om bruk, budsjett etc jo bedre svar får du.

Det blir en påsketur rundt Frafjord området på 7-8 dager, og en tur til Femundsmarka i 2 uker i fellesferien. Har godt liggeunderlag (Mountain Equipment Aerostat Synthetic 7.0  +  Mammut bamse extrem), Hilleberg Unna telt og gode ullklær fra bl.a forsvaret og mye godt fra Ulvang gjør at jeg får nok en god natts søvn så lenge posen er i orden. 
Budsjettet tenker jeg ikke ALT for mye på. Jeg er ungkar, har relativt lite ugifter, og tjener tålig greit i olje-bransjen. Gidder ikke bruke 7-8000kr på en pose, men finner jeg en til rundt 4000 og til og med får 30++% rabatt så er mye gjort. Jeg bruker heller litt mer penger på noe som virkelig holder.
Alt blir pakket i en Gregory Baltoro 85 l. sekk (Meget fornøyd, men den veier 2700 gram  - er dette mye?)

2 timer siden, Thomas E skrev:

Kan godt være du liker lakenposer, men for min del er lakenposene en del av alt for mange bomkjøp opp gjennom :P 

Jeg har fortsatt ikke kommet på så altfor mange situasjoner selv der jeg vil trenge Lakenposen. Hørte fra en turglad bekjent at han bruker kun lakenpose på varme sommertider - var litt derfor jeg kjøpte. Fikk den til en veldig lav pris ved å få prismatch på Trekkin.com sine priser hos Gmax.

 

2 timer siden, Thomas E skrev:

Ellers så posene relativt like ut spør du meg. Det er marginer og detaljer som skiller de. Jeg liker alltid å be folk vurdere quilt (som @Memento mori skriver om) til 3-sesongsbruk. Det har gitt meg bedre sovekomfort enn hva jeg klarer med sovepose og har store fordeler med enkel temperaturregulering og vekt.

Jeg er veldig glad i sovepose og tror ikke jeg vil gå for quilt. Men takk for tipset!

 

11 timer siden, Memento mori skrev:

Så antall døgn på tur uten å kunne lufte betyr noe, også hvor i landet du normalt går på tur.

Det blir mange 2 døgns turer. Skal bruke alt ferien min fremover på å få inn noen lange turer her og der. I år bruker jeg 3 uker på å være hjemme med valpen i starten - får vente til neste år før jeg tar en 1 mnd tur i naturen!
Er det slik at man oftest må lufte en dunpose hver dag? Det hørtes nesten litt stress ut når man allerede har veldig mye å ta hensyn til på tur?
Er en HyperLamina Spark eller Flame noe å vurdere da dette tåler mye mer juling og fuktighet? De veier ca det samme som en dunpose, holder ca samme temperatur, men baksiden er at de tar ca dobbel så stor plass i sekken. 
Er klar over man må velge bort noe for å få noe igjen - er den ekstra pakkstørrelsen verdt at man slipper stresset med fuktighet/ dunkollaps? (Forsvinner denne ulempen nesten helt med feks Rab Neutrino Endurance 400 / Rab Neutrino 400 som har hydrofob dun? Prisen på disse posene er som sakt noe jeg kan leve med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rogavel skrev:

Jeg lufter hver dag, det er uavhengig av om det er dun eller ei. Vi svetter litt i løpet av natta, og det kan bli kondens også. Skal ikke mye til å få dette vekk, spesielt om det er litt sol.  På helgeturer har ikke dette noe å si, men skal du på turer over en uke, bør du ta hensyn til det. 

Dette er ikke noe stress for min del, bare en del av den daglig rutinen på tur. Helt unntaksvis har jeg luftet i lunsjen hvis det har blitt sol, og det har vært fuktige forhold. Den blir sikkert noen gram lettere, og tørr sovepose, varmer mere enn en som er litt rå. 

Jeg er veldig opptatt av pakkevolum, er dette lite, kan du greie deg med en liten sekk og den er mye lettere. Kommer langt med en på 52 liter/595 gram i mitt tilfelle. 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bestilte nettopp Rab Neutrino Endurance 400 hos KomplettFritid til 3499kr (30% rabatt)

De hadde kun Right Zip... Jeg er høyre hendt og ville helst hatt Left Zip, så håper ikke dette blir et for stort irritasjonsmoment..
(Noen andre som er høyrehendt og har soveposer med glidelås på høyre side? Går dette greit selv om man av og til må fikle litt for å få zipperen igjen?)

Da satser jeg på at jeg har en god pose som kan brukes som 3-sesongs😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.