Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt krise - Fikse glidelås på sovepose?


whistler

Anbefalte innlegg

Holder på å pakke til vintertur og skal kombinere to soveposer for å ha mer fleksibilitet. Problemet er at den ene, Mammut Sphere Spring har trøbbel med glidelåsen. Den låser ikke..

Har prøvd det åpenbare og klemt ned sidene på drageren så mye jeg kan, men den går akkurat ikke i lås.

Utslitt drager eller har noen et triks? 🤔

CF68D38C-DB4D-41B7-B8E9-3246ABFE9650.thumb.jpeg.4ba8b04c78cd8f70900a1a003d1a2197.jpeg

63D26946-8C6F-4263-9E53-BF4C4798C4D9.thumb.jpeg.136233543faad26d1739292349d11a13.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok sprette opp glidelåsen i bunnen og entre drageren på nytt. Se til at den drageren ikke er vridd, kan også være en årsak til at den ikke låser. (i tillegg til at avstanden er for mye, men du har jo klemt den allerede.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Hammer skrev:

Du må nok sprette opp glidelåsen i bunnen og entre drageren på nytt. Se til at den drageren ikke er vridd, kan også være en årsak til at den ikke låser. (i tillegg til at avstanden er for mye, men du har jo klemt den allerede.)

Hmm. Jeg ser ikke hvordan jeg skal få av den nederste drageren. Metallbiten på glidelåsen nederst er ikke mulig å løsne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Memento mori skrev:

Gjelder det begge dragerne? Dra begge helt opp, og så dra den andre ned - lukker den da?

Smart test! Den lukker da ;-) Men, jeg vil jo ikke klare å gjøre det når jeg ligger i posen. Får kanskje bare lukke den og så dra den litt ned igjen og tre utenpå den andre soveposen. Det kan funke. 

Edit: Brukte trikset ditt og så klemte jeg sammen den trøbblete drageren på nytt når jeg hadde trekt den ned bare 10-15cm. Låsen var altså låst og nå funker faktisk denne også! Helt topp! 👌😃

Endret av whistler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, whistler skrev:

Hmm. Jeg ser ikke hvordan jeg skal få av den nederste drageren. Metallbiten på glidelåsen nederst er ikke mulig å løsne?

Som oftest: På en av endene er det nok sydd på en endestopp. For å ta av å entre på nytt så må du rakne opp, for deretter å sy på stopp igjen.
Enkelte er en hel lengde glidelås, hvor dette er ikke er mulig. Pga. endestopp er den faktiske stoppen på glidelåsen.
Uten at jeg er noe skredder e.l. Så kan det se ut til at det nederste bildet dit er endene. Rakne opp sømmene og løsne den fra soveposen for å dra av begge dragerne der. Entre de på nytt, så bør du være i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?v=yN0M4Pcz1eY

Dette løste mitt problem på en Helsport Adventdalen pose hvor glidelåsen åpnet seg når jeg skulle ut av posen midt på natta for å late vannet, og det er jo forsåvidt bra at den åpnet seg, men jærskla kjipt når den ikke ville lukke seg etterpå...

Fikk tilsendt ny drager av Helsport men du finner sikkert på ebay osv. Jeg fikset drageren midlertidig ved å klemme på den slik du beskrev men jeg tror at den får en svakhet i metallet som gjør den mer eksponert for å ryke senere. 

Endret av Rismyhr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rismyhr skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=yN0M4Pcz1eY

Dette løste mitt problem på en Helsport Adventdalen pose hvor glidelåsen åpnet seg når jeg skulle ut av posen midt på natta for å late vannet, og det er jo forsåvidt bra at den åpnet seg, men jærskla kjipt når den ikke ville lukke seg etterpå...

Fikk tilsendt ny drager av Helsport men du finner sikkert på ebay osv. Jeg fikset drageren midlertidig ved å klemme på den slik du beskrev men jeg tror at den får en svakhet i metallet som gjør den mer eksponert for å ryke senere. 

Du har nok rett. Jeg har testet en del å trekke den opp og ned og ser at den feiler igjen etter noen runder. Glideren er nok for slitt, men løser det ved å klemme den sammen igjen med tanga, så da funker det denne turen og så får jeg reklamere på den. Posen er bare tre år gammel, så det er for dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, whistler skrev:

Holder på å pakke til vintertur og skal kombinere to soveposer for å ha mer fleksibilitet. Problemet er at den ene, Mammut Sphere Spring har trøbbel med glidelåsen. Den låser ikke..

Har prøvd det åpenbare og klemt ned sidene på drageren så mye jeg kan, men den går akkurat ikke i lås.

Utslitt drager eller har noen et triks? 🤔

CF68D38C-DB4D-41B7-B8E9-3246ABFE9650.thumb.jpeg.4ba8b04c78cd8f70900a1a003d1a2197.jpeg

63D26946-8C6F-4263-9E53-BF4C4798C4D9.thumb.jpeg.136233543faad26d1739292349d11a13.jpeg

Hei Per Christian.  Selv om jeg er i Spania følger jeg med:  kanskje dette er redningen?  Skriv følgende 

Ikke aksepter at glidelåsen din deler seg – du kan fiks 

i adressefeltet.

Detter er hentet fra Kreativeideer.no.

Lykke til

Mvh Tom

Endret av Tom42
  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk @Tom42! Testet dette nå på et plagg med ødelagt glidelås og det funket akkurat like bra som i videoen. 

Takk!

 

Minner meg på en tråd som nettopp gikk her på forumet om hvorvidt det er nødvendig med multiverktøy på tur. Jeg brukte nå tanga på multiverktøyet mitt til denne lille jobben, som kan være en stor sak på tur.  :-)

Endret av SnorreL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Hei Per Christian.  Selv om jeg er i Spania følger jeg med:  kanskje dette er redningen?  Skriv følgende 

Ikke aksepter at glidelåsen din deler seg – du kan fiks 

i adressefeltet.

Detter er hentet fra Kreativeideer.no.

Lykke til

Mvh Tom

Strålende, Tom. Dette skal jeg teste :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SnorreL skrev:

Minner meg på en tråd som nettopp gikk her på forumet om hvorvidt det er nødvendig med multiverktøy på tur. Jeg brukte nå tanga på multiverktøyet mitt til denne lille jobben, som kan være en stor sak på tur.  :-)

Jeg tenkte akkurat det samme. Har lest litt i den tråden og jeg har stort sett ikke med multitool, bortsett fra på vintertur. Denne turen blir den definitivt med :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte med at det må være en fiks for dette. Med mindre den har bøyd seg i en vinkel som gjør det vanslelig å rette ut.

Jeg har liten tro på at plasttennene som er avrundet og glatte kan slite spor i metallet på en drager innenfor levetiden på glidelåsen. Kanskje malingen, men det forsvinner nok ikke mye metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.