Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Minitest - Msr Pocketrocket 2 vs Deluxe vs Soto Amicus vs Stormbreaker

Anbefalte innlegg

324718B6-A597-44C5-921B-AB904F6B1DD5.thumb.jpeg.b6cf2b871b96007a4164cc8f5074856a.jpeg

Da dukket det opp en MSR pocketrocket Deluxe i posten.

0D4E292A-8FF2-4778-9DA9-0AEBD3897542.thumb.jpeg.c36c116c3e14c21ca751c558b5c25f34.jpeg

Oppgitte data

C238BE4B-E43E-4CB2-B077-D47C0AAF839D.thumb.jpeg.c910876ff49ea9e87db5f8a748f78fb2.jpeg

Den har trykkregulator.

19654F82-7FBE-457A-9DC5-86B0BB16D74E.thumb.jpeg.745cdaa50ba0e7823a38f75d933b2f9b.jpeg

Måtte gjøre en minitest fort og gæli.

1382F426-A92E-4B66-9420-30BF9E37E90A.thumb.jpeg.473dbdff235c2d7bbbc32e0dddb3a181.jpeg

Ganske stor forskjell på hodene på disse.

3EBEE85F-DBF9-4E2E-8F09-6C8D04C559AC.thumb.jpeg.e3907d2b0faf224abcd7b304911fb04b.jpeg

Veide disse. 

A5100AD5-0EB8-4D59-A78D-A751C60481C5.thumb.jpeg.5eaaf907643c01b4922b05b525e51838.jpeg

Kokte 0.5 liter vann og tok tida på Msr pocket rocket 2 som er uten regulator.

A88A995D-9F82-4A4C-A4AD-F3F51EFF2365.thumb.jpeg.f6a95ddccc0efc6cdbbedeb4bd0bdb56.jpeg

Neste ut var Soto Amicus uten regulator. 

E9340917-8E88-4525-B222-06F0AD8ADF3D.thumb.jpeg.e49905f0caa6885ed1e42cd2cda77fe7.jpeg

Så testet jeg Msr pocket rocket Delux, den var ufattelig rask.

76079DC4-BE33-4A8F-94BB-7A956EC3BF2F.thumb.jpeg.4f5856346350c60695758428faba7865.jpeg

Soto Stormbreaker i oppned modus og gass.

17E178F6-B4E4-4FC4-AF76-0FD3DE96CC3B.thumb.jpeg.6878a20d420304ad06060fb6f09500a9.jpeg

Stormbreaker på bensin.

Det var ca 4 plussgrader og vann fra springen. Alt ble utført forløpende, så for å få litt vitenskap i det testet jeg msr pocket rocket en gang til da gassboksen begynte å bli kald. Gassblanding var 70 % butan og 30% propan. 

435B5F86-C441-42F0-B2EB-046C16D450EB.thumb.jpeg.18ecb619431a05724c04c0ab37a54561.jpeg

ca 17 sekund treger eller 8 prosent. 

Konklusjon er at MSR pocketrocket Deluxe er like rask som SOTO StormBreaker på bensin! Håper kulda kommer igjen så de blir mere testforhold i minus 15-20 grader. 

Må nok opp med ei lita vifte og teste litt i vind, samt lage litt pannekaker for å se hvordan de er å steike med. 

Endret av Memento mori
Rettet litt skrivefeil
Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Samme test med veldig bredbunnet kjele som gjerne er snøsmeltevalget?

Ja - skal se hva jeg får til. Msr xgk er og blir førstevalget mitt på snøsmelting. 

Tanken nå var å finne en brenner som passer til vannkoking for real type mat, og som samtidig er liten og lett, og som kan brukes til å steike fisk/pannekaker på tur i en liten og tynnbunnet panne. Har en 11 år gammal primus ekspress som holde på å ryke. Er litt feilkonstruert etter mine begrep. Men tør ikke låne den bort, for da ryker den garantert.  BRS3000 bruker mye gass og er håpløs å steike med. MSR Pocketrocket 2 er ei heller god til steiking. 

Det er synd at Stormbreaker ikke har dysebytte, .25 mm dyse er lite på gass. Ideelt burde den også hatt trykkregulator. 

Men jeg ble imponert over MSR PR Deluxe i første testrunde. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
35 minutter siden, Memento mori skrev:

Tanken nå var å finne en brenner som passer til vannkoking for real type mat, og som samtidig er liten og lett, og som kan brukes til å steike fisk/pannekaker på tur i en liten og tynnbunnet panne.  

Litt OT; men Kovea spider pakker vel tilnærmet flatt og burde egne seg til nevnte formål? Prøvde for første gang toppmontert brenner i helga; En primus microntrail og PR-1. Gurimalla jeg syntes det var ustabile greier, selv med bare Kaffekjele. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Kovea spider pakker vel tilnærmet flatt og burde egne seg til nevnte formål? 

Alle disse 4 har en innebygget vindbeskyttelse. Pr2 har den innvendig og de andre har den utvendig. Hvor bra dette er i praksis må jeg teste ut nærmere. Men har også en MSR windburner som så å si ikke bryr seg om vind. Men er litt stor, tung og klumpete, og produserer CO som få andre. Så den perfekte brenner gass/bensin er enda ikke laget, selv om de fleste elementene er der alt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, ArveS skrev:

Jeg ville i utgangspunktet ikke tenkt på å bruke en toppmontert gassbrenner til noe særlig over en liter, men det er kanskje meg?

Vi koker ofte ris i kjeler på 2-2.6 liter på tur går helt fint.

Dessuten var det like mye for å få svar på sånne ting man funderer mens man venter på at det koker. Om det er samsvar mellom strålende og hvor effektive de er med forskjellig type kjele...

😉

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Blindgjenger
      Det var som pokker, men nå har jeg begynt å lure på om truger kunne få meg mer ut i skogen om vinteren. Går ikke på ski frivillig, og det er sjelden gode forhold for fottur i Oslomarka vinterstid. Så derfor, altså, har tanken på truger slått rot 🤔 Finner ikke så mange ferske diskusjoner om emnet her på forumet, ser ut som det var et hetere tema for 10-12 år siden. En god del av modellene som dukket opp som forslag i de dager finnes ikke lenger, og det kan vel ha skjedd noe nytt på trugefronten i mellomtida... Ikke for det, det grunnleggende gjelder fortsatt - små truger bærer ikke stor man på puddersnø 😁
      Er 194 cm og 85 kg netto, så da bør jeg vel hvertfall holde meg unna alt under 30". På den annen side er det først og fremst dagsturer i bymarka som er aktuelt, og det betyr ganske ulendt skog og ikke veldig tung sekk. Da er det kanskje ikke noen udelt fordel å ha altfor lange truger heller? Og så er det det å finne en balanse mellom å kjøpe noe dyrt som kanskje ikke blir så mye brukt, eller noe litt for billig som ikke er noe gøy å bruke. Altså noe som er godt nok til at det er gøy, men ikke så dyrt at det aldri blir noe av. Tenker i utgangsunktet at 2000 er greit men 3000 er i overkant.
      Noen synspunkter på fordeler og ulemper med tradisjonell alurør med duk vs de formstøpte sakene? Tubbs er vel fortsatt aktuell, MSR ser spennende ut (men koster kronasjer). Atlas er vel også en gammel traver. Hva med TSL? Er ikke så mye omtalt, kanskje mest fordi de holder til på denne siden av dammen?
      Mja, og så er det vel fjellstøvler str 47 som vil være aktuelt fottøy, så må ha greit romslige bindinger.
      Ville sette stor pris på litt veiledning fra mer erfarne trugegjengere - og beklager at tankene kom litt hulter-til-bulter!
    • Av torbjornhb
      Hei 🙂 
      Noen som har erfaringer med MSR Hubba Hubba NX3 og MSR Mutha Hubba NX3?
      Har et splitter nytt Big Agnes Cooper Spur HV UL3, men vurderer MSR også. Mulig det tåler litt mer juling, i hvert fall slik jeg har forstått det fra ulike tester. Big Agnes er til gjengjeld lengre, og det passer godt til mine 188cm.

Tar gjerne imot erfaringer og tips. Og til info, det er kun disse tre modellene der står mellom. Ønsker et lett telt til sommerbruk.
    • Av André Aubert
      Har et MSR Fury telt som nå begynner å lukte en salig blanding av bål, svette og tårer.
      Kan disse vaskes i maskin dersom jeg bruker egnet såpe?
      Takker for alle tilbakemeldinger

• Av Fjellmaen
      Hei! Meg og min kjæreste trenger et nytt telt. Ønsker et kuppeltelt med god plass. Tenkte derfor et 3-manns. Teltet vil bli brukt både på hiking og på kjøretur. Vi teltet kun om sommeren, høsten og våren. Telter i regn, men minimalt i storm. Vil bruke mellom 2000 kr og 4000 kr på teltet. Har sett på MSR Elixir 3 og Marmot Limelight 3P. Lest både godt og vondt om begge telt. Flere klager på vekten. Noen erfaringer med disse, eller noen dere vil anbefale istedenfor? 
      Her er kriteriene mine:
      - God plass til to personer(3-manns). Må være romslig til kortspill på kvelden. 
      - Pris: 2000-4000 kr. 
      - To åpninger 
      - God utsikt fra innsiden er en fordel. 
      - Pakkvennlig. Enkelt å fordele på to sekker.
      - Må være lett nok til å gå et stykke med, men er ikke vanskelig på noen få hundre gram i forskjell. Jeg synes ikke 3 kg er tungt, men selvfølgelig en fordel med lett telt. 
      - Må kunne kjøpes på skandinavisk nettside. 
      Takk på forhånd! 
    • Av redcreek
      På MSR sine nettsider står det at den velkjente MSR XGK EX brenneren deres skal koke en liter vann på 3.5 minutter med riktig type brensel. Etter å ha forsøkt å koke en liter vann på full flamme, med både bensin og Coleman, med to ulike kjeler, så ender jeg alltid opp med 9.5 minutter.
      Brenneren er nesten helt ny, og jeg har dobbeltsjekket at ingen rør og kanaler er tette. Flammen er stabil og blå når jeg koker, og det er null vind i området. Jeg sørger også for at flaska alltid har godt med trykk, og at brenneren er godt forvarmet.
      Jeg hadde regnet med at det skulle ta en smule lenger å koke enn hva de tilsier, men ikke nesten ti minutter! Dette er jo en av de kraftigste brennerne på markedet, som blant annet brukes til snøsmelting på Mt. Everest, og jeg ser jo folk på YouTube koke tilsvarende mengde vann på under fire minutter i kaldt vær.
      Er det noen som vet hva som skjer?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.