Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Power LIghter- Skjøre saker !!!


Blaser

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Blaser skrev:

Ser jo ut som om SOTO her en ny versjon med den gule trykk knappen. Har derfor bestilt en slik en :)

Ooops! Jeg kan ta feil, men jeg tror det er det er snakk om reklamebilder/videoer av en utgått versjon, videoen ble lagt ut for 8 år siden :huh: Soto endret designen av knappen for 5-6 år siden. Langt fra alle likte endringen (personlig har jeg null problemer med den), så det kan jo være en liten mulighet at de har gått tilbake til gammel design. Men da burde det kanskje ha vært nevnt på SotoOutdoors? https://sotooutdoors.com/product/pocket-torch-xt-extended/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Blaser skrev:

En annen ting.  Hvordan fyller dere etter med gass vedr. opp/ ned på gassbeholderen ? 

Ser på bildet at SOTO fylles slik og er det fasit ?

PT-XT_008.jpg

Om det er fasit vet jeg ikke, men du ønsker jo at så mye som mulig av gass i væskeform kommer over i lighteren, Det blir lettere når du har boksen opp ned? Eller har jeg misset noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger oftest Sotoen i fryseren i 15-20 min før fylling, for å ta ned trykket inni - men vet ikke om det har noe for seg i praksis.

Jeg tror kanskje at folk som har trøbbel med Soto-en ikke er klar over at den avviker en del fra vanlige lightere i måten man holder den og utfører tenning.
SotoVSFlint.jpg.b76692733b4cc436e23bfd31fe24075c.jpg

  1. Som det forhåpentligvis fremgår av den ikke veldig kunstneriske strekskissen ovenfor, holdes Sotoen ganske så forskjellig fra de vanlig lighterne. Tommelen skal ikke komme inn fra siden, men komme inn på kortenden på knappen. Knokene holdes ganske rette, ikke tilnærmet 90°.
  2. Tommelen skal ikke dekke knappen, slik man gjør på vanlige lightere. Tuppen på tommelen skal være på ytterkanten av knappen.
  3. Tommelen skal ikke presses rett ned, slik man gjør på vanlige lightere. Tommelen skal først presses rett inn, kraftig, for å skyve av sikringsknasten.
  4. Knappen skal absolutt ikke ned så fort som mulig, slik man gjør på vanlige lightere. Etter at sikringsknasten er skjøvet inn, drar man (med den lille millimeteren eller to av tommelen som ligger oppå) knappen rolig et stykke ned, vent bittelitt (er det stille kan du høre at det strømmer gass inn i røret) og dra deretter helt ned.

Gjør man det omtrentlig sånn, er min erfaring at Soto-en tenner på første forsøk bortimot hver eneste gang :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2019 at 7:29 PM, tshansen said:

Den fylleadapteren er vel av samme dim som optimus sin og andre lignende? Eller kjører soto med egen "standard"?

Tror det er samme. Men jeg kjøpte Optimus sitt adapter, det fungerte ikke, slapp ikke ut gass. Jeg tok det fra hverandre, og det var en liten løs plastbit inni der som stengte for gasstilførselen. Fjernet den og skrudde dingsen sammen, nå fungerer den perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min i posten i dag jeg også.... Å jeg må bare si at jeg er veldig overrasket over folket som klager på den sikringa på knappen? Denne er ikke noe problem, ikke er den spesielt hard å presse bak heller. Så man betjener min lighter like lett med en hånd som hvilken som helst annen lighter?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, tshansen skrev:

Fikk min i posten i dag jeg også.... Å jeg må bare si at jeg er veldig overrasket over folket som klager på den sikringa på knappen? Denne er ikke noe problem, ikke er den spesielt hard å presse bak heller. Så man betjener min lighter like lett med en hånd som hvilken som helst annen lighter?? 

Tja, nå har jeg to stykker så har sammenlignet lettheten på å tenne.  Føler at den nye er bedre enn den gamle. Virker som om sikringen er litt mer slarkete på den gamle og dermed hekter seg opp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2019 at 8:05 PM, Blaser said:

Tja, nå har jeg to stykker så har sammenlignet lettheten på å tenne.  Føler at den nye er bedre enn den gamle. Virker som om sikringen er litt mer slarkete på den gamle og dermed hekter seg opp.  

Fikk mine Soto-lightere nå. Vet ikke om det er de nye eller gamle, men trykknappen er sort. Veldig enkel å tenne, sikringen er ikke noe problem. God futt i den, litt lengre flamme enn Primus Powerlighter. Veldig smart med det uttrekkbare munnstykket! Men når jeg stenger lighteren brenner den et par sekunder før flammen slukker - det er uvant, men skyldes kanskje at det er gass igjen i det lange røret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og dårlege erfaringar med den Primus lighteren.

Synest bensin lighter er ypperleg og brukar bla. ein Exotac TitanLight. Er eigentleg som ein Zippo, men med tett lokk slik at bensinen ikkje fordampar.

Du kan og kjøpe ein lighterboks frå Thyrm og få samme funksjonalitet med Zippo innmat. 

 

 

Endret av Odd-Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.