Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakke en pulk


Mayen

Anbefalte innlegg

Jeg skal på en firedagers telttur med pulk...som jeg aldri har vært på tur med før. Jeg er SÅ utrolig flink. Til å rote! Jeg har et salig kaos av alt fra gaffatape til sokker til bestikk til alt mulig. Så nå tenkte jeg at jeg skulle jaggu få litt mer system i rotet. For jeg er så møkklei av å lete etter ting! Jeg er jo ganske ryddig av meg ellers - er tross alt operasjonssykepleier og det kan man bare ikke være om man er et gjennomgående rothau! Det er bare på tur! 

Så jeg lurer på, hvordan pakke en pulk mest mulig hensiktsmessig i forhold til hva man trenger inn i teltet og hva som kan ligge igjen?

Jeg har pakkposer i flere forskjellige størrelser og en pulkpose på 155 l som passer perfekt i pulken. Jeg har også artic bedding til å ha sovepose, liggeunderlag i.

Hva tar du alltid med deg inn i teltet på dag 1, 2, 3 osv. Fordeler du klær i forskjellige poser og tar inn en ny for hver dag? Ikke det at jeg har tenkt å bytte så mye. Skal jo ikke akkurat på storby ferie til london...

Finfordeler du slik at du har sokker i en pakkpose, votter i en annen, ulltøy i en tredje osv? 

Det hadde vært fint å høre hva erfarne pulkfolk sier. Og, jeg er nok litt sikker på at dette har vært oppe før, men jeg valgte nå å lage mitt eget innlegg fordi jeg lurer på spesifikke ting som jeg kanskje ikke finner i ett og samme innlegg. Beklager til dere som evt lar dere irritere over tema som kommer opp igjen og igjen (det er alltid noen av dem).

Ha en fin kveld og helg. Jeg teller dager til avmarsj!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pakket det jeg trenger på marsj lett tilgjengelig i beddingen, men for å unngå at pulken blir for topptung så pakker jeg lunsjgreiene i en egen pose og legger dette i ene enden av pulken. Resten fordeler jeg i pakkposer med litt tanke på når de skal brukes. En med klær som jeg utganskpunktet kun skal bruke i leir, en med brenner, kjele, repsett, batterier osv, en eller flere med mat, en med ting jeg kan kanskje få bruk for under marsj (langfeller, solkrem, ekstra votter osv).

grunnprinsippet er at det tunge skal lavt, og tunge ting bør være fra midten og bakover. Ofte er det vanskelig å pakke slik at man får tak i de tinga man trenger, og at det er lavt tyngdepunkt på pulken. Jeg prøvde meg på en kasseløsning, men kassene gjør at man fort pakker mer i høyden enn det som er ønskelig, med velt som resultat..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg å være erfaren, men ha da vært på ukestur med pulk. Om du skal på tur i kupert terreng er det gull verdt om du klarer å få det tyngste nederst. Særlig hvis du har stivt drag så er det litt klabb å skulle ordne en velt. Et par tips ang pakking: 

- Jeg har en pakksekk som inneholder kun det tørre settet som jeg tar på meg i teltet. Gjør skiftinga til en lek. 

- sportstape funker til merking av pakksekker 

- jeg synes det er flott å ha en lav plastkasse som inneholder kokeutstyr, bok, radio, teltlykt, middager osv som skal inn i teltet. På den måten er det kun kassa, matposen, senga og skifteposen som trenger inn i teltet. 

- 1 pakksekk bruker jeg til "i tilfelle - ting" som ekstra skitupp, multitool, fellelim osv. Den blir forhåpentligvis liggende i pulken hele turen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en liten ryggsekk i tillegg så gjør det det litt enklere å få tak i det du trenger under marsj. Har vært noen poster rundt dette med sekk + pulk. Personlig opplevde jeg ikke sekken som plagsom, pluss at skulderstroppene på den standard pulkselen som på mine "pingle - skuldre" har en tendens til å gli ned, plutselig satt som støpt med en ryggsekk over seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to kasser, samt en bag. 
Den lille kassen er bakerst, og inneholder bensin og primuser. Bak den er det igjen litt plass til en drikke flaske og litt mat som jeg må ha tilgang til når jeg går. Deretter er det en stor kasse hvor jeg har mat og snøsmeltekjele med fat, bestikk, oppvask remedier, kokekar etc inni. Framfor der har jeg en bag hvor jeg hivet alt av klær i pakke poser opp i. Batteri, kart, lykter .. tja, egentlig det meste. Framfor der ligger sovepose og jerven duk, samt evt. ekstra hansker etc. som jeg må ha tilgjengelig på turen. På topp av kassene ligger liggeunderlaget i chairkit posen, og telt. Pluggene har jeg lagt på siden av kassene. på topp av bag og sovepose ligger dunjakken lett tilgjengelig til å slenge på seg ved en stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mayen skrev:

 

Så jeg lurer på, hvordan pakke en pulk mest mulig hensiktsmessig i forhold til hva man trenger inn i teltet og hva som kan ligge igjen?

 

Det er behagelig å ha et litt stort vintertelt som feks Spitsbergen X-Trem Camp 3 hvor det bare er å dra hele pulken inn i forteltet hvor den har god plass på tvers i enden. Fantastisk deilig å kunne pakke opp og ned pulken innendørs før man går ut og tar ned teltet som feks legges på toppen kun delvis demontert i et pulktrekk. 

Her hvordan sette opp om det ligger ferdig i pulktrekk. Fint å slippe å leke for mye med bla teltstenger i snø, vind og kulde. 

 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mayen skrev:

Jeg skal på en firedagers telttur med pulk...som jeg aldri har vært på tur med før. Jeg er SÅ utrolig flink. Til å rote! Jeg har et salig kaos av alt fra gaffatape til sokker til bestikk til alt mulig. Så nå tenkte jeg at jeg skulle jaggu få litt mer system i rotet. For jeg er så møkklei av å lete etter ting! Jeg er jo ganske ryddig av meg ellers - er tross alt operasjonssykepleier og det kan man bare ikke være om man er et gjennomgående rothau! Det er bare på tur! 

Så jeg lurer på, hvordan pakke en pulk mest mulig hensiktsmessig i forhold til hva man trenger inn i teltet og hva som kan ligge igjen?

Svarte på dette litt lengre her oppe. Min er en av mange varianter folk bruker. Handler mest om å finne noe man selv synes er logisk og praktisk. Og hvilken pulk man har.

Jeg har pakkposer i flere forskjellige størrelser og en pulkpose på 155 l som passer perfekt i pulken. Jeg har også artic bedding til å ha sovepose, liggeunderlag i.

Jeg ville pakket alt du skal ha tilgjengelig i løpet av dagen i toppen på beddingen. Type ekstra votter, et mellomlag, dunjakke, vann, mat osv.

Hva tar du alltid med deg inn i teltet på dag 1, 2, 3 osv. Fordeler du klær i forskjellige poser og tar inn en ny for hver dag? Ikke det at jeg har tenkt å bytte så mye. Skal jo ikke akkurat på storby ferie til london...

Jeg tar med meg alt inn i telt, bortsett fra Jervenduken, pulke, og ski/staver.
På fire dager så tar jeg med ett tørt skifte jeg bruker i leir/sovepose. Et ekstra isolasjonslag til leir (tykk ullgenser og ullbukse for eks.) Alt ligger i den tidligere omtalte baggen sammen med kartanker og fotposer. Så da er det bare å slenge den inn i teltet, sammen med de to kassene, sovepose og liggeunderlag ( ditt tilfelle kun beddingen). Enkelt å holde det ryddig når man har 4 kolli å forholde seg til. Samt at man vet hvor alt er til en hver tid.
Er det snakk om vekt/plass. Så ville jeg nok droppet ullgenseren. (har jo en tykk dunjakke å bruke).
Baggen min passer på tvers i pulken. Da har jeg lykter, batterier etc etc. i ene siderommet, Kart, bøker etc. i det andre rommet. 

Finfordeler du slik at du har sokker i en pakkpose, votter i en annen, ulltøy i en tredje osv? 

Jeg har en pakkepose med ullbukse og et skiftesett (ulltruse, ullfrotte genser og bukse, ullsokker), inkl. ulllue/balaklava jeg skal sove med. En pose til ullgensere (rett og slett fordi den er så stor at den trenger en egen pose)
Votter etc. har jeg lett tilgjengelig i bedding/fornuftig plass i pulken.

Det hadde vært fint å høre hva erfarne pulkfolk sier. Og, jeg er nok litt sikker på at dette har vært oppe før, men jeg valgte nå å lage mitt eget innlegg fordi jeg lurer på spesifikke ting som jeg kanskje ikke finner i ett og samme innlegg. Beklager til dere som evt lar dere irritere over tema som kommer opp igjen og igjen (det er alltid noen av dem).

Ha en fin kveld og helg. Jeg teller dager til avmarsj!

Innså at du egentlig ikke har fått så veldig konkrete svar på sp.målene dine. Så her er nå litt mer detaljert om hvordan jeg foredeler/systematiserer en pulk på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ting på samme måte hver gang, da blir det automatisk til slutt. Tipper at i din jobb så tenker du ikke "hm, hva bør jeg gjøre først". Du gjør ting likt hver eneste gang. Og alt utstyret du bruker har sin faste plass. Hvor mange ganger har jeg ikke lagt fra meg skrutrekker fordi jeg bare skulle, for deretter å ikke finne den igjen. 

Når jeg er på tur legger jeg ting på akkurat samme plass som jeg tok det fra. Altså vet jeg til enhver tid vet hvor jeg har tingene mine. Du ønsker ikke å begynne å lete etter hodelykten fordi den ligger et annet sted enn du la den sist. 

En annen enkel huskeregel er at det du ønsker å bruke underveis på tur er lett tilgjengelig (og igjen at du vet hvor det ligger). 

Hvorvidt du bruker 5 pakksekker til forskjellige typer klær eller tar alt tøyet i en pakkpose  fungerer nok bra begge deler, det viktigste er at  du legger sokkene tilbake der de hører hjemme etter bruk. 

 

 

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste det! Her kom det masse gode innspill! Fjellforum er gull verdt for noviser som meg! Takk til alle som tar seg tid til å svare!

37 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Gjør ting på samme måte hver gang, da blir det automatisk til slutt. Tipper at i din jobb så tenker du ikke "hm, hva bør jeg gjøre først". Du gjør ting likt hver eneste gang. Og alt utstyret du bruker har sin faste plass. Hvor mange ganger har jeg ikke lagt fra meg skrutrekker fordi jeg bare skulle, for deretter å ikke finne den igjen. 

Når jeg er på tur legger jeg ting på akkurat samme plass som jeg tok det fra. Altså vet jeg til enhver tid vet hvor jeg har tingene mine. Du ønsker ikke å begynne å lete etter hodelykten fordi den ligger et annet sted enn du la den sist. 

En annen enkel huskeregel er at det du ønsker å bruke underveis på tur er lett tilgjengelig (og igjen at du vet hvor det ligger). 

Hvorvidt du bruker 5 pakksekker til forskjellige typer klær eller tar alt tøyet i en pakkpose  fungerer nok bra begge deler, det viktigste er at  du legger sokkene tilbake der de hører hjemme etter bruk. 

 

 

Du har HELT rett!! Dette skal jeg øve meg på! Saksa og skalpellen har fast plass, så får jeg ordne fast plass til hodelykta og fyrstikkene også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Gjør ting på samme måte hver gang, da blir det automatisk til slutt. Tipper at i din jobb så tenker du ikke "hm, hva bør jeg gjøre først". Du gjør ting likt hver eneste gang. Og alt utstyret du bruker har sin faste plass. Hvor mange ganger har jeg ikke lagt fra meg skrutrekker fordi jeg bare skulle, for deretter å ikke finne den igjen. 

Når jeg er på tur legger jeg ting på akkurat samme plass som jeg tok det fra. Altså vet jeg til enhver tid vet hvor jeg har tingene mine. Du ønsker ikke å begynne å lete etter hodelykten fordi den ligger et annet sted enn du la den sist. 

En annen enkel huskeregel er at det du ønsker å bruke underveis på tur er lett tilgjengelig (og igjen at du vet hvor det ligger). 

Hvorvidt du bruker 5 pakksekker til forskjellige typer klær eller tar alt tøyet i en pakkpose  fungerer nok bra begge deler, det viktigste er at  du legger sokkene tilbake der de hører hjemme etter bruk. 

 

 

Veldig bra innspill - jeg tar med meg dette du spiller inn! Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SnorreL skrev:

Det er behagelig å ha et litt stort vintertelt som feks Spitsbergen X-Trem Camp 3 hvor det bare er å dra hele pulken inn i forteltet hvor den har god plass på tvers i enden. Fantastisk deilig å kunne pakke opp og ned pulken innendørs før man går ut og tar ned teltet som feks legges på toppen kun delvis demontert i et pulktrekk. 

Her hvordan sette opp om det ligger ferdig i pulktrekk. Fint å slippe å leke for mye med bla teltstenger i snø, vind og kulde. 

 

Jeg har tilgang på fjellheimen xtrem 3 ett-eller annet. Takk for innspill. Det hørtes faktisk veldig smart ut, den pakkinga di! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hammer skrev:

Jeg bruker to kasser, samt en bag. 
Den lille kassen er bakerst, og inneholder bensin og primuser. Bak den er det igjen litt plass til en drikke flaske og litt mat som jeg må ha tilgang til når jeg går. Deretter er det en stor kasse hvor jeg har mat og snøsmeltekjele med fat, bestikk, oppvask remedier, kokekar etc inni. Framfor der har jeg en bag hvor jeg hivet alt av klær i pakke poser opp i. Batteri, kart, lykter .. tja, egentlig det meste. Framfor der ligger sovepose og jerven duk, samt evt. ekstra hansker etc. som jeg må ha tilgjengelig på turen. På topp av kassene ligger liggeunderlaget i chairkit posen, og telt. Pluggene har jeg lagt på siden av kassene. på topp av bag og sovepose ligger dunjakken lett tilgjengelig til å slenge på seg ved en stopp.

Mye jeg skal ta med meg herfra. Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en stor bag og 2 plastkasser, et par små pakkposer, liten spade + en Thermos i pulken i tillegg til telt og et opplåsbart underlag.   Bag´en og den ene plastkassa settes inn i teltet, etterfulgt av liggeunderlagene. Den andre plastkassa settes i forteltet.

Plastkassa i forteltet inneholder bare Primus, parafin, rødsprit, fystikker og gravlys.

Plastkassa som blir med inn i teltet inneholder 2 kjeler, steikepanne (om jeg har med noe som skal stekes), tallerken og spork. I tillegg er all mat, te, kaffe, kakao, solbærtoddy (alt i pulverform) også i denne boksen. Med lokket på, fungerer kassa som nattbord der både radio, gravlys og kransekake til kveldskos får plass.

Bag´en inneholder sovepose+ alt av klær, hygiene, førstehjelp og radio. Hygiene og førstehjelp har hver sine små plastposer og får plass i sidelommer på bag´en. Det samme for radio. 

Har bare med 1 sett ekstra truse, strømper, sokker, buff og lue ( alt i ull) og dette pakkes i en zip pose. Tynn dunjakke i zip pose. Langermet ullundertøy, bukse og litt tykke strømper til å sove i + buff, pakkes også i en zip pose. Tykk god lue med øreklaffer brukes ute ved behov men mest om natta. (liker ikke å ligge med hodet inne i posen.) Tykkere skalljakke og ekstra votter ligger løst i bag´en.

Det som ligger igjen i pulken om natta er de små pakkposene med verktøy, kniv, repsett etc.

I denne filmen kan du se hvordan jeg har organisert det i pulken. Vist du ikke vil se fra begynnelsen, vises det best ved/fra 11:56

 

  • Liker 1
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Dersom du har en liten ryggsekk i tillegg så gjør det det litt enklere å få tak i det du trenger under marsj. Har vært noen poster rundt dette med sekk + pulk. Personlig opplevde jeg ikke sekken som plagsom, pluss at skulderstroppene på den standard pulkselen som på mine "pingle - skuldre" har en tendens til å gli ned, plutselig satt som støpt med en ryggsekk over seg. 

Ja, jeg har lurt på det, om ryggsekk er en smart ting. Og jeg tror jeg går for det. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Skal ikke skryte på meg å være erfaren, men ha da vært på ukestur med pulk. Om du skal på tur i kupert terreng er det gull verdt om du klarer å få det tyngste nederst. Særlig hvis du har stivt drag så er det litt klabb å skulle ordne en velt. Et par tips ang pakking: 

- Jeg har en pakksekk som inneholder kun det tørre settet som jeg tar på meg i teltet. Gjør skiftinga til en lek. 

- sportstape funker til merking av pakksekker 

- jeg synes det er flott å ha en lav plastkasse som inneholder kokeutstyr, bok, radio, teltlykt, middager osv som skal inn i teltet. På den måten er det kun kassa, matposen, senga og skifteposen som trenger inn i teltet. 

- 1 pakksekk bruker jeg til "i tilfelle - ting" som ekstra skitupp, multitool, fellelim osv. Den blir forhåpentligvis liggende i pulken hele turen. 

 

 

Takk, dette med kasser har jeg ikke tenkt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pulk med trekk man kan lukke relativt greit, og pakker slik:

- Bakerst, en liten plastkasse med plass til brenner, kjele til snøsmelting, drivstoff, og telttulbehør til bruk inne som taklys, snøbørste, termometer etc.

- Foran den en liten plastkasse til. Den inneholder mat, kaffe, thermokopp, skje, bestikk og toalettsaker.

- Fremst har jeg en bag, gjerne en IKEA-pose faktisk. Du finner ikke bager som er lettere, og enklere å åpne/lukke om det skulle være nødvendig. En karabinkrok eller lignende på de korte håndtakene er mer enn nok, eller knyt sammen, men normale sett lukker jeg den ikke siden jeg har trekk på pulken. Jeg har også brukt en vanlig bag, hva som helst fungerer. Baggen inneholder, klær, sovepose, fotposer, snøplugger etc. Bare å lempe den inn i forteltet etter teltet er kommet opp, tøm den, og legg den innunder bunnduken. Baggen kan droppes også, hvis man har ting i pakkposer, noen foretrekker å legge ting løst i pulken.

- Oppå plastkassene bak har jeg liggeunderlag/reinskinn.

- Nå har du en ganske lang flate som er fint å legge teltet oppå, halvveis sammenslått. Og evt. spade, brøytestikker, isbor, etc. Jeg deler lange teltstenger i 3, fordi jeg ikke ønsker lange teltstenger stikke utenfor utsatt for skade. Jeg legger teltet vanligvis innunder trekket på pulken, men kan også legges oppå. Som pose til teltet har jeg fått sydd en romslig greie, to bossposer teipet sammen fungerer også greit om du ikke har noe dedikert, eller dropp hele posen.

- Jeg går med stivt drag, og da synes jeg det er greit å ha en liten sekk med tilgjengelig mat, dunjakke, skibriller, genser etc.

- Uten arctic bedding blir tyngdepunktet lavt og vindfanget lite. Jeg har aldri veltet punken en eneste gang, enda jeg har prøvd å være uforsiktig med vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rayun skrev:

Bruker en stor bag og 2 plastkasser, et par små pakkposer, liten spade + en Thermos i pulken i tillegg til telt og et opplåsbart underlag.   Bag´en og den ene plastkassa settes inn i teltet, etterfulgt av liggeunderlagene. Den andre plastkassa settes i forteltet.

Plastkassa i forteltet inneholder bare Primus, parafin, rødsprit, fystikker og gravlys.

Plastkassa som blir med inn i teltet inneholder 2 kjeler, steikepanne (om jeg har med noe som skal stekes), tallerken og spork. I tillegg er all mat, te, kaffe, kakao, solbærtoddy (alt i pulverform) også i denne boksen. Med lokket på, fungerer kassa som nattbord der både radio, gravlys og kransekake til kveldskos får plass.

Bag´en inneholder sovepose+ alt av klær, hygiene, førstehjelp og radio. Hygiene og førstehjelp har hver sine små plastposer og får plass i sidelommer på bag´en. Det samme for radio. 

Har bare med 1 sett ekstra truse, strømper, sokker, buff og lue ( alt i ull) og dette pakkes i en zip pose. Tynn dunjakke i zip pose. Langermet ullundertøy, bukse og litt tykke strømper til å sove i + buff, pakkes også i en zip pose. Tykk god lue med øreklaffer brukes ute ved behov men mest om natta. (liker ikke å ligge med hodet inne i posen.) Tykkere skalljakke og ekstra votter ligger løst i bag´en.

Det som ligger igjen i pulken om natta er de små pakkposene med verktøy, kniv, repsett etc.

I denne filmen kan du se hvordan jeg har organisert det i pulken. Vist du ikke vil se fra begynnelsen, vises det best ved/fra 11:56

 

Tusen hjertelig takk for at du delte denne!! Jeg så hele filmen på full skjerm!! Jeg fikk bare enda mer lyst å komme meg avgårde nå. Det der kokeapparatet du har, hvor har du fått det fra? Det så så trygt og stødig ut. Jeg er jo livredd for å fyre i teltet, men det må jeg bare komme over, for før eller siden er været slik at jeg bare MÅ. Lur måte å feste liggeunderlaget på! Her var mye å lære.  Liker å se slike filmer jeg kan lære noe av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett filmen før, @rayun har en god gammeldags optimus 111 🥰

Har to slike selv, stillebrennertypen. En til røff hverdagsbruk og til bruk ved sjøen, og en til «finfyring» :) Kan anbefales om brennere er en interesse, men de veier ett helt kilo mer enn en moderne slangrebrenner. De er heller ikke de som produserer aller minst CO, så ha god lufting om de brukes i telt. Som førstegangskjøper ville jeg egentlig anbefale noe annet til turbruk lengre enn dagsturer - for det er gode brennere, men man bør kunne skru litt på de om man skulle trenge det.

 

OT:

@rayun hva er formålet med gravlykten? :)

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

 

@rayun hva er formålet med gravlykten? :)

kos vel. Midt på svarteste vinteren blir det jo noen timer i telt på ettermiddag og kveld. Mye koseligere med det varme lyset fra levende lys framfor "sykehus" følelsen man får at det hvite lyset fra en teltlykt. Dog, langt i mellom at jeg gidder å ta med gravlykter selv. hehe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hammer skrev:

kos vel. Midt på svarteste vinteren blir det jo noen timer i telt på ettermiddag og kveld. Mye koseligere med det varme lyset fra levende lys framfor "sykehus" følelsen man får at det hvite lyset fra en teltlykt. Dog, langt i mellom at jeg gidder å ta med gravlykter selv. hehe.

Det er sant, jeg ser den, men ett gravlys gir vel ikke rsre lyset, i forhold til en teltlykt?

Tenkte kanskje det hadde noe for seg med tanke på varme/kondens i ett innertelt? Effekten blir kanskje så lav, at det ikke vil ha noen som helst innvirkning på slikt vinterstid? Kanskje man kan tørke noen hansker eller sokker over den i ett lavt tunnelltelt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du kunne dra noe matnyttig ut av filmen @Mayen. Når det gjelder brenneren så er det som @Marius Engelsen sier en Optimus 111. Den du ser i filmen er den som populært kalles "bråkebrenner" og det er førstevalget mitt på litt lengre turer. Virker den når du tester den før turstart, virker den helt sikkert under hele turen også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Det er sant, jeg ser den, men ett gravlys gir vel ikke rsre lyset, i forhold til en teltlykt?

Tenkte kanskje det hadde noe for seg med tanke på varme/kondens i ett innertelt? Effekten blir kanskje så lav, at det ikke vil ha noen som helst innvirkning på slikt vinterstid? Kanskje man kan tørke noen hansker eller sokker over den i ett lavt tunnelltelt? 

Ja det er som @Hammer nevner en betydelig kosfaktor med et par stearinlys. Jeg undervurderer heller ikke den følelsen av varme en får ved å se en dansende flamme. Men, grunnen til at jeg velger gravlys er at åpen flamme er litt beskyttet i og med at de har et lokk over. Det er da ikke like kritisk når jeg styrer og ordner med klesskift etc. I min kamp med klærne har det jo hendt at armen på genser og jakke har streifet lyset og det har også falt ned noen ganger. Det blir jo noe stearinsøl om det faller ned, men det er aldri noe som har tatt fyr. 

Uten å ha sjekket grundig føles det også som det avgir noe mer varme med lokket på, enn når jeg har det av. Uansett gir 2 slike gravlys fra seg såpass med varme at du kan "føle" det om det ikke trekker for mye i teltet. Det avhjelper også noe på kondensen, særlig på kvelden. Jeg pleier å ha mye luftgjennomstrømning på natten og struper forsiktig igjen på morgenkvisten. Feier / tørker av mest mulig (frossen) kondens og tenner så begge lysene og tilbringer nok en time i posen før jeg begynner på morgenens gjøremål. 

Som det kan sees i filmen gir de ikke mye lys, men det er nok til kartsjekk og å finne kaffekoppen og kransekaka mens jeg nyter posens lune varme.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mayen skrev:

Ja, jeg har lurt på det, om ryggsekk er en smart ting. Og jeg tror jeg går for det. Takk.

Det er jo smak og behag dette. Jeg synes den største fordelen med å gå med pulk er at man ikke trenger å ha noe på ryggen. Fordelen med å gå uten sekk er at man kan åpne jakka/anorakken og lufte overkroppen (skorsteineffekten). Med en sekk er klærne presset mot ryggen, og man er garantert å bli våt av svette. -Eller jeg er i alle fall det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.