Gå til innhold
  • Bli medlem

Jens i Villmarka - NRK på sitt beste


Anbefalte innlegg

gudmundgaard skrev (1 time siden):

Fabelaktig serie! Hvem var det som sa at dette var som Lars Monsen, men med følelser? 😂 Uansett, for en jobb han har gjort, og han framstår som ydmyk og ærlig i det han gjør. Kommer det flere episoder en gang seinere, tru? 

Fin serie ja. Det kommer nok mer. Han skal vel overvintre der borte også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristian J. Vabø skrev (1 minutt siden):

Nå, eller den sesongen som kom fra da sitatet er fra? :P

Spm er vel egentlig: Har DU fått handlet deg ny Strømeng-kniv enda..?
 

Vel, svaret på det spørsmålet vet du like godt som meg :-P Hahaha! Så en episode på tv i stad, å mener helt bestemt det er en strømeng han har, men det ser ut som en kortere variant? 5 eller 7" ? 

Må si at at Jens har fått fart på fortellerevnen sin. Var litt ymse i forhold til hva jeg likte å se noe av det tidligere han har gjort. Men dette syntes jeg var veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (11 minutter siden):

mener helt bestemt det er en strømeng han har, men det ser ut som en kortere variant? 5 eller 7" ?

Han er jo aktiv på Instagram om dagene, senest i kveld der han repostet både min instastory og andre sin, så du får sende han en mld og høre ;)

...men det var 8" old fashion uten fingervern du skulle ha!! 😛

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra serie det der. Kanskje litt blåøyd i forhold til møtet med "Indianerkulturen", men det ble jo ikke så verst allikevel. Fikk jo frem hvordan kulturen kanskje er i dag, og bekjentskaper er jo ekstremt viktig når man ferdes alene.

@Jens Kvernmo er jo medlem her så det hadde vært tøfft om han ga en kommentar. Overvintring i de områdene må jo være/ha vært veldig spesielt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt aldri for den forrige serien, der endte jeg hele tiden med å oppdage at jeg satt og gjorde helt andre ting mens det snurret i bakgrunnen uten at jeg fulgte med. Denne sesongen derimot, synes jeg (så langt som jeg har sett, er ikke ferdig) er veldig bra. Denne regner jeg med å se flere ganger, faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To første episodene var veldig bra, to siste var ikke fullt så digg. Ble sliten av å se på de redneck rusa indianer folka som drev med jakt etter å ha både drukket brennevin og røkt tjall 👎 Romantikken døde når han kom til den indianerbyen, det merket han selv og. Men se bort fra det og litt annet, så er dette tv program etter min smak 👌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin HJ skrev (5 minutter siden):

To første episodene var veldig bra, to siste var ikke fullt så digg. Ble sliten av å se på de redneck rusa indianer folka som drev med jakt etter å ha både drukket brennevin og røkt tjall 👎 Romantikken døde når han kom til den indianerbyen, det merket han selv og. Men se bort fra det og litt annet, så er dette tv program etter min smak 👌

Ja, det var litt nedtur. Fikk helt vondt av se på at han ene sendte skudd etter skudd etter elgen på altfor langt holdt. Tror heller ikke Jens syntes det var noe stas, men jeg tror han gjorde det fordi han ønsket støtte i lokalbefolkningen før vintern. Og det kan jeg jo forstå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott serie! Sier meg enig med de andre her om "dopa" indianere, men samtidig fikk han vist at tiden ikke har stått helt stille i "Ingstads verden" heller.
En annen detalj jeg tenker på er kanopadling over så lange distanser. Ville det ikke vært enklere med ei kajakkåre? Jeg ville nok hatt med det i tillegg til tradisjonell padleåre, slik at jeg kunne velge ut fra situasjonen. Det var vel også litt betenkelig at han oppbevarte kjøtt og fisk inne i leiren i bjørneland?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor sans for Kvernmos skildringer i disse fire sesongepisodene, også møtet med de fastboende. Han har en vár måte å møte dem på, og det er tydelig at han er noe overrasket. Samtidig så er det tydelig at han forstår at han er i vårt århundre og må forholde seg til det, på tross av et tidligere romantisert bilde av de lokale beboerne her.  Det formidler han godt, synes jeg gjennom både dialog og kamera. Derfor er dette bra TV.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye triste skjebner hva gjelder urbefolkningen i Nord-Amerika, og vi er nok mange som har et veldig romantisert syn på dem (slik Kvernmo har). Synes han får frem realitetsorienteringen på en veldig bra måte, det er lett for oss seere å sette oss inn i hva han synes. En lekker serie, og jeg ser frem til mer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (17 timer siden):

Bare en liten kommentar til bruk av ordet indianere. Det er som å skulle bruke ordet lapp når man omtaler samer, eller neger for folk med afrikansk avstamning. Nå har jeg ikke sett episodene 3 og 4 enda, så jeg vet ikke hva slags grupper de tilhører, men det er vel kanskje Gwic'in? I Canada omtaler de seg som "First Nation", men vi har vel ikke noe godt ord om dette på norsk. Den canadiske urbefolkningen liker det veldig dårlig, så da bør ikke vi bruke det heller.

 

Indianer vil for min del alltid være et positivt ladet ord forbundet med respekt, tradisjon, styrke, ære og stolthet. Så det blir egentlig for dumt å kalle dem indianer, da de er så langt fra det navnet som det går an for min del. Så ja, jeg er enig i at First Nation er et navn man gjerne kan kalle de folkene som Jens møtte på der borte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 6.3.2020 den 14.53):

Det er som å skulle bruke ordet lapp når man omtaler samer, eller neger for folk med afrikansk avstamning. Nå har jeg ikke sett episodene 3 og 4 enda, så jeg vet ikke hva slags grupper de tilhører, men det er vel kanskje Gwic'in?

Indianer er på ingen måte sammenlignbart med ord som lapp og neger. Indianer har ikke blitt brukt i nedsettende ordelag på norsk (slik det har blitt på engelsk), det har heller vært i overkant fordomsfullt romantiserende (såkalt "positiv rasisme", hehe). Språkrådet ser ikke noe problem i bruken av 'indianer', så det kan vi skrive med god samvittighet.

Indianerne i Kvernmos serie hører for øvrig til dene-stammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2020 at 8:14 AM, Martin HJ said:

Indianer vil for min del alltid være et positivt ladet ord forbundet med respekt, tradisjon, styrke, ære og stolthet. Så det blir egentlig for dumt å kalle dem indianer, da de er så langt fra det navnet som det går an for min del. Så ja, jeg er enig i at First Nation er et navn man gjerne kan kalle de folkene som Jens møtte på der borte. 

Jeg så de to siste episodene i går, og det er vanskelig for meg å være uenig i det du sier her. I min verden har aldri indianer vært noe negativt, og jeg har alltid sett på det ordet med respekt. 
Allikevel synes jeg at den stammen og de folkene han møtte der, i hvert fall etter hva jeg kunne se gjennom skjermen, ikke var forenelig med ordene som blir nevnt med respekt etc. Hadde ikke jeg visst de var indianere og de ikke hadde hatt en tipi stående på plassen, kunne de like gjerne vært hvilket som helst folk med ett snev av overtro. Hadde nok et litt mer romantisk syn på det enn det som er fornuftig, sånn typ de var som stammene dypt i Amazonas som går med et tøystykke over familiejuvelene som jakter med pil og bue.

Å kjøre båt helt opp til elgen som er totalt hjelpesløs i vannet, gir den to *papp-papp* i hodet og ler etterpå, jeg føler bare det er noe respektløst og usexy over det der som jeg ikke klarer å digge. Men ja, hvem er jeg, til å sitte her og dømme. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (17 timer siden):

 

Å kjøre båt helt opp til elgen som er totalt hjelpesløs i vannet, gir den to *papp-papp* i hodet og ler etterpå, jeg føler bare det er noe respektløst og usexy over det der som jeg ikke klarer å digge. Men ja, hvem er jeg, til å sitte her og dømme. 

 

Jeg oppfattet det som at de lo fordi de var glade for å sikre kjøtt i fryseren og mat for vinteren, men man ser jo det man vil se. At det var usexy er jeg enig i. Selv har jeg alltid sørget for at jeg hver høst har felt mine hjortedyr på en sexy måte. (siste to setninger var ironisk for den som ikke måtte skjønne det selv. Jeg skjønner nemlig ikke hva sexy har med dette å gjøre)

(jeg forstår godt betydningen ordet "sexy" slik Roaas bruker det og synes likevel at det er snodig å forvente at felling skal være sjarmerende eller tiltalende)

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, SnorreL said:

Jeg oppfattet det som at de lo fordi de var glade for å sikre kjøtt i fryseren og mat for vinteren, men man ser jo det man vil se. At det var usexy er jeg enig i. Selv har jeg alltid sørget for at jeg hver høst har felt mine hjortedyr på en sexy måte. (siste to setninger var ironisk for den som ikke måtte skjønne det selv. Jeg skjønner nemlig ikke hva sexy har med dette å gjøre)

Da oppfattet vi det nok forskjellig, kan hende jeg har feil her.

Snorre, å bruke ordet sexy i denne sammenhengrn, er en måte å prate på. Sexy, som betyr appealing i hverdagslig kontekst, blir direkte oversatt til: sjarmerende eller tiltalende. Om du ser for deg hjorten litt erotisk når du feller den er selvsagt helt opp til deg, det kan ikke jeg helt skjønne, men ja, man ser jo det man vil se (sarkasme intended)

Endret av Roaas
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (6 timer siden):

Dersom "Lapp" er fy-fy, hva da med "Lappland"?

Og poenget ditt er...? 

Disse navnene ble til i en annen tid, og det var på ingen måte samene som valgte dem. Finn, lapp, indianer, eskimo osv er etnonymer. Navn som ble satt på dem utenfra. Når disse gruppene sier at de ikke ønsker disse benevnelsene, så bør man respektere det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (På 6.3.2020 den 13.34):

Flott serie! Sier meg enig med de andre her om "dopa" indianere, men samtidig fikk han vist at tiden ikke har stått helt stille i "Ingstads verden" heller.
En annen detalj jeg tenker på er kanopadling over så lange distanser. Ville det ikke vært enklere med ei kajakkåre? Jeg ville nok hatt med det i tillegg til tradisjonell padleåre, slik at jeg kunne velge ut fra situasjonen. Det var vel også litt betenkelig at han oppbevarte kjøtt og fisk inne i leiren i bjørneland?

Det enkleste ville være å padle med åra på samme side hele tiden, noe som er fullt mulig med rett teknikk. Da vil man slippe både vanndrypp i kano når åra føres over for hvert andre til tredje tak og vann som renner ned langs ei kajakkåre og gjør en våt i fanget. Men altså, man kan jo ikke vente at folk skal kunne alt, og Lars Monsen har jo også padlet langt med samme løsningen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASI skrev (4 timer siden):

Det enkleste ville være å padle med åra på samme side hele tiden, noe som er fullt mulig med rett teknikk. Da vil man slippe både vanndrypp i kano når åra føres over for hvert andre til tredje tak og vann som renner ned langs ei kajakkåre og gjør en våt i fanget. Men altså, man kan jo ikke vente at folk skal kunne alt, og Lars Monsen har jo også padlet langt med samme løsningen:-)

Vet det. Padler kano selv. Men over lange strekk, kanskje i motvind, synes jeg selv at ei kajakkåre gjør det enklere å holde kursen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Lompa said:

Og poenget ditt er...? 

Disse navnene ble til i en annen tid, og det var på ingen måte samene som valgte dem. Finn, lapp, indianer, eskimo osv er etnonymer. Navn som ble satt på dem utenfra. Når disse gruppene sier at de ikke ønsker disse benevnelsene, så bør man respektere det. 

Ett helt oppriktig spørsmål herfra, og jeg vet det er kverrulerende, men: Snakker du på vegne av alle her eller er det kun indianere? Har du gjort omfattende spørreundersøkelse, eller andre undersøkelser, eller noe i det hele tatt som skulle tilsi at alle du snakker for føler det samme? 

Grunnen til at spørsmålet kommer er fordi jeg sitter ofte med en opplevelse av at i dagens samfunn er det ekstremt viktig å føle seg krenket på andres vegne eller føle ett behov for å "stå opp" og snakke på vegne av andre mennesker. Dette gjerne i større grad enn de de det faktisk gjelder. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (18 timer siden):

Og poenget ditt er...?

Mitt poeng var bare å være litt ironisk rundt disse PK-greiene. Man kan ikke uttale visse uttrykk eller navn, mens samme uttrykk brukes på for eksempel offentlige stedsnavn.
Beklager veldig om du ikke skjønte ironien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (2 timer siden):

Ett helt oppriktig spørsmål herfra, og jeg vet det er kverrulerende, men: Snakker du på vegne av alle her eller er det kun indianere? Har du gjort omfattende spørreundersøkelse, eller andre undersøkelser, eller noe i det hele tatt som skulle tilsi at alle du snakker for føler det samme? 

Grunnen til at spørsmålet kommer er fordi jeg sitter ofte med en opplevelse av at i dagens samfunn er det ekstremt viktig å føle seg krenket på andres vegne eller føle ett behov for å "stå opp" og snakke på vegne av andre mennesker. Dette gjerne i større grad enn de de det faktisk gjelder. 

Jeg har ikke gjort spørreundersøkelser og jeg kan selvsagt ikke snakke på vegne av alle (jeg kan ikke snakke på vegne av noen i det hele tatt), men dette er en del av en omfattende diskusjon  som har gått i lang tid. Jeg har selv vært i Yukon og NWT og møtt First Nations-grupper og vet at indianerbegrepet oppfattes som fornærmende. Jeg har også arbeidet med samiske spørsmål og vet at samene selv gikk inn for å bli kvitt lapp og finn allerede for 100 år siden. Siden gruppene selv ikke ønsker disse begrepene brukt, så forstår jeg ikke dette ønsket om å fortsette å bruke dem.

Jeg blir ikke krenket på vegne av urbefolkningene, men jeg syntes det er riktig av respekt for disse folkene å påpeke denne begrepsbruken. Dette er folk som har fått sine kulturer fullstendig overkjørt etter at det ble tredd nasjonalstater nedover hodene på dem. Her på berget kan det være nyttig å se litt på arbeidet sannhetskommisjonen nå driver med.

Jeg la også merke til at Jens Kvernmo konsekvent sa indianere før han kom dit, men differensierte bruken veldig etter å ha tilbragt litt tid med folkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.