Gå til innhold
  • Bli medlem

Berniedawg for Omnifuel i XGK og visa versa


Memento mori

Anbefalte innlegg

9D6D0629-0F11-4C23-9B68-57635D8C36FE.jpe

@SnorreL Sendte meg dette bilde av Berniedawg fra Omnifuel montert inn i en XGK. 

5FFB0B9E-4410-4858-8BA6-67B78076FF3D.jpe

Dette ser jo ut til fysisk og passe, og virker også. Siden jeg har begge primusene og har Berniedawg til begge tok jeg litt mål.

73B7E6E3-C70B-4F54-A87E-F963A9210FB7.thumb.jpeg.49bed4aac4cd382408f31ba4d3ddab19.jpeg

Høyde på klokka uten føtter er lik.

X=xgk O=omnifuel.

6967DA7E-9074-4A3A-8682-C930BEA53377.thumb.jpeg.4dc46485623ba2e20095df63597f748e.jpeg

Diameter er lik.

43B00D2D-C604-4EFD-8BC8-0117424B3005.thumb.jpeg.d48cfe757064360bc3014aecd97eb466.jpeg

3 mm lengere bein på Omnifuel 

8501B29D-F0FF-40A0-93B9-A0BECDF32219.thumb.jpeg.938056dab3bd69a663cabad4e3e7355c.jpeg

Slik ser Berniedawg for xgk montert i xgk

F180ECD5-7617-4EA1-9167-9A680B67A9D7.thumb.jpeg.bacc1424abde02f48b281aa4a6856396.jpeg

C26BAA45-689C-4099-BD35-31562F702D47.thumb.jpeg.02a85df89042e7aaa2da4322df301a85.jpeg

Slik ser Berniedawg for omnifuel i Omnifuel 

8D874DBB-FACF-4FAE-8330-8E8294A51E08.thumb.jpeg.6df64e3c18ddb1dfecb38a1aa5f23d04.jpeg

Jeg har min i en trangia adapter for Nova.

C9887151-4BB0-495B-B31F-C820B1E3F146.thumb.jpeg.6407785547be4e33879b0fea4961af32.jpeg

Her er Berniedawg for xgk montert i omnifuel. Sitter greit nok, men siden beina er litt korter, sitter den ikke like bra/rett over tid vil jeg tro. Men det går. 

Så disse passer omhverandre og omnifuel passer bedre i xgk enn omvendt. 

Hvordan CO blir påvirket av dette og at beina stikker litt ned i åpningen til noen av luftehullene, vet jeg ikke. Men med stillebrenner skal det vel ikke være noe forbrenning på innsiden uansett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Super info Memento mori. Det jeg da lurer på er om Omnidawgen også vil passe på MSR Dragonfly, som jeg ikke har. Ennå...

Forøvrig er det billigere å bestille Berniedawgs fra denne sjappa pga mye lavere frakt enn fra Shapeways.com:  https://i.materialise.com/en/shop/item/dragontamer-3-silent-burner-cap-for-msr-dragonfly-stove?query=Dragontamer&category=all-categories&sortBy=interesting&pageNumber=1&pageSize=18&index=0

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SnorreL skrev:

Det jeg da lurer på er om Omnidawgen også vil passe på MSR Dragonfly, som jeg ikke har. Ennå...

71644761-FD81-4667-9A0E-358ED0CBA493.thumb.jpeg.98b4f55b3b56f1c8ceedc4113dfc9f61.jpeg

Har ikke stillebrenneren til Dragonfly - men den til Omnifuel passer sånn ca. Den til XGk passet dårlig. Men klokka i den Dragonfly’en jeg har er ikke helt rund, så må i så fall testes/varmes på plass. Mulig at den ligger litt lavt også  

9D5B2BCD-A1EF-4438-9914-24ED3A096F8A.thumb.jpeg.7bf01a84527854606a212d380c935e8d.jpeg

Prøvde med stillebrenneren for optimus Polaris, men den havner for langt ned i klokka. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på disse silencerene. Jeg skjønner at det kan være greit å ha, hvis man allerede har en bråkebrenner man vil gjøre stille. Men da kjøpte man kanskje feil brenner i utgangsounktet?

Eks. Whisperlite må jo være en bedre brenner enn XGK med silencer? Man vet omtrent hvor mye CO den produserer, den har minde støy, veier mye mindre enn XGK+silencer, har bedre flammekontroll og koster mindre enn XGK+silencer.

CO produksjonen blir jo helt ukjent med en slik silencer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Har sett på disse silencerene. Jeg skjønner at det kan være greit å ha, hvis man allerede har en bråkebrenner man vil gjøre stille. Men da kjøpte man kanskje feil brenner i utgangsounktet?

Eks. Whisperlite må jo være en bedre brenner enn XGK med silencer? Man vet omtrent hvor mye CO den produserer, den har minde støy, veier mye mindre enn XGK+silencer, har bedre flammekontroll og koster mindre enn XGK+silencer.

CO produksjonen blir jo helt ukjent med en slik silencer.

Fint å kunne velge fritt blandt flere produsenter og brennere og likevel få dem stillere om man ønsker det. 

XGK regnes vel for å være den mest solide ekspedisjonsbrenneren. Den blir ikke mindre solid med silencer. Man kan uansett også ha med den originale flammesprederen som veier noen få gram om man ønsker det. 

Jeg har både Whisperlite og XGK som jeg nå har testet med silencer. Sistnevnte kombinasjon er ikke dårligere på flammekontroll/simmering enn Whisperlite, som er ganske dårlig på flammekontroll (sammenliknet med de som har justering på brennerhodet). XGK med silencer er muligens bedre, men må teste mer. 

 

For min del er det ved kosefyring i teltet i timesvis at støyen har betydning og da er det uansett ikke trøbbel med CO-produksjon. Det er det bare når det står en kjele oppå og det er ikke så fryktelig lenge når jeg er på tur. 

 

Edit: Mange av oss liker å modde ting fordi vi kan, ikke fordi vi må. ;-) 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillebrenner hjelper også til dersom man ikke har en brenner som ikke brenner rent i utgangspuntet er min erfaring.  Har en Trangia x2 og den bare fungerer ikke. etter å ha vridd på justeringer max 1/4 turn så begynner det å brenne store gule flammer.  Dette skjer ikke med stillebrenneren på.  ( har prøvd både med 28 og 32 dysa på X2 og det samme skjer)

Synes Wisperlighten er ok på justering, men selvfølgelig er Polarisen så mye mye bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blaser skrev:

Stillebrenner hjelper også til dersom man ikke har en brenner som ikke brenner rent i utgangspuntet er min erfaring.  Har en Trangia x2 og den bare fungerer ikke. etter å ha vridd på justeringer max 1/4 turn så begynner det å brenne store gule flammer.  Dette skjer ikke med stillebrenneren på.  ( har prøvd både med 28 og 32 dysa på X2 og det samme skjer)

Synes Wisperlighten er ok på justering, men selvfølgelig er Polarisen så mye mye bedre. 

 

Med min X2 fungerer stillebrenner helt fint. Blir flammene gule høres det absolutt ut som om det er for dårlig forvarming. Du bør nok regne med å forvarme i ca. 1min ved 0 til-15 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge G skrev:

Med min X2 fungerer stillebrenner helt fint. Blir flammene gule høres det absolutt ut som om det er for dårlig forvarming. Du bør nok regne med å forvarme i ca. 1min ved 0 til-15 grader...

joda, er klar over forvarming.  Har brukt noen timer på denne i dag da.  Etter å ha fjernet filteret så fungerer den bedre.  MEN når jeg setter kjelen over så slår den om til gul flamme. Løfter jeg kjelen litt så går det over....

 

Skal prøve med stillebrenner i morgen for å se hvordan det går.

Endret av Blaser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei,
jeg vurderer en XGK EX med berniedawg og har et par spørsmål som jeg prøver her.... Den skal brukes til vintercamping, dvs. snøsmelting, raske vannoppkok og også for pannekaker og egg og bacon. Ikke noe større kokkelering. Men tenker på pannekakene og egg/bacon... Vil det bli svidde, brente varer eller vil berniedawg-en sørge for noe utvidet varmespredning og også en viss bedre flammekontroll (enn uten berniedawg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pcv1 skrev (19 timer siden):

Hei,
jeg vurderer en XGK EX med berniedawg og har et par spørsmål som jeg prøver her.... Den skal brukes til vintercamping, dvs. snøsmelting, raske vannoppkok og også for pannekaker og egg og bacon. Ikke noe større kokkelering. Men tenker på pannekakene og egg/bacon... Vil det bli svidde, brente varer eller vil berniedawg-en sørge for noe utvidet varmespredning og også en viss bedre flammekontroll (enn uten berniedawg)?

Angående raske vannoppkok. Jeg erfarer at Bernien trenger lenger forvarming ved bruk av bensin på Omnifuel. Så man ofrer noe effektivitet for å få ned lydnivået. Varmespredningen er vel omtrent det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ska köpa en brännare som i org utförande är tyst om det är en viktig egenskap alla efter konverteringar medför Alltid nackdelar.

MSR XGK är den mest sålda exp brännaren men med kända begränsningar som högt ljud och konc.låga och ej för avancerad matlagning.

Men de flesta sponsrade bilder sitter man utanför tältet och smälter snö på max effekt.

Jag har Kap-Artic,Primnus GB 74,Primus mimer,MSR pr dl,Optimus Polaris,Bulin mf

Skulle järna anv MSR dradonfly men för stora byglar.K-A är den enda MF brännaren som jag litat på i alla väder samt är tyst går att anv på allt flytande brännbart drivmedel men desto renare bränsle medför mindre sot och service och minst farliga avgaser.

Diesel med hög savelhalt och motorbensin bör man ej anv för sin egen hälsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.