Gå til innhold
Kjell Iver

Oppbevaring av fisk(ørret)

Anbefalte innlegg

Sol/vind tørking i denne varmen er vel bare begrenset til om du klarer åholde fluene unna.... Og at du liker tørrfisk....

Tok en fisk siste turen og hang den i sluken på stangen. Tok vel bare 20min så var buken full i bittasmå maggotts :roll:

ew

Små maggots som igjen kan brukes til å fange nye fisker, som så kan produsere nye maggots til enda nye fisker - et evig kretsløp 8)

Joda, fluene må holdes unna - noe jeg også antydet i mitt innnlegg - og konsistensen blir vel ikke tørrfisk umiddelbart - dette har noe å gjøre med hvor lenge fisken henger og at den i første fase bare får et slags beskyttende/konserverende lag.

Men som før sagt, dette vet jeg lite om og har liten erfaring med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nedgraving i myr, bl.a brukte vikingene denne metoden for langtidsoppbevaring av fersk mat. Såvidt jeg har fått med meg er det ikke en kjølende effekt som gjør at maten holder seg, men derimot stoffer som finnes i myrvannet som konserverer maten. Husker jeg såg en dokumentar om dette, der alt fra døde dyr til trær o.l som ble funnet i myr hadde holdt seg forbløffende godt til tross for at de var svært gamle.

Altså ved bruk av denne metoden, ikke pakk inn fisken.. :lol:

Det er vel såvidt jeg har forstått også en kjølende effekt, i tillegg til de konserverende

stoffer som finnes i myr/torv - noe som også fremgår av den forskningsrådlinken du henviser til i ditt siste innlegg. Prøvde metoden i Trollheimen for en del år siden - verre varmeperiode enn vi har hatt i år med flereogtredve grader nede i Todalen, og fisken var helt fin da vi kom ned til Kårvatn etter en uke i fjellet.

Men det hadde vært fint om noen kunne komme med utfyllende kommentar om sol/vind-tørking som jeg nevnte tidligere i tråden. Det er ikke alltid det finnes en høvelig myr i nærheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet tåler ørret - i motsetning til harr - godt å ligge noen dager - MEN - den bør selvsagt ikke oppbevares i varm ryggsekk eller i solsteiken mer enn nødvendig. Et gammelt råd er å grave den ned i myr (virker som kjøleskap), eller om det ikke finnes, legge den i "gropa" som ofte finnes under store steiner og hvor det ofte er litt fuktig og svalere enn i vanlig skygge.

Videre er det et gammelt råd å legge einerkvister i buken på fisken.

Hvis fisken tross dette ikke holder seg. merker du det først ved at den blir løsere i kjøttet og beina begynner å stikke ut. Da bør du steike og spise den litt brennkvikt.

Noen sverger også til å vindtørke fisken for å oppnå fast konsistens og økt holdbarhet - dette har jeg imidlertid liten erfaring med. Den må iallefall renses ekstremt godt først for ikke å bli flueattraktor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.