Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til person på 100kg og 166cm


Forsakencowboy

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe søstera mi med å finne ski. 100kg vekt og 166cm høyde begrenser utvalget noe. 

Skal brukes til koseturer et par ganger i året, nybegynnernivå, ønsker noe billig, feller ikke nødvendig. Markaski eller turski er sikkert best.

Noen som vet om noen aktuelle modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en tung person som er uvant på ski ville jeg ha valgt noe stødig. Det utelukker kanskje de smale langrennsmodellene.

Personlig er jeg ikke så fryktelig langt unna de målene der (noe lettere men har vært i nærheten...) Dersom man ikke trenger gli så er den rimelig fjellskipakke et greit valg. Jeg har et par Madshus Voss smørefri som er svært forutsigbare og stødige, men null gli grunnet vekta på bruker. Men feste i massevis ;-) 

Litt mer skiglede oppnås nok ved bruk av smøreski, men for så få turer i året spørs det om man orker å smøre ordentlig. Jeg vil anta at ekstra tyngde sliter mer på festesmurninga enn en lettere person, så da bør man nok være nøye med å ha smelta inn base binder. 

Min beste kombo oppnås gjennom å ha et par Åsnes Nansen med base binder + en hard grunnvoks, da får jeg greit feste på flat mark samtidig som fellene fester seg greit ved bruk i oppoverbakke. Men da snakker vi om en noe dyrere prisklasse. 

Er det til bruk i eller utenfor løype? For løypebruk kan kanskje et par moderne felleski være et godt valg men disse har jeg lite peiling på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Turski og billige ski har ofte ett spenn på alle ski i samme lengde. Når man avviker nok fra normalvekt i forhold til lengde så må man opp på dyrere modeller hvor det produseres mange forskjellige spenn pr lengde. En "vanlig" ski vil i slike tilfeller være for myke slik at glid blir dårlig. Spes vanskelig å få gode ski hvis det er klisterføre. Smurning vil også slites fortere. Felleski er et alternativ men må også opp på de dyrere modellene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.