Gå til innhold
  • Bli medlem

Isbor - hel eller foldbar utgave ?


KaSyX

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny isbor Rapala UR Evo Steel 115 mm, men den kommer i foldbar og i hel utgave.

Kan dere anbefale meg hvilken utgave er bedre? Jeg vil helst kjøpe i foldbar utgave, men jeg er litt usikker om det kommer til å bli bra nok i framtiden. Jeg er red for at den kommer til å være løs eller noe...

Jeg setter pris på hjelp.

(Er ikke foldbar tredelt?)

 

 

WEB_Image Rapala UR Evo Steel 115mm Isbor -302462881.Jpeg

WEB_Image Rapala UR Evo Steel Foldbar 115mm Isbor 1457905963.Jpeg

Endret av KaSyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tredelt finnes enda, men finnes vel bare i liten diameter (115mm) . Men du har ikke noe å bekymre deg over for disse borene over her. De er solide sålenge du behandler dem normalt.

De beste borene heter vel nå Heinola(gamle Rantanen UR), og da har du livet ut. Mitt tredelte er sikkert 20 år nå og like fint.

https://www.gero.no/produkt/isbor/ur-rantanen-bor-gront-115mm-3-delt/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag råkade glömma min isborr  på fjället förra vintern så jag har studerat svenska fiskeforum vilka de bästa produkterna är då det blir nyköp för min del. 

UR Rapala verkar inte hålla lika hög kvalitet som de gamla Rantanen och Heinola. Mycket är utsålt från den svenska marknaden, men det kanske w finns kvar Heinola på den norska marknaden. För egen del föll valet på Mora Nova 150mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil istemme det Espen sa, og velge et bor med større diameter. Det går selvfølgelig an å borre flere hull og slå ut veggene om man trenger større hull, men det er tidkrevende... 150 mm er vel det som blir regnet som den beste allround størrelsen... ulempen er vel at det blir større/tyngre, men personlig ville jeg nok gått opp minst en størrelse...

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke alle disse borene som det kan monteres "skikkelig" forlenger på? 

På noen av UR Rantanen er det vel bare forlenger på nederst, og det syns jeg personlig er litt klønete. Bruke verktøy og skru.WEB_Image%20UR%20Rapala%20Evo%20Gr%C3%B8

Jeg liker også best kniver og ikke hel krone, men det er vel som det meste annet smak og behag. Men dette var kanskje noe utenom det trådstarter spurte om.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg dårlig isbor som kun har "gjenger" (hva skal man kalle de?) de nederste 60 centimetrene, jamfør profilbildet mitt. Når isen er dyp må du bruke fryktelig mye energi på å løfte borret opp gjentatte ganger for å få ut is og sørpe, da det ikke klarer å mate det ut selv. Så jeg hadde nok valgt det ikke-foldbare borret. Det blir nok et sånt på meg etterhvert for å erstatte Mora Ice Easy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Espen Ørud skrev:

115? Skal du bare fiske i Sør-Norge? ;-)

Ja, det stemmer. Jeg bor i Skien (Telemark).

18 timer siden, lars p skrev:

De beste borene heter vel nå Heinola(gamle Rantanen UR), og da har du livet ut. Mitt tredelte er sikkert 20 år nå og like fint.

Jeg har allerede bestillt den tredelte isboren Heinola. Jeg håper at jeg blir fornøyd :P

12 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Jeg vil istemme det Espen sa, og velge et bor med større diameter. Det går selvfølgelig an å borre flere hull og slå ut veggene om man trenger større hull, men det er tidkrevende...

Ja, det stemmer, men jeg kan gjøre det med 115mm også, ikke sant?

Uansett jeg kommer til å kjøpe en isbor i størrelse 150 mm i tillegg, fordi jeg skal fiske hovedsaklig abbor i nærheten med 115mm og større størrelse 150mm når jeg er på jakt etter større fisk. Jeg syns 2 isbor 115mm og 150mm er et godt valg her i Telemark.

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

På noen av UR Rantanen er det vel bare forlenger på nederst, og det syns jeg personlig er litt klønete. Bruke verktøy og skru.

Jeg er enig med deg. Det ser ut at man ikke behøver å bruke verktøy til å gjøre det med Heinola isbor (bildet nedover).

btw. Jeg har bestilt Heinola med hel krone så vær så snill og ikke skriv at du liker best kniver :D

70194_UR_BOR_115MM_3_DELT_1.jpeg

Endret av KaSyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, KaSyX said:

btw. Jeg har bestilt Heinola med hel krone så vær så snill og ikke skriv at du liker best kniver :D

 

Det er nok et bra valg. Det er bare at det koster 600 for en ny krone og nesten det samme for å få den slipt opp. Jeg fikk en bekjent til å slipe opp den ene min, og sette den korrekt, og det ble bra. Jeg har 2 kroner.

Det er ganske hardt til disse borene å dras opp og ned for å renske hullene etter man har borret hull. 

14 minutes ago, KaSyX said:

Jeg er enig med deg. Det ser ut at man ikke behøver å bruke verktøy til å gjøre det. (bildet nedover)

Hvis du skal montere ekstra forlenger på det boret der må du montere det nederst? Men det er jo ikke sikkert du har behov for så lang isbor. Uansett mener jeg at de burde ha en vanlig forlenger å sette øverst på boret. Rett og slett en vanlig stang, eller at det var en teleskopanordning på selve boret i tillegg.

Det er ellers mer pakkvennlig enn de fleste andre isbor, så det er nok et bra valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KaSyX skrev:

Ja, det stemmer. Jeg bor i Skien (Telemark).

Jeg har allerede bestillt den tredelte isboren Heinola. Jeg håper at jeg blir fornøyd :P

Ja, det stemmer, men jeg kan gjøre det med 115mm også, ikke sant?

Uansett jeg kommer til å kjøpe en isbor i størrelse 150 mm i tillegg, fordi jeg skal fiske hovedsaklig abbor i nærheten med 115mm og større størrelse 150mm når jeg er på jakt etter større fisk. Jeg syns 2 isbor 115mm og 150mm er et godt valg her i Telemark.

Jeg er enig med deg. Det ser ut at man ikke behøver å bruke verktøy til å gjøre det med Heinola isbor (bildet nedover).

btw. Jeg har bestilt Heinola med hel krone så vær så snill og ikke skriv at du liker best kniver :D

70194_UR_BOR_115MM_3_DELT_1.jpeg

Kjempevalg av borr, samme som jeg bruker (før de skiftet navn). Jeg har hatt en reservekrone liggende ubrukt siden jeg kjøpte borret, men helt klart plunder om det skal skiftes. 

Har også et 3 år gammelt rappala ur evo 155 (?) med komposittkrone. Der er det allerede slark i overgangen. Det borret har jeg montert forlenger på, mye styr med det så det har vært på borret siden det ble montert. Men det er 155en som er med på isen i Indre Troms. 115en brukes på lokale småfiskvann hvor jeg ikke regner med fisk over 1,5 kg (nå er det egentlig sjelden den grensen passeres, men det hender seg :-)) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Arntrooney skrev:

Kjempevalg av borr, samme som jeg bruker (før de skiftet navn). Jeg har hatt en reservekrone liggende ubrukt siden jeg kjøpte borret, men helt klart plunder om det skal skiftes. 

Anbefaler du å kjøpe en reservekrone nå eller er det unødvendig? ;)

Endret av KaSyX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KaSyX skrev:

Anbefaler du å kjøpe en reservekrone nå eller er det unødvendig? ;)

Forhåpentligvis trenger du aldri å bytte skjær.

Hel krone er gull. Og ikke noe problem å bytte, bare pass deg for skarpe  kanter.

Har du sett dette som hyllevare hver gang du er innom butikk kan du jo vente, men sjanse å ta. Kan være tomt da du trenger en fredag... 

Selv legger jeg aldri ut på lengre turer til ukjente vann uten reserve i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KaSyX skrev:

Anbefaler du å kjøpe en reservekrone nå eller er det unødvendig? ;)

Jeg har ennå ikke truffet stein med borret, trolig derfor jeg ikke har hatt behov for reservekrona. Mener at det er mulig å få slipt opp krona, men har aldri forsket videre på dette. 

Alltid godt å ha en backup når du er på tur, kjipt å få turen ødelagt grunnet skadet isbor :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig en passende tråd dette til følgende spørsmål:

Jeg har et abu-garcia-rocket-racer-isbor-130mm, og trenger en forlenger. "Staget" som håndtaket er festet til og som man putter inn i spiralen måler jeg til ca. 1,5-1,7 cm. i diameter.

Noen som vet om forlengerne på markedet er ganske universale?
Jeg ser at både felleskjøpet, skittfiske og fjellsport selger forlengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlengerne til Rantanen/Heinola settes på mellom skjær og spiral så tror ikke de passer. 

De stengene som settes på i andre enden bør vel kunne passe. Så lenge man er nøye med diameter og fester - det blir ganske stor påkjenning på slike skøter. Jeg har opplevd at to delte bor har klappet sammen i bløt våris, riktignok uten forlenger!  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.