Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger man egentlig multiverktøy?


ubernoob

Anbefalte innlegg

Annonse

Verktøy jeg har på tur: 

kniv
teleskopsag
kraftig teip
streng (både tynn og litt tykkere)
nål & tråd
lappesaker
tau
fil ell. smergelpapir (til vedlikehold av sluker og kroker)
små skrujern (til  etterstramming av skruer)

Tror det var det. Veier ikke mye og man behøver ikke bryte turen eller å frastå fra planlagte aktiviteter hvis reparasjoner skulle behøves.

Edit: Ja, og en liten tang.

Endret av 2_o'Clock_Man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Surge er det og en fin diamantfil, som til nød kan brukes til å slipe knivbladet på turkniven, Surge'n og fiskekroker om det skulle være krise, selv om jeg alltid har med en Fällkniven DC4 brynestein til kniven og en Buck "diamond pocket sharpener" til kroker, serrateringer osv.

(Filen på Surge er selvsagt avtagbar og kan byttes ut med sagblad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som vinterturer og langturer er de dominerende bruksområdene, og det stemmer bra med min egen praksis.

For min del er multitool litt latskap. Hadde man brukt litt tid på å tenke ut hva som kan dukke opp av behov på ulike turer så kan man ende opp med mer egnede og i noen tilfeller lettere verktøy, men det er lettvint å bare slenge en Leatherman i sekken og satse på at den duger til det som måtte dukke opp. Skeletool er f.eks ikke egnet til pygmeskruene som holder fast dekselet over mikrofonkontakten på iCom jaktradio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig å spørre om en liten ting her? :)
Er endel som nevner fiskesneller og multitool.
Jeg var i ganska mange år ganske manisk når det kom til sportsfiske.
Fiska alt fra store karper (25 netter i løpet av ett år ved samme vann) til Gullbust med en maggot og krok str.18. 
Ikke noen gang har jeg hatt problemer med snellene mine :)
Ja, de har blitt gått igjennom 1 gang i året og smurt opp men ikke noe mer enn det.
Skjønner ikke helt at vedlikeholdte fiskesneller skal være en utgjørende faktor for at man trenger multiverktøy på tur. Når ting går dritt med en fiskesnelle så har man vel ikke med seg reservedeler til snella så man får fiksa den uansett??


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å misforstå her. Man har ikke en brannslokker i huset fordi huset stadig vekk tar fyr. Eller airbag i bilen fordi man hele tiden kolliderer. Jeg har skjøteledd til teltstengene mine alltid med , men i løpet av mine 50 år med huset på ryggen i fjellet , har jeg bare hatt nytte av det en gang. Den andre gangen jeg brakk , brakk teltbøylen på 3 steder , og det var ingen måte jeg kunne reparere stangen på og jeg måtte sove med teltet som dyne den natten. Nå har jeg 3 skjøteledd i pluggposen. 2 ganger har det at jeg hadde ett skrujern tilgjengelig gjort at jeg kunne skru opp dysespissen på Novaen , plukke ut den lille rensenålen med tanga , og stikke opp dysehullet slik at brenneren virket igjen . Det derre shaker type  rensenål konseptet var bare ikke godt nok. Med min Svea 123 som jeg bruker nå , vil trolig aldri ett slikt problem oppstå. Men kanskje ett annet ? Også var det skruen i ene enden på haspelsnella som løsnet og heldigvis landet i bunnen på kanoen slik at jeg fant den. Uten ett skrujern kunne jeg nok fått den på plass med neglene og en knivspiss, men du verden så mye greiere det er med ett skrujern . Og vekta av en Skeletool gjør ikke at turen blir ødelagt av den grunn , men den kan gjøre at en « shit happens « situasjon ikke blir noe pes likevel. Den som ikke kan se verdien av en multitool i fjellet mangler litt fantasi ...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Robinson skrev:

Det er lett å misforstå her. Man har ikke en brannslokker i huset fordi huset stadig vekk tar fyr. Eller airbag i bilen fordi man hele tiden kolliderer.

    8<---------------------------------------------

Den som ikke kan se verdien av en multitool i fjellet mangler litt fantasi ...

Det er vel få her inne som ikke ser den potensielle verdien av å ha et multitool i sekken. Men flere vurderer det kanskje opp mot type tur, konsekvensen av en feil/skade på utstyr på gitt tur, og egen kompetanse ift å reparere ting med en multitool mtp å alltid ha en i sekken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Robinson skrev:

Den andre gangen jeg brakk , brakk teltbøylen på 3 steder , og det var ingen måte jeg kunne reparere stangen på og jeg måtte sove med teltet som dyne den natten

3 brudd er mye. Men i mange tilfeller, kan du demontere stanga og ta ut det defekte leddet, og dermed få en stang som er kortere, som gjør at du kan få teltet opp og stå sånn nogenlunde. Har teltet mange like stenger med samme diameter, kan du optimalisere med de stengene du har og rep-ledd. Noen setter også det skadde stedet lengst ned. Men litt tape, og litt verktøy, gjerne en tang, kan du få til mye med litt kreativitet. Men verktøy hjelper ikke så mye om ikke den som skal bruke det, vet hva han skal gjøre med det. Noen ganger er det å se mulige løsinger også til god hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet er ett  Stetind 2 , forløperen til Ringetind teltet. Da jeg bestilte ny bøyle fra Helstport fortalte de at aluminiumstenger som blir spent oppå i en bøy utallige ganger etterhvert  kan bli sprø med årene og knekke lettere. Jeg gjorde ikke noe spesielt med stangen , skulle bare tre den i da det smalt. Trodde ikke mine egne øyne da jeg trakk den ut og så at det var 3 brudd . Teltet er nok nærmere 30 år gammelt nå , men jeg liker det så godt at jeg håper å kunne bruke det mange år til.

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Robinson skrev:

Helstport fortalte de at aluminiumstenger som blir spent oppå i en bøy utallige ganger etterhvert  kan bli sprø med årene og knekke lettere. Jeg gjorde ikke noe spesielt med stangen , skulle bare tre den i da det smalt. Trodde ikke mine egne øyne da jeg trakk den ut og så at det var 3 brudd 

Dette er kjent, feks en spaghetti som knekker, knekker i flere deler. Sandlins teori baserer seg på arbeidet til to franske forskere som lanserte begrepet cascading fractures for å forklare spaghettimysteriet på midten av 2000-tallet. Forskningen ga dem en Ig Nobel Prize, en pris som tildeles forskning som er mer kuriøs enn normalt

Spol til 1.20! 

3 timer siden, Robinson skrev:

Teltet er nok nærmere 30 år gammelt nå , men jeg liker det så godt at jeg håper å kunne bruke det mange år til.

Stetind 2 har ord på seg for å være et bra telt, og nye Ringstind som har 2 stenger har nok hentet inspirasjon herfra. 

Endret av Memento mori
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2019 den 11.19, ASI skrev:

 

Et multiverktøy i seg selv er sjelden nok, med unntak løse bindingsskruer, men det krever jo litt nevenyttighet og litt ekstra snack i rep posen.

Har hatt bruk for alt det litt sære over.

Pulkdrag røsket ut av bøylen i 2004 (ivrig vorsther, tung snø og tyngre pulk) fil brukt i kryss på aluminiumsstanga på draget for å lage hull, deretter gradert ut med skrutrekker, ny skrue gjennom, strammet med tanga.

Skibinding til turfølge i 2008, wire (som selvfølgelig er med) wireklemme, og mye bruk av leatherman. 

Skrutrekker til å etterstramme bindinger, skru på slangeklemme på skistaver for å spjelke.

Tang -bøye ned knekt 75 mm rottefelle.

Opplevde også at Bergans Fjellbu hadde krympet og stanga var for lang - frem med fila. Noe det også er lurt å gjøre om teltstanga knekker før man legger på skjøtehylsa.

I de fleste av disse situasjonene ville mangel på multiverktøy og ekstra snacks i repposen medført ganske slitsomme opphold i videre framdrift. 

 

 

 

skibinding.PNG

Hvor får man kjøpt slike strips og wire? skal på tur og bør vel ha et lite rep.sett av noe slag. Og blir jo helt bleik her jeg sitter og leser om alt som kan skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mayen skrev:

Hvor får man kjøpt slike strips og wire? skal på tur og bør vel ha et lite rep.sett av noe slag. Og blir jo helt bleik her jeg sitter og leser om alt som kan skje...

Strips og tynn wire/ståltråd finner du f.eks. på Biltema. Men ingen grunn til å bekymre seg for "alt som kan skje". Har oftere bruk for solbriller enn reppsett :)

(men har med begge deler)

 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du med verktøyet til primusen, litt tape av forskjell type duck/Gorilla (bare litt på skistavene), saks, bitteliten kniv, litt tynt tau eks 2 mm i god kvalitet dekker du de fleste av tilfellene. 1 meter med ståltråd kan også brukes til mye. Men husk er dere flere, trenger ikke alle ta med alt. 

Glemt å pakke en vital del er nok den fella de fleste går i. Feks skisko, skistaver, pulkdraget, pulkselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duct tape rundt brenselflaskene er også en fin ting. Hvis du en kveld finner ut at du skal fikse noe og skistaven med tapen rundt brukes som bardunfeste ute på den andre siden av teltet i en snøfonn og du selv sitter inne i teltet godt nede i posen. Tre runder tape rundt fuelflasken tilsvarer dessuten veldig mange runder rundt en skistav.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SnorreL skrev:

Duct tape rundt brenselflaskene er også en fin ting. Hvis du en kveld finner ut at du skal fikse noe og skistaven med tapen rundt brukes som bardunfeste ute på den andre siden av teltet i en snøfonn og du selv sitter inne i teltet godt nede i posen. Tre runder tape rundt fuelflasken tilsvarer dessuten veldig mange runder rundt en skistav.

 

En annen fordel med å ha det rundt fuelflasken er at man får varmet ductapen litt. enkelte typer ducttape fungerer dårlig i kulde, limet slipper lerretsdelen, dette gjelder enkelte typer dyr tape også. En annen fordel med å varme opp først er at varm teip hefter bedre også.

kan nok være en fordelå bytte ut teipen en gang i blant.. jeg har hatt samme teipen på flaska i 3-4 år, og med drivstoffsøl og annen slitasje så regner jeg ikke med at den varer evig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2019 den 12.54, tubbs skrev:

Jeg husker godt når Victorinox, Gerber og Leatherman begynte med multitools :)
Men folk var jo på tur lenge før det så nødvendig er de vel strengt talt ikke ?
Men i mange tilfeller så er de kjekke og ha

 

Er du så gammel? Victorinox laget vel de første i 1891 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Lommekniver ja, multitools nei!

Alt er relativt. Men hadde nå både skrutrekker, boksåpner og syl i tillegg til knivbladet.
Avsporing nok, men var vel midt på 80 tallet det begynte å ta av med Leatherman osv. ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lompa skrev:

Er det så lurt å ha tapen rundt brennstofflaska, med tanke på søl? Hvordan fester ducttape som har fått bensin eller parafin på seg? 

kommer ann på limet. Men de fleste tape vil miste limet av bensin søl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg tenker på ang søl på tape som er rundt fuelflaska er ikke om den limer bra eller ikke hvertfall, det er vel værre med brannfaren?
Brenner tape med fuelsøl bra? ...ikke testet selv.

Kan ikke noen med her med slikt utstyr teste hva som skjer ved et slikt tilfelle der man er uheldig å få fyr på noe som er surret rundt fuelflaska? Og kan man da redde seg ut av situasjonen med et multitool? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.