Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På ‎06‎.‎02‎.‎2019 den 12.46, Stig Stormo skrev:

Hei!

Er på utkikk etter fjellski for å fortsette turen etter der løypa tar slutt. Terreng hovedsaklig lett kuppert, men bør tåle en tur til topps også. Går som oftest med sekk, men pulk kan også bli aktuelt.

Har fått anbefalt Fisher sine Traverse 78. Dette er en smørefri ski, med mulighet til feller i tillegg.

Ønsker erfaringer på denne skia, hva fungere godt og hva fungere ikke fullt så godt.

Ser de er litt brede for spor. Hvordan går de i litt slitte spor og hvor retningsstabile er de for å gå utenom sporet men likevel på preparert område?

Mvh

Stig

Kjøpte de nå nettopp og har hatt en liten tur på de. Satt godt, stabil og gode. Men ikke prøvd på lang tur enda! Genialt med smørefritt, og man har mulighet for kortfelle, selv om jeg ikke har behov for det til mitt bruk. De bråker litt på nedkjøringer, så kanskje ikke noe god jaktski….

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Av sarawm
      Hei! På fredag skal jeg på min første vintertur (med ski og pulk!). Gleder meg veldig, men gruer meg også litt; fått anbefalt å bruke fjellski, men har ikke det.. Ikke fått tak i heller. Så tenker å låne mammas gamle klassiskski (selv har jeg skøyteski, men ser for meg at klassisk må være bedre?). Fått inntrykk av at vi skal gå i ganske flatt terreng, men anbefales fjellski siden vi skal gå utenfor løyper og med noe tung oppakning, samt at fjellski-sko jo er varmere.. Risikerer jeg at denne turen blir helt fiasko hvis jeg bruker langrennski? Jeg er i god form og har gått langt på ski før. Samt meldt mildvær, så tror ikke skoa blir alt for kalde. Har ellers randoski, men det er jo en del tyngre, samt at tar jo litt tid med av og på feller..
      Ellers noen tips? Hørt man kan bruke gaffatape som feller?
    • Av Onatopp
      God vinterdag til alle - break a leg!
      Åsnes Falketind.
      Fjellski - Åsnes Falketind 62 eller 68 - hva egner seg best til turer med 3/4 bortover og 1/4 oppover, og hva er egentlig forskjellen mellom disse to modellene (smørespenn, stabilitet i nedoverbakke, bortovergange) ?
      Bindinger:
      Voile Switchback eller Voile Hardwire, hva passer best til nevnte tildragelse med mest bortovergange  og litt oppovertur ?
      Sist, men ikke minst, hvordan er forholdet mellom lengde på ski og lengde på skigåer på hvor breie ski (hva om skiene er kortere enn skigåer) ?  Skjønner at en dyktig snemann vil kunne kjøre selv telemark på lange tannpirkere, der er ikke jeg, har til nå begrenset seg til ploging og fellegåing i nedoverbakke (!), dette tar jeg nå høyde for å endre litt på - med hjelp av erfarne utstyrsbrukere på forumet.
      Info:
      Sko: Crispi Svartisen.
      Energi:  Greier 1800 moh-topper med litt strev på sommeren (fra null moh).
      Høyde/vekt: 1.82m/70 kg.
      Erfaring:  Mye av årets tre sesonger -vinter har begrenset seg til bortoverski - dagsturer og en og annen overnattingstur ute på vinter.
      Mål:  Bli kvitt dødsangsten på ski i nedoverbakke.

• Av Marius Engelsen
      Noen som har prøvd både Fisher sitt system, og Åsnes sitt system, som kan si noe om det er stor forskjell på gliden mellom de to? Lurer på om fraværet av fellelås har særlig betydning, eller om det er stort sett lik glid.
      Jeg bruker foreløbig Åsnes, og en stor fordel er at det er så lett å ta av og på fellene selv, uten å ta av skiene.
    • Av Barnum
      Hei!
      Prøvde Fischer XC Control 17/18 i størrelse 42. Vanligvis har jeg 41-42 i skor, men disse var for små (tærne buttet mot).
      Er det flere som har opplevd at Fischer er små i størrelse? 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.