Gå til innhold
  • Bli medlem

Soto’s gassbrenner -alle typene i en film


Memento mori

Anbefalte innlegg

Soto lager mye fint, og denne dukket opp i YouTube feeden min. Den viser de typene Soto har som går på gass. Stormbreaker, Windmaster, Microregulator og Amicus. 

Det virker som Soto leder an på en del områder og at det er di som blir kopiert. Litt synd at dener på Japansk og Japans tekst, men vekta er i vanlig tall. Noen her inne med erfaring fra disse modellene her? De er relativ dyre og i høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Var innom felleskjøpet i dag for å handle kattesand, så det stod en liten soto brenner på disken med tilbud til litt over 300,- Husker ikke hvilken modell det var, men er det noe å gå for eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bendikb skrev:

Var innom felleskjøpet i dag for å handle kattesand, så det stod en liten soto brenner på disken med tilbud til litt over 300,- Husker ikke hvilken modell det var, men er det noe å gå for eller? 

Er kanskje den du kan se her (men, til full pris), Soto Compact?  www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/friluft/friluftutstyr?sort=NameAsc&minPrice=17&maxPrice=4990&brands=Soto
Vet ikke noe om den så kan ikke svare på om det er god eller ikke, men søker du litt på google og youtube finner du nok flere tester av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bendikb skrev:

Ja, godt mulig det var den der. Ser nå det er en slik brenner man fester rett på gassboksen. Ser for meg at det er mer stabilt med en ledning mellom gass og brenner? 

Jo, helt klart mer stabilt med en slangebrenner. Foretrekke disse selv, men syns toppmontert er kjekt når jeg vil pakke lett.  En annen fordel med slangebrenner - du kan sette vindskjerm rundt brenneren, boksen på utsiden. For toppmonterte brennere finner du som regel en advarsel fra produsentene om å sette en vindskjerm rundt. Ikke uten grunn, faren for overoppheting av selve gassboksen. Varmen reflekteres jo fra brennerhode til vindskjerm til gassboks, så det kan fort bli "styggvarmt" på innsiden av en slik montert løs vindskjerm. 

Men just derfor den toppmonterte Windmaster modellen fanget min interesse, da det ser ut til at den er rimelig effektiv også om det blåser litt, uten bruk av ekstern vindskjerm altså. Eneste minuset med den er at den blir nokså høy => kan fort bli ustødig om den ikke står godt og/eller gryta settes litt skjevt på osv. 

Et annet alternative er jo type brennere av Jetboil og lignede konstruksjoner, med varmeveksler under gryta/koppen og "innebygd" vindskjerming av brennerhodet (gassboksen går fri m.a.o).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bendikb said:

Ja, det hadde jeg ikke tenkt på engang ang vindskjerm på toppmonterte brennere. Bruker selv kun alkoholbrenner og bål, men vurderer å skaffe meg en gassbrenner. 

En stor fordel med mange slangebrennere er at du kan snu gassboksen opp-ned, og dermed få mye bedre effekt i kjølig vær. Brenneren må være konstruert for det, det ser du på at den har et lite forvarmingsrør som går delvis over selve brennerhodet. Jeg er storfornøyd med min Primus Easy Fuel.
Slangebrennere er mer stabile som sagt over, og lettere å bruke med vindskjerm. Men de er tyngre og tar mer plass. Som vanlig får du ikke både i pose og sekk :-)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, zimwalker skrev:

Søkte på prisjakt etter Soto Windmaster, men ser ikke ut til at butikker i Norge har den (?). Fikk god omtale her: adventuresinstoving.blogspot.com/2016/11/the-soto-windmaster-worlds-lightest-gas.html. Kunne tenkt meg en slik på vindfulle dager der jeg bare tar en kort rast for å koke opp litt kaffevann før jeg rusler videre.

Did MSR Copy Soto? - MSR Pocket Rocket Deluxe vs Soto Windmaster,  Backcountry Exposure - Mar 18. 2019 :   www.youtube.com/watch?v=V_U12fixXfM

MSR Pocket Rocket Deluxe vs Soto Windmaster,  Spiguyver Backpaking - Mar 19. 2019:  www.youtube.com/watch?v=l3Ydfltc5FE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte en Soto Windmaster fra UK nå.   www.ultralightoutdoorgear.co.uk {...}/windmaster-stove-with-triflex-4flex-p7625   Med i pakken er "TriFlex (3-prong pot support) and 4Flex (4-prong pot support), stow bag".  Blir kr 825,95 når jeg tar hensyn til norsk moms og fortollingsgebyr ved innførsel. Webshopen trakk fra UK moms, og det var fri frakt som som uregistrert pakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, vetting skrev:

Spennende, like soto :) Denne er på størrelse med Pocketrocket?

Det spørs hvilen utgave av Pocket rocket du tenker på . Finnes jo Pocket Rocket (85g), Pocket Rocket 2 (73g) og Pocket Rocket Deluxe (83g). Sistnevnte er nesten en kopi av Soto Windmaster, men veier noen gram mer om man sammenligner med Windmaster med standard Triflex kjelstøtte (68g).  Windmaster er samtidig noe lengre (høyere) en PR Deluxe.

Sammenligner du med den opprinnelige Pocket Rocket og Pocket Rocket 2, så er begge disse noen gram tyngre enn Windmaster med Triflex kjelestøtten, men Windmaster er jo lengre (høyere), enn de to.  Pocket Rocket brennerene tar m.a.o. mindre plass, er letter å få pakket komprimert sammen med andre ting - som f.eks gassboks og krydder og what not du vil ha i koke-settet ditt. Så om du f.eks i dag har en Pocket Rocket som du akkurat får plass til oppi gryta/kjelen/koppen du bruker sammen med en liten gassboks, vel Windmaster trenger mer plass - så da ryker det oppsettet. Må altså ha litt større gryte/kjele/kopp  dersom målet er at både brenner + gassboks skal få plass oppi.  Alternativt finne andre måter å pakke på, f.eks. med gassboksen for seg.  For egen del har jeg så mange ulike kjele og gryter at om det er om å gjøre å pakke mest mulig komprimert, så finner alltids noe som passer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, zimwalker skrev:

Det spørs hvilen utgave av Pocket rocket du tenker på . Finnes jo Pocket Rocket (85g), Pocket Rocket 2 (73g) og Pocket Rocket Deluxe (83g). Sistnevnte er nesten en kopi av Soto Windmaster, men veier noen gram mer om man sammenligner med Windmaster med standard Triflex kjelstøtte (68g).  Windmaster er samtidig noe lengre (høyere) en PR Deluxe.

Sammenligner du med den opprinnelige Pocket Rocket og Pocket Rocket 2, så er begge disse noen gram tyngre enn Windmaster med Triflex kjelestøtten, men Windmaster er jo lengre (høyere), enn de to.  Pocket Rocket brennerene tar m.a.o. mindre plass, er letter å få pakket komprimert sammen med andre ting - som f.eks gassboks og krydder og what not du vil ha i koke-settet ditt. Så om du f.eks i dag har en Pocket Rocket som du akkurat får plass til oppi gryta/kjelen/koppen du bruker sammen med en liten gassboks, vel Windmaster trenger mer plass - så da ryker det oppsettet. Må altså ha litt større gryte/kjele/kopp  dersom målet er at både brenner + gassboks skal få plass oppi.  Alternativt finne andre måter å pakke på, f.eks. med gassboksen for seg.  For egen del har jeg så mange ulike kjele og gryter at om det er om å gjøre å pakke mest mulig komprimert, så finner alltids noe som passer bra.

Jeg tenkte på Pocketrocket 2, visste ikke at det var kommet en delux-modell :) Jeg har tre ulike brennere: 111, 111T og Pocketrocket 2. Pocketrocket 2 bruker jeg ved lett pakking og enkle turer. Men som du sier, den passer fint i matkittet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Blaser skrev:

Nå har Massdropp Soto Windmaster tilgjengelig:

Er ikke registrert der, så fikk ikke sett prisen, men tipper den er lavere enn hva jeg betalte (#%2!#!!). Nåvel, nytter ikke å gråte over spilt melk. (Venter fortsatt på "min").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, zimwalker skrev:

Er ikke registrert der, så fikk ikke sett prisen, men tipper den er lavere enn hva jeg betalte (#%2!#!!). Nåvel, nytter ikke å gråte over spilt melk. (Venter fortsatt på "min").

prisen er 50 USD + frakt på 6,2 USD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
9 timer siden, Blaser skrev:

Bestilte en soto windmaster på ( mass) drop nå.

https://drop.com/buy/soto-windmaster-stove?utm_source=linkshare&referer=S72KRW

 

Tipper du blir fornøyd! (hvis ikke er det noe feil med deg!;-) ).  Selv bruker jeg bare kjelestøtten med 4 "ben" (4flex), den andre med 3 (triflex) legger jeg hjemme. Var så heldig å få begge inkludert da jeg handlet  (den med 3 "ben" er standardtilbehøret tror jeg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 17.7.2019 den 22.13, zimwalker skrev:

Tipper du blir fornøyd! (hvis ikke er det noe feil med deg!;-) ).  Selv bruker jeg bare kjelestøtten med 4 "ben" (4flex), den andre med 3 (triflex) legger jeg hjemme. Var så heldig å få begge inkludert da jeg handlet  (den med 3 "ben" er standardtilbehøret tror jeg).

jepp,  hentet windmasteren i dag.  Måtte bare prøvebrenne :)

Helt klart fornøyd ja.  EKSTREMT BRA regulering.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.