Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel sovepose eller fjellduk?


Siripåtur

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal til Finse å sove i telt i 2 netter til helgen. Har en Mountain Equipement Neptun sovepose med komforttemperatur 0. Frøs med den selv om jeg sov med boblejakke og ull i oktober. Så har jeg en hauggammel ajungilak sovepose (husker jeg bruke den på vgs, som er typ 20 år siden...). Den er syntetisk og det står Quallofill 7 i den. Veier 1450g.

Har sovet med den utenpå ME soveposen min i rundt -8 grader, mer enn varmt nok da (har også en tynn ullpose jeg har sydd inni).

 

Men har fått meg en helsport X-trem fjellduk som jeg har lyst til å ta i bruk. Vil den holde varmen like godt rundt min sovepose? Gidder ikke å drasse med begge deler, men vil heller ikke fryse på natta 😳 Vekta blir ca. det samme. 

 

Noen som har erfaringer med slike poser på poser på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt poeng. Selv om jeg tror jeg ligger ganske stille i soveposen har jeg fått et par kommentarer fra hun jeg pleier å reise på tur med at jeg ruller meg mot henne på natta 😂 Ulempen med fjellduken er nok at jeg ikke kan stramme den like godt rundt hodet som soveposen. Og den innerste soveposen min har ødelagt stramming 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke temperaturer er meldt? Planlegger dere varmefyring?

 

Er det uklare faktorer ville jeg tatt med alle 3. Fin læring. Og fin garanti. Det er to ting som erfaringsmessig ødelegger en tur. Nest øverst på den listen er det å gå sulten. Øverst troner det å fryse når man skal sove. 

 

Finse og telt på denne tiden hørtes ut som pulk. Da gjør ikke den ekstra vekten av fjellduk noe og den har samtidig flere bruksområder...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Espen Ørud skrev:

Hvilke temperaturer er meldt? Planlegger dere varmefyring?

 

Er det uklare faktorer ville jeg tatt med alle 3. Fin læring. Og fin garanti. Det er to ting som erfaringsmessig ødelegger en tur. Nest øverst på den listen er det å gå sulten. Øverst troner det å fryse når man skal sove. 

 

Finse og telt på denne tiden hørtes ut som pulk. Da gjør ikke den ekstra vekten av fjellduk noe og den har samtidig flere bruksområder...

Det er meldt ganske milt (-6 - -8 grader). Men vet jo at ting kan snu, så kler meg til -30 😂🙈 skal sove i telt og gå med pulk. Er bare redd to soveposer, en ullpose, Exped downmat og fjellduken er litt overkill? Selv om jeg dropper skinn (diskuterer fortsatt med meg selv). Jeg r bitteliten og skal også drasse med meg alt til og fra toget. Er ikke beskymret for vekten på pulken. Mest at det er flaut å ha med så mye hvis alle andre kommer med en snerten minibag 🤓). 

På Finnmarksvidda planlegger jeg å ta med skinn og duken i tillegg. Der kan jo variasjonene være større. Selv om bestill knappen nesten ble trykket på for å bestille en kjempevarm Roberts sovepose i dag. 

 

Sult er intet problem. Er matvrak, så har alltid med alt for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Siri Therese Flamme-Larsen skrev:

På Finse??

Dyranut og sørover på vidda.

Det hjalp sikkert ikke at vi trolig la oss til nedi ett kuldehøl, for alt jeg vet. Mulig litt varmere lengre oppe på en haug for alt ueg vet.

Punktert underlag bidro heller ikke posetivt til god søvn 😂

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.