Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPS - Kart


JI

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Garmin GPS som det kan lastes inn kart på. Jeg har via internett funnet ut at det finnes en løsning som heter frikart - Etter hva jeg har forstått så er dette en gratis løsning for kart til Garmin GPS'er. Hvordan er kvaliteten på disse dataene ? Er det noen som har erfaringer med dette? Er det juridisk akseptert å benytte en slik løsning ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frikart er basert på openstreetmap, altså brukerlaget kart (open source). Kvaliteten varierer fra sted til sted, ofte færre detaljer jo mer perifert stedet er.

Uten å ha sjekket, så vil jeg påstå at det er helt stuerent å bruke frikart på Garmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg foretrekker å kjøpe kart på SD-kort. Bruker det ukentlig, så ikke så dyrt da. 

Prøvde noe fra Frikart, men likte ikke det så godt. Bl.a. får man ikke på høydeangivning med musemarkøren. Det er veipunkter jeg ikke er interessert i.

Har Topo Premium sentral-øst og hele Norge.

Skal kjøpe Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Akkurat nå, Nils Einar Ljosland skrev:

Til Garmin har jeg kart på minnebrikke. Har Norge 1:50 000 og Topo Premium Sørvest. Selv om du laster inn kart, bør du ha kart på minnebrikke som backup i tilfelle det oppladbare batteriet inne i GPSen som driver internminnet skulle lade seg ut eller noe sånt.

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne i GPSen sitter det et oppladbart batteri som driver internminnet. Da tenker jeg ikke på de batteriene som du bruker til å drive GPSen med. Dersom batteriet som driver internminnet skulle lade seg ut, så vil internminnet bli slettet og satt tilbake til fabrikkinstilling. Har vært omtalt et slikt tilfelle her på forumet. Dersom du har kart på minnebrikke, vil du fremdeles ha kart i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Inne i GPSen sitter det et oppladbart batteri som driver internminnet

Dette stemmer vel ikke, det er intern lagring, som holder på informasjon med eller uten strøm på batteri. Programvaren til GPS'n ligger på samme internminne som kartene, så dersom dette skulle tømmes når batteriet er flatt, så ville det ikke nyttet å ha kart på en micro-SD...
Dette kan du enkelt verifisere ved å ta ut batteri fra GPS'n din.

/Jan

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det virkelig var slik ville det være et stort problem. For både gps-er, telefoner, nettbrett og pc-er. Ville være et merkelig valg å lage et internminne som ikke tåler strømbrudd, samtidig som eksternt minnekort overlever år uten tilført strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Det stemmer at eldre enheter har "memory battery", tipper det fungerer på samme måte som cmos batterier på hovedkort. 

https://support.garmin.com/en-PH/?faq=Hb8vTBEcWG5uy215bSBPr8

Sitat

Certain GPS devices utilize an internal memory battery to ensure user data such as waypoints, routes and tracks can be stored when no batteries are in the device. If this message appears, it is possible to recharge the internal memory battery of the device.

På siden det linkes til, så står det ikke noe om at kartene forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sofasliter skrev:

På siden det linkes til, så står det ikke noe om at kartene forsvinner.

Dersom du lagrer kartene på ett minnekort vil de ikke forsvinne, men lagrer du dem på internminnet vil de bli borte. Når det er sagt aner jeg ikke om modellene det er snakk om har mulighet for å lagre kart på internminnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.