Gå til innhold
  • Bli medlem

Tykk dunjakke eller parkas?


Vegard Engan

Anbefalte innlegg

Hva er det folk foretrekker av en tykk dunjakke eller en mere slitesterk men tyngre parkas? 

Har tenkt å anskaffe meg en skikkelig varm jakke til bruk på litt lengre vinterekspedisjoner i streng kulde samt aktiviteter ved lav aktivitet (isfiske).

En skikkelig parkas vil jo selfølgelig veie mer enn en ren dunjakke og ha større pakkvolum, men samtidig er jeg redd for slitestyrken når man eksempelvis sitter ved bålet og jobber med hunder (hundekøring).

Har sedd litt på «Arktisk parka» fra fjellreven, samt dunjakker som «Mountain hardwear absolute zero», «The north face himalayan», «Fjellreven Keb expedition down»....

Hva foretrekker dere? Noen jakker som anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 8 måneder senere...

Skal du sitte med bålet så kan du ikke ha en lett (men tykk) dunjakke. Da får du fort hull. 

Jeg har en tykk dunjakke som går under rumpen. Den brukes primært i pauser, eller til f.eks. Toppstøt en tidlig (og kald) morgen. Den tåler lite og jeg er veldig nøye på å holde den borte fra stegjern og isøks og lignende.

Har også hørt gode ting om Bergans sin parkas, men har aldri prøvd selv. https://www.bergans.com/no/aktiviteter/ekspedisjon/ekspedisjonsklaer/expedition-down-parka-red-black

Jeg tror du må bare prøvde litt forskjellige. Jeg tror jeg prøvde 3 forskjellige jakker før jeg endte opp med Klättermusen sin. Den er forøvrig ganske lett, men ikke så robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.