Gå til innhold
  • Bli medlem

Testing av pulk.


In reach

Anbefalte innlegg

Har meldt meg frivillig til å teste en pulk som en lokal produsent har laget.

I vinter har de laget noen prototyper, som de låner ut til noen få utvalgte.

Håper pulken er ferdig i dag, har vært på fabrikken og skal få den modifisert slik jeg vil ha den.

Fester for taudrag, lage taudrag, ett lite håndtak fremme, samt oppheng for pulk/barn bak.

 

Er dog mest kjent med pariserpulk.

Har mange tanker og erfaringer med pulk.

Hva mener folket hvordan en god pulk skal være?

Endret av In reach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal en god pulk være? Jeg har ikke så mye pulkerfaring, men jeg har brukt barnepulken og denne varepulken noe:

En glassfiberpulk fra 70-80 tallet, laget av Segebaden:

69C8DCAC-DD91-4CA6-BC93-DC8E77614D31.thumb.jpeg.6a1156816c6af8b7b8c8aeb4421064ed.jpeg

Fordeler med denne pulken:

- Messingmeier biter godt i underlaget sideveis, Pulken følger bak, også ved traversering, glir ikke ut på siden.

- Messingmeier som er naglet fast, vil trolig holde pulken sammen i tilfelle skade/sprekk.

- Trekk og festesystem er bra. Ett langt strikk gjennnom D-ringer på ene siden av trekket, kroker på andre siden av trekket. Lasten sikres dermed skikkelig godt i pulken, og man kan slenge teltposen oppå eller inni trekket som man vil. Jeg har helst teltposen inni trekket, men på bildet ligger teltposen utenfor.

- Med stivt drag har jeg aldri veltet pulken, ikke i nærheten engang. Den har en slags form med sider som skrår utover, som bidrar med å vippe pulken tilbake. Kanskje som en litt rank båtform?

Ulemper med pulken:

- Litt tung.

- Messigmeiene glir ikke så bra på hardt underlag. Tipper plastmeier glir bedre?

 

 

Jeg tenker også at en pulk med fordel kan ha 3 dragfester, ikke bare 2, for sikkerhets skyld.

Formen bør være slik at den glir bra, men vet ikke hva som er best av kort og bred eller lang og smal. @Memento mori har jo en «rolls-royce» pulk i kabonfiber, og den har gjerne noen gode egenskaper som bør nevnes?

Bør pulker være tilrettelagt for å sammenkobles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, In reach skrev:

Har meldt meg frivillig til å teste en pulk som en lokal produsent har laget.

I vinter har de laget noen prototyper, som de låner ut til noen få utvalgte.

Håper pulken er ferdig i dag, har vært på fabrikken og skal få den modifisert slik jeg vil ha den.

Fester for taudrag, lage taudrag, ett lite håndtak fremme, samt oppheng for pulk/barn bak.

 

Er dog mest kjent med pariserpulk.

Har mange tanker og erfaringer med pulk.

Hva mener folket hvordan en god pulk skal være?

-Utskiftbare meier 

-Meier som gjør at den sklir mindre sidelengs 

-Flyte oppå snøen med fronten istedet for å grave seg ned på ene siden.

-Bærehåndtak foran og bak

-Draget må være sammenleggbart slik at det får plass i bilen, men det må være så stivt og solid at det ikke knekker når pulken evt går rundt. Fjæringen i draget må være så solid at det ikke bunnes ut når pulken er tungt lastet, slik som på fjellpulken

- Jeg har sansen for fjellpulken sine stroppeløsninger. Der kan nederste kolli festes med strikken, og kolliet på toppen (arctic bedding) festes med stroppene. Disse må være store nok til å kunne håndteres med hansker

-Coatingen bør være av noe som glir godt og enkelt kan fylles igjen ved skader.

- Nå snur jeg som regel pulken på hodet om natta, men jeg syns det er praktisk å kunne lukke pulktrekket.

-Vekt på pulken har selvfølgelig litt å si, men velteegenskaper teller mere

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet pulk og levert en rapport til produsent. Første inntrykk meget bra. Glidelås på siden for rask tilgang på mat, drikke, jakke underveis var genial. Noe småtteri å trekke men bare bagateller. I hovedsak på sele og drag.

Skjermbilde 1.JPG

Skjermbilde 2.JPG

Skjermbilde 3.JPG

Skjermbilde.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer info og bilder å bidra med? Hvilke materialer er pulken laget av, er trekket vanntett? Hva med meier under? Bilder av meier/underside av pulk? Var pulken stabil? 

Ser ut som et interessant produkt, og en bra produksjonsbedrift/konsept etter hva jeg leste på deres nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått montert på krok, øye bak. Også med tanke på to pulker, evt. barn bak.

Har levert pulk inn nå for ytterligere modifikasjon. Ønsker kroker på hver side samt handtak bak.

Jeg har fått montert fester for taudrag på den, bruker det mest på fjellet og opp langs elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
9 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Mangler bare lokk og 3 bærehåndtak på hver side... 😉

 

Det store spørsmålet er jo: Lar pulken seg polere....?

Haha ja.

Er det meningen at den skal lages i andre farger? Hvitt er kanskje ikke så lurt på vinterfjellet? 

Men aller mest er jeg misunnelig altså. Ønsker meg en pulk selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Gittiamo skrev:

Haha ja.

Er det meningen at den skal lages i andre farger? Hvitt er kanskje ikke så lurt på vinterfjellet? 

Men aller mest er jeg misunnelig altså. Ønsker meg en pulk selv. 

Ja, stusset på det selv. Jeg har fått prototypen. Tror de har en avtale med forsvaret eller planer om det, derfor hvit. Den sivile utgaven har farger på trekket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med nye produkter, men ser litt hjemmelaget ut i mine øyne, og jeg får litt assosiasjoner om likkiste som andre her også får. Produksjonstekniske løsninger er nok valgt foran estetikk.  Prototype laget for testing blir vanligvis ikke lagt ut på sosiale media/forum. 

Fasong/farger og hvordan den fremstår på bilder teller for mange, selv om de ikke vil si det. 

Se bare på Fjellpulken, hvor underdelen er lik, men hvor det er forskjellige trekk - gir et helt annet inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme produsent?

20190215_092223.thumb.jpg.f5e91ed096da74f4278e469081716e15.jpg

 

Spøk tilside😁, det som havner mest i tankene hos meg er baugdesignet. Vil ikke dette designet brøyte igjennom skavler eller dyp/løs snø og legge snøen oppå pulken og dermed medføre ekstra vekt å dra på? (Designet er nok bra for å flippe et Fjellpulken drag bakover.)

20190215_093601.jpg.87bf111564c724581eb000ab33401bb5.jpg

different-bows.png.5ecd7bfe542526e5eda9adcf405937e3.png

De fleste pulker i dag har draget festet i høyeste punkt i baugen men om springer går frem og opp over festet for pulkdraget vil man få enda mer løft i dyp/ujevn snø pga kraftretning fra drag, løft fra snø vs tynge fra pulken. Med et godt design vil pulken da løftes over snøen og evt snø som kommer opp skyves ut til sidene i stedet for å havne oppå pulken.

20190215_094651.thumb.jpg.c9ea9db47f8e7a9ed7e437169b429a59.jpg

(Vet at dette ikke er er stort "verdensproblem" på de fleste pulkerturer, men man møter på irritasjonen på enkelte turer. 😊)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette 👍

Er den motstandsdyktig mot velt?

Hva er vekten på denne?

De originale festene på segebadenpulken min er ganske langt nede på pulken. Kanskje for å «heise» den mer ut av snøen? Forskjellen blir kanskje ikke så stor, at det har noen som helst praktisk betydning?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka, jeg skjønner hva du mener.

- Ang. baugform: Kan det allikevel hende at baugen på denne nye pulken går langt nok opp, til at den ikke graver seg ned i topplaget på snøen, og at det ikke er nødvendig med en baug som går enda mer opp? Det må vel kanskje verifiseres i praksis med tung pulk og løssnø?

- Ang. festepunkt for drag: Vinkelen på drakteftene i forhold til bakken (horisontalen) blir bare marginalt større av å flytte festepunktene nedover. Vil det ha noe å si i praksis, eller er det helst i teorien?

Fordelen er nok at man løfter pulken mer ut av løssnøen tenker jeg.

Ulempen med å flytte festene nedover er at det i teorien kan bli litt tyngre å trekke siden det blir større vinkel på drakreftene.

 

Bare synsing og bro-science fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si.... Æ vet ikke. Æ e ikke ekspert, ikke prøvd så mange pulker. Men e nokk av dem som går de lengste, tøngste og seigeste turene her i bygda. (testet utstyr for dem før) Derfor oppdraget. E ydmyk overfor det. 

Glad for alle innspill, derfor æ la ut. Mange dere har mye mer erfaring med pulk enn meg. Forsøker å være rettferdig ovenfor pulken, og bruke den i vinter. Uansett ka. 

Formen e satt og støpt, alt anna kan æ endre på. Den er noe tung, men virker alvorlig solid, rimelig blir den, med utvilsomt bedre plass enn fjellpulk og acapulka i samme størrelse (høy ripe og stort sne trekk). 

Tenker nesten på den som en råtass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.