Gå til innhold
can

Villmarksbutikken konkurs

Anbefalte innlegg

Sikkert mange årsaker, og konkurranse er kanskje den viktigste. Nordmenn er veldig opptatt av pris, vi sier noe annet, men pris er ekstremt viktig på tilnærmet like produkter.

De små kan ikke konkurrere på pris, dermed må de konkurrere på andre ting.

Hva kan de tilby som ingen andre kan? Finnes tusenvis av små leverandører rundt om i verden som selger utrolig bra produkter spesialtilpasset sitt bruk, nettopp fordi de store ikke klarer å levere dette. Dette er produkter store kjeder ikke kan satse på fordi det er for nisjete.

Finnes også mange små, norske leverandører, som man kan satse på. Disse er for små for de store kjedene. Den mest kjente er jo Amok, men har for eksempel også Gstov.

Vi kan ikke endre kjøpsatferd, men man kan finne ut hvilke styrker de store ikke kan bruke. Og så må man tilrettelegge ut fra dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, Humbug skrev:

Utfordringen med nisjeprodukter er at det er vanskelig å få det til å lønne seg. Man kan selvfølgelig gjøre som Amok og produsere i Asia eller, som mange andre, kjøpe inn halvdårlige produkter fra Kina og selge dem med et solid påslag, men gode produkter fra nisjeprodusenter blir gjerne urimelig kostbare om man skal sitte igjen med noe.

Jeg snakker av erfaring, da jeg tidligere i år vurderte å importere ordentlig hengekøyeutstyr fra USA, men slo det fra meg da regnestykket rett og slett ikke gikk opp.

Spennende. Var du på besøk hos leverandører i USA? Man må jo kjøpe inn en viss mengde produkter til rabatt, husk at det blir et helt nytt marked for en produsent i USA, og da bør man få ned prisen 30%. De har sikkert 50-60% avanse. Og så kommer fraktkostnaden som blir vesentlig lavere enn om man måtte kjøpe det som privatperson fra uSA. (brent meg der før).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
49 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

leverandører i USA? Man må jo kjøpe inn en viss mengde produkter til rabatt, husk at det blir et helt nytt marked for en produsent i USA

Ser du på for eksempel Amok har de ganske bra dekningsbidrag. I 2017 hadde de salgsinntekter på 4448 og varekost på 2070. Det er ganske normalt i bransjen.

Det er andre driftskost og lønn som trekker ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Villmarksbutikken hadde 37% dekningsgrad. Men da avslutter vi her, du så på muligheten og så ingen lønnsomhet.  Det samme gjorde villmarksbutikken.

Endret av Friluftsnoob

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.