Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksbutikken konkurs


can

Anbefalte innlegg

Såg da på nettet i dag, sikkert ikkje enkelt og driva for seg sjølv med alle kjedene som finnes. Har ikkje vore der eg då men synest da er synd uansett, virka som da er litt trenden uansett bransje færre men større, akkurat som norske gardsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er trist at de som faktisk har kunnskap om det de selger må bukke under, men vi kan skylde oss selv. Stadig mer handel foregår på nett og vi handler mer fra utlandet. I tillegg har XXL tatt store deler av handelen fra de mindre spesialforretningene.

Jeg har handlet noe med Villmarksbutikken og besøkt dem på Villmarksmessa flere ganger. Flinke folk! Hadde de fått skikkelig sving på nettbutikken kunne de kanskje hatt en sjans.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange årsaker, og konkurranse er kanskje den viktigste. Nordmenn er veldig opptatt av pris, vi sier noe annet, men pris er ekstremt viktig på tilnærmet like produkter.

De små kan ikke konkurrere på pris, dermed må de konkurrere på andre ting.

Hva kan de tilby som ingen andre kan? Finnes tusenvis av små leverandører rundt om i verden som selger utrolig bra produkter spesialtilpasset sitt bruk, nettopp fordi de store ikke klarer å levere dette. Dette er produkter store kjeder ikke kan satse på fordi det er for nisjete.

Finnes også mange små, norske leverandører, som man kan satse på. Disse er for små for de store kjedene. Den mest kjente er jo Amok, men har for eksempel også Gstov.

Vi kan ikke endre kjøpsatferd, men man kan finne ut hvilke styrker de store ikke kan bruke. Og så må man tilrettelegge ut fra dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris er selvsagt viktig. Men service / bytte er like viktig. XXL er jo fantastisk på det. Særlig når jeg skal handle til ungene. Da tar jeg gjerne med meg sko i flere størrelser, tar de hjem og prøver og får pengene tilbake på de som ikke passet.

En lokal butikk her har fremdeles som policy at man kun får tilgodelapp når man skal bytte noe, og tilgodelappen kan heller ikke brukes på salgsvarer. Man kan kanskje deponere som de kaller det, men det er bare i noen få dager. Jeg handler ikke der lengre, og når en tante e.l. har klart å kjøpe en gave der så ender det stort sett med at jeg bytter den i overprisa sokker og tenker at der handler jeg aldri igjen.. 

Endret av klatreminus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

XXL tatt store deler av handelen

Det som også er spesielt, er at XXL nesten ikke tjener penger. Svakt resultat i 4 kvartal. De er gira på vekst, men ting kan ikke vokse evig. Bytte penger er dårlig butikk. Hva skjer hvis store kjeder som XXL går konkurs? 

Vi ser ser at hele detaljhandelen er i en endring. Det er flere kjeder som gir seg. 

Blir spennende å se hvor dette går. Det er KO begrenset med hvor mye friluftslivutstyr vi trenger også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Memento mori skrev:

Det som også er spesielt, er at XXL nesten ikke tjener penger. Svakt resultat i 4 kvartal. De er gira på vekst, men ting kan ikke vokse evig. Bytte penger er dårlig butikk. Hva skjer hvis store kjeder som XXL går konkurs? 

Vi ser ser at hele detaljhandelen er i en endring. Det er flere kjeder som gir seg. 

Blir spennende å se hvor dette går. Det er KO begrenset med hvor mye friluftslivutstyr vi trenger også. 

XXL driver høyt spill med rask etablering av nye butikker, forholdsvis lave marginer (om man ser historisk på bransjen) og et vanvittig vareutvalg som krever at "sesongene klaffer". Hele handelen er i endring, det er det ingen tvil om. De som overlever er de som evner å tilpasse seg det nye markedet og jeg tror nok XXL er blant de som vil klare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Friluftsnoob skrev:

Hva kan de tilby som ingen andre kan? Finnes tusenvis av små leverandører rundt om i verden som selger utrolig bra produkter spesialtilpasset sitt bruk, nettopp fordi de store ikke klarer å levere dette. Dette er produkter store kjeder ikke kan satse på fordi det er for nisjete.

Utfordringen med nisjeprodukter er at det er vanskelig å få det til å lønne seg. Man kan selvfølgelig gjøre som Amok og produsere i Asia eller, som mange andre, kjøpe inn halvdårlige produkter fra Kina og selge dem med et solid påslag, men gode produkter fra nisjeprodusenter blir gjerne urimelig kostbare om man skal sitte igjen med noe.

Jeg snakker av erfaring, da jeg tidligere i år vurderte å importere ordentlig hengekøyeutstyr fra USA, men slo det fra meg da regnestykket rett og slett ikke gikk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Humbug skrev:

Utfordringen med nisjeprodukter er at det er vanskelig å få det til å lønne seg. Man kan selvfølgelig gjøre som Amok og produsere i Asia eller, som mange andre, kjøpe inn halvdårlige produkter fra Kina og selge dem med et solid påslag, men gode produkter fra nisjeprodusenter blir gjerne urimelig kostbare om man skal sitte igjen med noe.

Jeg snakker av erfaring, da jeg tidligere i år vurderte å importere ordentlig hengekøyeutstyr fra USA, men slo det fra meg da regnestykket rett og slett ikke gikk opp.

Spennende. Var du på besøk hos leverandører i USA? Man må jo kjøpe inn en viss mengde produkter til rabatt, husk at det blir et helt nytt marked for en produsent i USA, og da bør man få ned prisen 30%. De har sikkert 50-60% avanse. Og så kommer fraktkostnaden som blir vesentlig lavere enn om man måtte kjøpe det som privatperson fra uSA. (brent meg der før).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Spennende. Var du på besøk hos leverandører i USA? Man må jo kjøpe inn en viss mengde produkter til rabatt, husk at det blir et helt nytt marked for en produsent i USA, og da bør man få ned prisen 30%. De har sikkert 50-60% avanse. Og så kommer fraktkostnaden som blir vesentlig lavere enn om man måtte kjøpe det som privatperson fra uSA. (brent meg der før).

 

Produksjonsvolum og marginer hos de fleste leverandørene er bare for lavt til å få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

leverandører i USA? Man må jo kjøpe inn en viss mengde produkter til rabatt, husk at det blir et helt nytt marked for en produsent i USA

Ser du på for eksempel Amok har de ganske bra dekningsbidrag. I 2017 hadde de salgsinntekter på 4448 og varekost på 2070. Det er ganske normalt i bransjen.

Det er andre driftskost og lønn som trekker ned.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Ser du på for eksempel Amok har de ganske bra dekningsbidrag. I 2017 hadde de salgsinntekter på 4448 og varekost på 2070. Det er ganske normalt i bransjen.

Det er andre driftskost og lønn som trekker ned.

 

 

De har produksjon i Asia.

Tillegg: Og dette har ikke så mye med Villmarksbutikken å gjøre lenger :)

Endret av Humbug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg retunerte et produkt å var lovet pengene tilbake pr epost før retur...

Varen ser sendt, hentet ut av dem, men ingen penger er kommet på min konto.

Det er ikke mulig å få tak i personene bak.

De har vel noen lover å forholde seg til fortsatt, eller er det fritt frem i å drite i alt når man melder seg konkurs.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 10.16, Memento mori skrev:

Blir spennende å se hvor dette går. Det er KO begrenset med hvor mye friluftslivutstyr vi trenger også. 

Dette har vært mitt største problem i mange år nå. Jeg har rett og slett ikke behov for noe, så jeg må trøsteshoppe i butikkene uten å kjøpe noe, og det gjør faktisk litt vondt i sjela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med Villmarksbutikken! Ikke lenge siden jeg var innom, og jeg forstår jo at den butikken var dyr å drive.. Enormt utvalg i fiskeutstyr, en større våpenavdeling enn de aller fleste, en diger butikk, en stor klesavdeling, en stor campingavdeling, det meste av Hilleberg, f.eks.. Det varelageret må ha kostet enormt, og de store lokalene kan ikke ha vært billige de heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lompa skrev:

Synd med Villmarksbutikken! Ikke lenge siden jeg var innom, og jeg forstår jo at den butikken var dyr å drive..

Ja, samt at de sleit vel med det mange andre butikker gjør også.
Folk som drar innom, bruker betjeningens tid og prøver varer og som etterpå drar
hjem og bestiller barene på nett for å spare 150 kroner 😑

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lompa skrev:

Det varelageret må ha kostet enormt

Ut i fra regnskapene ser det ut til at varelagereret har ligget ganske konstant på ca 21-23 millioner...

3 timer siden, tubbs skrev:

Folk som drar innom, bruker betjeningens tid og prøver varer og som etterpå drar
hjem og bestiller barene på nett for å spare 150 kroner

Min erfaring er også at Villmarksbutikken alltid har vært greie med å slå av på prisen om man spurte om det.

Får dårlig samvittighet både fordi jeg har prutet når jeg har handlet der, men også fordi jeg har kjøpt ting på nett som jeg har tittet på i butikken...

Dette er et typisk eksempel på at vi får de butikkene vi fortjener... om man ikke er villig til å støtte opp om det lokale, kan man heller ikke klage når de forsvinner....

Kjenner at butikken har etterlatt seg et ganske stort tomrom som ikke kan fylles av de andre butikkene som er igjen...

Og til de som påstår at butikken ikke tilbydde noe annet enn det man kan finne i andre sjapper: Dere vet ikke hva dere snakker om...

I tillegg til stort vareutvalg, kyndig, hyggelig og serviceinnstilt betjening så var det også flinke til å arrangere kurs og arrangementer for kundene, være seg fluebindekurs, jegerprøvekurs, auksjoner osv...

Mulig de andre butikkene kunne ha tilbydd det samme, men jeg er villig til å vedde mye på at det ikke kommer til å skje...

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

Det ironiske er at det er startet opp en ny butikk butikk med jaktutstyr i kjelleren på Jessheim senter, i de lokalene hvor Villmarksbutikken holdt til i mange år. De startet jo i det små de også..

Det har jeg ikke fått med meg.. hvilken butikk er dette? 

Det kan hende at det blir videere drift av Villmarksbutikken på en eller annen måte også, i og med at Jaktia har kjøpt konkursboet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.