Gå til innhold
  • Bli medlem

Matpakke når ein bur på betjent/privateigd turisthytte.


Gunn Evensen

Anbefalte innlegg

Kanskje eit rart spørsmål, men eg spør likevel! Eg skal på ein vekelang vintertur på Hardangervidda, der eg stort sett skal bu på betjente, privateigde turisthytter. Eg skal kjøpe frukost på hyttene, men ynskjer ikkje å kjøpe matpakke der. Eg vil lage niste av medbrakt mat, både av økonomiske årsaker og fordi eg føretrekk mitt eige "nistekonsept" framfor maten dei har på hyttene. 

Spørsmålet er om det er frekt å ha med eigen fjøl, pålegg, emballasje osb. og smørje nista si ved bordet i matsalen på ei slik hytte? Eller gjer folk dette over ein låg sko? (Det går jo sikkert an å finne ein annan, meir diskret stad å gjere dette òg, altså, men helst ikkje ute ;-) )

Eg har aldri budd på privateigd turisthytte før, så eg treng litt innføring i skikk og bruk! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokostbuffeten på disse hyttene er vel for de fleste overdådig bra. Man leverer termosen inn på kvelden og får det utlevert neste morgen full av varmt vann, og man smører matpakke for lunsjen  i frokostsalen samtidig som man spiser frokost. 

Jeg vil personlig mene det er litt merkelig om man skal spise frokostbuffet, og deretter ta frem et brød og skjærefjøl for å ordne seg matpakke av medbrakt pålegg osv. Da ville jeg heller gjort dette på et rom. Det ville nok ingen reagert på,  men de som driver dette har lagt ned mye arbeid i å frakte opp og ordne mat, så jeg ville benyttet tilbudet fullt ut om jeg først skulle ta en slik type tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Frokostbuffeten på disse hyttene er vel for de fleste overdådig bra. Man leverer termosen inn på kvelden og får det utlevert neste morgen full av varmt vann, og man smører matpakke for lunsjen  i frokostsalen samtidig som man spiser frokost. 

Jeg vil personlig mene det er litt merkelig om man skal spise frokostbuffet, og deretter ta frem et brød og skjærefjøl for å ordne seg matpakke av medbrakt pålegg osv. Da ville jeg heller gjort dette på et rom. Det ville nok ingen reagert på,  men de som driver dette har lagt ned mye arbeid i å frakte opp og ordne mat, så jeg ville benyttet tilbudet fullt ut om jeg først skulle ta en slik type tur.

Når det gjeld niste på lange turar, har eg erfaring med kva matvarer som funkar bra for min kropp, min smak, mi oppakning og min trivnad, og dette trur eg ikkje at eg finn på hyttebuffet. Buffeten kan sjølvsagt likevel vere overdådig bra. Det er absolutt ikkje dét det handlar om.

Og merk at eg nemner økonomi. Skulle eg ha fylgt ditt resonnement og bruka tilbodet fullt ut ... Ja, då burde eg òg kjøpt middag med øl og/eller vin. Men eg har ikkje høve til dette. Og heller ikkje ynskje om det. Eg kan diverre ikkje ta omsyn til at nokon har lagt mykje arbeid i tenester eg ikkje treng.

Så: Premisset for spørsmålet mitt er altså at eg betalar for overnatting og frukost. Å kjøpe niste er ikkje eit alternativ.

Det eg ynskjer å vete meir om er altså: Kva/korleis folk faktisk gjer, når dei skal smørje niste av medbrakt mat. Kva er vanleg?

(Og det er sjølvsagt ikkje noko problem å gjere det på rommet. Dersom det altså er dét folk brukar å gjere.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du ikke noe om hva du spiser, eller hva du skal lage.

Men hvorfor lager du ikke ferdige nister før du drar hjemmefra? Pakket i en isboks, eller pakket i plasfolie/brødposer i porsjoner. Så slipper du å tenke mer på det.

Jeg synes det sparer tid, plass og vekt i sekken å smøre ferdig polarbrødene hjemme. Pakket i porsjoner kan jeg legge de i jakkelommen til tining en stund før jeg skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne situasjon hadde jeg lagd det jeg skulle inne på rommet. Selve spiseområdet er jo litt som en restaurant, så hadde vært litt rart om en plutselig slang opp sin egen mat og lagde niste. Men, går jo ann å spørre når du sjekker inn om det er ok, kan jo være de sier ja så lenge du sier ifra i forkant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Nå sier du ikke noe om hva du spiser, eller hva du skal lage.

Men hvorfor lager du ikke ferdige nister før du drar hjemmefra? Pakket i en isboks, eller pakket i plasfolie/brødposer i porsjoner. Så slipper du å tenke mer på det.

Jeg synes det sparer tid, plass og vekt i sekken å smøre ferdig polarbrødene hjemme. Pakket i porsjoner kan jeg legge de i jakkelommen til tining en stund før jeg skal spise.

Takk for innspel, men dette er ei anna problemstilling enn den eg ynskte tilbakemelding på i denne tråden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tklami skrev:

I denne situasjon hadde jeg lagd det jeg skulle inne på rommet. Selve spiseområdet er jo litt som en restaurant, så hadde vært litt rart om en plutselig slang opp sin egen mat og lagde niste. Men, går jo ann å spørre når du sjekker inn om det er ok, kan jo være de sier ja så lenge du sier ifra i forkant

Ja, det kan hende det er rart. Men det kunne òg hende at "alle" gjorde det, at det var helt vanleg ...? I så fall blei det ein ting mindre å lure på 😊

Kanskje det er greiast å leggje opp til nistesmøring på rommet for sikkerheits skuld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Her er en løsning fra 1976. Se de første 25 sekundene.

 Frokost og lunsj er en ting, men hvordan har du tenkt å løse middagene?

He he, ja, no veit eg kva eg gjer! 😂 

No er ikkje dette ein middagstråd, men den lagar eg på stormkjøken ute. Med mindre eg er på ei hytte der middag er obligatorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunn Evensen skrev:

Buffeten kan sjølvsagt likevel vere overdådig bra. Det er absolutt ikkje dét det handlar om.

Og merk at eg nemner økonomi.

Niste koster 15,- mens frokost koster 134,-, så det blir et underlig regnestykke sånn sett :) selv med 3 store skiver blir det en rimelig lunsj.

 Det er forøvrig ikke tillatt å spise medbrakt mat inne på hyttene, men det vet du vel.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Niste koster 15,- mens frokost koster 134,-, så det blir et underlig regnestykke sånn sett :) selv med 3 store skiver blir det en rimelig lunsj.

 Det er forøvrig ikke tillatt å spise medbrakt mat inne på hyttene, men det vet du vel.

 

Ja, det veit eg, og eg har heller ikkje nemnt noko om — eller vurdert — å nyte medbrakt inne på hyttene. 

Og den nista eg lagar sjølv kostar mykje mindre enn 15 kroner per skive. 

Uansett: Det ville vore fint om me kunne halde oss til det spørsmålet eg stiller, innanfor dei premissa eg har sett opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anders_G skrev:

Å smøre niste av eget brød ved frokosten er frekt, i alle fall i mine øyne. Smør på rommet eller på forhånd før turen.

Ja, det er det eg i utgangspunktet tenkjer òg. Men dersom dette var heilt alminneleg å gjere og derav akseptert i praksis, ville eg vurdert det annleis.

(Men eg smør ikkje niste på førehand før ein tur på opptil 8 dagar ;-) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjell Iver skrev:

Niste koster 15,- mens frokost koster 134,-, så det blir et underlig regnestykke sånn sett :) selv med 3 store skiver blir det en rimelig lunsj.

 Det er forøvrig ikke tillatt å spise medbrakt mat inne på hyttene, men det vet du vel.

 

Er vel 15kr/skive? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gunn Evensen skrev:

(Men eg smør ikkje niste på førehand før ein tur på opptil 8 dagar ;-) 

Det er jo litt fristende å spørre hva som er forskjellen på niste som er smørt, og niste som ikke er smørt, så lenge maten uansett må være med , og blir like gammel uansett. Men siden du skriver smører, så er det vel grunn til å tro at vi snakker om brødskiver, e.l., og da er det jo klart at det er stor forskjell på hvor godt brødet holder seg som oppskjært, kontra som helt brød. Og forskjellige typer pålegg har jo også forskjellig måter det "påvirker" brødet på, avhengig av hvor lenge det er påført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig tråd. Er ganske mye penger det er snakk om. 

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

15kr/skive

 

1 time siden, Gunn Evensen skrev:

opptil 8 dagar ;-)

Hvis en regner litt høyt går det 4 skiver PR dag. Regnestykke blir da 8x4x15= 480kr i innkjøp hos de private stuene. Tipper det koster 125kr i innkjøp om en lager dette selv. Så mere kostnad blir da 355kr.

Mere realistisk anslag blir en tur på opptil 8 dager en tur på 7 dager, og du har med niste hjemmefra første dagen er vi nede i 6 dager. 

På ei jente er vel 2 store skiver til lunsj, og heller nøtter/snacks/sjokolade mer normalt. 

Så realistisk anslag blir 6x2x15= 180kr, innkjøp til dette blir ca 60 kr. 

Så i praksis så diskutere vi her en sak med en merkost på 120kr! 

Og legge all folkeskikk tilside og bidra til at stuene er faktisk er åpne for en mer kostnad på litt over en hundrelapp er litt rart for meg personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg faktisk boen her er ganske ufine 😏 hva trådstarter spiser, og hva hun vil bruke penger på, er vel hennes sak. Hvorfor er dere så opphengt i den lunsjen? Kan være det ikke er en eneste brødskive med i hennes planer. Brød er ikke det beste alternativet for alle. 

Og å anta at hun bør klare seg med to brødskiver for lunsj er også litt drøyt. Jeg hadde blitt ei skikkelig ilter abbor om jeg skulle kun hatt to skiver til lunsj på tur 😂 

Så klart enig i at man ikke skal kokkelere på en fjellstue. Men jeg har da selv smurt niste på rommet. Til og med spist frokosten både i senga og på parkeringsplassen 😂 men da har jeg valgt full middag også. Det var et valg om middag eller frokost/lunsj for min del. For det koster mye penger og man sparer der man kan. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er snedig at man vil uttale seg om folkeskikk på hyttene, og så utviser så dårlig folkeskikk sjøl når det gjelder å (ikke) holde seg til det faktiske spørsmålet til TS. 😂

For egen del ville jeg ikke en gang kommet på tanken å stille meg et sted de selger mat, og smurt min egen mat der helt åpenlyst. Jeg ville nok stusset hvis jeg så det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er innafor å smøre niste på sitt eget brød i matsalen. Det kan være mange ernæringsmessige grunner til at man foretrekker å bruke sitt eget brød. Da ville jeg spurt om det og eventuelt betalt for pålegget. Det er jo som regel ikke brødet som gjør at det koster 15 kr pr skive, men pålegget.

 

Hvis jeg hadde alt med selv, så ville jeg ha ordnet det på rommet i stillethet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dykk som har kome med saklege innspel! 😊

Eg forlèt denne tråden no, då eg synest han sporar av med ukvalifisert synsing og gjetting, svar på andre ting enn det eg spør om, insinuering kring min eventuelle folkeskikk og argumentasjon mot mine val, på sviktande grunnlag. Eg ynskte berre svar på eit nokså enkelt spørsmål, og har diverre ikkje tid til – eller ynske om – å diskutere andre ting eller grunngje kvifor eg gjer det eg gjer. 

Men eg lèt tråden stå og leve sitt eige liv vidare, i tilfelle han kan vere til nytte for andre!

Endret av Gunn Evensen
Teiknsetjing.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om trådstarter har forlatt tråden regner jeg med hun leser det som måtte komme.. ;)  Det er mye og hardt arbeid å drive turisthytte, om den er privat eller i regi av DNT. Man blir heller ikke rik av det, fordi det er korte sesonger. Når man benytter seg av tjenestene til ei slik hytte langt innpå vidda, så bør man ikke gå i matsalen og smøre egen mat. Det vil oppleves ufølsomt overfor de som står opp i otta for å ordne mat til turfolket. Som du sier fins det måter å gjøre dette litt diskret på. Man kan lage niste i skistallen eller på rommet/sovesalen. Det er det mange som gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye dyrere å smøre mat på frokostbordet kontra dra med seg egen mat til dette?

Edit:

På 30.1.2019 den 9.39, Memento mori skrev:

Hvis en regner litt høyt går det 4 skiver PR dag. Regnestykke blir da 8x4x15= 480kr i innkjøp hos de private stuene. Tipper det koster 125kr i innkjøp om en lager dette selv. Så mere kostnad blir da 355kr.Mere realistisk anslag blir en tur på opptil 8 dager en tur på 7 dager, og du har med niste hjemmefra første dagen er vi nede i 6 dager.  På ei jente er vel 2 store skiver til lunsj, og heller nøtter/snacks/sjokolade mer normalt. Så realistisk anslag blir 6x2x15= 180kr, innkjøp til dette blir ca 60 kr. Så i praksis så diskutere vi her en sak med en merkost på 120kr! Og legge all folkeskikk tilside og bidra til at stuene er faktisk er åpne for en mer kostnad på litt over en hundrelapp er litt rart for meg personlig. 

Endret av HannKatta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.