Gå til innhold
  • Bli medlem

Lupine Og Fjellsport. Er jeg maks uheldig?


Sponon

Anbefalte innlegg

Hei,

Ivrig leser av forumet, men passiv bidragsyter. Etter en del research på hodelykter så falt valget på en Lupine Piko Duo som var på tilbud hos Fjellsport. Har handlet der ganske mye siste året, og vært  fornøyd med utvalget og de hyppige tilbudene de har. Servicen deres har jeg aldri hatt behov for. Før nå.

 

For under en uke siden fikk jeg levert drømmelykten; Lupine Piko Duo. For en lykt! Testkjørte den kjapt hjemme før den ble lagt vekk for helga. Igår så hadde jeg endelig anledning til å dra ut å prøve lykta. Storfornøyd! Er jo som å gå med flombelysning på hodet!

Jeg kjøpte duo, denne har to stk smartcore batterier. Det ene på omtrent 3.5, det andre på 2.2 tror jeg det var. Så underveis på turen så måtte jeg ta et batteribytte. Koblingen mellom kabelen til batteriet og lyktehodet satt som bare juling. Greit nok at det er tight fit pga vanntetthet, men dette endte med at hetten på kabelen til lyktehodet løsnet fra selve støpselet og kabelen ble nappet ut. Se bilder. Endte opp med å bruke flashlight på iPhone for å komme meg trygt ned fra fjellet. 

Har ikke lest at dette er normalt, men har dere kjennskap til dette? Jeg velger å tro at jeg er maks uheldig. Så kommer en ny situasjon. Ringte idag inn til Fjellsport og informerte de om hendelsen. Tok det for gitt at dette er reklamasjon. Neida, de kunne fortelle meg at jeg kunne sende lykta i retur, så skulle de sende den til produsent og få den fikset på min kostnad. Hva?!? 

Fjellsport mener dette er en brukerfeil. Det er bare én måte å dra ut et støpsel. Legg merke til at jeg ikke holdt i selve ledningen, og jeg prøvde å lirke den ut uten hell. Til slutt ga friksjonen på gummihetten seg og dro med seg kabelen. Støpselet til lyktehodet satt fortsatt igjen i koblingen til batteriet. Måtte bruke klypetang for å få den ut. Som om den var kilt, eller at temperatur har påvirket toleransen. Var -7 grader igår. 

 

Skuffet. Mest over Fjellsport sin måte å yte service på. Har lagt igjen mye penger hos Fjellsport siste halve året. To Hilleberg telt og minst samme sum i klær og generelt utstyr. 

 

08236F20-5641-45D8-A64E-229A1681EFB6.jpeg

FFDE5C40-29AA-416B-AD45-F166A7EBEA80.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vha. litt rask research så kan det se ut til at Lupine bruker kontakter fra Molex. Nærmere bestemt delenummer: 03-06-1023. (Link). I tillegg til selve huset så trengs pinnene, men da må man vite dimensjonen på de originale, det klarte jeg ikke å finne ut av vha. Google. Poenget er i hvertfall at dette er deler til den totale sum av cirka. 5,- kroner, men man trenger en spesiell tang for å kunne klemme pinnene. Det burde uansett ikke være umulig å finne noen som kan hjelpe deg med dette for en rimelig penge. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Mulig Lupine selger kabler med ferdigmonterte hetter som tilleggsutsyr? Evt kjøpe en forlenget kabel som de selger og kutte selv. Det er en enkel sak. Men mister vel garantirett på lyktehodet om jeg åpner det selv. Tenker det kan finnes en skjult plombering eller noe som Lupine kan identifisere og fraskrive seg ansvar? Ved f.eks flooding/fukt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sponon skrev:

Jeg kjøpte duo, denne har to stk smartcore batterier.

Kjedelig når noe slik skjer. Men noen spørsmål. Hvordan var det og ta det fra hverandre første gangen når det var helt nytt? 

Har du prøvd å sette det sammen igjen i vanlig temperatur? Hvis det er OK, prøv å legg det i fryseren og se hva som skjer. 

Da vet du litt mere om det er kulda, eller om det er forskjeller mellom batteriene. Litt mere kjøtt på beinet, og en ny reklamasjon om det er feil på produktet. Finner du ut at det er brukerfeil, så vet du at du må være forsiktig til neste gang.

Et tips på slike kontakter er å smøre med litt siliconspray hvis de går tungt. Litt vrikking hjelper også mye mere enn rå makt. 

Trodde også denne kontakt var støpt på og dermed tålte mere. 

Uansett hadde jeg nok kostet på en reparasjon av dette. Er dyre og normalt gode produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jonas83 skrev:

Du kan jo prøve å ta kontakt med Lupine direkte, og høre hva de har å si om saken?

Det kan hjelpe på å gjøre det, og høre om den virkelig ikke skal tåle mer. Da vil noen merker si at jo, selvfølgelig skal det det. Fjellsport er en bra butikk, men når det gjelder reklamasjoner så kommer det litt an på hvem man treffer på der. Ikke alle har like god peiling rett og slett.
(Skrevet uten å ha det minste peiling på sånn lykt, bare på generelt grunnlag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Miamaria skrev:

Det kan hjelpe på å gjøre det, og høre om den virkelig ikke skal tåle mer. Da vil noen merker si at jo, selvfølgelig skal det det. Fjellsport er en bra butikk, men når det gjelder reklamasjoner så kommer det litt an på hvem man treffer på der. Ikke alle har like god peiling rett og slett.
(Skrevet uten å ha det minste peiling på sånn lykt, bare på generelt grunnlag.)

Signerer denne. Det kan innimellom lønne seg å starte en ny reklamasjonssamtale med de i håp om å få en annen behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 10.51, Sponon skrev:

...Koblingen mellom kabelen til batteriet og lyktehodet satt som bare juling. Greit nok at det er tight fit pga vanntetthet, men dette endte med at hetten på kabelen til lyktehodet løsnet fra selve støpselet og kabelen ble nappet ut. Se bilder. Endte opp med å bruke flashlight på iPhone for å komme meg trygt ned fra fjellet. 

Har ikke lest at dette er normalt, men har dere kjennskap til dette? Jeg velger å tro at jeg er maks uheldig. ...

08236F20-5641-45D8-A64E-229A1681EFB6.jpeg

FFDE5C40-29AA-416B-AD45-F166A7EBEA80.jpeg

Til info. Jeg kjøpte en Piko Duo rett før jul. Den koblingen på min sitter også veldig godt fast. Kjøpte en Piko til kona for noen år siden (versjon 3?). Den er ikke på langt nær så hard, men det kan skyldes mere bruk også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket med min Piko, som er helt ny. Kobling går lett sammen, men er omtrent umulig å få fra hverandre. Med kalde fingr blir det enda verre. Det ser ikke ut til å være lim eller noe form fro vulkanisering mellom plugg og ledningen. Sjekket med en skjøteledning, og den lider av det samme.

Det virker som det er et lite lag med silikon på den minste delen av pluggen. Jeg skal forsøke med silikon på alle deler som overlappes av pluggen.

Men denne løsningen er ikke bra, jeg ville kontaktet lupine direkte for å høre hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt e-post til Lupine med bilder, beskrivelse og et par spørsmål. Undres over at kontakten ikke er støpt. Den er jo det på laderen. Dette er et svakt punkt. Latskap fra Lupine sin side. En lykt i denne prisklassen skal ikke være slik. Vi får se hva de svarer.

 

Har og startet en e-post korrespondanse med Fjellsport sin kundeservice. Dette var smartere enn å ringe. Sendt de bilder og beskrivelse av hendelsen. Klarer ikke se hva jeg kunne gjort anderledes, og stiller meg kritisk til Fjellsport sin påstand om brukerfeil. Vi får se hva som skjer. Håper de endrer mening. De ønsker uansett å få lykten i retur.

 

Spørsmålet er om jeg kan stole på lykten igjen. Dette kan jo skje igjen dersom Lupine ikke forsterker kontakten/koblingen. Joda, man skal jo alltid ha med seg back-up når man er på en lengre tur, men mister tilliten til produktet. Ønsker primært å heve kjøpet og argumentere for at produktet ikke var ihht forventning, men vet ikke om jeg har krav til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: 

Fikk svar på e-posten jeg sendte til Fjellsport. De er enig at dette er reklamasjon. Får tilsendt returseddel og har fått tilbud om lånelykt mens den blir reparert hos Lupine. Storveis :) 

 

Avventer svar fra Lupine. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sponon skrev:

Oppdatering: 

Fikk svar på e-posten jeg sendte til Fjellsport. De er enig at dette er reklamasjon. Får tilsendt returseddel og har fått tilbud om lånelykt mens den blir reparert hos Lupine. Storveis :) 

 

Avventer svar fra Lupine. 

Kjempebra, grattis! :) 

Men er du helt sikker på at du ikke har brukt for mye makt på kontakten, eller feil teknikk?

Jeg ser ofte lignende koblinger som har en slags knapp, mothake eller presspunkt man må trykke på for å få løsnet kontakten. Jeg har ikke prøvd denne lykten. 

Trykker man ikke hardt nok mens man drar, så vil man ikke få løs kontakten. Trykker man for hardt, så klemmer man kontakten sammen slik at den sitter fast allikevel.

Kanskje det hjelper å smøre den med litt grease/fett neste gang, så muligens den glir lettere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktignok ikke Pico, men Tesla X og den har samme plugg.  Lett å sette isammen, og som regel vanskelig å ta fra hverandre. Det ser ut til å være gummien som "setter" seg, og det er jo bra så den er vanntett, usikker på om det er pga vakum eller friksjon. Uansett så hjelper det å bruke negelen på gummikanten og vippe gummien litt ut. Da har kontakta alltid vært lett å lirke fra hverandre. Og de gangene jeg har etterfylt med litt konduktivt fett går det veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Kjempebra, grattis! :) 

Men er du helt sikker på at du ikke har brukt for mye makt på kontakten, eller feil teknikk?

Jeg ser ofte lignende koblinger som har en slags knapp, mothake eller presspunkt man må trykke på for å få løsnet kontakten. Jeg har ikke prøvd denne lykten. 

Trykker man ikke hardt nok mens man drar, så vil man ikke få løs kontakten. Trykker man for hardt, så klemmer man kontakten sammen slik at den sitter fast allikevel.

Kanskje det hjelper å smøre den med litt grease/fett neste gang, så muligens den glir lettere ut.

Det er ingen knapp eller annen låsemekanisme. Ren friksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei

Dette er en gammel tråd., men jeg har akkkurat erfrart dette problemet. Jeg kjøpte nyllig ei piko lupine hodelykt med to lange kabler. Uten lang kabel er det svært vanskelig å sette sammen batteri og lykt. Den ene lange kabelen lar seg ikke skjøte sammen med lykta. Den andre kabelen går ann å bruke, men sitter som støpt og det er svært vanskelig å få kabel og batteri fra hverandre. Er det noen oppdaterte erfaringer blant dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ikke kjøpt lykt men et annet produkt og fjellsport brånekter å ta det som reklamasjon...".feil med kroppen min" fikk jeg høre.  Hørt maken til frekk og arrogant kundeservice.  Kontaktet sjeffen På privat melding da jeg var dtittforbannet over behandlingen fra hennes ansatte.  Verste av alt: hun støttet sine ansattes oppførsel og klaget på meg og at jeg måtte akseptere at produktet ikke var noe galt med og beklager at jeg opplevde å være missfornøyd med både kundeservice og produkt.  Fikk rabattkode på latterlige 25 % . Og dere som handler hos fjellsport skjønne at en rabattkode kun kan brukes på spesielle produkter, ikke nødvendigvis det jeg her og nå treng. Så ergo: den er ubrukelig, da den ikke KAN brukes på rabatterte produkter. Sjefen gav seg ikke og henviste til demmes policy.  " saken er ferdigbehandlet " sa hun . Ser at jeg ikke er allene med opplevelse av slik oppførsel.  Produktene er bra så lenge de gjør jobben,  men ikle bruk tid å krangle om dine rettigheter som kunde! Veldig skammelig denne butikken!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 timer siden):

Det er også ganske skammelig å kontakte noen på private kanaler for noe som åpenbart ikke er privat :)

Det må du gjerne si til vedkommende på kundeservice på chatten som opplyste om det var mulig å kontakte sjefen på pm. Det var IKKE mitt første valg. Men hadde du møtt en så bastant og frekk gjeng, ville du kanskje også gått videre. Aldri opplevd maken,  og er IKKE allene om det,  ser jeg jeg.

Endret av Ellefjell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 14.10.2022 den 12.18):

Det er også ganske skammelig å kontakte noen på private kanaler for noe som åpenbart ikke er privat :)

??? det er vel PM på en jobbkontakt-adresse. Ser ingen problemer med dette. Stå på Ellefjell. Hater denne "Woke" og "politiske korekt-kulturen" som har fått blomstre fritt. Det er så patetisk. 😁 

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.