Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig varme ullsokkar


can

Anbefalte innlegg

Er da noken som har ett tips og komma med? Da eg meina er da som me lokalt kalla for tjukkalabba alltså tradisjonelle ullsokkar. Eg skal bruka dei fortrinnsvis på arbeid ute om vinteren. Har store nok sko og sola av avispapir nedi skonå men fryse litt på tenå allikavel. Da eg har merka at da må vera littegrann tjukkelse på labbane då isolere dei bedre. Takknemlig for tips. Kjenne ingen som spøta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst må du ha gode ullsåler i skoene, de må være i 100% ull. Det finnes norskproduserte på nettet. Så er det en god idé å ha to par sokker/strømper - først et par tynne sokker i ull, deretter et tykkere par utenpå de. Det er ikke enkelt å finne sokker i ren ull fordi de ikke er så slitesterke som ullblanding (ull med syntetiske fibre). Magasinet har noen med 80% ull, Ulvang har raggsokker med 95% ull. Jo mindre ull, jo kaldere blir du.
Det finnes såler med aluminiumsbelegg på oversiden, prinsippet er at varmen fra foten skal reflekteres tilbake. Jeg har ikke prøvd dem, og aner ikke om de fungerer. Jeg har mest tro på ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet selger National ullsokker, med 80% ull.
https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/sokker/national-ullsokker-50311410_BASE/

Har testet disse litt selv på kalde dager og ser ut til å funke. Jeg bruker og en tynn (3mm) ullsåle i mine Alfa Walk king som jeg syntes har gjort en god forskjell, både på varme og gir bittelitt ekstra demping.

De har og vanlige raggsokker, som er svært lik den til forsvaret:
https://www.felleskjopet.no/butikk/jakt-og-friluft/sokker/national-raggsokk-50311406_BASE/

Det kjekke her er at de ofte har tilbud på sokkene fra National, så man kan fort få kjøpt flere til svært gode priser.

Her går det bare i National-sokker, tursokk, fjellsokk og ullsokken :D

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpets ullsokkar er prøvd, er av dei bedre så langt men fryse litt i dei og dessverre. Skonå er iverfall ett nr for store ja både i lengde og bredda. Ullsolar tja har prøvd dei som da er linka til er ei stund siå men meina dei var ok når dei var nye men etter ei stund trykke ein dei flate og då isolere dei ikkje noke særligt så har mest tru på avispapir soler som ein skifte daglig. Får berre håpa at ikkje den digitale tidsalderen tar heilt øve med ein gong.

Eg har prøvd soler med alu side og men synes avispapir slår dei og iverfall i sivilisasjonen når ein kan skifta soler daglig. To par sokkar kan muligens gå men eg prøve fyrst med  Forsvarets ullsokker. National ullsokker tja der og har dei på beina akkurat no, raggsokkane til kaupet (Felleskjøpet) er bedre synes eg då. Eg er kanskje  negativ men har prøvd litt av kvart og har litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, can skrev:

Eg er kanskje  negativ men har prøvd litt av kvart og har litt erfaring.

Hvis det er så at mye er prøvd og lite funker noe særlig, så kanskje det kan være skoene? Hvordan sko? Er det vernetå på de? Vernetå i metall hjelper jo ikke akkurat når det er kaldt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte og linka til dei men finnes ikkje på Husqvarna si heimesida så har vel gått ut av sortimanget. Er til skogsarbeid og har vernetå, nødt til da til sånt arbeid. Brei lest på dei forterandes viss dei er forsvunne frå markedet. Sikkert brukt dei i 10 år eller så, dei andre til HVA var for smale så fraus skikkeligt i dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er to år gamle vernesko du bruker skyldes kulden garantert skoene. - Det har for det første vært en rivende utvikling på vernesko på ti år.

- Sannsynligvis er innerforet slitt rundt vernetåa i stål slik at den ligger rett over tærne og driver kulden inn i skoen.

- Sålen er nok både morknet og slitt såpass at den fører mye kulde inn i skoen.

Tror nok du må investere i nye vernesko :) har kommet noen knall gode Jalas vintersko som nok er midt i blinken for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes jo varme og fora værnestøvler. Hatt det selv til og med. Aldri vært problem å være ute mange timer med dette. 

Sier som over her at du da nesten bør få deg elektriske varmesåler. Eventuelt unngå å prøve å kappe føttene med saga 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.