Gå til innhold
  • Bli medlem

Holder det med 3 sesong sovepose og dundyne på vintertur


Hanna og Nitro

Anbefalte innlegg

Annonse

+5 er det jeg kaller sommerpose her i Finnmark. ;-)


3-sesongsposen min har gjerne -4 til -8 i komf.


Jeg har brukt guttungens vanlige sommerpose inne i en slitt (redusert isolasjonsevne) tresesongspose i teltet på vinteren ned til -8 ca. (Har ikke dratt med ungene nå når det har vært meldt kaldere da jeg ikke har hatt mulighet til å få med nok utstyr til meg og 2 unger når det har vært meldt enda kaldere ;-) )


Det er eneste sammenligningsgrunnlag jeg har å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en typisk sommerpose, og ikke noe jeg ville brukt om vinteren. I tillegg er det sånn at barn ikke produserer så mye varme som det voksne gjør, og de trenger derfor mye varmere soveposer.
Jeg ville nok tatt dundynen utenpå soveposen i stedet for inni soveposen, men det vil være ett sjansespill for hvor godt det vil fungere, og ikke noe jeg ville utsatt mine unger for.

Istedet for å ta noen sjanser, er det bedre at du kjøper en ordentlig vinterpose for barn, eller at du ser om du kan få låne en vinterpose.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å åpne vinduet på fullt på soverommet hennes for å se om det blir kaldt med kun dyne. Vet ikke hvor kaldt det blir på soverommet, men om det blir 5 grader og kun bruker dyne bør jo dyne + sovepose funke i -4.

Jeg ville uansett tatt med noen tepper og slikt (regner med dere skal være ganske kort avstand fra bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Arcticpeak sa. Forøvrig er det ikke dumt å kombinere to poser, også mange voksne gjør det. Min 6-åring sov i telt  i minus 21 forrige uke uten å fryse. Kjørte da toposesystem. En Barnepose som går til -4 inni en voksenpose som går ned til -5. På et Exped Downmat underlag. Viktig å snøre posene godt igjen, hvertfall den innerste posen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill :) Jeg tror jeg låner en vinterpose av svigerinnen min, kjedelig hvis jentungen fryser. Vil først se om vi trives på telttur om vinteren, før jeg bruker mange tusen på vinterpose til henne. Vi har et Exped synmat 7 dobbelt liggeunderlag og så tar jeg med et reinsdyrskinn og ett saueskinn. Satser på at vi holder oss varme ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke to posar er ofte veldig effektivt pga ekstra luftlag. Mine har sove ute ned mot - 20 utan "skikkelig vinterpose". Ved hjelp av to posar, godt underlag, varmeflaske og på det kaldeste ein fora jervenduk over begge to. Har ikkje opplevd at dei frys på natta. 

Eg trur du kan greie deg fint med mamutten pluss noko inni eller utanpå alt etter str. Dersom vinterpose til svigerinne i tillegg er ein voksenpose ville eg heller gått for di opprinnelege løysing, då voksenpose blir stor, med mykje luft å varme opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneposen med lånt voksenpose utenpå?  (Mine barn ligg ikkje stille, og ei dyne over ville fort havna ein eller anna stad den ikkje gir ekstra varme. :D)

Blir voksenposen lang utenpå barneposen kan du strupe han igjen med et belte/reim i fotenden, nedenfor barneposen.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du putter mammut Lahar junior som du har fra før inni voksenposen til svigerinna di. Da er det null stress med -5C. Dyne på tur synes jeg er bare tull.

God tur.

 

Edit: brukte aaalt for lang tid på å skrive svaret mitt. Men vi er flere som er enige da! :-D

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det var det jeg foreslo i mitt innlegg også  👍🏻 For det er garantert det beste. Toposesystemet funker gull og er min favoritt. 

Det jeg mente med mitt innlegg var bare å understreke at dette er en løsning som fungerer.

Sett i ettertid burde jeg nok å skrevet:

"Som flere andre har foreslått, en barnepose inni en voksenpose vil være en god løsning." :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arcticpeak skrev:

Det jeg mente med mitt innlegg var bare å understreke at dette er en løsning som fungerer.

Sett i ettertid burde jeg nok å skrevet:

"Som flere andre har foreslått, en barnepose inni en voksenpose vil være en god løsning." :-)

Haha jeg tenkte akkurat det samme. Jeg burde ha spesifisert litt bedre selv 😂 men mange kom frem til samme løsning på egenhånd her 😂👍🏻 Ergo bør det funke fjell 👍🏻 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Terka skrev:

Barneposen med lånt voksenpose utenpå?  (Mine barn ligg ikkje stille, og ei dyne over ville fort havna ein eller anna stad den ikkje gir ekstra varme. :D)

Blir voksenposen lang utenpå barneposen kan du strupe han igjen med et belte/reim i fotenden, nedenfor barneposen.

Nei, hun ligger ikke stille i det hele tatt, så jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå. Hun kommer sikkert til å krype ut av posen i løpet av natten 🙄

Sikkert lurt å ta barneposen oppi voksenposen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.