Gå til innhold
  • Bli medlem

DET SNØR I ASKER


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

En håpløs bønn! Hadde ikke vinteren vært streng og kald, så hadde ikke sommeren vært mild og frodig. Det hjelper ikke å elske treets grener dersom du hater dets stamme! Se sammenhenger i naturen og verden. Vid ut dine horisonter. Legg trangsynet bak deg.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er noe av det dummeste jeg har hørt. Så sommeren kan være mild og frodig bare hvis det har vært en kald vinter? Hvilken planet lever du på? Er det mulig at en slik dåre ber meg utvide mine horisonter?

Nei, løft blikket opp fra navlen din og steinrøysa Norge, og du vil se at enorme områder i verden er både frodige og milde til tross for at det ikke er noen streng og kald vinter der. Hvor var du i skolealderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Faktum 1:

På grunn av Norges forholdvis lave høyde over havet er vi prisgitt hvor nordlige beliggenhet som sørger for nedbør i form av hvitt materiale store deler av året for at snøen skal ligge utover sommeren, og dermed gi bekker og elver som gir frodig grønn vegetasjon i typer av fjellområder som ellers på jorden ofte er tørre og fargeløse.

Den samme vinternedbøren i hvit form sørger for at snøen akumuleres i isbreer som igjen har skapt interessante fjellformasjoner. Breene i sin tur sørger for spektakulære skuer og bidrar til fjellenes skjønnhet og variasjon samt til "vanning" av landskapet nedenfor.

Faktum 2:

På grunn av den relativt sterke vinterkulden med sne og vinder som gjør at tregrensen ikke strekker seg høyere enn den faktisk gjør. Vesentlig mildere vintre enn det som er normalt vil på sikt medføre at fjellet (snaufjellet) skrumper inn.

Så hvis man begrenser tidligere utsagn til å gjelde Norge så vil utsagnet ha en stor del av sannhet til tross for at du karaktiserer det som det dummeste du har hørt.

Andre steder på jorden er helt irrelevant for Norge. Alle steder som skal ha et fjellklima er avhengig av kulde og vinter for å gi vakker og frodig fjellnatur. Hadde vi hatt et ekvatorialt klima ville Jotunheimen bare vært en gjeng med skogbevokste åser (eller beitemark)

Faktum 3:

Fjellene vi har i Norge er et direkte resultat av det klimaet vi har.

Dummeste du har hørt? Ja vel, men sannheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så hvis jeg ikke liker vinteren, burde jeg:

1. Holde kjeft?

eller

2. Lyve og si at jeg liker den?

Vi kan utmerket godt ha flotte fjell i Norge uten at det er strenge, kalde og lange vintre i Asker. Hvis du ikke skjønner det så er du neppe verd noen diskusjon.

Dette blir like usakelig som å si at hvis jeg liker å se vakkert kulturlandskap, så må jeg samtidig sette stor pris på sauene som ekskrementerer på hyttetrappen min om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg en dust som ikke liker mygg heller? Den gjør sikkert også en nytte for seg i naturen? Det samme med brennmaneter?

Jeg burde vel virkelig utvide horisontene mine hvis jeg ikke er glad i de artene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tja! Myggen er uansett lite plagsom om vinteren og når det er kaldt. Mygg eller ikke. Jeg elsker Norge som det er. For øvrig takke meg til 2 minusgrader og hvit lys snø i stedet for 2 pluss grader, stummende mørke og regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt nordmenn som ikke liker vinter. Det at du Tom ikke liker den er helt greit for meg :wink: , men poenget er bare at du kanskje er litt "unormal" når det gjelder akkurat det. Folk med din interesse og oppvekst (som jeg har forstått det) blir mest sannsynlig veldig glad i vinteren også.

At de som ikke er friluftsfolk hater vinteren har jeg den fulle forståelse for. Jeg mener derimot at definisjonen på friluftsmenneske er blant annet det å like og være ute, ikke bare når temperaturen er over 0. Men Tom, jeg oppfatter deg ikke som noe ikke friluftsmenneske, langt i fra. Du har overbevist meg nok om at fjellet er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker egentlig ikke vinteren heller. Jeg hater å fryse, jeg vil ikke bli forklart hvorfor lyset må forsvinne tidligere enn om sommeren og har etter hvert utviklet en særlig fobi mot å våkne opp tidlig om morgen i en tynn sovepose, i et Svalbard 5 telt, med hele 4 andre personer, med 10 cm rimlag på innsiden av duken og måtte ta på bånntæli skistøvler og gå på do i liten kuling og minus 20 på toppen av Hallingskarvet, når det i tillegg er null sikt og alle vet at det heller ikke blir bedre i løpet av turen.

Imidlertid er det faktisk mulig å anskaffe det rette utstyret, riste av seg 2 av kompisene (særlig hvis man skal bruke Svalbard 5) og ikke minst vente til det meldt fint vær og ca. 5 kuldegrader før man forlater byen. Man kan også holde seg til oppvarmede hytter og forsiktig utforske nærområdene.

Poenget er at selv vinterhater/skeptikere kan finne sin måte å nyte fjellet på vinterstid. Selv om sommeren er best og vinterbestigninger generelt anses underlegne sommerestigninger (internasjonalt ihvertfall) er det heller ikke nødvendig å gå helt i hi heller. Jeg skjønner selvfølgelig at Tom er et "lost case".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen og Kim,

det er helt i orden at dere finner det merkelig at jeg ikke liker vinteren. Men nå har jeg fortalt en god del ganger hvorfor, så det er ingen grunn til å gjenta det. Jeg er for øvrig glad på deres vegne at dere liker en årstid som er såpass lang her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lost case" vil i dette tilfelle si at det ikke er mulig å omvende deg. Alle forsøk vil bli mislykket. Du er alstå en fortapt ("lost") sak ("case"). Du må for så vidt gjerne være fortapt for min del. Jeg har ikke noe imot enda færre folk i Jotunheimen vinterstid. Du kommer nok sterkere tilbake på senvinteren når vi andre begynner å bli lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom det finnes en løsning på "problemet" ditt. Du kan bo i Norge fra apr-okt og på New Zeeland fra nov til apr. Da har du sommer og fjell hele året !!!

Og ettersom du har så bra drag på damer, kan du sikkert fikse deg gratis overnatting og dermed slippe å jobbe mens du er der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok sterkere tilbake på senvinteren når vi andre begynner å bli lei.

Ja, så kan du sitte hjemme og være lei når det endelig begynner å bli herlig på fjellet igjen.

Og ettersom du har så bra drag på damer, kan du sikkert fikse deg gratis overnatting og dermed slippe å jobbe mens du er der nede.

God ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror jeg forstår tom i denne saken her, det må da virkelig være lov å lengte til den den varme årstiden! Det er et faktum at vi har en vinter i Norge - men behøver den være så kald og vare så forbaska lenge..?!

Når det i dag tidlig er 11 kuldegrader på Kikut, allerede i slutten av oktober, er det nok flere en tom som lengter tilbake til sommer, varme svaberg, lettere kledde jenter, m.m.....

Anbefalt lesing angående saken: boka "Vinterkrigen" av Bjørn Gabrielsen, som tar opp nordmenns lett anstrengte forhold til vinteren. Både artig og lærerik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tom skrev:

Å nei, nå kommer årets første snø. Håper det ikke legger seg!

Ah.....slik som det ser ut her i Trøndelag, lengter jeg etter snøen, skiturene og telemarksvingene! :?

For meg som er glad i å kjøre ski, kommer snøen som en frelse fra det brune, døde landskapet.

Jeg elsker snøen, vinteren og kulden, så lenge det finns snø og ski!

Fjellet blir en større utfordring, dessuten opplever jeg sommeren ekstra varm og deilig etter en kald og mørk vinter.

Vel, det var mitt synspunkt om årstiden.

Takk og pris, for at vinteren fremdeles er kald og hvit i fjellet! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.