Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye x-strem soveposer fra Helsport: Spitsbergen og Svalbard


Anbefalte innlegg

Helsport har lansert to nye x-trem soveposer: Spitsbergen X-Trem og Svalbard X-Trem

Kan se ut som de er litt forskjellig konstruert, hvor spitsbergen er et toposesystem, selv om spesifikasjonene ellers er "ganske" like. 

Svalbard er en del lettere (1,9 kg mot 3,07 kg) , og Spitsbergen skal være litt varmere (t-lim -45 mot t-lim -

Men man får vel gjerne like bra, eller bedre, ekstremposer med tanke på prisnivået man har lagt seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Helsport har lansert to nye x-trem soveposer: Spitsbergen X-Trem og Svalbard X-Trem

Kan se ut som de er litt forskjellig konstruert, hvor spitsbergen er et toposesystem, selv om spesifikasjonene ellers er "ganske" like. 

Svalbard er en del lettere (1,9 kg mot 3,07 kg) , og Spitsbergen skal være litt varmere (t-lim -45 mot t-lim -

Men man får vel gjerne like bra, eller bedre, ekstremposer med tanke på prisnivået man har lagt seg på?

Hvorfor tror du at du får like bra eller bedre ekstremposer andre steder. Jeg synes dette r en negativ kommentar, går det ikke an å gi litt kred til en liten norsk bedrift som har klart seg i en knallhard internasjonal konkurranse i mange ti år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Hvorfor tror du at du får like bra eller bedre ekstremposer andre steder. Jeg synes dette r en negativ kommentar, går det ikke an å gi litt kred til en liten norsk bedrift som har klart seg i en knallhard internasjonal konkurranse i mange ti år. 

Erlend har vel ikke bedeteppet så kraftig i retning Helsport som det du har @Per Fredrik ?
Og nei, Helsport er vel ikke i den knallharde internasjonale konkuransen som du nevner!
Helsport selger vel relativt lite utenfor norden og ihvertfall lite utenfor europa.
I motsetning til endel andre skandinaviske konkurenter :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Fredrik skrev:

Hvorfor tror du at du får like bra eller bedre ekstremposer andre steder. Jeg synes dette r en negativ kommentar, går det ikke an å gi litt kred til en liten norsk bedrift som har klart seg i en knallhard internasjonal konkurranse i mange ti år. 

Det var på ingen måte ment som noen negativ kommentar. Jeg er særdeles positivt innstilt til Helsport, og la faktisk noen tusen kroner i en dunpose fra dem i går... (Rago Superlight Winter) Svaret kan like gjerne være at man ikke gjør det. Intensjonen var å forsøke å få noen som har bedre oversikt over dette segmentet til å si noe om hva de synes om de nye posene opp i mot hva som finnes ellers på markedet... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tubbs skrev:

Erlend har vel ikke bedeteppet så kraftig i retning Helsport som det du har @Per Fredrik ?
Og nei, Helsport er vel ikke i den knallharde internasjonale konkuransen som du nevner!
Helsport selger vel relativt lite utenfor norden og ihvertfall lite utenfor europa.
I motsetning til endel andre skandinaviske konkurenter :)

Bedeteppe, det var en bra kommentar, men nei, selv om jeg har hatt kunder som har hatt med seg teppe sitt og som har lånt kompass av meg for å finne retningen har ikke jeg noe sånt teppe. Det går nok mer på at friluftsliv og utstyr er en det av vår kulturarv og derfor prøver jeg å argumentere for at vi må ta vare på våre egne, ikke bare norske produkter men også svenske. Litt som å bruke butikken på hjørnet. Alle synes det er fint med en lokal butikk, men bruker den for lite så en dag er den borte. Nå er jo Helsport kjøpt opp og blitt en del av Ferd/Swix systemet så her vil det nok satses mer internasjonalt. Desto mer imponerende er Hilleberg, en liten familiebedrift som også opererer på det amerikanske marked og som til og med har produksjonen sin i Estland.. Så har jeg jo også gnåla på noen ganger at vi ikke bør kjøpe kopi produkter fra kinamann. Er kanskje skada fra den gang jeg jobbet i Hongkong 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er i hvert fall et godt alternativ, som nå er nedsatt hos Fjellsport - Mammut Tyin MTI 5-Season Bison, nå til 1999,-.  Minus 25-pose, syntetisk, veier ca 3 kg. Vurderer å kjøpe, faktisk. :)

https://www.fjellsport.no/kampanjer/fjellsport-uka/mammut-tyin-mti-5-season-bison.html#tab-button-reviews

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tober skrev:

Her er i hvert fall et godt alternativ, som nå er nedsatt hos Fjellsport - Mammut Tyin MTI 5-Season Bison, nå til 1999,-.  Minus 25-pose, syntetisk, veier ca 3 kg. Vurderer å kjøpe, faktisk. :)

https://www.fjellsport.no/kampanjer/fjellsport-uka/mammut-tyin-mti-5-season-bison.html#tab-button-reviews

Har den som er hakket under selv, og veldig fornøyd. Er en soveposeserie jeg har sett flere har anbefalt rundtom på nett. Eneste minuset er vel vekta, men prisene som dukker opp på tilbudene er jo meget bra med tanke på hva man får :)

Den er det og nedsatt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men nå er dere helt ute å kjøre :). Her er det snakk om ekspedisjonsposer hvor det er lagt mye ned i detaljer for den type bruk. Man kan ikke sammenligne en pose til t-lim - 25 med en som går under -40. Type materialer , kvalitet på dun, sømteknikk, volum etc er i en helt annen klasse.  Når man krabber under -35 er prisleiet -7000 til 15000 kr helt forventet.

Man får helt ok telt til 1500 kr også,  men det er ikke det du ville tatt med i vinterstorm på vidda eller arktis, da må du regne med priser rundt 7-12 000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, PTG skrev:

Unnskyld, men nå er dere helt ute å kjøre :). Her er det snakk om ekspedisjonsposer hvor det er lagt mye ned i detaljer for den type bruk. Man kan ikke sammenligne en pose til t-lim - 25 med en som går under -40. Type materialer , kvalitet på dun, sømteknikk, volum etc er i en helt annen klasse.  Når man krabber under -35 er prisleiet -7000 til 15000 kr helt forventet.

Nå er jeg kanskje litt ekstra skeptisk da jeg hele veien har fundert på hvordan Helsport har vært så ledende (i mine øyne) på lette og solide telt, men ikke klart å levere på soveposefronten. Men det er dessverre ganske lett å finne bedre alternativer på dunkvalitet, materialtype og volum.

Misforstå meg rett: De virker som gode poser. Men de ligger ikke mer enn ca på snittet litt sånn subjektivt bedømt på tallene de presenterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kommentar gikk på at det å sammenlikne vinterposer med ekspedisjonsposer blir feil da de retter seg mot helt forskjellig bruk. 

Hvordan Helsport klarer seg i ekspedisjons segmentet vet jeg ikke, men samarbeidspartnerne og ambassadørene som de jobber med representerer jo noen av de mest aktive og erfarne som vi har i norge idag mht bruk og kunnskap under ekstreme forhold og for egen del ville jeg tillagt det stor vekt. Og har ikke Helsports Tempelfjord vært med på Børge Ousland og Torry Larsen og Rune Gjeldnes sine siste polare ekspedisjoner?

I mitt hode betyr "tallene" på en sovepose  mye mindre enn at f.eks Hvitserk eller Børge Ousland (i Helsports tilfelle) både bruker, har deltatt i design og anbefaler produktet for en type bruk (selv om de får betalt for det).  

@Thomas E Hvilke ekspedisjoner er det du har vært på og hvilke poser fra Helsport var det da som ikke holdt mål? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, PTG skrev:

@Thomas E Hvilke ekspedisjoner er det du har vært på og hvilke poser fra Helsport var det da som ikke holdt mål? 

Nå henger jeg ikke med. Jeg har da aldri ment at de ikke holder mål. Det jeg sier er at det er ganske lett å finne bedre alternativer på dunkvalitet, materialtype og volum.

De bruker standard Pertex-stoff. Det er vel og bra stoff det, men også svært lett tilgjengelig for alle slags konkurrenter, så det skiller seg ikke ut som noe bedre enn andre. Blant annet bruker Cumulus også dette og Cumulus er veldig vanskelig å slå på pris.

Dunkvaliteten er god, men heller ikke særlig spesiell. Dunpensten på 800/750 og fjær-ratio på 90/10 er grei den, men en del konkurrenter tilbyr bedre spenst. 

Som jeg prøvde å presisere i forrige post: Det er for all del helt sikkert gode poser, men de skiller seg liksom ikke ut på hverken pris eller spesifikasjoner i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Thomas E Du skrev at de ikke har klart å levere på soveposefronten, så min feil, da jeg antok at du hadde også hadde brukserfaring med ekstrem soveposene  til Helsport.

Å vektlegge ting forskjellig er jo helt greit, men idag hvor det finnes så mange produkter som "claimer" å være beste på pris, kvalitet, vekt etc, så tillegger jeg nok mer i hvordan det er designet, sydd og om det faktisk holder mål, og da er brukserfaringer som andre har veldig viktig for meg :-)

 

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.