Gå til innhold
Kjell Iver

Hvor har du vært på tur i dag - 2019!

Anbefalte innlegg

Sitat fra 2013:

Har ofte tenkt å lage en tråd der vi kan legge inn bilder fra småturene man går til daglig.

De fleste av oss går jo småturer i nærområdet vårt - kanskje andre vil se hvor du bruker å gå, sykle, padle, ro eller løpe eller fly? Post gjerne på direkten - kanskje nevne hvor du er og hvor langt du har gått - kanskje en lokal fjelltopp?

Edit 1 31 Juli 2016: Om du har gått en lang tur over flere dager og har mange bilder setter vi pris på om du heller skriver en vanlig turrapport. Da vil du kunne plotte turen på turkartet og det er lettere å søke seg frem til for andre senere. 

Edit 2  31 Juli 2016: Har opprettet et emne som heter "Jeg har oppdatert bloggen min" - post oppdateringer i bloggene her fra i dag av..

Gammel tråd ligger her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lysingen -Sømna kommunes høyeste topp fikk et besøk i går kveld.  I tillegg var jeg bortom toppen Lysinghesten, som var med i fjelltrimmen for noen år siden.

Startet i 18 tiden fra parkeringen ved Aunet gård.  Det er lenge siden jeg gikk denne turen, og egentlig skulle jeg ikke på en så pass lang tur, så forberedelsene var så som så. Hadde bare shorts og skjorte, og fikk handlet meg noe turmat på en Prixbutikk som hadde første dag åpent.

Infoskilt ved starten. S

IMG_0466.jpeg

På Lysingen. Det kommer en del regn... Varden er staselig her oppe... Mye svaberg,og merkene er så som så.. Fant en skifelle og en boks med swix rød som ble tatt ned..

IMG_0471.jpeg

Boksen vår Lysinghesten har mistet lokket - så her har vi visst fått en konkurrent..

IMG_0478.jpeg

Torghatten er puslete i bakgrunnen...Fine fjell.. Jeg er så imponert over de som har vært før oss og merket stien opp, for det er ikke så åpenbart hvor det er best å gå, og stien følger terrenget på en god naturlig måte..

IMG_0496.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjapp tur på Hornsveten 148 mens gutten i huset er på turnøving en times tid. Tråkket meg skikkelig våt i en myr.

IMG_1002.jpeg

I går en litt mer drøy tur - opp på Ørtind 757 sammen med Kasper. De andre i familien stoppet ved 300 m og hadde bål i finværet. Flott tur - med staselig utsikt mot Lomsdal Visten og andre kjente fjell.

IMG_0999.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært mange turer på meg i det siste. Bæring av plank og litt småtilrettelegging..

Nå er vi ved hytta og i dag gikk vi inn Storvegskardet til Else Larsen steinen, som er en stein der en gammel samekone omkom for 115 år siden. Jeg limer inn historien til slutt .

Storvegskardet ligger mellom Susendal og Fiplingdal og i tidligere tider gikk de over her. Nå for tiden er det tydligvis brukt mer 4 hjulinger desverre - ikke helt uten spo.

IMG_1063.PNGIMG_1065.jpeg

IMG_1064.jpeg IMG_1067.jpeg

IMG_1069.jpeg IMG_1068.jpeg

Håper at vedkomnende som har laget dette oppslaget ikke misliker at jeg legger historien ut på nettet. (Oppslag ved parkeringen)

Reidar Svare

Den 7 Januar 1904 sto dette stykket av P. Haagensen i Nordlands Folkeblad!

Bortkommen fattiglem.

Lappeenke Else Larsdatter (der bærre navnet tull-Else), forlot Gaarden Nordli den 8 December (1903) for at tage over grensen til Børgefjeld til Susendalen. Men manden på Gaarden fraraade hende at tage over fjeldet den Dag, men tilraadede hende at gaa til Kroken den dag og siden velge en Dag over Fjeldet.

Trodsig som hun var, innvilgede hun dette, for at de tryggere kunde stole på hende, men til fjelds hun satt og blev borte.  

Først den 11 fikk jeg vide at Else hade taget til Fjelds, og samme dag foretog jeg Undersøgelse etter Else.  Men tiden fra den 8de til den 11te Blæste en stærk Østenvind, så Spor var umulig at finde. Imidlertid foretogs skriftlig henvendelse til Susendalen med Forespørgsel og alt med samme Udfald, saa sidenefter en alvorlig søgning kunne iverksættes.

Først den 3dje Juledag fik jeg besked fra E. Paulsen, for at foretage en Grundig Søgning. I to dage søgte med 8-10 Mand  efter hende, men måtte oppgive Søgningen uden at finde Hende.

Nyttårsaften kom hendes broder Lap Nils Larsen, der hade hørt Tildragelsen, og som bor i Susendalen hit for at høre. 

Og om aftenen, medens vi sad pg Samtaltes om Dit og Dat, tog saa Leppen til at fortelle mig om en forunderlig Sang han fik høre forleden Dag. Han stod og huggede Ved ude saa begyndte det at tude og synge i Luften, og han saa til alle side om seg, men Lyden og Sangen for med Lynets Fart igjennom Luften i retning af Gravstedet Svenskvold i Susendalen.

Saa blev jeg urolig, sagde han.

Ja, dette var meget mystisk Fenomen svareder jeg.

I morgen skal du og jeg til Fjelds igjen og lede hende op.

Morgenen var pen og klar.

Vi satte Kursen ind igjennom Storvegskaret. Kommen indst i Skaret fandt Broderen hende Liggende tæt ved en stor Sten, og Skistaven staaende opreist paa Stenen.

I Dag er to Mand og Hest samt Lappen, hennes Broder draget til Fjelds for at besørge hende bragt til Gravpladsen Svenskvold i  Susendalen efter Broderens Ønske

Fiplingkroken 03.01.1904 Haagensen.

Liket var først fraktet til Vollan opplyser Konrad Svenskvoll (I "sett og sagt"). Der dreiv Nils Larsen (Skott) og braut og tinte på liket før han la det i kista. Dei hørte han snakket med seg sjølv medan han dreiv med dette. "No søster, no må du va snill og ikkje far og skrømt og skræm folk!"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var et øsende regnvær ved oppstart av dagens tur. Ungene ville absolutt innover på dette fjellet (Hilstadfjellet 401 moh ved Hommelstø), som de hadde vært på for 2 uker siden uten å få registrert seg elektronisk. Hendig nok er det nylig oppført en hvilebu oppå her og vi stoppet og tok maten her. Dette er den eneste toppen vi har som har hytte nesten på toppen.

IMG_1077.jpeg

IMG_1080.jpeg

IMG_1079.jpeg

Snøballkrig på vei nedover - med Lomsdal/Visten nasjonalpark i bakgrunnen. Vinteren i anmarsj - flott tur og fantastisk fin årstid å komme seg ut i. Vi hadde forventet regn hele dagen, men det ble knallvær.

IMG_1083.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.