Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling Valjohka


Anbefalte innlegg

Hei,

 

vi er en gjeng som svar planer om å padle Valjohka til sommeren, med start fra nattvann og mål ved E6 mellom Tana og Karasjok. Vi er relativt uerfarne padlere. Er det noen som har padlet denne turen? Lurer litt på hvor lang tid det er fornuftig å bruke? Er det mange gode overnattingsplasser? Mye stryk / bæring? Hvordan er fisket underveis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi padlet Valjohka juli 2016. Sommeren i Finnmark var sen, og vannstanden var svært høy. Vi hadde med andre ord god fart med packraftene. Det ble bæring forbi et stryk på ca 150 meter og en foss, ellers padlet vi hele elva. Temperaturen og vannstanden gjorde sitt til at fisket ikke ble det beste. En liten laks og noen harrer ble resultatet. Det skal ikke være noen problem å finne overnattingsplasser langs elva, og 4 dager er passe med mindre du ønsker å bruke mye tid på fisket.

Endret av Arntrooney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Lavvosolberg skrev (På 30.1.2019 den 22.59):

Takker. Akkurat slikt svar jeg hadde håpte på!

Hvordan var turen? Vi er et gjeng som tenker å ta denne turen nå i vår. 

Det er vel ingen fare for å velte? Hvordan er det med leirplass? Kan man f.eks sette opp tarp kun ved hjelp av omliggende trær uten bruk av padleåre?

 

 

Endret av perilei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, perilei said:

Hvordan var turen? Vi er et gjeng som tenker å ta denne turen nå i vår. 

Det er vel ingen fare for å velte? Hvordan er det med leirplass? Kan man f.eks sette opp tarp kun ved hjelp av omliggende trær uten bruk av padleåre?

 

 

Turen var fin, selv om turfølget tidvis var irriterende. Man skal være svært dårlig til å padle dersom man klarer å velte,  da bør man melde seg på nytt padlekurs. Når det gjelder tarpoppsett så er det mer enn nok med padleårer når man er på padletur, burde ikke være avhengig av trær til sånt, sånn sett er bruk av padleårer genialt og mye mer fleksibelt enn trær. Et annet godt tips er å vente litt med turen dere planlegger, elva er altfor stor nå, så jeg ville nok forskjøvet turen i allefall en uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Lavvosolberg skrev (På 6.6.2020 den 10.05):

Turen var fin, selv om turfølget tidvis var irriterende. Man skal være svært dårlig til å padle dersom man klarer å velte,  da bør man melde seg på nytt padlekurs. Når det gjelder tarpoppsett så er det mer enn nok med padleårer når man er på padletur, burde ikke være avhengig av trær til sånt, sånn sett er bruk av padleårer genialt og mye mer fleksibelt enn trær. Et annet godt tips er å vente litt med turen dere planlegger, elva er altfor stor nå, så jeg ville nok forskjøvet turen i allefall en uke. 

Nytt år nye muligheter. Fjorårets tur ble jo avlyst pga de enorme vannmengdene. Men i år blir det tur ned Valjohka! 
Har du noen gode fisketips for turen? Vi tenker i hovedsak å fiske med Oter som er egnet med kald snurring. Har du noen erfaring med slikt fiske?
Jeg har jo selv observert fluefiskere der, men det var mer til underholdning for oss som var over vann enn fiskene, så det holder vi oss unna.

Jeg har også vært så privilegert at jeg har observert Tana-væringer som får laks i Valjohka. Dette er tilsvarende å se kjempeblekksprut i kamp med spermhval. Noe forunt bare de aller aller få.  

Det går seriøse rykter om at du er bevandret innen vin. Kan du anbefale en vin fra polet, som selges på plastflaske, og som er en ypperlig match for Drytech? 

Uansett så blir årets tur forhåpentligvis minneverdig. 
Kom gjerne med gode tips og anbefalinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tur dere skal på, selv om jeg opplever fiskepraten din som useriøs Perilei. Valjohka er en skjør og vanskelig elv fiskemessig, jeg har kun hatt fiskesuksess med fjærlett tørrfluefiske. Veldig viktig med nøyaktig presentasjon av flua, man bør  snike seg ned mot elva for å ikke å skremme skjør fisk i vannkanten.

Utover dette så er min mening av elvepadling og alkohol ikke hører sammen. Dersom dere på død og liv skal på drikketur er det kanskje hyggeligere for alle parter at dere holder dere hjemme. Har selv opplevd i Valjohka at brautende tanaværinger har skremt bort stor trofefisk med roping og skriking langs elvekanten. Dette er ikke villmarksliv slik som jeg ønsker å ha det.

God tur uansett, håper det blir mindre skogbranner i området i år enn tidligere.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.