Gå til innhold
Bjørn J

Norsk ull - splittet fra "Hva har du kjøpt nå!"

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Svandal skrev:

Hadde vi produsert ull i verdensklasse så hadde vi eksportert lang mer ull til klesindustrien enn hva vi gjør i dag. 

Merinoull har den egenskapen at den klør langt mindre enn vår egen og er derfor å foretrekke i klær - heldigvis. 

Heldigvis for at vi ikke eksportere ull? Eller heldigvis for at vi ikke har ull i verdensklasse? 🤔 jeg ble litt usikker her 😂

Ull er gull men jeg håper virkelig vi kjører på med mer norsk ull. Sånn skikkelig grov og solid ull.  Selv om jeg elsker den myke gode merinoulla innerst så kan jeg godt ha grovere ull utenpå. Men ser det er vanskelig å finne opprinnelsesland på ull hos de store butikkene. Meh. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en islender laget på norsk ull.  Den er seriøst uslitelig. Den ble kjøpt for å brukes i stall og rundt bål og til røft bruk (men ponnien er solgt så jeg får ikke slitt den ut). 

Synes ikke den klør så ille. Men jeg elsker myk merinoull også. Jeg liker meg best i ull. Gjerne hele året. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ut Nøstebarn også. De går ett hakk videre ved å faktisk fortelle om behandlingene av ulla også. De bruker ikke plastikk for å behandle og farge ulla. Noe som vistnok er vanlig, men som man glemmer å tenke over (det er alltid alt for mange ting å ta med i regnestykket) 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av Gittiamo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en snodig verden vi lever i, når det er billigere å sende produkter og råvarer rundt om i hele verden fremfor å produsere der råvarene er 🤪 

Som papir. Trær blir hugget her og sendt til Kina for å bli papir og bli trykt opp, før det sendes tilbake hit. 

Det henger jo ikke på greip. Annet enn at det er vår ekstrem higen etter alltid å kjøpe billigst, som er utløsende faktor her. Og jeg er skyldig her selv 🙈 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Den mest effektive løsningen på det må nok bli politiske vedtak som tvinger frem mer bærekraftig produksjon/foredling. Problemet er jo selvfølgelig at de færreste i politikken(internasjonalt sett) vil ofre sin egen maktposisjon ved å fatte slike vedtak. De må også helst vedtas på et internasjonalt nivå, og ikke kun innenfor landegrenser. Da sitter vi i første omgang igjen med å måtte gjøre så godt vi kan på egen hånd for å sende et signal.

Ja det var det da. De som prøver å skape globale forskjeller opplever jo den verste heksejakta ever. Få tør jo å prøve. 

Så det må gå på forbrukermakten. Men det er søren meg ikke lett det heller 🙈 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det kanskje aller verste er fersk fisk som blir sendt til Kina, der den blir filetert og pakket, og sendt tilbake til Norge som frosset fisk. Og noe av den ferske fisken blir tilsatt vann og fosfor (for å beholde den hvite fargen) og sendt ut på markedet i Europa....
Eller hva med denne måten å lage klippfisk på: Fisk fanges i Stillehavet, sendes til Kina for filetering, og deretter til Norge for salting og tørking. På veien har den vært frosset og tint og frosset igjen opptil 3 ganger!

Oh my 🙈 

Og så er det sånt som er glemt i det man går inn i butikken og skal handle. Utsulta, sliten og med dårlig tid. Og en lommebok som ikke tillater at man handler rett fra slakter og fiskebåt. 

Personlig kan jeg ikke handle direkte fra en økoring, men synes det er kult at flere og flere velger dette. 

Kanskje flere bør kjøpe mer kløull og spise mer fårikål her til lands? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye av grunnen for at ulla er mykere, er at hvert fiber ofte dekkes med et tynt plastlag. Dette var jeg ikke klar over før nå, men det kalles ofte superwash og gjøres i forbindelse med farging av ulla. 

Uansett er nok behandlingen og prosessene mye mer miljøvennlig enn bomull. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
53 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det som kalles superwash ull er ikke ull etter min mening. Behandlingen (syrebad eller plastbelegg) ødelegger alle de gode egenskapene som gjør ull unik til klesplagg.
Superwashbehandling ble tatt i bruk på femtitalllet for å gjøre det enklere å vaske ullplagg i maskin. Men dagens moderne vaskemaskiner har så gode ullprogrammer at det er problemfritt å vaske klær av ekte ull. Dessuten behøver ikke ullplagg å vaskes så ofte som andre klær, ofte er det nok å henge dem ut i frisk luft.
Plagg av superwash ull har også den ulempen at de mister fasongen og blir slaskete etter kort tid.
Det er underlig at det er tillatt å kalle superwash ull for 100% ull.

Jeg tok et lite søk og de største garnbutikken har superwashgarn de ofte promoterer som ekstra mykt og fint til blant annet barnestrikk. Og når de største kaller superwash-garnet for «Perfect» så kan man bare anta at det brukes i veldig stor grad der ute den dag i dag. 

Jeg lurer på hvor mye ullplagg som selges der sånn informasjon mangler? Jeg prøvde å se på noen av mine ullplagg men fant ikke noe om superwash.  Søkte litt rundt. Men fant en liste over merinoull som ikke er mulested. Og heldigvis skal ingen av de merkene vi bruker mest her være fra mulesta dyr. 

Jeg lærer ting på dette forumet jeg ikke trodde jeg skulle lære 😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Freebird skrev:

Noe mange ikke vet også er at ull tåler høy temperatur. Bare ikke kombinert med bevegelse. Derfor kan man legge ull i et kokende vannbad, men ikke kjøre den på 95 grader i maskin. 😊

Det vet man da. Man har da dampet mer enn ett plagg før. Men det gjøres aldri mer her 🤔 men var noe jeg gjorde før. Den gang da jeg faktisk til og med strikka litt. Så kom smarttelefonen og strikkepinnene forsvant... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Freebird skrev:

Joda, jeg sier ikke at det er noen hemmelighet, men jeg tror det er mange som er redd for å ødelegge ullplagg ved å utsette dem for varmt vann. Har man flekker som er vanskelig å få bort ved 30 eller 40 grader kan det være verdt å teste et vannbad på høyere temperatur. :)

Når det gjelder superwash så er jeg enig med Skjult lenke - logg inn for å se den i at dette ikke er ull. Mange av ullens gode egenskaper forsvinner og miljøaspektet begynner i beste fall å blekne. Jeg tenker i utgangspunktet det samme om ull iblandet bambus eller rayon som er det riktige navnet. Det er nemlig ikke fibre fra bambus i seg selv som blir brukt, men cellulose som fremstilles fra bambus, dette regnes for å være et syntetisk fiber. Denne prosessen er også svært giftig for arbeiderene som utfører den.

Var ment spøkefullt det med dampen. Jeg fkk en liten personlig reminder her 😂

Og jeg er også helt enig i at superwash ol ikke er ren ull. Men det selges som «superull» og perfekt til barn den dag i dag. Dyrt er det også. 

Og så gremmes  jeg langt inn i sjela av merker som selger sine klær med fet tekst «100 % Merinoull» og med litt lupe og leting finner man ut at Joda det er 100 % merinoull det som er av ull i plagget. Men at plagget i seg selv er blanda med syntet roper de ikke høyt om. Pierre Robert, Kari Traa og HH gjør i hvert fall dette. HH er verst når det gjelder å skjule at det er et blandingsprodukt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, tubbs skrev:

Takker for tilbudet Skjult lenke - logg inn for å se den :)
Skal jeg vippse over penger for garn til en genser i str. Large ? :D

Da må du først knuse begge knærne mine slik at jeg må sitte stille 😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du tar opp for jeg har grubla på det samme nylig. Jeg synes det er rart noe ull tåler ganske hard vask mens annen ull ikke tåler fuktighet før fasongen endres. 
Jeg har mye fra Devold, men jeg vet ikke om den ulla er plastfri. Finner ikke ut av det. Det burde ikke vært lov å kalle super wash ull for 100 % ull for det er det jo ikke. 

Nøstebarn og Northern Playground vet jeg er fri for plast. 

Har så godt som slutta å bruke fleecejakker og har heller strikket meg gensere i ull jeg vet er helt ren. Og kortreist(ish) Norsk og Islands ull er det jeg strikker med. Så får jwg heller skamme meg for at skalltøyet fortsatt er plastikk og gift 🙈

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva er fordelen med superwash behandling? Hva er ulempen med slik bahandling? Blir dette til microplast i avløpsvannet under vask?

EDIT: svar på noe får man her. Maskinvaskbar ull ER behandlet: Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er litt mer nyansert enn som så. Ull er ikke bare ull heller. Finnes flere typer ull og måter å karde og tvinne osv osv. 
Men ja plastikken kan føre til plast i havet.
Les om super wash på Northern Playground sine sider også. Og Nøstebarn. 

Til Skjult lenke - logg inn for å se den jeg fikk dette produktet anbefalt i dag for å vaske ull. Jeg har pleid å bruke eddik som skyllemiddel men skal heller teste dette. 

788A70C3-A3EE-494D-928B-0BD05DD60A5B.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Devold er behandlet. Og det tror jeg at jeg leste på hjemmesiden dems. Etter endel gransking.

Nøstebarna vet jeg, de har skrevet det på hjemmesiden dems. Northern Playground visste jeg ikke, så tusen takk for den infoen 😊 Kanskje vi får lage vår egen liste. Jeg har veldig lyst til å sende en mail til woolmark og spørre hvorfor de godtar at det kalles 100% ull. Det er liksom de som er kontrollinstansen, eller hva man skal kalle det.

Fleece har jeg ikke brukt på lenge for jeg syns de blir klamme. Aner ikke hvordan man strikker, men har en bestilling inne hos søsteren min 😂 Hun hadde ikke tid før til høsten. Innen da, skal jeg finne ut hvordan garn hun skal bruke. Noe plast slipper vi vel ikke unna. Membranklær er visst ille for det får man ikke brukt om igjen. Men nå har jeg funnet ut at jeg blir minst like klam i gore tex som oljehyre (ikke den gamle, tunge versjonen altså) og oljehyre kan resirkuleres. Så spørs om jeg bruker mer penger på gore tex nå. Jeg har jo nesten lært å sy, så jeg kan sy mitt eget regntøy. Det jeg har nå, er kjøpt da. Men hvis de slutter å produsere annet enn det typiske til HH, helt uten passform, kan jeg sy noe selv.

Be hun om å strikke noe i garn fra Rauma. De bruker naturlige farger også. Ren norsk ull. Pelsullgarn for eksempel. Pelsull er gull. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Visstnok 8000 typer/kvaliteter 😳

Vil mer lesing om dette føre til at jeg kjøper mer undertøy, i stedet for å bruke opp det lageret jeg allerede har av aclima og Devold? 😬

—————————————

For tiden driver  jeg og tester ut Brynje Polypropylen-netting etter så varme anbefalinger. Med dette er det visst ikke umulig å oppleve at man tar på seg tørt undertøy om morgenen på vinterturer i telt. Men hittil har det skuffet på alle områder sammenlignet med aclima ullnett. Skal prøve det mer utover vinteren, i kombinasjon med mellomlag, for å sjekke om det kan kan føles like tørt som det påstås da. Enda synes jeg bare det har vert kaldt, lite elastisk, stinker lett og gnager mer mot huden. Fint til sommerbruk når ullnett er for varmt 🤷‍♂️

Til bruk under tørrdrakt til padling, kan jeg ihvertfall si at ett gammelt tykt polartec undertøy beregnet til dykking har imponert! Fuktig på utsiden, knustørrt mot huden! Alt annet har blitt gjennomvått og gir en skikkelig blaut følelse.

Nei bruk for all del opp ulla.

Jeg har på en Brynje ullgenser nå med plastikkhull på innsiden. Den gir en litt klam følelse. Den er fin på skikkelig kalde dager med høy aktivitet. Eller som nå. I sofaen. Ikke favoritten men høyt opp på lista allikevel. Trives best med to tynne lag sommerull fra Devold. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, langdistanse skrev:

Heh, ikke ofte jeg blir forvirra over en informativ tråd.

Kan vi ikke kompilere en liste over "ekte ull"-produsenter?

For å forvirre mer så har jo farging også mye å si 😂 

1 minutt siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Wait...what? Denne måtte jeg lese to ganger :-)

Det er ganske kult å karde fra egen hest og hund 👍🏻 Men ofte må man blande inn saueull også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Takk :) Skal be henne bruke det. Er pelsull varmere enn ull fra "kjøttsau". Mener å ha lest at pelsull er fra sau avlet for ull og ikke mat.

Litt usikker. Men strikket med litt forskjellig garn i det siste. Nå sist islandsk alafosslopi. Det er brukt både underull og dekkhår så plagget blir vannavvisende. For meg er bruken av genseren en erstatning av mellomlag. Og jeg går gjerne kun i genser uten jakke, om været tillater det. 

Det er faktisk på grunn av denne tråden her jeg begynte å strikke. Jeg ville ha noe bedre enn fleece. Har mye mer å lære meg om garn da. Nå har jeg testa litt forskjellige med alt fra alpakka til grov islandsk ull og det norske og islandske er og blir best. 

Litt selvskryt også her. Denne her ble jeg ferdig med i dag. Tok meg tre uker (der en ukes strikketid forsvant pga vintertur/juletur til fjells) 

1A124B54-FD12-43C3-B3A7-A0BBF7B2B367.jpeg

4BBE06A7-AF0A-465A-B51B-BD989C78B452.jpeg

Endret av Gittiamo
Lagt til et bilde til for å vise ulla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Ullnett og ull generelt, er litt misforstått. Det virker svalende når det er varmt. En tynn kortermet ulltrøye er mer avkjølende enn en kortermet bomullstrøye f.eks. Ullnett har den egenskapen at det transporterer fukt bort fra huden, i tillegg er luft god isolasjon. Man får altså ikke det våte tøyet rett mot huden.

Helt enig. I sommer brukte jeg ull på de varmeste dagene. Har et par tynne ullsingletter. Finnes ikke bedre enn dette når man er svett og varm.  Alt annet blir klissete og klamt men ikke ulla. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Det at ull, eller noen andre klær kan kjøle deg ned, er en myte.

Jeg har hørt mang en gang at enkelte plagg er avkjølende, men med mindre de har innebygget is er det alltid varmere å kle på seg enn av seg. Klær isolerer, reduserer fordamping og hindrer trekk.

Og dersom svette får fordampe direkte fra hudoverflaten hentes all fordampingsenergi fra kroppen. Dette reduseres med ca 20% om man har ett tettsitende lag på kroppen, mer energi hentes fra omgivelser. Jo flere og tykkere lag, jo mindre energi hentes fra kroppen. (Kilde: Hvorfor er det så kaldt å være våt).

Det er en grunn til at jeg vanligvis må vente til siste liten med å kle på meg ullnettingen når jeg skal ut. Tar jeg den på når jeg står opp må den alltid av før jeg har kommet til frokost, eller så smelter jeg. Med mindre jeg er på en kald hytte.

Hun sier ikke at det kjøler ned, men har en effekt som gjør at det kan føles svalende. Fordi det rett og slett puster bedre og føles ikke klamt ut som syntet og bomull kan gjøre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Med svalende så tenker jeg på avkjølende. Er det feil? 🤔

Sammenligner man med bomull og dårlige syntetklær, og setter de opp mot hverandre, kan jeg være enig. Men gode syntetklær, som eks. tynne trenings t-skjorter, kan også puste bra og føles mindre klamt.

Ja du tenkte for teknisk her. Når du slipper å bli klam så føles du ikke så varm heller. 
Klart en del sportstøy funker bra. Jeg kunne aldri dratt på spinning uten en trøye med god lufting. Men den må av så fort intensiteten går ned. Men ull på sommeren kan du svette og ikke-svette om hverandre uten at du får store temperaturforandringer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det blir litt som det plagget jeg så annonsert som laget av 100% merinoull. Og det var forsåvidt sant, den ulla som var brukt i plagget var sikkert 100% ull - problemet var at plagget inneholdt 30% plast. Så det riktige ville vært å si at den var laget av 100% ull og 100% plast..... :)

HH og Bergans vet jeg lurer folk på den måten. Kari Traa også for den saks skyld. De selger jo ullgensere. Med sånn ca 40 % ull og resten plastikk 🤦🏼‍♀️ 

Den Ulvang-genseren din er noe ala den siste genseren jeg strikket. Med dekkhår. Det er ikke like digg rett på huden men lengre ut er det helt genialt. 

Neste prosjekt for egen del blir å finne ren alpakka/merinoull og strikke undertøy av. Det er mykt og godt mot huden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, langdistanse skrev:

Hva mener du nå? Hvis det står 100% ull så er genseren 40% plast ? :S:S

Den ulla de bruker er 100 % ull. Samme som at den plastikken de bruker også er 100 % plastikk 🤪 det er lureri på flere klær der ute. Du må se på vaskelappen og ikke promo av plagget. 
Som her hvor plagget selges som ullundertøy. På esken på disse står det 100 % merinoull. Fordi ulla de bruker er ren merinoull. Men plagget i seg selv er halvveis plastikk allikevel. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Jeg finner faktisk ingen produkter på Kari Traa som får meg til å tro at noe er 100% ull, uten å være det. Det som heter ulltrøye, er 100% ull. Ihvertfall av de jeg sjekket. Genserene kaller de strikket genser, og det er jo riktig. Så ikke hva de inneholdt, men de kalte det ikke ullgenser, så da spiller det jo egentlig ingen rolle. Bergans og Stormberg er mer utspekulerte. Kaller det ullgenser, når det egentlig er en blandingsgenser.

Det ble reklamerte for noen ullgensere (strikkegensere) uten å opplyse om at det var blanding. Når man gikk inn og sjekket produktet var det ikke noen ullgenser. Men det kan ha vært forhandler som reklamerte og ikke Kari Traa selv 🤔 

2 minutter siden, langdistanse skrev:

Er dette her lovlig?

De har jo rett i at ulla de selger er ren ull. Og innholdsfortegnelsen står jo på produktet. Men man kan la seg lure av hvordan det blir promotert. Mange ser bare ordet «ull» eller «merinoull» og tenker ikke på at det er blandingsprodukt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Av Memento mori
      Da hadde du flaks😂 på Skjult lenke - logg inn for å se den har de en score på 0.4 av 10 mulig gitt av 3139 stk.
      Posten har 4,7 gitt av 16 stk. 
      Er på grensen til artig å lese alle kommentarene postnord får på denne siden og på «boikott postnord?» på face.
      Mange er frustrert over at de gjør avtaler og faktisk ikke kommer, så mye av dette er nok skrevet i sinne🔥

• Av Memento mori
      Jeg pleier å legge nye telt i et kar med vann et par timer. Da trutner trådene som det er sydd med. Gå også over alle knuter på barduner og pluggfester. På noen Helsporttelt bør du knytte om festen til plugger. Slik det kommer er de lett å miste. 
      Litt siliconspray på glidelåser for bedre funksjon. 
      En flaske med impringnering på sømmer og litt på taket kan også være lurt på mange telt.  
      Pleier også å sette rephylsa innpå repleddet og ha tape på hver side. 
      Lykke til med nytt telt😀
    • Av Humle
      Da jeg kom hjem i går, lå det 3 stk pakker til meg i postkassa, som jeg ble ferska med av Hun-som-må-adlydes mens jeg åpna dem i
      furtebua mi...

Konemor blir direkte muggen noen ganger når man kjøper nytt turutstyr...vel....når sant skal sies er det jo egentlig fullt i furteboden, så en viss forståelse for at det reageres har man jo. Og man er jo ikke altid overstrømmende positiv selv når nye sko og handvesker dukker opp...klin like de ørten andre parene som står i skapet og aldri blir brukt...

I alle fall, sånne reaksjoner er jo ikke moro, når man har gått og siklet rundt postkassen i en ukkes tid i forventning og lengsel etter det nye utstyret som er på sin langsomme ferd gjennom et langstrakt land...

Så jeg tenkte at en tråd her hvor man kan skryte litt av nye ting man har ervervet seg, samt sladre om hvor man har kjøpt det og til hvilken fantastisk tilbudspris som forsvarte kjøpet av din ørtende jaktkniv, eller gamassjer med grønn glidlås isteded for sort som du gadde tre av fra før...gjør seg...så post hav du har brukt dine surt ervervede penger på til turutsyr, eller gi utrykk for din beundring, missunnelse eller hva som helst over andres kjøp...

Mine kjøp var:
      1 stk Molle bag til Nalgene flaska mi med Ollicamp space saver krus - Ebay- 11 $
      1 stk 16gb minnekort - Ebay 7$
      1stk rødspritbrenner (trangia-kopi) med kjelstativ som passer i solo kokesettet mit.10$
      Alt inkludert frakt fra Hong Kong!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.